Kompaktowe kombi z litrowymi silnikami nie są tym, co dynamiczni polscy kierowcy ze znanymi w całej Europie wyścigowymi ambicjami lubią najbardziej. Pewnie myślicie: kombi z silnikiem 1.0 – czy może być coś nudniejszego? Otóż jesteście w błędzie, bowiem to całkiem sensowny sposób na przemieszczanie się. Nadwozie kombi pozwala bez stresu stawiać czoła wyzwaniom codzienności i nadaje się do tego nawet lepiej niż niejeden z pozoru pakowny SUV z dieslem.

Downsizingowe benzyniaki pracują radośniej niż większość mocnych, ale szorstkich silników wysokoprężnych. Mają też mało palić – np. Skoda obiecuje, że nowe 1.0 TSI zużyje średnio tylko 4,6 l/100 km. Takie osiągnięcia zawstydziłyby diesle. I naprawdę ledwo czuć, że w jednostkach TSI i podobnych pracują tylko 3 cylindry. Nowoczesne układy doładowania „łatają” słaby dolny zakres obrotów, natomiast szlachetne układy wtryskowe i sprytne mechanizmy wyrównoważające – nieparzystą liczbę cylindrów. Jedyne, czego nie sposób obejść, to charakterystyczny terkot trzycylindrowca spod maski.

Ten, kto z jakiegoś powodu lubi taki ton silnika, będzie zachwycony każdym z uczestników tego porównania. A ten, kto reaguje na taki „nieparzysty” gang alergicznie, nie będzie miał wyjścia – trzycylindrowce pakuje pod maski Skoda i cała konkurencja z tego porównania. Taki mamy stan rzeczy i zamiast złorzeczyć, musimy sumiennie przetestować i porównać samochody.

Przeciwko 115-konnej Octavii stawiły się: Opel Astra Sports Tourer z jednostką 1.0 Turbo o mocy 105 KM, 120-konna Kia cee’d SW 1.0 T-GDI oraz „klasyk” w tej lidze, czyli Ford Focus 1.0 EcoBoost w wersji 125-konnej. To właśnie Ford był prekursorem supernowoczesnych wysilonych minisilników, a na oryginalny motor z marszu posypały się nagrody.

Tym bardziej ciekawi byliśmy, jak taki klasyk wypadnie w konfrontacji z najnowszymi konstrukcjami. Nasze punktowane porównanie wyjaśni, które kombi oferuje najlepsze połączenie dużego bagażnika i małego silnika.

Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM - klasyk gatunku R3 turbo

{ "copyright": { "uuid": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96", "idref": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96" }, "contentSources": [ { "uuid": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d", "name": "Auto Bild", "idref": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZTU7MDA_/04d2f1aea69cece33489a46fb7bf26b2.jpeg", "caption": "12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i Octavia", "uuid": "4f47287e-b044-5b5c-a513-1b4b735c36d5", "size": { "height": 1002, "width": 1500, "bytes": 578251 }, "available": { "start": "2018-07-13 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "ocdn": "04d2f1aea69cece33489a46fb7bf26b2", "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpeg" }, "asyncAdSlot": null } 12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i Octavia
12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i Octavia

W Focusie tkwi życie. Kierowcy, którzy lubią „aktywnie” prowadzić auto, najlepiej niech pakują swoje graty do rodzinnego Forda. Jednolitrowy silnik EcoBoost osiąga najwyższą moc w tym porównaniu

i jednocześnie jego 3 cylindry brzmią jak szczególnie pracowita maszyneria. Takie brzmienie można nawet polubić, a to wśród trzycylindrowców niebagatelna zaleta. Układ kierowniczy i zawieszenie są nastawione na... sport. Nie, nie pomyliliśmy się! Litrowy Focus mocno trzyma się drogi, zwinnie można go prowadzić na zakrętach.

Układ jezdny wyróżnia się przy tym wyczuwalną rezerwą możliwości nawet podczas bardzo ofensywnego prowadzenia po krętej drodze. Jednak nie znaczy to, że jazda jest niekomfortowa. Amortyzacja okazuje się jędrna, ale dobrze wybiera małe nierówności i radzi sobie także wtedy, gdy samochód jest mocno obciążony bagażem i pasażerami. Nadal uważamy, że Focus ma jeden z najpłynniej działających układów jezdnych

z pasywną amortyzacją i wyróżnia się na rynku. W związku z tym szkoda więc, że we wnętrzu zauważa się drobne niedociągnięcia: mechanizm składania kanapy jest staromodny. W drugim rzędzie jest niezbyt przestronnie, a bagażnik jest najmniejszy w porównaniu. Obsługa przez ekran dotykowy okazuje się nieco zagmatwana – nie uporządkowano logicznie menu. Tak czy inaczej, niezbyt wyrośnięte rodziny poczują się w Focusie naprawdę dobrze obsłużone.

Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM - plusy: ożywiony, kulturalnie pracujący silnik, skuteczne hamulce, wysoki poziom asystentów bezpieczeństwa.

Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM - minusy: ograniczona przestrzeń z tyłu i w bagażniku, najwyższe koszty zakupu po doposażeniu w tym porównaniu.

Kia ceed 1.0 T-GDI 120 KM - nadal genialnie wygląda

{ "copyright": { "uuid": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96", "idref": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96" }, "contentSources": [ { "uuid": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d", "name": "Auto Bild", "idref": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/Mjc7MDA_/03ac7c219095996a8a7a7abdb5ab6157.jpeg", "caption": "12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i Octavia", "uuid": "c45f69c2-c18e-5c37-a0fc-6183a9b4ad3e", "size": { "height": 1002, "width": 1500, "bytes": 624972 }, "available": { "start": "2018-07-13 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "ocdn": "03ac7c219095996a8a7a7abdb5ab6157", "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpeg" }, "asyncAdSlot": null } 12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i Octavia
12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i Octavia

W zasadzie w cee’dzie mało co przeszkadza... Ale niewiele też zachwyca. Dla przeciętnego użytkownika nie byłoby z tym problemu, jednak w tak szacownym gronie rywali owa „zwyczajność” może okazać się kłopotem. Bo Kia to nie jest złe auto, tyle że tak się akurat składa, iż konkurencja w kilku istotnych dziedzinach ma więcej do zaoferowania. „Koreanka” miękko resoruje, ale przy dużym obciążeniu zawieszenie potrafi dobijać.

Układ kierowniczy zapewnia wygodne, lekkie manewrowanie na parkingu, lecz podczas jazdy po krętej drodze kierowca zatęskni za lepszym wyczuciem auta. Osiągający imponujące 120 KM silnik turbo dyskretnie pracuje, choć trochę bez ikry – nadąża za rywalami, ale subiektywnie wkłada w swoją pracę większy wysiłek. Szczególnie na najwyższym biegu nie ma co liczyć na utrzymanie prędkości na choćby lekkim wzniesieniu, jeśli motor nie ma odpowiednio wysokich (wyższych niż u rywali) obrotów.

Spalanie 6,3 l/100 km, które cee’d osiągnął na naszej pętli testowej, jest w porządku, ale to najgorszy wynik w porównaniu. Przednie fotele są całkiem wygodne, choć gąbka w nich okazuje się dość miękka. Cee’d nawet przy gwałtownych manewrach kierownicą zachowuje stabilność, ale nie lubi dynamicznej jazdy. Za to w kabinie trudno znaleźć wady: na wszystkich miejscach mamy do dyspozycji dużą przestrzeń, bagażnik jest pojemny, a obsługa nie wymaga wertowania instrukcji.

Kia cee'd 1.0 T-GDI 120 KM - plusy: bezproblemowa obsługa, 7 lat gwarancji, bogate wyposażenie z zakresu komfortu.

Kia cee'd 1.0 T-GDI 120 KM - minusy: przeciętne osiągi, ociężałe prowa-

dzenie, mało układów asystujących, słaba elastyczność na 6. biegu.

Opel Astra 1.0 Turbo 105 KM - nowy model, a jak po liftingu...

{ "copyright": { "uuid": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96", "idref": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96" }, "contentSources": [ { "uuid": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d", "name": "Auto Bild", "idref": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZWU7MDA_/b690419428f0377fc19f6515ced90e0f.jpeg", "caption": "12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i Octavia", "uuid": "0e99e1c2-5998-5278-8ce3-af14358c2b95", "size": { "height": 1002, "width": 1500, "bytes": 616012 }, "available": { "start": "2018-07-13 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "ocdn": "b690419428f0377fc19f6515ced90e0f", "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpeg" }, "asyncAdSlot": null } 12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i Octavia
12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i Octavia

Opel Astra Sports Tourer mimo swojej „dynamicznej” nazwy tak naprawdę powinien mieć predyspozycje na auto rodzinne. Przedział bagażowy zabierze przecież maksymalnie 1630 l, a auto jest jak na swoją klasę ogromne (a przynajmniej z zewnątrz). Jednak przy bliższym poznaniu tego w sumie sympatycznego i efektownego pojazdu zaczynają się schody.

Według producenta litrowy silnik powinien zużywać zaledwie 4,5 l/100 km, ale oczywiście, nie mieści się w tak optymistycznych ramach, tyle że ta zasada dotyczy chyba każdego nowego samochodu. Opel spalił w teście 5,8 l benzyny na 100 km i jest to najlepszy rezultat w porównaniu. Duży wybór asystentów i opcji rozrywkowych udowadnia, że Opel Astra to nowoczesna konstrukcja, ale... nie do końca dopracowana. Na przykład lewarek skrzyni biegów potrafi się opierać szybkim zmianom przełożenia i nieprzyjemnie wtedy haczy.

Oparciom foteli brakuje szerokości. Ogólnie komfortowe zawieszenie czasem mało harmonijnie reaguje na nierówności jezdni, a kierowcę często irytują odbicia w szybach czołowej i bocznych. Charakter silnika też wyszedł trochę „nieszczęśliwy”. Poniżej 2000 obr./min motor 1.0 ospale reaguje na gaz, ponadto drażni jego charakterystyczny warkot. Zajmowanie miejsc na tylnej kanapie nie jest wygodne, a gdy już ktoś się tam wgramoli, zdziwi się, że w tak wielkim kombi może być tak mało miejsca z tyłu na nogi. Za to Opel Astra zwinnie jeździ i czujnie reaguje na ruchy kierownicą.

Opel Astra 1.0 Turbo 105 KM - plusy: wygodna pozycja za kierownicą nawet dla wysokich kierowców, komfort jazdy, oszczędny napęd benzynowy.

Opel Astra 1.0 Turbo 105 KM - minusy: z tyłu trudno się wsiada, subiektywnie ociężały silnik, tylko 5-biegowa skrzynia, głośne szumy toczenia opon.

Skoda Octavia 1.0 TSI 115 KM - wielka kabina w dużym nadwoziu

{ "copyright": { "uuid": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96", "idref": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96" }, "contentSources": [ { "uuid": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d", "name": "Auto Bild", "idref": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/Nzk7MDA_/448c4bb2bb395ff67606bb7d1297a246.jpeg", "caption": "12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i Octavia", "uuid": "c4b15d72-d998-56a4-b1ad-b92154767875", "size": { "height": 1002, "width": 1500, "bytes": 565988 }, "available": { "start": "2018-07-13 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "ocdn": "448c4bb2bb395ff67606bb7d1297a246", "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpeg" }, "asyncAdSlot": null } 12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i Octavia
12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i Octavia

Skoda jest nastawiona na praktyczność nawet w drobiazgach. Mały plastikowy klips przytrzymuje kwity parkingowe, zegary dzięki dużym cyfrom są ultraczytelne, a hamulec postojowy jest tradycyjny, mechaniczny. Wszystko dobrze pasuje i ma sens, nic nie jest przekombinowane. Nie znaczy to jednak, że Skoda jest nudziarą. Pod jej maską tkwi jeden z najpracowitszych silników w tej stawce. Choć nominalnie ma o 5 KM mniej od motoru Kii, to swoją moc lepiej przekłada na koła. Od 80 do 120 km/h Octavia przyspiesza o kilka sekund szybciej od cee’da.

1.0 TSI Skody równomiernie i oszczędnie pracuje – 5,9 l/100 km to drugi najlepszy wynik w tym porównaniu. Do dyspozycji jest 200 Nm momentu obrotowego. Turbobenzyniak równomiernie buduje moc. Lewarek skrzyni biegów gładko porusza się między przełożeniami, wchodzą one bez protestów. Bardziej beztrosko się nie da. Także zawieszenie daje bezstresowe poczucie komfortu. Amortyzatory sprawnie wygładzają nierówności jezdni, a przy pełnym obciążeniu rzadko dobijają.

Jazda na wprost jest nadzwyczaj stabilna – tym samym polecamy Octavię zwłaszcza tym osobom, które robią duże przebiegi w trasie. Ale też codzienna jazda po mieście świetnie udaje się Octavii. Oferuje ona najwięcej miejsca i ma wygodne, choć na wysokości ramion słabo obejmujące kierowcę, fotele. W sumie składa się to wszystko na pewne zwycięstwo. Na Skodę nie ma mocnych.

Skoda Octavia 1.0 TSI 115 KM - plusy: obszerna kabina, dobra widoczność, wygodne wsiadanie, bezbłędne zachowanie na drodze.

Skoda Octavia 1.0 TSI 115 KM - minusy: przy pełnym obciążeniu samochodu silnikowi brakuje rezerwy mocy, ładowność jest dość ograniczona.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia ceed 1.0 T-GDI, Opel Astra 1.0 Turbo, Skoda Octavia 1.0 TSI - wyniki pomiarów drogowych Auto Świata

Octavia Astra Focus Cee’d
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,8 s 3,7 s 3,4 s 3,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,7 s 11,6 s 11,2 s 11,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 17,3 s 19,1 s 18,1 s 18,8 s
Elastyczność 60-100 km/h 8,0 s (4. bieg) 10,6 s (4. bieg) 10,3 s (4. bieg) 9,5 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h 15,0 s (6. bieg) 15,9 s (5. bieg) 16,1 s (6. bieg) 20,0 s (6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1331/486 kg 1307/543 kg 1376/524 kg 1385/435 kg
Rozdział masy (przód/tył) 56/44 proc. 56/44 proc. 58/42 proc. 57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,0/11,3 m 11,3/11,1 m 10,6/10,4 m 11,3/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 37,1 m 36,0 m 36,2 m 35,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,2 m 35,6 m 35,5 m 37,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A) 59 dB (A) 59 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 66 dB (A) 65 dB (A) 67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 70 dB (A) 71 dB (A) 71 dB (A)
Spalanie testowe 5,9 l/100 km 5,8 l/100 km 5,9 l/100 km 6,3 l/100 km
Zasięg 850 km 820 km 920 km 830 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia ceed 1.0 T-GDI, Opel Astra 1.0 Turbo, Skoda Octavia 1.0 TSI - rzeczywiste wymiary kabin

Skoda Octavia Opel Astra Ford Focus Kia ceed
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1180 1165 1140 1150
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1470 1450 1460 1475
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1030 1055 1035 1045
Zakres regulacji fotela (mm) 235 245 230 215
Indeks miejsca na nogi z tyłu* (mm) 790 720 710 750
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1455 1440 1445 1475
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 990 1000 980 980
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 340 345 375 345

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia ceed 1.0 T-GDI, Opel Astra 1.0 Turbo, Skoda Octavia 1.0 TSI - wyposażenie i ceny opcji

Octavia Astra Focus Cee’d
Wersja 1.0 TSI Style 1.0 Turbo Elite 1.0 EcoBoost Titanium 1.0 T-GDI GT-Line
Airbagi czołowe/boczne S/S S/S S/S S/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcy S/S S/N S/N S/N
Reflektory ksenonowe/LED S/4200 zł S/5900 zł 4100 zł/N N/N
Światła przeciwmgielne S S 800 zł (pakiet) S
Klimatyzacja automatyczna S S S S
Elektrycznie sterowane szyby przód/tył S/S S/S S/S S/S
Elektrycznie sterowane/składane lusterka S/S S/S S/S S/S
System multimedialny z odtwarzaczem MP3 S (ekr. 6,5 cala, 8 głośników) S (ekran 7 cali, 6 głośników) S (ekran 8 cali, 6 głośników) S (ekran 7 cali, 6 głośników)
Kierownica wielofunkcyjna/komputer pokł. S/S S/S S/S S/S
Bluetooth/złącze USB S/S S/S S/S S/S
Nawigacja/elektrochromatyczne lusterko 6000 (pakiet)/200 zł 3100 zł/S 4120/3200 zł (pakiet) S/S
Kluczyk zbliżeniowy/podgrzewane fotele 1600/800 zł S/1500 zł S/900 zł S/2500 zł
Czujnik światła/deszczu 700 zł (za obie opcje) S/S 800 zł (pakiet, za obie opcje) S/S
Tempomat/aktywny tempomat S/2800 zł S/N S/3000 zł S/N
Czujniki parkowania/kamera cofania S/1150 zł S/2900 zł (pakiet) 1100/1000 zł S/S
System unikania kolizji 1 200 zł S 3200 zł (pakiet) N
Monitoring martwego pola N 2900 zł (pakiet) 2 500 zł N (dostępny w wersji L)
Asystent utrzymania pasa ruchu 6000 zł (pakiet) S 3200 zł (pakiet) N
Automat parkujący/skaner znaków drogowych 1250/6000 zł (pakiet) 2900 zł (pakiet)/S 1500/3200 zł (pakiet) N (dostępny w wersji L)/N
Lakier met./felgi al. w testowanym rozmiarze 2000 zł/S (17 cali) 2200/1400 zł (17 cali) 1950/2150 zł (17 cali) 2000 zł/S (17 cali)

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia ceed 1.0 T-GDI, Opel Astra 1.0 Turbo, Skoda Octavia 1.0 TSI - ceny, przeglądy, utrata wartości, gwarancja

Octavia Astra Focus Cee’d
Cena podstawowa testowanej wersji 82 770 zł 79 400 zł 85 690 zł 85 540 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 43,2 proc. 43,2 proc. 46,8 proc. 46,0 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata 2 lata 7 lat
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km co 20 tys. km co 15 tys. km
Cena po doposażeniu 94 870 zł 86 800 zł 102 060 zł 85 540 zł

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia ceed 1.0 T-GDI, Opel Astra 1.0 Turbo, Skoda Octavia 1.0 TSI - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt Octavia Astra Focus cee’d
Przestronność z przodu 40 32 30 27 29
Przestronność z tyłu 30 27 20 20 23
Pojemność bagażnika 25 24 21 20 21
Ładowność 15 9 10 10 8
Widoczność 20 18 17 17 16
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 28 27 26
Ergonomia obsługi 20 19 18 17 17
Jakość wykończenia 20 17 17 17 17
Suma punktów 200 174 161 155 157
Napęd i zawieszenie Maks. pkt Octavia Astra Focus cee’d
Przyspieszenie 25 14 13 13 13
Elastyczność 25 14 12 12 10
Poziom hałasu 15 12 10 10 10
Skrzynia biegów 15 15 13 14 12
Zachowanie na drodze 30 27 27 28 25
Komfort jazdy 30 26 27 28 24
Układ kierowniczy 15 14 14 15 12
Średnica zawracania 5 4 4 5 4
Skuteczność hamulców 40 26 30 30 26
Suma punktów 200 152 150 155 136
Koszty Maks. pkt Octavia Astra Focus cee’d
Cena po doposażeniu 50 36 39 33 39
Utrata wartości 15 13 13 11 11
Zużycie paliwa 30 22 22 22 20
Wyposażenie – komfort 30 28 28 28 28
Wyp. – bezpieczeństwo 30 21 22 22 16
Ubezpieczenia 10 9 8 7 8
Gwarancja 15 8 8 8 15
Przeglądy 20 20 20 13 10
Suma punktów 200 157 160 144 147
Wynik końcowy 600 483 471 454 440
Miejsce w teście 1. 2. 3. 4.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia ceed 1.0 T-GDI, Opel Astra 1.0 Turbo, Skoda Octavia 1.0 TSI - spalanie testowe kontra fabryczne zużycie paliwa

{ "copyright": { "note": "Auto Świat", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NzU7MDA_/292cca26db8bb6e2b39a25928e9197a1.jpeg", "uuid": "5866d150-60be-523b-8d28-d96fa77284e0", "size": { "height": 571, "width": 826, "bytes": 104476 }, "available": { "start": "2018-07-13 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "ocdn": "292cca26db8bb6e2b39a25928e9197a1", "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpeg" }, "asyncAdSlot": null }  Foto: Auto Świat

Jedno trzeba im przyznać: wszystkie niewiele palą. Ale żadne z testowanych aut nie zbliżyło się nawet do wyniku deklarowanego przez producenta, a uzyskanego w warunkach laboratoryjnych. Tymczasem propozycje nowej procedury europejskiego testu spalania są od dawna gotowe, tyle że jak dotąd eurobiurokracja jest nie do pokonania.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia ceed 1.0 T-GDI, Opel Astra 1.0 Turbo, Skoda Octavia 1.0 TSI - dane producentów (wyłącznie do celów informacyjnych, nie mają wpływu na klasyfikację)

Skoda Opel Ford Kia
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 999 999 998 998
Moc maksymalna (KM/obr./min) 115/5500 105/5500 125/6000 120/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 200/2000 170/1800 170/1400 171/1500
Prędkość maksymalna (km/h) 200 195 193 187
Skrzynia biegów man. 6 man. 5 man. 6 man. 6
Napęd przedni przedni przedni przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 610-1740 540-1630 490-1516 528-1642
Opony testowanego auta 225/45 R 17 225/45 R 17 215/50 R 17 225/45 R 17
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50 48 55 53
Emisja CO2 (g/km) 106 103 110 120
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1300/620 1150/620 1200/655 1200/600
Dł./szer./wys. (mm) 4659/1814/1450 4702/1809/1510 4556/1858/1492 4505/1780/1485

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia ceed 1.0 T-GDI, Opel Astra 1.0 Turbo, Skoda Octavia 1.0 TSI - podsumowanie

Trzy cylindry dają radę? Tak. Najlepsze wrażenie zrobił dynamiczny napęd Octavii, która też okazała się najprzestronniejszym i najpraktyczniejszym samochodem w stawce. Trzycylindrowiec Forda nadal dobrze sobie radzi, ale Focus jako całość musiał ustąpić miejsca na podium Astrze. Kia to świetne auto, ale... nie najlepsze.

Jeżeli macie podobne zdanie - zapraszamy do komentowania. Jeżeli odmienne - tym bardziej podzielcie się nim w komentarzach. Każdy głos jest cenny.