Skrót GS pochodzi od niemieckich słów Gelände i Straße, co znaczy "teren"i "ulica". Bardzo dobrze oddaje to uniwersalne możliwości motocykla, który jest rekordzistą w klasie enduro pod względem pojemności silnika. Motocykl daje się łatwo rozpoznać ze względu na oryginalny wygląd. Jego sylwetka, mimo sporej masy (w stanie gotowym do jazdy waży 249 kg) emanuje lekkością.
Wpływa na to m.in. brak tradycyjnej masywnej ramy, znaczna wysokość i smukły przód z charakterystycznym dziobem, który ma chronić przy przejazdach przez wodę. Właściwie większość zastosowanych tutaj rozwiązań technicznych, nie pozwoli pomylić go z żadną inną marką.
Jednostka napędowa to dwucylindrowy bokser chłodzony powietrzem i olejem, o pojemności 1130 ccm. Umieszczona pod światłami chłodnica oleju jest większa niż w poprzedniku, aby poprawić efektywność odprowadzania ciepła w ekstremalnych warunkach.
Na każdy cylinder przypadają cztery zawory, a zasilaniem zajmuje się wtrysk paliwa Motornic MA 2.4. Silnik współpracuje z układem wydechowym wyposażonym w trójdrożny regulowany katalizator z sondą lambda.
Moc silnika wynosi 85 KM uzyskiwanych przy 6750 obr./min. Jednak jak w każdym uterenowionym motocyklu bardziej istotny jest wynoszący 98 Nm moment obrotowy, a właściwie jego pozytywny rozkład. Wyraża się to tym, że 90 Nm jest dostępne w zakresie obrotów silnika od 3000 do 6500 obr./min.
Dzięki temu motocykl odznacza się dobrą elastycznością i dynamiką
Po rozruchu silnika czuje się, że mamy pod sobą wyjątkowe źródło napędu. Przy każdym dodaniu gazu moment obrotowy oddziałuje na motocykl, przechylając go na lewą stronę.
Dla motocyklistów, którzy do tej pory nie mieli do czynienia z jednostkami napędowymi ustawionymi wzdłużnie, jest to zjawisko nie tyle niebezpieczne, co zaskakujące. W czasie jazdy właściwie się tego nie zauważa.
Poza tym sposób oddawania mocy przypomina silnik V2. Oznacza to, że w całym zakresie obrotów można liczyć na zdecydowaną reakcję na dodawanie gazu.R 1150 GS jest bardzo przyjemnym motocyklem dającym sporo radości z jazdy.
Silnik ma duży zapas mocy, dzięki czemu nie zawodzi w sytuacjach ekstremalnych. Motocykl sprawdza się zarówno na asfaltowych jezdniach, jak również na drogach, których nie ma na mapach.
W ruchu ulicznym GS porusza sie bez najmniejszych kompleksów
Wykorzystując pełen zakres obrotów, uzyskuje się przyspieszenia godne motocykla sportowego. Podobnie prędkość maksymalna pozwala mu gnać po autostradach z szybkością bliską 200 km/h. Przy takich prędkościach zachowuje się on stabilnie mimo uniwersalnych opon, które muszą sprawdzić się również na innych nawierzchniach.
Elastyczny silnik pozwala mu wykonywać skuteczne manewry wyprzedzania bez konieczności redukowania biegu w szerokim zakresie prędkości. Po łukach motocykl porusza się bardzo zwinnie, z łatwością zmieniając kierunki pochylenia.
Pomaga mu w tym nisko położony środek ciężkości, który sprawia, że motocykl lekko sie prowadzi. Przednie zawieszenie Telelever o specjalnej konstrukcji znacznie zmniejsza efekt nurkowania pojazdu podczas ostrego hamowania.
Żywiołem motocykla jest jazda w mniej cywilizowanych warunkach, czyli po znacznie gorszych nawierzchniach
GS ma ku temu specjalne predyspozycje. Zawieszenie o znacznych skokach, 190 mm z przodu i 200 mm z tyłu, w połączeniu z dużą średnicą kół pozwala skutecznie pokonywać i neutralizować nierówności terenu. Pomocny jest w tym również duży prześwit pod silnikiem.
Na szutrowych czy piaszczystych drogach i w niezbyt trudnym terenie GS czuje się jak w swoim żywiole, a kierowca odnosi wrażenie, jak gdyby dosiadał motocykla o znacznie mniejszej masie. Jednak naprawdę trudnych warunków terenowych należy unikać.
Słabym punktem motocykla jest nie najlepsza precyzja działania skrzyni biegów i luzy w układzie przeniesienia napędu objawiające się szarpnięciami przy zmianie biegów lub przy ujmowaniu, a następnie dodawaniu gazu.
Właściwie zmiana biegów nie stwarza żadnych problemów, jednak dokonanie tego w sposób płynny i cichy wymaga sporej wprawy kierowcy. Jak przystało na motocykl turystyczny R 1150 GS zapewnia wysoki komfort jazdy.
Największy wpływ ma na to miękkie zawieszenie o dużych skokach z możliwością zmiany sztywności
Przyczynia się do tego również pozycja kierowcy, która jest wygodna i pozwala szybko unieść się podczas pokonywaniu nierówności. Wysokość siedzenia można regulować w zakresie 20 mm.
Pasażer ma także dobre warunki jazdy, jego siedzenie jest szerokie i wygodne. Po zdjęciu siedzenia pasażera otrzymujemy dodatkowy bagażnik, gdyż pod nim znajduje się metalowa płyta, na której można zamocować ciężki bagaż.
Komfort jazdy podnosi też wysoka szyba, która ma trzy możliwości położenia. W standardzie znajdują się podgrzewane manetki, przy niskiej temperaturze spisują się one rewelacyjnie, ogrzewając dłonie kierowcy.
Motocykl seryjnie wyposażony jest również w niezwykle bogaty zestaw narzędzi, a także gniazdo prądu o napięciu 12 V. Standardowy zestaw wskaźników obejmuje prędkościomierz i obrotomierz oraz zestaw podstawowych kontrolek, m.in. rezerwę paliwa.
Testowany egzemplarz wyposażony jest w ciekłokrystaliczny wyświetlacz (tzw. FID) poszerzający zakres informacji m.in. o temperaturze oleju. Stanowi on opcje wyposażenia dodatkowego.
Również jako opcja dostępny jest system ABS z możliwością odłączenia, osłony na dłonie, system alarmowy, komplet kufrów, torba na bak czy gmole ochronne na cylinder.
Galeria zdjęć
Dominator
Dominator
Dominator
Dominator