Jeśli już uda się zachęcić do produktu i klient zdecyduje się kupić samochód, to wydawałoby się, że sukces został osiągnięty. Dziś to jednak nie wystarczy.
Miarą jakości marki jest nie tylko samochód, ale i dbałość producenta o niezawodność. A dokonuje tego za pośrednictwem autoryzowanych stacji obsługi. To właśnie ASO będą dbały o stan techniczny pojazdu dzięki regularnym przeglądom.
Liczą się: jakość usług, ceny napraw i dostępność serwisu
Dlatego też producenci i na tym polu postawili sobie wysoko poprzeczkę. Stąd wzięły się akcje bezpłatnych przeglądów, ryczałty za części oraz ich wymianę, kontrakty serwisowe dla firm.
Także w ostatnich kilku latach zasadniczo zmieniła się estetyka serwisów. Większość stacji ma nowe budynki powstałe według nowoczesnych projektów i standardów europejskich.
Coraz rzadziej można spotkać szare, zaniedbane warsztaty, gdzie nie ma poczekalni czy porządnego punktu obsługi klienta. Z takimi warsztatami importerzy po prostu rozstają się. Natomiast z jakością wykonywanych usług bywa nadal bardzo różnie.
Firma Peugeot ma dość silną, ustabilizowaną pozycję na krajowym rynku
Obecnie w sieci skupia 56 autoryzowanych dilerów, a wielu z nich ma filie i pododdziały. Łącznie Peugeot prowadzi na terenie całego kraju około 100 punktów obsługi.Sprawdzamy jakość usług i ceny Od kilku lat "Auto ŚWIAT" prowadzi cykl dotyczący testów autoryzowanych stacji obsługi.
Test polega na odwiedzeniu 8 wybranych losowo autoryzowanych serwisów w celu dokonania regularnego przeglądu w samochodzie. Dzięki temu możemy sprawdzić skuteczność mechaników, poziom i kulturę obsługi, a także porównać ceny usługi i części zamiennych. Zwracamy uwagę także na estetykę stacji, łatwość dojazdu i oznaczenia drogi reklamami, a także możliwość płatności za wykonaną usługę kartą kredytową.
Na wizytę w serwisie umawiamy się telefonicznie
Podczas rozmowy z serwisantem zgłaszamy chęć wykonania dużego, pełnego przeglądu, po to by stacja mogła przygotować się do określonej obsługi zarówno pod względem czasowym, jak i zaopatrzenia w odpowiednie części zamienne.
Przed przyjazdem do warsztatu w samochodzie testowym preparujemy kilkanaście usterek, których wykrycie byłoby możliwe podczas fachowo wykonanego przeglądu.
Część usterek wynika z eksploatacji pojazdu (np. zużyte tarcze, klocki hamulcowe, łącznik stabilizatora), a pozostałe wykonywane są przez nas (np. za niski poziom płynu hamulcowego, za małe ciśnienie w ogumieniu).
Oczywiście w momencie przyjazdu do stacji nie zgłaszamy usterek. Informujemy natomiast, że nie mamy książki przeglądów i nieznany jest nam stan techniczy pojazdu.
W przypadku Peugeota 406 był jeden wyjątek
Ze względu na czasochłonność i wysokie koszty usługi na pytanie, czy należy wymieniać pasek rozrządu, odpowiadaliśmy, że nie. Wśród czynności obsługowych przy przebiegu 120 tys. km znajduje się wymiana płynu hamulcowego i chłodniczego.
Jeżeli serwisant radził nam ich wymianę, prosiliśmy najpierw o sprawdzenie (płyn chłodniczy bada się na temperaturę zamarzania, hamulcowy na temperaturę wrzenia) i w razie konieczności wymianę.
Przy pozostawianiu auta w serwisie prosilimy, by w razie wykrycia jakiejkolwiek usterki kontaktować się z nami telefonicznie i wspólnie ustalać ewentualną naprawę. Na odbiór auta umawialiśmy się telefoniczne. Przy odbiorze słuchaliśmy wyjaśnień serwisanta, zwracaliśmy również uwagę, czy wydano nam kartę przeglądów Peugeota.
Po wyjeździe ze stacji wspólnie z rzeczoznawcą PZM przy Automobilklubie Polski sprawdzaliśmy fachowość przeprowadzanych napraw. Zwracaliśmy uwagę nie tylko na to, czy czynność została dokonana, ale także na to, czy wykonano ją prawidłowo (np. zgłoszono nam zużycie klocków hamulcowych, ale nie wspomniano o zużytych tarczach - za to stacja otrzymała "minus").
Wspólnie z rzeczoznawcą sporządzaliśmy protokół czynności wykonanych lub nie. Odzwierciedleniem rachunku za przegląd oraz protokołu są tabele na stronie 22.
Za co ocena?
Na końcową ocenę stacji składa się tylko liczba wykonanych czynności przeglądowych (tabela wyników na str. 22). Estetyka stacji, sposób przyjęcia klienta, czas naprawy oraz koszty nie wpływają w żaden sposób na ocenę końcową. Podczas przeprowadzania testu warsztatów w naszym aucie wystąpiło kilka usterek.
Początkowo niewielki wyciek oleju z silnika w miarę pokonywania kilometrów stał się bardzo intensywny. Zmuszeni byliśmy usunąć usterkę we własnym zakresie, poza ASO.
Na trasie uszkodzeniu uległ łącznik zmiany biegów, przepaliła się żarówka światła mijania i wyładowała bateria pilota. Ponieważ w ASO Peugeota sami zlecaliśmy naprawę większości usterek, nie braliśmy ich pod uwagę przy ocenie stacji.
Warszawa, Peugeot France Automobiles 02-222 Warszawa, Al. Jerozolimskie 217
Poziom do zaakceptowania
Dojazd
Nieznający topografii miasta muszą kierować się z centrum na Żyrardów. Na terenie stacji duży, ogrodzony parking.
Estetyka
Potężny, przeszklony salon, tuż za nim biuro serwisu i hale napraw. Wewnątrz poczekalnia, punkty przyjęcia klientów, automat z napojami, a nawet akwarium.
Obsługa
- Przyjęcie na przegląd punktualne.Otrzymaliśmy oryginał zlecenia. Pytano, czy wymieniać pasek rozrządu oraz płyny chłodniczy i hamulcowy.W trakcie przeglądu poinformowano o zużytych tarczach, klockach, łączniku stabilizatora, piórze wycieraczki, wycieku oleju z silnika i konieczności wymiany płynu hamulcowego.Po 3 godz. zadzwoniliśmy i zaproszono nas po odbiór za pół godziny.Udzielono szczegółowych wyjaśnień. Wymieniono płyn hamulcowy. Dostaliśmy kartę przeglądu.Nadwozie umyto.
Rachunek
Doliczono robociznę wymiany płynu hamulcowego (122 zł) i koszt materiałów: opaski filtra paliwa (6 zł), podkładki korka oleju (3,60 zł), płynu do spryskiwaczy 5 l (30 zł), preparatu czyszczącego (12 zł), żarówek kierunkowskazów 2 szt. (6 zł). Faktura czytelna. Możliwa płatność kartą.
Lublin, Expak Sp. z o.o., 20-201 Lublin, ul. Kalinowszczyzna 43
Szybko, ale mało dokładnie
Dojazd
Serwis położony jest niedaleko centrum miasta. Dojeżdżając do Lublina, nie zauważyliśmy reklam. Dopiero niedaleko stacji można zobaczyć drogowskazy. Dla klientów przewidziano duży, ogrodzony parking.
Estetyka
Nowoczesny budynek, a w nim salon, dwa stanowiska przyjmowania klientów do serwisu oraz sklep z częściami zamiennymi. Za salonem stanowiska warsztatowe. Dla oczekujących na odbiór aut przewidziano kanapę, wewnątrz znajduje się barek.
Obsługa
- Po krótkim oczekiwaniu przyjęto auto.Otrzymaliśmy oryginał zlecenia. Pytano o pasek rozrządu i płyn hamulcowy (o płyn chłodniczy nie pytano).W trakcie przeglądu zadzwoniono z informacjami o: usterkach łącznika stabilizatora, wycieku oleju z silnika, zużytych klockach hamulcowych (o tarczach nie wspomniano!) i wycieraczkach szyby.Po 2,5 godziny telefonicznie zaproszono nas po odbiór.Przy wydaniu auta pracownik udzielił skąpych wyjaśnień o przeglądzie. Otrzymaliśmy kartę przeglądu. Auto umyto.
Rachunek
Faktura nie zawiera cen części zamiennych (ryczałt przeglądu C). Możliwa płatność kartą.
Rzeszów, Euro-Center, Rzeszów, 37-124 Kraczkowa 1440
Rzeczowo i kulturalnie
Dojazd
Stacja położona jest około 10 km za Rzeszowem w kierunku na Przemyśl. Dopiero niedaleko serwisu zauważyliśmy reklamy umieszczone na przystankach PKS. Wokół stacji jest nieogrodzony parking.
Estetyka
Punkt serwisu, sprzedaż części zamiennych, a także stacja paliw są w jednym pomieszczeniu. Znalazło się także miejsce na kanapę. Klientów przyjmuje się na stojąco.
Obsługa
- Przyjęcie punktualne. Pracownik, wypisując zlecenie, zapytał, kiedy ostatnio wymieniano płyn hamulcowy, chłodniczy i pasek rozrządu. Szef serwisu podwiózł nas do restauracji. Dzwoniono z informacją o wycieku oleju i zużytych: tarczach i klockach, łączniku stabiliztora, płynie hamulcowym. Telefoniczne zaproszenie po odbiór. Udzielono szczegółowych wyjaśnień. Otrzymaliśmy kartę przeglądu. Wymieniono płyn hamulcowy. Nadwozia nie umyto.
Rachunek
Doliczono robociznę wymiany płynu hamulcowego (110 zł), łącznika stabilizatora (55 zł) oraz koszt materiałów: podkładki korka oleju (4 zł), wody destylowanej (1 zł), płynu do spryskiwaczy (3 zł), łącznika stabilizatora (100 zł), bezpiecznika (1 zł). Płatność także kartą kredytową.
Konin, Broniszewski i Wspólnicy Sp. jawna, 62-510 Konin, ul. Torowa 4
Przeciętnie, bez rewelacji
Dojazd
Serwis położony na obrzeżach miasta, niedaleko stacji PKP. Zauważyliśmy jedną reklamę serwisu. Możliwości parkingowe skąpe.
Estetyka
Przy ul. Torowej jest kilka pawilonów, w jednym z nich mieści się salon. Na jego tyłach znajduje się biuro serwisu. Skromne, nieduże pomieszczenie, a w nim mała poczekalnia (krzesła, ekspres do kawy). Rozmowa z klientem na siedząco.
Obsługa
- Przyjęcie punktualne. Otrzymaliśmy oryginał zlecenia. Pytano o pasek rozrządu oraz płyny hamulcowy i chłodniczy. Zgłosiliśmy usterkę nierównej parcy silnika na wolnych obrotach i łącznika zmiany biegów. Dzwoniono z informacją o zużytych tarczach, klockach i łączniku stabilizatora. Po 3 godz. zadzwoniliśmy w sprawie odbioru, zaproszono nas za godzinę. Zdawkowe wyjaśnienia po przeglądzie. Wydano kartę przeglądu. Łącznik zmiany biegów tylko na zamówienie. Wymieniono płyn hamulcowy i chłodniczy. Propozycja umycia auta.
Rachunek
Doliczono za wymianę płynu chłodniczego (38 zł), hamulcowego (77 zł) oraz materiałów: zacisków metalowych 2 szt. (7 zł). Płatność tylko gotówką.
Gorzów Wlkp., Zienkiewicz, 66-446 Deszczno, ul. Deszczno 5/a
Wnikliwość popłaca
Dojazd
Deszczno znajduje się 10 km przed Gorzowem. Po drodze zauważyliśmy kilka reklam. Klienci mają do dyspozycji duży parking.
Estetyka
W przeszklonym salonie znajduje się punkt obsługi serwisu. Dla oczekujących przewidziano ekspres do kawy, kanapę i stolik. Obsługa klienta na stojąco.
Obsługa
- Sprawne przyjęcie auta. Zgłosiliśmy usterkę nierównej pracy silnika na biegu jałowym. Otrzymaliśmy oryginał zlecenia. Pytanie o pasek rozrządu oraz płyny chłodniczy i hamulcowy. Telefonicznie poinformowano o usterkach tarcz, klocków, łącznika stabilizatora, skorodowanych tłumikach, wycieku płynu chłodniczego z okolic termostatu. Po 4 godzinach telefoniczne zaproszenie po odbiór auta. Udzielono wyjaśnień. Oczyszczono silniczek krokowy (usterka wolnych obrotów) i wymieniono łącznik zmiany biegów. Otrzymaliśmy kartę przeglądu, wydruk z analizy spalin, diagnostyki podwozia i kosztorys ewentualnych napraw. Nadwozia nie umyto.
Rachunek
Doliczono za preparat (10 zł), podkładkę korka oleju (3 zł), łącznik skrzyni (60 zł) i za naprawę auta (30 zł). Płatność także kartą.
Olsztyn, PZM OZDG Sp. z o.o.,10-801 Olsztyn, ul. Sielska 5
Mieszane uczucia
Dojazd
Serwis znajduje się na obrzeżach miasta, przy trasie wylotowej na Ostródę. Dojeżdżając do Olsztyna, napotkaliśmy na dwie reklamy. Za ogrodzeniem spory parking.
Estetyka
Obok dużego salonu punkt serwisu i sklep z częściami zamiennymi. Dla klientów mała poczekalnia: stolik i dwa fotele. Rozmowa z klientem na siedząco.
Obsługa
- Punktulane przyjęcie. Wydano oryginał zlecenia. Pytano tylko o pasek rozrządu. Zleciliśmy wymianę baterii w pilocie. Odbiór umówiony był za 3 godziny. Telefon z informacją o zużytych tarczach, klockach, łączniku stabilizatora i wycieraczkach. Po 3 godz. auto było gotowe. Udzielono krótkich wyjaśnień. Baterii nie wymieniono. Dostaliśmy kartę przeglądu. Umyto nadwozie. Odebraliśmy auto po zmroku. 2 godziny później na stacji paliw zauważyliśmy rysy na dachu.
Rachunek
Doliczono koszt wymiany filtra przeciwpyłkowego (13 zł) i za płyn do sprykiwaczy (8 zł). Płatność tylko gotówką.
Wejherowo, JD-Kulej Zakład Pracy Chronionej, 84-200 Wejherowo, ul. Gdańska 15
Niepotrzebna nerwówka
Dojazd
ASO Peugeota położona jest przy drodze z Trójmiasta do Szczecina. Przyjechaliśmy do Wejherowa wieczorem podczas silnej mgły, stąd nie wiemy, czy po drodze są jakiekolwiek reklamy stacji. Obok stacji znajduje się nieogrodzony parking.
Estetyka
W jednym budynku mieszczą się salony: Peugota i Hyundaia. Biuro serwisu wewnątrz salonu. Przyjęcie klienta odbywa się na siedząco.
Obsługa
- O umówionej porze przyjęcie auta na przegląd. Pracownik wydał nam oryginał zlecenia. Prosiliśmy o wymianę żarówki w reflektorze przednim. Nikt nas nie zapytał o płyny.Dopiero po 3 godzinach telefon z informacją o zużytych klockach hamulcowych. Umawiamy się za godzinę na odbiór. Po przyjeździe czekaliśmy jeszcze pół godziny. Przy odbiorze spytaliśmy o zwrot materiałów (np. świec zapłonowych). Wtedy pracownik zabrał kluczyki i auto ponownie wprowadził na warsztat. Świece dopiero wówczas zostały wymienione. Wydano kartę przeglądu. Nadwozia nie umyto. Nie podłączono syrenki alarmu.
Rachunek
Doliczono koszt baterii pilota (3 zł) i żarówki przedniej (28 zł). Płatność tylko gotówką.
Częstochowa, PHU Snooker S.C., 42-200 Częstochowa, ul. Narcyzowa 31
Średnio, bez pośpiechu
Dojazd
Sewis Peugeota położony jest na peryferiach miasta. W trafieniu na miejsce pomocne są reklamy i drogowskazy. Na terenie stacji duży, ogrodzony parking.
Estetyka
Przy ul. Narcyzowej mieści się jedynie filia z serwisem. Salon sprzedaży ulokowany jest w centrum miasta. W biurze obsługi znajdują się dwa stanowiska dla klientów, stolik i dwa krzesła. Obsługa klienta odbywa się na siedząco.
Obsługa
- Na przegląd zostajemy przyjęci o wyznaczonej porze. Pracownik wypisuje zlecenie i pyta o pasek rozrządu, płyn hamulcowy i chłodniczy. Telefonicznie poinformowano nas o: usterkach tarcz hamulcowych, klocków, łączników stabilizatora oraz o braku płynu w układzie chłodzenia.Po 5 godzinach zaproszono nas po odbiór. Szczegółowe informacje o naprawach. Wydano kartę przeglądu, wydruk analizy spalin, skorygowano naciąg linek hamulca ręcznego. Wymieniono płyn hamulcowy. Nadwozia nie umyto.
Rachunek
Doliczono robociznę za wymianę płynu hamulcowego (93 zł), regulację hamulca ręcznego (34 zł) i wymianę filtra przeciwpyłkowego (8 zł). Niemożliwa płatność kartą.