- Jaguar XJR pozostał bardzo komfortowym samochodem
- Wnętrze jaguara nie odwzorowuje jego szlachetności
- Aluminiowe nadwozie sprawia że duży Jaguar jest zaskakująco lekki
Kombinacja imponujących rozmiarów nadwozia z piorunującymi osiągami, zostawiającymi w tyle ponad dziewięćdziesiąt dziewięć procent samochodów poruszających się po ulicach, robi duże wrażenie. Nawet jeżeli przyspieszanie jest mało widowiskowe, bo Jaguar XJR nie gustuje w ryczących tłumikach i spoilerach.
Jaguar JXR - dyskretny urok mocy
To auto z założenia ma być subtelne. Ale jak to zrobić, kiedy pod maską czai się prawie 400-konny "drapieżnik"? A jednak się udało. Jaguar XJR przyspiesza zaskakująco płynnie i nawet po pełnym wciśnięciu gazu nie ma żadnych szarpnięć, wycia czy chaotycznych skoków wskazówki obrotomierza. Jeżeli ktoś miał okazję prowadzić np. Chryslera 300C z fabrycznie podrasowanym V8, to praca układu napędowego "Jaga" jest jego przeciwieństwem.
Niemniej, obiecywany czas osiągania "setki", wynoszący nieco ponad 5 sekund, nadal budzi niedowierzanie. Wszystko staje się jasne, gdy spojrzymy na dane o masie Jaguara, która jak na takiego kolosa jest szokująco mała: waży jedynie 1659 kg! To wynik spotykany dziś już nawet w klasie średniej. Ale Jaguar mimo tradycyjnej linii ma aluminiowe nadwozie, zaprojektowane przy wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii - to dzięki nim auto może być tak lekkie. Dlatego wspaniale przyspiesza. Prowadzenie nie jest już sportowe. Trudno wymagać od wielkiej limuzyny, by prowadziła się jak gokart, choć są konkurenci, którym ta dyscyplina przynosi większe sukcesy.
Jaguar JXR - aluminium współgra z naturalnym drewnem
Nie ma nic mniej gustownego niż atrapa drewna, chyba tylko plastik udający mosiądz albo złoto. Dlatego Jaguar XJR gwarantuje, że to co wygląda na drewno, naprawdę nim jest. Zostało wyselekcjonowane i ręcznie obrobione. Sęk w tym, że przy całym swoim wyrafinowaniu kokpit nie chce wyglądać na owoc pracy rzemieślnika-perfekcjonisty. Zegary są zbyt filigranowe, wyświetlacz komputera pokładowego jak w Fordzie Focusie, a deska rozdzielcza, która tak efektownie prezentuje się na fotografiach, w rzeczywistości nie chce wyglądać drogo. Wrażenie solidności znane z wnętrz BMW serii 7 bardzo poprawiłoby odczuwalną jakość wnętrza Jaguara. Moglibyśmy jeszcze wiele pisać. O skomputeryzowanym układzie jezdnym, wielostrefowej klimatyzacji, kolorach... Ale to nie zmienia faktu, że Jaguar XJR polaryzuje opinie: fanom marki spędza sen z powiek, a przeciwników drażni.
Jaguar XJR - podsumowanie
Jaguar XJR to ultraszybka i superdroga, aluminiowa limuzyna. Ciekawe auto, ale wybór wśród konkurencji każe nabywcy grymasić. Piorunujące osiągi, nieekstremalnie twarde zawieszenie, charakterystyczne dla marki wzornictwo. Niemniej wnętrzu czegoś brakuje - nie ma już klimatu znanego ze starszych, płaskich niczym naleśniki Jaguarów.