Mazda CX-5 – dyskretne, ale znaczące zmiany
Kto w drugiej generacji CX-5 spodziewał się rewolucyjnych zmian, może czuć się nieco zawiedziony. Auto ma zbliżone do poprzednika wymiary i taką samą gamę silników. Dokonano w nim jednak wielu istotnych zmian, które polepszyły funkcjonalność, bezpieczeństwo i przyjemność prowadzenia oraz ograniczyły spalanie. Węższe i niżej umieszczone reflektory oraz większy grill o strukturze plastra miodu jeszcze dobitniej podkreśliły masywną sylwetkę CX-5. Uwagę zwraca także nowy, intensywniejszy i mający większą głębię koloru lakier Soul Red Crystal, bazujący na popularnym w poprzedniku Soul Red Premium Metallic. Nadwozie nowego CX-5 ma o 15 proc. większą sztywność nadwozia na skręcanie, co poprawiło reakcję na ruch koła kierownicy. Modyfikacjom poddano także układy kierowniczy i hamulcowy oraz zawieszenie kół, a podwozie wzbogacono o system G-Vectoring Control, który poprawił prowadzenie auta na zakręcie. Poprawę funkcjonalności osiągnięto za sprawą nowych foteli oraz zastosowania: elektrycznie sterowanej pokrywy bagażnika, podgrzewanej kierownicy, systemu odladzania wycieraczek, lusterek z funkcją automatycznego składania oraz wyświetlaczy przeziernych. Połączenie funkcji kamery i radaru pozwoliło na zastosowanie asystenta hamowania w mieście i systemu rozpoznawania znaków drogowych.
Mazda CX-5 – 4 wersje wyposażenia
SkyGO od 95 900 zł |
Bazowa odmiana SkyGO występuje jedynie z benzyniakiem 165 KM, który przekazuje moment na przednią oś. Zawiera m.in.: 6 airbagów, układ wspomagania ruszania ze wzniesienia, system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach, klimatyzację manualną, tempomat, układ start-stop, radio z USB, fotel kierowcy z regulacją wysokości, oparcie kanapy dzielone w proporcji 40:20:40, reflektory LED, światła przeciwmgielne (halogenowe), elektrycznie sterowane szyby i lusterka (podgrzewane), felgi stalowe 17 cali. |
SkyMotion od 104 900 zł |
Odmiana ta dostępna jest z większością wersji silnikowych, z wyjątkiem benzyniaka (2.5/194 KM) i diesla (2.2/175 KM). W stosunku do SkyGO zawiera dodatkowo: klimatyzację automatyczną z nawiewem dla 2. rzędu, elektrochromatyczne lusterko wsteczne, czujniki deszczu i zmierzchu, radio z ekranem dotykowym, 4 gniazdami USB, MP3 i Bluetooth, fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego, system składania tylnej kanapy Karakuri, elektrycznie składane lusterka, przyciemniane szyby, alufelgi 17 cali. W opcji navi (2100 zł). |
SkyENERGY od 115 900 zł |
SkyENERGY jest oferowana z tymi samymi silnikami, co SkyMOTION. Dodatkowo ma: czujniki martwego pola z układem monitorującym ruch poprzeczny przy cofaniu, radio cyfrowe, czujniki parkowania, przycisk uruchamiania silnika, podgrzewane: wycieraczki, fotele przednie i kierownicę, LED-y z funkcją doświetlania zakrętów, światła przeciwmgłowe, do jazdy dziennej i tylne LED. W opcji nawigacja (2100 zł) i pakiet Safety (4900 zł): kamera cofania, asystent pasa ruchu, alarm zmęczenia kierowcy, rozpoznawania znaków, automatyczne światła drogowe, head-up (szybka). |
SkyPassion od 145 900 zł |
Topowa odmiana występuje w benzyniakach 2.0/160 KM i 2.5/194 KM oraz dieslu 2.2/175 KM. Zawiera dodatkowo: kamerę cofania, asystenta pasa ruchu, alarm zmęczenia kierowcy, rozpoznawanie znaków, automatyczne światła drogowe, head-up, adaptacyjny tempomat, dostęp bezkluczykowy, elektrycznie sterowaną klapę bagażnika, nagłośnienie Bose, navi, skórę, elektrycznie sterowane fotele kierowcy i pasażera, elektryczne regulowane lędźwi, podgrzewaną kanapę, matrycowe reflektory LED, alufelgi 19 cali. W opcji szyberdach (2900 zł) i jasna skóra (900 zł). |
Mazda CX-5 – rozwiązania przydatne na co dzień
W nowym modelu duży nacisk położono na rozwiązania, które zwiększają funkcjonalność. Przeprojektowano deskę rozdzielczą, dzięki czemu kierowca ma lepszy dostęp do lewarka biegów (wyżej umieszczony). Zmodernizowano także kształt i wyłożenie foteli, uzyskując wyższy komfort i bezpieczeństwo. W wersji z elektryczną regulacją zmiana ich położenia powoduje automatyczną korektę kąta nachylenia wyświetlacza przeziernego. Nowa kierownica otrzymała możliwość elektrycznego podgrzewania. Kierowcy zimą docenią także system odladzania przednich wycieraczek. W nowym CX-5 pojawiło się elektryczne sterowanie pokrywą bagażnika. Można nią sterować za pośrednictwem przycisków w pilocie, pokrywie lub na desce rozdzielczej. Tylna kanapa ma teraz możliwość 2-stopniowej regulacji kąta oparcia.
Mazda CX-5 – każdy znajdzie napęd idealny dla siebie
Klienci CX-5 mają do wyboru trzy jednostki: turbodiesla 2.2 SKYACTIV-D o dwóch mocach (150 i 175 KM) lub jednostki benzynowe 2.0 SKYACTIV-G (160 i 165 KM) bądź 2,5-litrowego SKYACTIV-G (194 KM). Dwulitrowe wolnossące benzyniaki mają bezpośredni wtrysk paliwa i charakteryzują się wysokim stopniem sprężania (14:1). 2,5-litrowa jednostka również nie ma doładowania, wyróżnia ją z kolei system dezaktywacji cylindrów, który wyłącza z pracy 2 z 4 cylindrów przy małych obciążeniach silnika, na przykład w czasie jazdy ze stałą prędkością. Turbodiesel wyposażony w dwie turbosprężarki także ma wyjątkową konstrukcję, która umożliwiła uzyskanie niskiego stopnia sprężania (14:1).
Dane producenta | 2.0 SKY-G | 2.0 SKY-G | 2.5 SKY-G | 2.2 SKY-D | 2.2 SKY-D |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 | benz./R4/16 | benz./R4/16 | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1998 | 1998 | 2488 | 2191 | 2191 |
Wtrysk paliwa | bezpośredni | bezpośredni | bezpośredni | bezpośredni common rail | bezpośredni common rail |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 165/6000 | 160/6000 | 194/6000 | 150/4500 | 175/4500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 210/4000 | 208/4000 | 258/4000 | 380/1800-2600 | 420/2000 |
Skrzynia biegów | man. 6 | man. 6 (aut. 6) | aut. 6 | man. 6 (aut. 6) | man. 6 (aut. 6) |
Napęd na koła | przednie | 4.10.2004 | 4.10.2004 | przednie [4x4] | 4.10.2004 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,4 | 10,9 (10,5) | 9,2 | 9,4 (10,1) [9,6 (10,3)] | 9,0 (9,5) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 201 | 198 (188) | 195 | 204 (200) [199 (196)] | 208 (206) |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,4 | 6,8 (6,6) | 7,1 | 5,0 (5,6) [5,4 (5,8)] | 5,4 (5,8) |
Emisja CO2 (cykl mieszany; g/km) | 149 | 159 (155) | 162 | 132 (147) [142 (152)] | 142 (152) |
Masa własna (kg) | 1360 | 1420 (1425) | 1485 | 1460 (1480) [1520 (1530)] | 1520 (1535) |
Rozmiar opon | 225/65 R 17 | 225/65 R 17, 225/55 R 19 | 225/55 R 19 | 225/65 R 17 | 225/55 R 19 |
Gwarancja; przeglądy | 3 lata/100 tys. km | ||||
Pojemność bagażnika (l) | 506-1620 | ||||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 56 | 58 | 58 | 56 [58] | 58 |
Cena od (zł) | 95900 | 120900 | 161900 | 119 900 [131 900] | 158900 |
Mazda CX-5 – kolory nadwozia
Paleta kolorów Mazdy CX-5 obejmuje: 2 lakiery metaliczne trójwarstwowe, 6 metalizowanych i jeden akrylowy. Tradycyjny lakier nakładany jest w technologii dwuwarstwowej, która polega na pokrywaniu nasyconej pigmentem warstwy bazowej bezbarwną powłoką zewnętrzną. Lakier metaliczny również składa się z dwóch warstw. Efekt opalizacji koloru powstaje poprzez dodanie płatków aluminium do warstwy pigmentu. Trójwarstwowy lakier ma dodatkową warstwę, potęgującą wrażenie głębi koloru i prowokującą grę światła i cienia na nadwoziu.
Mazda CX-5 – nowe technologie na pokładzie
Adaptacyjny tempomat dzięki nowej kamerze już nie tylko automatycznie zmniejsza prędkość CX-5, lecz także potrafi je zatrzymać, jeśli kierowca poprzedzającego pojazdu zrobi to samo, a do tego pozostać w miejscu, dopóki poprzedzające auto nie ruszy. System TSR wykorzystuje nową kamerę do rozpoznawania ograniczeń prędkości i znaków zakazu wjazdu. Jeśli kierowca przekracza dozwoloną prędkość, ostrzegany jest wizualnie i dźwiękowo. Kamerę wykorzystuje także asystent hamowania w mieście, który ma zwiększony zakres prędkości od 4 do 80 km/h i potrafi rozpoznać pieszych w zakresie prędkości od 10 do 80 km/h.
Mazda CX-5 – serwis i gwarancje
Mazda CX-5 objęta jest 3-letnią gwarancją mechaniczną, ograniczoną przebiegiem 100 tys. km. Na powłokę lakierniczą i korozję powierzchniową obowiązuje 3-letnia ochrona, niezależnie od przebiegu pojazdu. Gwarancja na perforację blach wynosi 12 lat. Interwał przeglądów okresowych w CX-5 wypada co 20 tys. km lub co rok (w zależności, co nastąpi szybciej). W trakcie trwania 3-letniej gwarancji producenta można wykupić roczną (do 120 tys. km) lub 2-letnią (do 150 tys. km) ubezpieczeniową gwarancję serwisową.
Mazda CX5 – podsumowanie
Choć Mazda ma świetne benzyniaki (elastyczne i oszczędne), to uważamy, że najlepszym wyborem będzie 150-konna jednostka wysokoprężna przekazująca moment na wszystkie koła za pośrednictwem „automatu”. Taki wariant napędu połączylibyśmy z odmianą SkyENERGY, wzbogaconą o pakiet Safety i oczywiście – lakier trójwarstwowy (160 300 zł).
Nowa Mazda CX-5 może się pochwalić o 6 proc. niższym współczynnikiem oporu powietrza, w porównaniu z poprzednią generacją modelu.
W nowej CX-5 liczba modułów diod LED z których składają się adaptacyjne reflektory LED (ALH) została zwiększona z 4 do 12, a soczewka została zaadaptowana do świateł drogowych i mijania.
Na pokładzie CX-5 znajdziemy nowoczesne multimedia z 7-calowym ekranem.
Topowa wersja wyposażeniowa Mazdy CX-5 (SkyPASSION) została wyposażona podgrzewane fotele obydwu rzędów (4 miejsca) oraz podgrzewane koło kierownicy. Szyba czołowa tej wersji ma system odladzania wycieraczek.
Przycisk Sport ingerując w oprogramowanie skrzyni biegów zwiększa dynamikę jazdy,
Multimedia sterowane są pokrętłem lub dotykowo podczas postoju.
Nowe fotele gwarantują wyższy komfort jazdy oraz lepsze podparcie ciała na zakrętach.
W topowej wersji SkyPASSION standardem jest skórzana tapicerka siedzeń (jasna za dopłatą 900 zł) oraz elektrycznie sterowane przednie fotele (kierowcy z pamięcią ustawienia).
Kanapa w nowym modelu ma 2-stopniową regulację kąta oparcia. Maksymalny kąt pochylenia oparcia wynosi 28 stopni.
Podłokietnik tylny z funkcją schowka i uchwytami na kubki zawiera wlącznik podgrzewanych tylnych miejsc (zew.) oraz dwa porty USB.
506-litrowy bagażnik bez trudu zmieści wakacyjny bagaż. Pod podłogą znajduje się 30-litrowy schowek na przybory i narzędzia.
Dźwigienki odpowiadają za składanie oparć kanapy.
Nowością w CX-5 jest elektryczne sterowanie klapą kufra.
Nowa CX-5 została wyposażona w udoskonalony i rozbudowany pakiet innowacyjnych, nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i technologii wspomagających kierowcę (i-ACTIVSENSE). Specjalne przyciski pozwalają na szybką dezaktywację poszczególnych systemów.
W CX-5 dostępne są dwa rodzaje wyświetlaczy przeziernych z projekcją na składanej szybce lub na szybie czołowej auta.
Adaptacyjny tempomat wykorzystujący radar i kamerę działa teraz od 0 do 200 km/h.
2,5-litrowy benzyniak ma pionierskie rozwiązanie pozwalające magazynować w kondensatorze energię odzyskaną podczas hamowania.
System odłączania cylindrów w silniku 2.5 pozwala oszczędzać paliwo.