- Od 2017 roku 12 tysięcy klientów zamówiło i30 N w wersji hatchback
- i30 Fastback N dostępny w wersji bazowej 250 oraz 275 KM z pakietem Performance
- Hot hatch Hyundaia nie tylko świetnie przyspiesza (6,1 s do „setki”), ale i rasowo brzmi
Ktoś zaraz powie: co to jest 275 KM w kompakcie, przecież usportowione modele z koncernu VW oferują więcej! Owszem, mają więcej koni pod maską, ale czy przez to zapewniają lepsze wrażenia zza kierownicy? Tu mamy wątpliwości, bowiem Hyundai, który w 2017 r. zaprezentował hatchbacka i30 ze znaczkiem „N”, w tej kwestii podniósł wysoko poprzeczkę. Pięciodrzwiowy model zaskoczył nas pozytywnie podczas testu zarówno osiągami, jak i przede wszystkim prowadzeniem. Spodobał się nie tylko nam, został także doceniony przez klientów – do końca 2018 r. złożono 12 tys. zamówień.
Teraz liczba ta z pewnością wzrośnie, bowiem oferta i30 N wzbogaciła się o bardziej elegancką i praktyczniejszą wersję Fastback. Podobnie jak w hatchbacku, również w niej klienci będą mogli wybrać jedną z dwóch wersji mocy (250 lub 275 KM) silnika 2.0 turbo, przy czym – jak pokazały dane sprzedażowe hatchbacka i30 N – zdecydowanie większym zainteresowaniem cieszyć się będzie zapewne mocniejsza odmiana. Nas to nie dziwi, bowiem oprócz dodatkowych 25 KM (od 0 do 100 km/h lepsze przyspieszenie o 0,3 s) w skład pakietu Performance (dopłata 22 000 zł) wchodzą: mocniejsze hamulce, 19-calowe koła z oponami Pirelli P Zero, rozpórka tylnego zawieszenia oraz elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy.
Hyundai i30 Fastback N – bardziej praktyczny na co dzień
Dlaczego warto skusić się na Fastbacka N? W dłuższym o 12 cm i zgrabniejszym nadwoziu limuzyny-coupé co prawda znajdziecie podobną ilość miejsca dla pasażerów, ale za to więcej przestrzeni za tylną kanapą (kufer większy o 55 l). Przeprojektowano także zawieszenie, którego twardość obniżono o 5 proc. Wzrost komfortu da się wyczuć podczas jazdy na co dzień, zwłaszcza gdy auto porusza się na 19-calowych kołach – na torze w trybie Sport lub N nie zauważyliśmy różnicy. Fastback N Performance za sprawą szpery nie ma kłopotów z trakcją, a na zakręcie ma niemal neutralną charakterystykę. No i jest droższy o 3000 zł od hatchbacka, ale przy kwocie 150 000 zł ta różnica nie ma znaczenia.
Hyundai i30 Fastback N – moim zdaniem
Niezależnie, czy mamy do czynienia z hatchbackiem, czy Fastbackiem i30 N z pakietem Performance, to świetny hot hatch. Nie jest co prawda tak ekstremalny, jak Civic Type R, ale akurat mi się to podoba, gdyż jest przez to bardziej przyjazne na co dzień. Na torze potrafi pokazać pazurki. Spodobała mi się przegazówka, jaką robi podczas redukcji biegu.
Hyundai i30 Fastback N – dane techniczne
Silnik | t.benz. R4 |
Pojemność | 1998 ccm |
Moc maksymalna | 275 KM przy 6000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 353 Nm przy 1450-4700 obr./min |
Napęd | przedni/skrzynia man. 6 b. |
Dł./szer./wys. | 4455/1795/ 1419 mm |
Bagażnik | 436 l |
Średnie spalanie | 7,8 l/100 km |
V maks. | 250 km/h |
0-100 km/h | 6,1 s |
Emisja C02 | 178 g/km |
Cena z Fastbacka N z pakietem Performance | 151 400 zł |
Fastback ma nie tylko elegancki wygląd, lecz także oferuje nieco bardziej komfortowe podwozie.
Czterocylindrowy, doładowany benzyniak dostępny jest w dwóch wersjach mocy: 250 i 275 KM.
„N-ka” występuje wyłącznie z manualną przekładnią. Skrzynia pracuje bardzo precyzyjnie.
Do wyboru 5 trybów jazdy, w tym m.in. torowy N i Custom, pozwalający konfigurować podzespoły.
W trybie Custom kierowca może konfigurować ustawienia poszczególnych podzespołów, w tym ustawień amortyzacji.
Jak przystało na hot hatcha w i30 N zastosowano sportowe fotele zapewniające doskonałe trzymanie ciała na szybko pokonywanych zakrętach.
Za tylną kanapą Fastbacka znajduje się 436-litrowa przestrzeń na bagaże – o 55 l większa niż w hatchbacku.
Poprzeczka zamontowana za tylnymi siedzeniami zwiększa sztywność nadwozia o 6 proc.
i30 N z przodu rozpoznamy po sportowym zderzaku i grillu o wzorze plastra miodu.
W skład pakietu Performance wchodzą m.in. 19-calowe koła z ogumieniem Pirelli P Zero oraz mocniejsze
hamulce.
Sportowy wydech brzmi rasowo. Podczas redukcji biegu do uszu kierowcy dociera dźwięk tzw. przegazówki.
Przy okazji prezentacji cywilnej wersji i30 Fastbacka N mieliśmy możliwość przejechania się na prawym fotelu i30 N TCR. Za kierownicą kierowca z Włoch – G. Tarquini.