Pod maską Golfa GTI Clubsporta S pracuje 2-litrowa jednostka o mocy 310 KM i momencie obrotowym o wartości 380 Nm. Overboost? Nic z tych rzeczy. Odpowiednia moc jest dostępna cały czas. Zatem inaczej niż w Golfie GTI Clubsporcie, w którym kierowca ma do dyspozycji 265 KM, a 290 koni jest dostępnych tylko przez chwilę, gdy wykorzystuje się overboost.
Jubileuszowy Golf GTI ma napęd na przednią oś, 6-biegową skrzynię manualną i całkowicie przeprojektowane zawieszenie. Klimatyzacja? Oferowana tylko na życzenie. Tak, Volkswagen Golf GTI Clubsport S to prawdziwie wyścigowa odmiana niemieckiego kompaktu.
Volkswagen Golf GTI Clubsport S - idealny układ jezdny
Podczas jazdy po Pętli Północnej Golf GTI Clubsport S przekonuje przede wszystkim optymalnie zestrojonym zawieszeniem. W każdym razie takie jest odczucie, gdy podróżuje się na miejscu pasażera. Podczas jazdy po torze nasz testowy kierowca Benjamin Leuchter w pełni wykorzystywał całą szerokość toru i pokonywał zakręty pełnym ogniem z wciśniętym cały czas gazem. Podsterowność występuje tylko przy zbyt mocnym wciśnięciu pedału gazu, ale i tak samochód jest na tyle łatwy do opanowania, że poradzą sobie nie tylko tacy zawodowcy, jak Benjamin, lecz także amatorzy.
A co z instalowanym standardowo trybem do jazdy po Nürburgringu? Dzięki niemu łatwo można wybrać indywidualne ustawienia zawieszenia. Wówczas wszystkie parametry są nastawione na wyścigową jazdę, a jedynie zawieszenie (DCC też jest w standardzie) pozostaje ustawione w komfortowym trybie. Dzięki takiej konfiguracji pofałdowania, których nie brakuje także na Pętli Północnej, są w należytym stopniu tłumione.
Volkswagen Golf GTI Clubsport S - niepozorny sportowiec
Pod względem stylistyki najmocniejsza odmiana Golfa GTI wcale nie wygląda przesadnie agresywnie. Tak naprawdę można ją pomylić z wersją Clubsport, w której pracuje jednostka o mocy 265 KM. Topową odmianę Golfa rozpoznacie jedynie dzięki odpowiedniemu napisowi z boku.
Jeżeli ktoś myśli o dynamicznej przejażdżce z rodziną, to niech szybko o tym zapomni lub zadowoli się słabszymi odmianami Golfa GTI. Wcale nie dlatego, że Clubsport S występuje tylko w 3-drzwiowej wersji i wsiadanie do tyłu będzie uciążliwe. W tym przypadku jest to w ogóle niemożliwe, ponieważ opisywaną odmianę pozbawiono tylnej kanapy. W efekcie samochód waży o ok. 30 kg mniej od słabszych Clubsportów.
Volkswagen Golf GTI Clubsport S - urodziny to niejedyna okazja
Dlaczego właściwie Volkswagen zbudował 310-konnego Golfa GTI? Oczywiście, z okazji 40. urodzin modelu GTI. Jednak to niejedyny powód. Clubsport S stał się jednocześnie konkurentem Hondy Civic Type R. Japoński model pokonał Pętlę Północną w czasie 7:50,63 s. Tymczasem Golfowi z Benjaminem Leuchterem za kierownicą udało się to po 7:49,21 s. Trzeba jednak oddać sprawiedliwość japońskiemu rywalowi, że teraz jazdy odbyliśmy na częściowo nowym asfalcie.
Volkswagen Golf GTI Clubsport S jest prawdziwie rzadkim okazem, bo powstał w limitowanej serii 400 egzemplarzy. W dodatku nie można go kupić w Polsce. W naszym kraju występuje tylko 265-konny Clubsport, kosztujący minimum 132 590 zł.
Volkswagen Golf GTI Clubsport S - to nam się podoba
Świetnie zestrojone zawieszenie, 310 KM dostępne bez konieczności stosowania overboostu, tryb jazdy po Nürburgringu.
Volkswagen Golf GTI Clubsport S - to nam się nie podoba
Fani Golfa GTI będą mieli trudności z zakupem Clubsporta S, bo auto występuje w limitowanej liczbie.
Volkswagen Golf GTI Clubsport S - nasza opinia
Trzeba przyznać, że Volkswagen z pełną pompą obchodzi urodziny Golfa GTI. Clubsport S okazuje się naprawdę wyjątkowo szybkim kompaktem, który zachwyci kierowców poszukujących ekstremalnych doznań. Jednak – jak to bywa z nietuzinkowymi pojazdami – także i ten jest modelem dla wybrańców. W tym przypadku szczęśliwych kierowców będzie tylko czterystu.
Golkswagen Golf GTI Clubsport S podczas walki o rekordowy wynik na Pętli Północnej Nürburgringu.
Z okazji 40. urodzin Golfa GTI powstała limitowana wersja Clubsport S. Wybraliśmy się nią na Nürburgring.
Podczas jeżdżenia po Pętli Północnej Nürburgringu niezbędna była odpowiednia aparatura, dzięki której wykonaliśmy wszystkie potrzebne pomiary. Golf GTI Clubsport S pokonał ten odcinek w 7:49,21 s.
Golfa testował Benjamin Leuchter, startujący w długodystansowych zawodach na Nürburgringu.
Trzeba przyznać, że Volkswagen z pełną pompą obchodzi urodziny Golfa GTI. Clubsport S okazuje się naprawdę wyjątkowo szybkim kompaktem, który zachwyci kierowców poszukujących ekstremalnych doznań. Jednak – jak to bywa z nietuzinkowymi pojazdami – także i ten jest modelem dla wybrańców. W tym przypadku szczęśliwych kierowców będzie tylko czterystu.
Golf I GTI
Lata: 1976-83
Moc: 110-112 KM
V maks.: 182-187 km/h
Golf II GTI
Lata: 1984-91
Moc: 107-160 KM
V maks.: 186-220 km/h
Golf III GTI
Lata: 1991-97
Moc: 115-150 KM
V maks.: 196-215 km/h