• Duster TCe 150 ma napęd cichy i wystarczająco mocny
  • W specyficznych warunkach można poczuć, że zrobiono wiele, by osiągnąć niskie spalanie. co nie w każdym momencie jest zaletą
  • Jedna z wad Dustera TCe 150: mało wydajna klimatyzacja

Duster jak to Duster: w środku jest dość toporny, ale to auto niczego nie udaje i za to można je polubić. Nie boi się nierówności ani całkiem nierównych duktów leśnych, bo ma duży prześwit (w wersji z napędem tylko na przednie koła grząskie przeszkody można pokonywać rozpędem). Jeśli trzeba, Duster pociągnie ciężką przyczepę. No dobrze: a co daje nowy silnik 1,33 l/150 KM?

Dacia Duster TCe 150 - oszczędza, ale słabo chłodzi

Nie ma nic za darmo. Jeśli silnik benzynowy włożony do SUV-a, nawet niezbyt ciężkiego, ale o aerodynamice cegły ma niewiele palić, to trzeba pokombinować. I pokombinowali: jazda testowa Dusterem 1,33 TCe/150 zaczęła się w dość ciepłe popołudnie i już po kilkunastu minutach jazdy można było odnotować pierwszy minus: słabą wydajność klimatyzacji. W końcu klima włączona na maksymalne schładzanie zaczęła udowadniać, że jest, ale latem z całą pewnością użytkownicy tego samochodu nauczą się metody szybkiego schładzania rozgrzanego wnętrza poprzez opuszczanie szyb w początkowej fazie jazdy.

A skoro nawiew pracuje na maksymalnych obrotach, to już po chwili jazdy w korku można zauważyć, że obroty nawiewu uzależnione od ładowania akumulatora rosną nie wtedy, gdy przyspieszamy, lecz w chwili hamowania silnikiem – elektronicznie sterowany alternator stara się nie stawiać oporów wtedy, gdy jest to związane ze zużyciem dodatkowej porcji paliwa, tylko w miarę możliwości wtedy, gdy energia i tak się marnuje. Tak czytelne działanie układów oszczędzania energii robi wrażenie taniości i jest cokolwiek irytujące, ale co zrobić...

Dacia Duster TCe 150 - jest... moc

Oczywiście, Duster, nawet 150-konny, to nie jest sportowe auto w najmniejszym nawet stopniu, ale te 150 KM sprawia, że autem jeździ się swobodnie: samochód ma czym przyspieszyć i bez problemu porusza się z „uczciwą” prędkością autostradową. 200 km/h nie próbowałem, ale przy 140 da się zauważyć, że słychać opony (średnie wygłuszenie nadkoli), słychać szum wiatru, silnik natomiast do ogólnego hałasu dokłada niewiele, pracuje z oddechem tak, jak powinno być. Stabilność auta? Wystarczająca! Tak fajnie kręcącego się silnika w Dusterze dotąd w każdym razie nie było. A wszystko to przy umiarkowanym spalaniu: 8-8,5 l/100 km wystarcza przy średnim, nie najbardziej oszczędnym operowaniu gazem.

I tylko żal, że wersja z tym silnikiem nie jest oferowana z napędem 4x4, bo to czyniłoby Dustera autem „kompletnym”. Ale i tak, gdy się wjedzie na drogę gruntową prowadzącą przez las, czujemy się dość pewnie: jakby co, to rozpędem...

Dacia Duster TCe 150 - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1333 cm3, R4, turbo benz..
Moc 150 KM przy 5250 obr./min
Moment obrotowy 250 Nm przy 1700 obr./min
Skrzynia biegów i napęd ręczna, 6-biegowa, napęd na przód
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s
Średnie zużycie paliwa 7,1 l/100 km (producent) , 8,6 l/100 km (w teście)
Masa własna/ładowność 1309 kg/453 kg
Cena (Duster Tce/150 Prestige) od 69 600 zł