Historia Mitsubishi Colta sięga 1963 roku. Przez lata maluch z trzema diamentami na masce zapracował na opinię niezawodnego i funkcjonalnego środka transportu. Siódma generacja Colta jest oferowana od ubiegłego roku.

Chevrolet Aveo zadebiutował w 2002 roku, a prace nad samochodem prowadzili inżynierowie Daewoo. Dwa lata temu miejskie auto poddano gruntownej kuracji odmładzającej. Samochód opuszczający hale fabryki na Żeraniu jest reklamowany jako rodzinne auto w rozsądnej cenie.

Projektantom karoserii prezentowanych aut przyświecał podobny cel. Regularne, nieco pudełkowate bryły nadwozia miały pozwolić na uzyskanie możliwie przestronnego wnętrza przy zachowaniu niewielkich wymiarów zewnętrznych. Udało się. Na przednich fotelach obu pojazdów miejsca wystarczy dla osób o wzroście przekraczającym 180 centymetrów. W drugim rzędzie na ciasnotę nie będą narzekały tylko dzieci. Aveo i Colt wyróżniają się z tłumu innych pojazdów za sprawą dużych wlotów powietrza do komory silnika. Kwestią dyskusyjną pozostaje natomiast uroda przerysowanych atrap chłodnicy...

Aveo ma bagażnik o pojemności 220 litrów, natomiast Colt pomieści 186 litrów. Po rozłożeniu tylnych siedzeń do Mitsubishi uda się zapakować 670 litrów ładunku. Chevrolet jest w stanie "pochłonąć" 980 litrów.

Stylizacja wnętrz obu pojazdów nie wzbudza wielkich emocji. Wszystko jest proste, rzeczowe i funkcjonalne. Za najpoważniejsze uchybienie można uznać brak poziomej regulacji kolumny kierownicy, która ułatwiłaby prowadzącemu zajęcie optymalnej pozycji. Materiały użyte do wykończenia kabin są przeciętnej jakości, jednak w Colcie poszczególne elementy zostały lepiej spasowane.

Zaletą Colta jest także doskonała widoczność, którą uzyskano dzięki nisko poprowadzonej linii okien i deski rozdzielczej oraz dodatkowym szybom w przednich i tylnych słupkach. Aveo sprawia wrażenie znacznie bardziej masywnego samochodu. Przestaje być to zaletą w przypadku konieczności manewrowania na zatłoczonych uliczkach i parkingach.

W takich warunkach docenia się także większą siłę wspomagania układu kierowniczego Colta. W Aveo kierownica stawia większy opór. Oznaka sportowych aspiracji samochodu? Nie w przypadku miejskiego Chevroleta. Dokładność lewarka zmiany biegów oraz zestrojenie zawieszenia Aveo pozostawia sporo do życzenia. W Colcie dźwignia zmiany biegów pracuje z większą precyzją, a zawieszenie Mitsubishi lepiej radzi sobie z tłumieniem nierówności. Nie towarzyszą temu niepokojące odgłosy, które czasami dobiegają z podwozia Aveo.

Do napędu prezentowanego Mitsubishi Colta użyto silnika o pojemności 1,3 litra i mocy 95 KM. Jednostka z 16-zaworową głowicą kocha wysokie obroty i dopiero przy nich wykazuje prawdziwą chęć do współpracy. Korzystanie z górnych rejestrów obrotomierza pozwala na osiągnięcie "setki" w 11,1 sekundy. Średnie zużycie paliwa w mieście wynosi około 8 l/100km.

Pod maskę Chevroleta Aveo trafił 1,4-litrowy silnik o mocy 101 KM. Większa pojemność przełożyła się na nieznacznie wyższą moc i moment obrotowy. Na przyśpieszenie od 0 do 100 km/h Chevrolet potrzebuje jednak 11,9 sekundy. Gorsza dynamika wynika z wyższej masy Aveo, które waży 1070 kilogramów. Ciężar Colta to 970 kilogramów. W trakcie jazd miejskich z baku Chevroleta ubywa średnio 8,5 l/100km.

Ceny obu samochodów są zbliżone. Mając w portfelu ok. 45 tysięcy złotych można myśleć o zakupie auta z ABS-em, poduszkami powietrznymi, elektrycznie sterowanymi szybami, wspomaganiem kierownicy oraz klimatyzacją. W przypadku cieszącego się lepszą renomą Colta można spodziewać się niższej utraty wartości i większego zainteresowania samochodem.