Tym razem te wszystkie cechy oraz wymagania użytkowników, udało się połączyć. Powstało auta i ładne i praktyczne, a przy tym wygodne.

Tym razem trafił nam się egzemplarz samochodu po "siedemdziesiątce", a więc już nieco wyeksploatowany. Mogliśmy się naocznie przekonać jak wygląda Honda Civic po serii testów dziennikarskich.

Nasze obawy jednak okazały się zupełniebezpodstawne.

Design

Inspiracja do stworzenia nadwozia tego modelu stała się Honda Argento Vivo prezentowana w 1995 roku. Z tego studyjnego modelu wykorzystano wiele elementów. Honda Civic 5d ze wszystkich stron prezentuje się niezwykle okazale. Można oczekiwać, iż przez wiele lat linia nadwozia zachowa swoja świeżość, a to już wielka zasługa designerów.

Wnętrze

Pierwsze wrażenie? To zupełnie jak w samolocie. Przyjemne tworzywa, dobrze spasowane, które nawet po tak długim okresie eksploatacji prezentują się dobrze. Próby czasu nie wytrzymał jedynie element dyszy nawiewu powietrze, który uszkodzony został zapewne mechanicznie przez jednego z testujących.

Futurystyczne wnętrze nie musi oznaczać złego dostępu do urządzeń sterujących oraz podglądu zegarów i kontrolek. Tę stronę oceniamy także pozytywnie, chociaż dobre opanowanie wszystkich elementów wymaga odrobiny wprawy. Niektórzy kierowcy mogą mieć problem z podglądem kontrolki zapalonych świateł, gdyż zasłania ją wieniec koła kierownicy.

Przednie fotele o sportowych kształtach zapewniają dobre trzymanie boczne i pozwalają się optymalnie ustawić. Nawet osobo o wzroście ponad 185 cm czuje się tutaj wygodnie.

Znacznie gorzej jest na tylnych siedzeniach, ale jest to już uwarunkowane tym wyjątkowym designem auta. Osoby o wyższym wzroście mogą mieć problemy z głową, która chcąc nie chcąc nie uniknie kontaktu z podsufitką. Jednak przy odpowiednim ustawieniu przednich foteli, mogą na dłuższą trasę w miarę komfortowych warunkach podróżować cztery dorosłe osoby.

Kierowca ma także ograniczona widoczność podczas wykonywania manewru cofania. Stosunkowo małe wymiary tylnej szyby, a także charakterystyczny spoiler mogą utrudnić życie każdemu, kto przyzwyczajony jest do auta bardziej przeszklonego w tych rejonach. Manewr cofania wymaga od kierowcy odpowiedniej wprawy, bo także ma on ograniczone pole widoczności w tylnych-bocznych rejonach auta.Nie ma natomiast najmniejszego problemu z dostępem do bagażnika, gdyż piąte drzwi podnoszą się stosunkowo wysoko, a dolna krawędź ułatwia załadunek. Bagażnik jest jedną z mocnych stron tego modelu, bo jego pojemność 468 l ( po złożeniu tylnej kanapy 1422 l) należy do najwyższych w tej klasie samochodów.

Jazda

Silnik uruchamiamy przyciskiem na desce rozdzielczej.Wcześniej jednak musimy użyć tradycyjnego kluczyka do włączenia obiegu prądu. Przyznać trzeba, iż jest to trochę dziwne rozwiązanie, bo zdecydowanie lepszym byłoby zastosowanie systemu bezkluczykowego np. z kartą.

Pierwsze wrażenie po uruchomieniu czterocylindrowego turbodiesla jest jak najbardziej pozytywne. Jednostka pracuje stosunkowo cicho, co także świadczy o dobrym wytłumieniu kabiny pasażerskiej. Dopiero słyszymy ja przy wyraźnym zwiększeniu obrotów, ale i tak pracuje ona znacznie ciszej od europejskich jednostek TDI.

Sprzęgło pracuje bardzo miękko. Odpowiednio zoptymalizowany moment obrotowy japońskiego turbodiesla i-CTDi pozwala już skutecznie przyspieszać nawet przy 1500 obr./min. Imponująca jest także chęć pracy tej jednostki w stosunkowo szerokim spektrum obrotów. W znacznym zakresie można korzystać nawet tylko z szóstego biegu, ale już jazda przez wieś, gdzie obowiązuje ograniczenie do 50 km/h wymaga redukcji na piątkę.

Podsumowanie

Honda Civic 5d to zdecydowany indywidualista. Podobnie jak poprzednik szokował zmiana filozofii. Przyznać trzeba, iż dobrze się stało i Honda powróciła do swoich sportowych korzeni. Czego ten model jest doskonałym przykładem. Jednak jak każda mocna osobowość, cierpi na pewne niedostatki, które wraz z upływem czasu można darować. Testowany przez nas egzemplarz, to dobre połączenie sportowego ducha z ekonomią. Co ważne, nawet po przebiegu ponad 70 tys. km prezentuje się w dobrej formie.

Plusy

.ekstrawagancki design wnętrza I nadwozia .mocny, elastyczny i ekonomiczny silnik.dobre własności jezdne.dobra ergonomia siedzeń .pojemny i dostępny bagażnik .bogate wyposażenie

Minusy

.obniżony komfort zawieszenia .widoczność do tyłu.mało miejsca nad głowa w tylnej części pojazdu

Ocena

Wnętrze, sterowanieJakość wykonania wnętrza7Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne)10Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność10Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi9Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa7Praktyczne schowki9Przyjemność z jazdy10Widoczność do przodu9Widoczność do tyłu6Silnik, skrzynia biegówPraca silnika9Osiągi na niższych obrotach9Moc na wyższych obrotach9Głośność na niższych obrotach10Głośność na wyższych obrotach9Zużycie paliwa8Stopnie skrzyni biegów10Łatwość zmiany przełożeń10Zawieszenie, hamulceWłasności jezdne w normalnym ruchu8Własności jezdne w warunkach ekstremalnych9Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)7Przeniesienie siły napędowej na jezdnię9Skuteczność hamulców7BagażnikWielkość bagażnika10Możliwość załadunku bagażnika8Uniwersalność bagażnika9Stosunek ceny do wartości użytecznejCena/wartość użyteczna8Ocena całkowitaOcena całkowita - średnia8,72

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:Typ silnika:wysokoprężnyCylindry / zawory:4 / 4Pojemność skokowa (cm3):2204Moc (kW / obr./min):103 / 4000Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min):340 / 2000Parametry eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):205Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s):8.6Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km):6.7 / 4.5 / 5.3Rozmiary i masy:Bagażnik - siedzenia/złożone (l):415 / 1326Pojemność zbiornika paliwa (l):50Masa gotowego do drogi / nośność (kg):1422 / 468Rozmiar opon225/45 R17Wymiary do wykresu - zewnętrzne:a) długość (mm):4245b) szerokość (mm):1765c) wysokość (mm):1460d) rozstaw osi (mm):2620e) rozstaw z przodu (mm):1504f) rozstaw z tyłu (mm):1510Wymiary do wykresu - wewnętrzne:g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm):900 / 1080h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm):710 / 950i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm):950j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm):950 k) szerokość z przodu (mm):1490l) szerokość z tyłu (mm):1500długość siedzenia z przodu (mm):460długość siedzenia z tyłu (mm):470wysokość oparcia z przodu (mm):590wysokość oparcia z tyłu (mm):580miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu:TAK

UWAGA: W fotogalerii wykorzystane zostały zdjęcia wnętrza z innego egzemplarza, który wcześniej był testowany. Przepraszamy za wprowadzenie w błąd.