- Hyundai w przypadku kompaktowego modelu i30 oprócz hatchbacka i kombi oferuje od teraz również Fastbacka, czyli – przynajmniej jeśli chodzi o sylwetkę – połączenie sedana i coupe.
- Hyundai i30 Fastback to najładniejsza i najbardziej reprezentacyjna wersja kompaktowego i30
- W porównaniu z kombi i kompaktem, w i30 Fastback jest nieco ciaśniej, szczególnie, gdy podróżujemy z tyłu
- Silnik Diesla jest oszczędny, a jego moc jest wystarczająca do samochodu tej wielkości
Moda na smukłe sylwetki sedanów narodziła się po prezentacji pierwszego Mercedesa CLS. Obecnie połączenie czterodrzwiowego sedana z sylwetką coupe rozprzestrzenia się na inne klasy. Audi zapowiada nawet, że kolejna generacja modelu TT będzie właśnie czterodrzwiowym coupe. Hyundai również podąża za na najnowszymi trendami i wprowadza wersję Fastback, która ma nawet pięcioro drzwi. Wiadomo też, że będzie oferowana w ekstremalnej odmianie N. Tym razem skupimy się na spokojniejszej i bardziej ekonomicznej wersji z dieslem o pojemności 1.6 litra i mocy 136 KM. Sprawdzamy z jakiej części komfortu musimy zrezygnować, by jeździć atrakcyjnie wyglądającym kompaktem.
Hyundai i30 Fastback – dłuższy i niższy
Fastback jest 15 cm dłuższy i 2,5 cm niższy niż i30 w wersji hatchback. Ma też niższe o 0,5 cm zawieszenie. Trzeba przyznać, że reprezentuje znakomitą szkołę designu. Szkoda tylko, że w przypadku niezbyt długiego samochodu niemożliwe jest osiągnięcie wyrafinowanych proporcji jakimi zasłynął Mercedes CLS. Nie spodziewałem się, że smuklejsza karoseria może być praktyczniejsza. Ale jak podaje producent bagażnik Fastbacka ma 450 litrów pojemności, co oznacza, że jest o 45 litrów większy niż hatchbacku. Poza tym Fastback ma duże drzwi bagażnika, co ułatwia załadunek większych gabarytów.
Na tym kończy się przewaga karoserii fastbacka jeśli rozważamy praktyczność. Pasażerowie tylnych foteli traktowani są po macoszemu. Trudniej się dostać do środka, a dorosłym osobom brakować będzie miejsca tak na głowę jak i na kolana.
Hyundai i30 Fastback – Tylko we dwójkę
Nie ma dużej różnicy w prowadzeniu w porównaniu do hatchbacka. Obniżone zawieszenie poprawia wygląd i zapewnia bardzo dobry komfort jazdy, ale w wersji z dieslem nie prowokuje do szybkiego pokonywania zakrętów. Nie można mieć zastrzeżeń do dynamiki 136-konnego silnika, z którym znakomicie współpracuje dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów. Do setki Fastback rozpędza się 10 sekund i nam średnio spalił 7,4 l na 100 km.
Na koniec pozostaje pytanie czy warto wybrać wersję Fastback, która jest droższa od hatchbacka o 5 tys. zł? Nie jest to cena wygórowana. Więc jeśli jesteś człowiekiem wrażliwym na piękno ta wersja jest godna rozważenia. Ale pod warunkiem, że nie często z tyłu przewozisz pasażerów.
Hyundai i30 Fastback 1.6 CRDI 7DCT – dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1598 cm3, R4, t.diesel | |
Moc | 136 KM przy 4000 obr./min | |
Moment obrotowy | 280 Nm przy 1500-3000 obr./min | |
Skrzynia biegów i napęd | 7-biegowa dwusprzęgłowa, napęd na przód | |
Prędkość maksymalna | 200 km/h | |
Przyspieszenie | 0-100 km/h 10,1 s | |
Średnie zużycie paliwa | 4,1 l/100 km (producent) | |
Masa własna | 1365 kg | |
Cena | 94 800 zł |