Dla oszczędnych?

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Pod kryptonimem "trzecia faza" na rynek trafił odmłodzony "maluch"Renault. Co prawda, wygląd nadwozia pozostał niemal wierną kopią"poprzednika", ale wyraźny progres dokonał się we wnętrzu i w gamiesilnikowej, którą wzbogacił 100-konny diesel. Właśnie Clio z tymsilnikiem trafiło w nasze ręce

Nadwozie/jakość

Na tle podstawowej wersji najmocniejszego diesla wyróżnia sportowy przedni zderzak, tylny spoiler i klamki w kolorze nadwozia. Materiały użyte do wykończenia kabiny są dobrej jakości i tworzą nawet klimat elegancji.

Górną część deski rozdzielczej i boczki drzwi pokryto miękkim obiciem. Znajdziemy tu upiększające detale, skrytki i uchwyty na napoje. Z przodu podróżuje się całkiem przyjemnie, tylna część zadowoli jedynie dwójkę dzieci.

Niestety kierownicę nadal można regulować tylko w płaszczyźnie pionowej, a podczas obsługi pokręteł nawiewów lub klimatyzacji kierowca musi pochylić się. Przedział bagażowy ma przeciętną wielkość. Dzięki składanej kanapie można go powiększyć ponad 4 razy.

Układ napędowy/osiągi

Niewielki, 8-zaworowy diesel dysponujący mocą 100 KM i dużymmomentem sprawia wrażenie "niedożywionego" - było to subiektywne odczucie wszystkich testujących kierowców. Ale podczas badań mały "francuz" wypadł przyzwoicie.

Od 0 do 100 km przyspieszał w niespełna 11 s, nieźle spisał się w teście elastyczności. Aby osiągnąć tak dobre wyniki, kierowca musi wykorzystać cały potencjał mocy silnika. A to wiąże się z eksploatacją jednostki powyżej 3000 obr./min i w konsek-wencji nieprzyjemnym hałasem we wnętrzu.

Jednak nie dynamika, a niskie spalanie jest największą zaletą motoru. Nawet podczas forsownej jazdy średnie zużycie paliwa nie przekraczało 6,2 l/100 km, a rekordowy wynik wyniósł 3,7 l/100 km. Biegi "wskakują" bez oporów, ale do samej precyzji pracy przekładni można mieć jeszcze drobne zastrzeżenia.

Układ jezdny/komfort

Układ jezdny jest mocnym punktem auta. Clio świetnie trzyma się wyznaczonego kierunku jazdy i nie daje się wyprowdzić z równowagi na zakrętach. Jak na "malucha" bardzo dobrze tłumi także nierówności drogi. W opanowaniu auta może pomóc dostępny układ ESP (z ASR) za 3000 złotych. Hamulce przeciętne.

Koszty/bezpieczeństwo

Na tle konkurentów (np. Fabii 1.9/100 TDI) cena Clio jest raczej umiarkowana. Pomimo że auto można nabyć tylko w najbogatszej wersji wyposażeniowej, standard nie obejmuje komputera pokładowego (500 zł), klimatyzacji (man./aut. - 4500/5500 zł) i "elektryki" szyb tylnych (500 zł).

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: