Auto systematycznie zdobywało rynki, ale w 2004 roku zaprzestano ostatecznie jego produkcji. Wznowiono po dwóch latach, by zaprezentować model zupełnie innej generacji. Szybko okazał się on w wielu rynkowym hitem, a szczególnie znalazł liczne rzesze zwolenników w Europie.

Test w warunkach zimowych

Po raz pierwszy mieliśmy okazję drugą generacją Sportage jeździć zimową porą. Było to kilka lat temu, gdy pierwsze auta trafiły do Polski. Trudny zimowy test okazał się znakomitym egzaminem dla koreańskiego terenowca. Szczególnie swoje zadanie wypełnił napęd 4x4. Jeździliśmy wówczas krętymi, a przy tym wyjątkowo zaśnieżonymi i oblodzonymi drogami bieszczadzkimi.

Podjazdy po kopnym śniegu pod górę okazały się zwykłą zabawą. Na trasie był też przejazd przez górski strumyk, w którym nasze auta zanurzone były praktycznie po osie. Największą jednak frajdę stanowił slalom na oblodzonej płycie. Tutaj już nawet najbardziej wytrawnych kierowców spotykały niespodzianki.

Kia Sportage wyszła obronna ręką z testów zimowych, a największym atutem tego auta okazał się napęd 4x4.

Słowacka dusza

Samochody, które obecnie znajdują się w polskiej sieci sprzedaży pochodzą ze Słowacji. Od kilku miesięcy obok modelu cee'd, także w Żylinie produkowana jest Kia Sportage, z przeznaczeniem na rynki europejskie. Tym samym jest to coraz bardziej europejski samochód.

Wnętrze

Wysoko należy ocenić jego jakość. Nowoczesne wnętrze z gustownie dobraną tapicerką (testowany egzemplarz). No cóż, przyznać obiektywnie należy, iż projektanci Kia zrozumieli doskonale potrzeby europejskiego użytkownika i przygotowali dla niego samochód w pewnym sensie "na miarę".

Szkoda, że położenie koła kierownicy możemy zmieniać tylko w jednej płaszczyźnie. Dobrej jakości zestaw audio marki Clarion zapewnie dźwięk na odpowiednim poziomie. Może jednak denerwować pokrętło potencjometru, które usytuowano z prawej strony (wymaga długiej ręki kierowcy). Jednak w miarę upływu czasu kierowca może się i do tego przyzwyczaić.

Dobrodziejstwem jest automatyczna klimatyzacja, ale szkoda, iż pojazd ten nie ma standardowo montowanej nawigacji satelitarnej.

Manualnie regulowane przednie fotele można ustawić praktycznie do każdej sylwetki. Niewątpliwa zaletą jest ich podgrzewanie, co szczególnie docenimy zimową porą.

W wewnętrznym lusterku wstecznym, które posiada funkcje automatycznego ściemniania umieszczono wyświetlacz kompasu (bardzo praktyczny w terenie), który ukazuje kurs przedniej części pojazdu.

Praktycznym urządzeniemw wyposażeniu jest tempomat, który pozwala ustawić i automatycznie utrzymywać dowolną prędkość od 40 km/h do 160 km/h.

Konstruktorzy zadbali o praktyczne schowki, które mają do dyspozycji pasażerowie na przednich i tylnych siedzeniach. Można mieć zastrzeżenie do wielkości bagażnika, ale jak się wydaje jest on wystarczający nawet do załadowania niezbędnego bagażu na dłuższe wyprawy. Dostęp możliwy po otwarciu do góry dużych drzwi, albo w przypadku załadunku małych przedmiotów, także po otwarciu tylnej szyby. To rozwiązanie bardzo praktyczne, które coraz częściej stosują producenci tego typu modeli. Do przewozu rowerów lub deski surfingowej można także wykorzystać relingi dachowe, które montowane są fabrycznie.

Jednostka napędowa

W testowanym egzemplarzu zamontowany został silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem Common Rail 2.0 CRDi o mocy 140 KM przy 4000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 304 Nm w zakresie 1800 - 2500 obr./min. jednostka ta współpracuje z sześciobiegową manualną skrzynią biegów.

Jednostka ta pracuje w miarę cicho, z charakterystycznym pomrukiem diesla. W warunkach jazdy miejskiej jest wystarczająco dynamiczna i pozwala na optymalne przyspieszanie. Jej charakterystyka nie wymaga zbyt częstej zmiany przełożeń, co bardzo cenią kierowcy preferujący spokojna jazdę. Przy bardzo oszczędnej, a więc spokojnej jeździe jesteśmy w stanie osiągnąć średnie zużycie 5,0 l/100 km oleju napędowego. Średnie zużycie przy jeździe mieszanej nie powinno przekroczyć 6 l/100 km. Jednak w mieście, przy częstych startach, to zużycie potrafi wzrosnąć nawet do 7,6 l/100 km.

Terenowy czy osobowy?

Kia poddała się modzie na samochody o charakterze terenowym. Sportage ma napęd czterech kół i potrafi z powodzeniem "walczyć" w lekkim terenie. Konstruktorzy zastosowali nowoczesny układ napędowy 4x4, który automatycznie steruje rozdziałem mocy pomiędzy przednią i tylna osią, w zależności od warunków drogowych oraz przyczepności poszczególnych kół.

Układ napędowy wyposażony jest także w blokadę międzyosiowego mechanizmu różnicowego - 4WD Lock, po której załączeniu moment obrotowy rozdzielany jest w stosunku 50:50 pomiędzy przednia i tylna oś. Po przekroczeniu prędkości 30 km/h blokada mechanizmu różnicowego jest stopniowo rozłączana, a po osiągnięciu prędkości 40 km/h układ napędowy samoczynnie przełącza się w pozycję 4WD Auto. W tym trybie pracy, podczas jazdy po suchej i twardej nawierzchni napędzane są tylko koła przednie.

Auto sprawdza się zarówno w warunkach zimowych, lekkim terenie (droga o luźnej nawierzchni), a także na szybkiej autostradzie.

Podsumowanie

Kia Sportage należy do jednych z najbardziej atrakcyjnych ofert w swoim segmencie na polskim rynku. W najtańszej wersji z silnikiem 2.0 DOHC o mocy 142 KM z przednim napędem, kosztuje 69 900 zł. Natomiast najdroższa wersja z silnikiem 2.7 DOHC o mocy 175 KM z napędem 4WD to już wydatek 108 900 zł. Jednak do wszystkich wersji producent oferuje bogate wyposażenie jak m.in. klimatyzacja, centralny zamek, elektrycznie opuszczane szyby, podgrzewane lusterka zewnętrzne, komputer pokładowy, praktyczny schowek na okulary, ABS, EBD, 6 poduszek powietrznych, co także należy ocenić na plus.

Plusy:

- cena - komfort jazdy- niskie zużycie paliwa- dobra jednostka napędowa- możliwość jazdy w lekkim terenie- podnoszone wysoko do góry drzwi bagażnika- gustowne wnętrze

Minusy

- brak możliwości ustawienia koła kierownicy w dóch płaszczyznach- stosunkowo niewielki bagażnik

Ocena

Wnętrze, sterowanieJakość wykonania wnętrza9Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne)9Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność9Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi10Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa8Praktyczne schowki9Przyjemność z jazdy8Widoczność do przodu7Widoczność do tyłu7Silnik, skrzynia biegówPraca silnika9Osiągi na niższych obrotach9Moc na wyższych obrotach8Głośność na niższych obrotach8Głośność na wyższych obrotach8Zużycie paliwa8Stopnie skrzyni biegów9Łatwość zmiany przełożeń8Zawieszenie, hamulceWłasności jezdne w normalnym ruchu8Własności jezdne w warunkach ekstremalnych9Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)9Przeniesienie siły napędowej na jezdnię10Skuteczność hamulców8BagażnikWielkość bagażnika6Możliwość załadunku bagażnika8Uniwersalność bagażnika8Stosunek ceny do wartości użytecznejCena/wartość użyteczna9Ocena całkowitaOcena całkowita - średnia8,38

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:Typ silnika:wysokoprężnyCylindry / zawory:4 / 4Pojemność skokowa (cm3):1991Moc (kW / obr./min):103 / 4000Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min):310 / 2000Parametry eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):177Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s):12Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km):8.9 / 6.2 / 7.1Rozmiary i masy:Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 325 / 1375Pojemność zbiornika paliwa (l):58Masa gotowego do drogi / nośność (kg):1612 / 598Rozmiar opon235/60 R16

Wymiary do wykresu - zewnętrzne:a) długość (mm):4350b) szerokość (mm):1800c) wysokość (mm):1695d) rozstaw osi (mm):2630e) rozstaw z przodu (mm):1540f) rozstaw z tyłu (mm):1540Wymiary do wykresu - wewnętrzne:g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm):850 / 1060h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm):710 / 950i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm):1000j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm):960 k) szerokość z przodu (mm):1470l) szerokość z tyłu (mm):1450długość siedzenia z przodu (mm):500długość siedzenia z tyłu (mm):480wysokość oparcia z przodu (mm):570wysokość oparcia z tyłu (mm):640miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu:TAK