Zapewne wielu z Czytelników stwierdzi, że napędy hybrydowe i ogniwa paliwowe, ale niestety muszę ich sprowadzić na Ziemię. Pojazdy z tymi systemami są bardzo drogie i (jak sprawdzałem jeżdżąc Toyotą Prius) mało ekonomiczne w użytkowaniu jako samochód rodzinny. Zakup Priusa zamiast Corolli diesel, przy katalogowym zużyciu paliwa będzie opłacalny dopiero po przebiegu, jakiego przeciętny kierowca nigdy nie osiągnie. Alternatywą wydaje się natomiast popularny w wielu krajach (w Niemczech oferowany jako super ekologiczny) gaz ziemny.

Aby sprawdzić eksploatację modelu zasilanego CNG (ang. Compressed Natural Gas) wsiadłem do dwupaliwowego Volkswagena Caddy. Pozornie niczym nie różni się on od tradycyjnej wersji benzyna/diesel. W przestrzeni bagażowej nie ma rzuconego koła zapasowego ani butli na gaz, a we wnętrzu brak dodatkowych przełączników do wyboru paliwa. Po uruchomieniu samochodu na desce rozdzielczej zobaczyłem jednak pewną odmienność - dwa wskaźniki paliwa. Główny (wskazówkowy) służy do pokazuje poziom gazu, a cztery diody ustawione w słupku informują o poziomie benzyny. Uruchamiam więc pojazd, bez żadnego przełączania paliwa ruszam i jadę na gazie.

Silnik o pojemności 2000 cm pracuje dość cicho (o ile w samochodzie dostawczym możemy mówić o komforcie akustycznym), a dynamika jazdy jest zadowalająca. Niestety brak przełącznika wyboru paliwa nie pozwala sprawdzić czy jazda na gazie jest tak samo elastyczna i szybka jak na benzynie. Trzeba jednak przyznać, że jazda z silnikiem dwulitrowym o mocy 109 KM i momencie obrotowym 160 Nm jest zupełnie przyzwoita. Przyspieszenie (katalogowe 13,8 sek) i prędkość jazdy (katalogowa169 km/h) dla samochodu dostawczego w zupełności wystarczają.

Perspektywa ceny ropy naftowej sięgającej magicznej granicy stu dolarów za baryłkę staje się z każdym dniem coraz bardziej realna. - czytaj więcej w supertemacie "Rekordowe ceny ropy" w serwisie "Financial Times".

Po przejeździe ok. 300 km na desce rozdzielczej zobaczyłem pomarańczową ikonę butli gazowej i dystrybutora, co miało wskazywać rezerwę gazu. Po dalszych 60-70 km na elektronicznym wyświetlaczu pojawiła się informacja o zasilaniu benzyną. Musze stwierdzić, że przejście z jednego paliwa na drugie nie odbywało się z jakimś szarpaniem samochodem. Wszystko odbyło się płynnie i szybko. Także jazda na benzynie nie była wyraźnie odczuwalna.

Nieszczęście pojawiło się po ok. 50-60 km. Okazało się, że diody wskazujące poziom paliwa gasły w zaskakującym tempie i szybko musiałem pojechać na staję benzynową. Tam zatankowałem pojazd do pełna, poszedłem zapłacić i … okazało się, że zatankowałem 7 litrów benzyny - bak paliwa ma tylko 13 litrów pojemności. Ponieważ mieszkam w Krakowie, a są tam dwie stacje CNG szybko udałem się więc jedną z nich. Tam tankował autobus, wiec ustawiłem się w kolejce i grzecznie czekałem na swoją kolej. Obsługujący dystrybutor pracownik wytłumaczył mi jednak, że czas oczekiwania to ok. …1,5 godziny. Pojechałem więc na drugą , dużo większa stację i bez problemów (choć trwało to dłużej niż tankowanie LPG) "wlałem" do baku ok. 35 litrów. Za tankowanie zapłaciłem 61 zł (cena 1 litra to 1,75 zł). Od tego czasu pojazd jeździł tylko na gazie.

Ponieważ poruszałem się głównie w mieście spalanie wyniosło ok. 11 litrów gazu na 100 km. W czasie powrotu do Warszawy (jazda na trasie), gazu od zatankowania wystarczyło na 370 km.

Wnioski jakie nasuwają się po użytkowaniu Caddy CNG są o tyle istotne, że powinny zmusić do zastanowienia wszystkich którzy są kuszeni sprowadzonymi z Niemiec autami z fabrycznie zamontowanym CNG.

1. Parametry jazdy na gazie CNG nie różnią się od jazdy na benzynie

2. Koszt eksploatacji na CNG jest dużo niższy niż na gazie LPG.

3. Pojazd z fabrycznym gazem jest modelem jednopaliwowym z minimalnym bakiem na benzynę (tylko 13 litrów). Nie warto go więc kupować w przepadku gdy nie ma w naszym mieście stacji CNG,

4. W Polsce stacji tankowania jest obecnie mniej niż 30, a oferowane na Zachodzie tankowanie z własnej sieci gazu (ten sam gaz co w kuchence w kuchni) jest niemożliwe. W Polsce bowiem inna jest akcyza na paliwa i inna na produkty innego przeznaczenia (patrz olej napędowy i olej opałowy) i tankując w ten sposób popełnimy przestępstwo*.

5. Ważny też jest fakt iż nie każdy instalator gazu samochodowego (popularnego LPG) może sprawdzić poprawność pracy CNG.

Tak więc samochody używające gaz CNG mają plusy i minusy. Warto o tym pamiętać oglądając ogłoszenia o idealnych i tanich w eksploatacji modelach na gaz CNG sprowadzonych zza naszej zachodniej granicy.

Aktualnie stacje CNG w Polsce

Bydgoszcz Zakład Gazowniczy w Bydgoszczy, ul. Jagiellońska 42

Dębica Miejska Komunikacja Samochodowa, ul. Sandomierska 3

Dzierżoniów Zakład Gazowniczy w Wałbrzychu oddział w Dzierżoniowie, ul. Kilińskiego 18

Gdańsk Zakład Gazowniczy w Gdańsku, ul. Wałowa 41/43

Gdynia Firma Budowlano-Drogowa MTM, ul. Hutnicza 35

Jarosław Zakład Gazowniczy w Jarosławiu, ul. Krakowska 54

Inowrocław Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, ul. ks. Piotra Wawrzyniaka 33

Jasło Zakład Gazowniczy w Jaśle, ul. Floriańska 112

Kraków Zakład Gazowniczy Kraków, ul. Balicka 84

Kraków Firma Orfemet, ul. Siewna 19

Legnica Zakład Gazowniczy w Legnicy, ul. Ścinawska 1

Lublin [Świdnik] Zakład Gazowniczy w Lublinie, Świdnik, Aleja Tysiąclecia 8

Mielec Shell (Reg Benz), ul. Wojsławska 1A

Olsztyn Zakład Gazowniczy, ul. Lubelska 42

Pawłowice Śląskie PKiM DRABAS, ul. Katowicka 10

Poznań Zakład Gazowniczy w Poznaniu, ul. Głogowska 412

Radom Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji, ul. Wjazdowa 4

Rzeszów Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, Zajezdnia nr 2, ul. Lubelska 54

Słupsk Miejski Zakład Komunikacyjny, Kobylnica, ul. Profesora Poznańskiego 1A

Tarnów Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, ul. Lwowska 199A

Trzebinia Transgór Mysłowice S.A., ul. Piłsudskiego 103A

Tychy Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, ul. Towarowa 1

Warszawa Gazownia Warszawska, ul. Kasprzaka 25

Wrocław Zakład Gazowniczy Wrocław, ul. Gazowa 3

Zamość Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu, ul. Lipowa 5

Zgorzelec Zakład Gazowniczy Zgorzelec, ul. Fabryczna 1

*Sprężony gaz ziemny stosowany do napędu samochodów nie będzie w przyszłości objęty akcyzą. Po konsultacjach resort finansów po raz kolejny zmienił projekt nowelizacji ustawy. Akcyza nie będzie naliczana dopóki metan nie uzyska 20 proc. udziału wśród źródeł energii w Polsce.

Perspektywa ceny ropy naftowej sięgającej magicznej granicy stu dolarów za baryłkę staje się z każdym dniem coraz bardziej realna. - czytaj więcej w supertemacie "Rekordowe ceny ropy" w serwisie "Financial Times".