Z zewnątrz

nic nie wskazuje na pokrewieństwo. Rio jest typowym, praktycznym, pięciodrzwiowym hatchbackiem, z ambicjami by pełnić rolę auta rodzinnego na rozwijających się rynkach z małą siłą nabywczą. Model Accent reprezentowany jest przez dość niezwykłego kompaktowego sedna. Niestety modele z nieparzystą liczbą drzwi, są na razie na europejskim rynku nieprzewidywalne.

Walka o milimetry

Wspólnym elementem obu samochodów jest rozstaw osi o długości 2500 mm i rozstaw kół 1470 mm z przodu i 1460 mm z tyłu. Przy porównaniu długości całkowitej lepiej wypada oczywiście Accent (4280), Rio jednak z długością 3990 mm, uplasowała się w czołówce segmentu B obok Fiata Grade Punto, 207 czy Clio. Kia występuje ponadto również w wersji sedan. Z długością 4240 byłby lepszym przeciwnikiem dla Hyundaia.

Stylistyka

koreańczyków, mimo że w niemal niezmienionej wersji sprzedawana jest za oceanem, przypada do gustu Europejczyków. Oba koncerny mają też swoje europejskie biura projektowe, także nie są one żadnymi outsiderami. Duży wpływ na rozwój modeli mają międzynarodowe zespoły designerów i inżynierów.

Hyundai, w konserwatywnej karoserii, wygląda spokojnie i dynamicznie zarazem. Jego przód ma coś z mistrzowsko zaprojektowanego Grande Punto. Nisko umieszczone światłą przeciwmgłowe, optycznie poszerzają jeszcze karoserię a duże lusterka nadają pojazdowi wrażenie masywności, co do niedawna było nie do pomyślenia w koreańskich samochodach. Profil jest stworzony z uwzględnieniem pojemnego wnętrza. Tył, trochę w amerykańskim stylu, dzięki przetłoczeniu na krawędzi klapy bagażnika i wielkim światłom, zyskuje na wytworności. Karoseria powinna się podobać, bo w odróżnieniu od innych konkurentów z klasy, bagażnik nie jest dolepiony na siłę. Nieoczekiwany sportowy design, ma niestety i pewną wadę - przód jest bardzo nisko zawieszony, co szybko będzie skutkowało otarciami i problemami przy parkowaniu na chodnikach. Przy dokładnych oględzinach naszą uwagę zwróciły także, niespotykane, momentami potrójne uszczelki drzwi.

Kia Rio nie może konkurować z Accentem pod względem pojemności bagażnika (270 kontra 390 l.), ale za to jego bardziej zwarta bryła umożliwiła zaprojektowanie ciekawego profilu bocznego z osłoniętym pasem bocznych okien. Z tyłu zwracają uwagę przeźroczyste szkła reflektorów i wyglądające zabawnie, centralnie umieszczone światło przeciwmgłowe. Chociaż przód auta nie wygląda tak nowocześnie, to ogólne wrażenie jest bardzo pozytywne. Z alufegami mała Kia wybija się ponad średnią "estetyczną" w klasie.

Wnętrze

obu pojazdów wygląda podobnie, ale dwukolorowa kombinacja w Akcencie na pierwszy rzut oka wygląda przytulniej niże szarość dominująca w Kia. Deski rozdzielcze wyglądają niemal tak samo, ale po bliższej obserwacji widać, że wspólna jest tylko podstawa, ale inaczej kształtowane są wierzchnie części. Linia rozdzielająca części kokpitu, poprowadzona jest w Rio dosyć wysoko, konsola środkowa skierowana jest w stronę kierowcy, a wskaźniki składają się tylko z trzech zegarów. Bardziej konwencjonalne rozwiązanie w Akcencie bardziej przypadły nam do gustu.

Pod względem funkcjonalności nic nie można wnętrzom zarzucić. Może poza zwykłą w tej klasie możliwością regulacji kierownicy tylko w jednej płaszczyźnie. Jeśli chodzi o plastiki, to zbierająca do tej pory najwyższe noty Fabia, nie jest już takim faworytem. Może jeszcze wygrywa dzięki lepszemu spasowaniu i montażowi, ale Hyundai oferuje przyjemniejszą atmosferę, dzięki krągłościom i jasnej tonacji deski.

Jednakowe w obu modelach fotele oferują dostateczny rozmiar, dobre trzymanie i dosyć twarde obicia. Z przodu i z tyłu jest wystarczająca ilość miejsca, czym Koreańczycy tryumfują nad Fabią. W żadnym z modeli nie jest dostępne wyciągane radio, czym ryzykujemy nie tylko jego stratę, ale i uszkodzenie auta.

Wysokoprężny silnik 1.5 CRDi

będzie należał do najchętniej wybieranych wariantów czy to z powodu parametrów czy z powodu ceny. Czterocylindrowiec z bezpośrednim wtryskiem Cammon Rail, ma zrównoważoną pracę, jest znakomicie wyciszony i okazuje się bardzo praktyczny w każdych warunkach. Duże rezerwy mocy nie są w tej klasie często widywane. Jednak występują one w koreańskich autach w wersjach benzynowych i w wysokoprężnych. Dostępny w testówkach turbodiesel oferuje moc 110 koni przy 4000 obr/min. Moment obrotowy u Accenta wynosi 235 Nm i jest dostępny w zakresie od 1900 do 2700 obr/min. W Rio jest on niższy, bo 220 Nm i dostępny jest przy 2000 obr/min.W obydwu przypadkach silnik jest połączony z pięciobiegową manualną skrzynią przekładniową, która w dobrze spełnia powierzone jej zadanie. Co prawda droga dźwigni zmiany biegów jest dosyć długa i sprawia "gumowe" wrażenie, ale jest też precyzyjna. Producent obiecuje średnie spalanie na poziomie 4,6 l/100km. Podczas testów jeździliśmy głównie po mieście, gdzie nie było problemy z utrzymaniem spalanie poniżej 6 litrów. Poza miastem przy delikatnej jeździe można się zbliżyć do magicznej granicy 4 litrów. Na autostradzie należy jednak liczyć się ze spalaniem na poziomie 5-6 litrów, a to w związku z zachęcającym do szybszej jazdy temperamentem silnika.

Właściwości jezdne

są w przypadku obu modeli podobne. Komfortowo dostrojone resorowanie nie pasuje za bardzo do wysokiej mocy, ale Koreańczycy nie mieli w planach budowania podwozia sportowego. Porównywane auta są raczej autami rodzinnymi, mającymi dawać poczucie bezpieczeństwa podczas wyprzedzania i umożliwiać utrzymywanie wysokich średnich podczas jazdy autostradowej. Różnice wypływają oczywiście w związku z innym typem karoserii. Accent z dłuższym tyłem płynnej absorbuje nierówności i chętniej pokonuje długie łuki. Kia zwinniej zmienia kierunek na wąskich zakrętach, ale krótki lekki tył zachowuje się trochę nerwowo na poprzecznych nierównościach i wybitych drogach.

Miękkie resorowanie, które zapewnia modelom nadstandartowy komfort i uprzywilejowaną pozycję wśród innych, sportowo zestrojonych modeli, powoduje niestety gorsze przenoszenie momentu obrotowego na koła, szczególnie w zakrętach i na zmiennej nawierzchni. Układ kierowniczy jest precyzyjny, ale jak na europejskie gusta, jest on zbyt mocno wspomagany. Hamulce tarczowe na wszystkich kołach, ABS z EBD są standardem we wszystkich wersjach Accenta i Rio (poza najtańszą) i zapewniają odpowiednie opóźnienia.

Zakończenie

Jakość koreańskich samochodów w ciągu ostatnich dziesięciu lat wyraźnie się poprawiła i jest praktycznie na poziomie produktów europejskich (w statystykach awaryjności już je wyprzedziły). Jeżeli Europejczyk, który zdaje sobie z tego sprawę, szuka małego, ale praktycznego i niedrogiego samochodu, ma do dyspozycji dwa modele z taką samą techniką i podobnymi rysami. Może wybierać teraz między Hyundaiem i Kia według własnych preferencji.Hyundai i Kia, mimo że oferują podobne auta w tych samych segmentach, podjęły pewne działania, aby uniknąć kanibalizacji. Hyundai stara się swe modele pokazywać jako towar luksusowy, natomiast Kia swe produkty promuje jako praktyczne i tanie. Widać to było też w testowanych modelach - inne wnętrze inna charakterystyka pracy silnika inne ceny.

Tak czy inaczej, niezależnie który model byśmy wybrali, na naszym rynku pojawili się dwaj, bardzo poważni konkurenci.

Kia Rio

Plusy

  • Mocny oszczędny silnik o dużej kulturze pracyPrzestronne wnętrzeDobry stosunek użyteczność/cenaWygląd zewnętrznyMożliwości przewozowe

Mínusy

  • Design wnętrzaBrak fabrycznego radiaRegulacja kierownicy w jednej płaszczyźnie

Hyundai Accent

Plusy

  • Mocny oszczędny silnik o dużej kulturze pracyPrzestronne, wykonane z dobrych materiałów wnętrzeDobry stosunek użyteczność/cenaTrzyletnia gwarancja bez limitu kilometrówPraktycznie pełne wyposażenie

Mínusy

  • Niedostępna klimatyzacja automatyczna (Kia ma)Brak systemu stabilizacyjnegoBrak fabrycznego radiaRegulacja kierownicy w jednej płaszczyźnieBardzo niski przód

Kia Rio

Cena podstawowej wersji 1.5 CRDi : 39 500

Hyundai Accent

Cena podstawowej wersji 1.5 CRDi: 53 500

Wnętrze, obsługaKia RioAccentJakość montażu 88Jakość foteli (długość siedziska, podparcie boczne)88Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność78Miejsce na tylnych fotelach - nogi77Miejsce na tylnych fotelach - głowa77Schowki88Wrażenia z obsługi77Widok do przodu88Widok do tyłu87Silnik, skrzynia biegów**Kultura pracy99Ciąg przy niskich obrotach88Moc przy wysokich obrotach88Głośność przy niskich obrotach88Głośność przy wysokich obrotach77Spalania77Zestopniowanie skrzyni biegów88Łatwość przełączania biegów77Podwozie, hamulceWłaściwości jezdne w normalnym ruchu88Właściwości jezdne ekstremalne77Przenoszenie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)88Przenoszenie napędu na jezdnię77Wydajność hamulców88BagażnikWielkość 79Możliwości załadunku, wielkość otworu87Regularność 96Cena/wartość użytkowaCena/wartość użytkowa78Podsumowanie ogólne Podsumowanie ogólne - średnia7,657,61

Ocena dotyczy samochodu testowanego przez redakcję i wystawiana jest w porównaniu z konkurencją w danym segmencie.

** Silnik oceniany jest w porównaniu z silnikami o podobnych parametrach i pojemności, w konkurencyjnych modelach. Dlatego nie należy sądzić, że silnik o pojemności 1,6 l. który otrzymał 10 pkt. jest porównywalny do silnika o pojemności 4 l. mającego taką samą punktację.

Dane techniczne Kis RioAccentSilnikTyp silnikaturbodieselturbodieselCylindry/zawory:4/44/4Pojemność skokowa (cm3):14931493Moc maksymalna (KM/ obr/min):110/4000110/4000Maksymalny moment obrotowy (Nm/ Obr/min):220/2000235/1900-2700OsiągiPrędkość maksymalna (km/h):176176Przyspieszenie 0-100 km/h:11,511,5Spalanie - miasto/trasa/kombinowane:5,6/4,0/4,65,6/4,0/5,6Rozmiary i masyBagażnik - podstawowy/złożone oparcia (l.):270/1145390/-Pojemność zbiornika paliwa (l.):4545Masa podstawowa/ nośność:1146/5791205/445Rozmiar opon:185/65 R14185/65 R14

Rozmiary według wykresu - zewnętrznea) długość (mm): 39904280b) szerokość (mm):16951695c) wysokość (mm):14701470d) rozstaw osi (mm):25002500e) rozstaw kół przód (mm):14701470f) rozstaw kół tył (mm): 14601460Rozmiary według wykresu - wewnętrzneg) przestrzeń wzdłużna z przodu min/max (mm):870 / 1110830 / 1110h) przestrzeń wzdłużna z tyłu min/max (mm): 630 / 840630 / 840i) wysokość nad fotelem - przód (mm): 10301020j) wysokość nad fotelem - tył (mm): 940930k) szerokość z przodu (mm):14001410l) szerokość z tyłu (mm):13801400długość siedziska z przodu (mm):480500długość siedziska z tyłu (mm):460480wysokość oparcia z przodu (mm): 620610wysokość oparcia z tyłu (mm):610630miejsce z tyłu pod przednim fotelem:taktak