- Pierwszy raz Toyota wprowadziła lusterko wsteczne z możliwością wyświetlania obrazu z tylnej kamery za samochodem
- Właściciele Toyoty RAV4 rzadko będą zjeżdżać na prawdziwe bezdroża
- Nowa Toyota RAV4 już na pierwszy rzut oka sprawia bardzo dobre wrażenie
Testy nowego RAV4 rozpoczęliśmy od wersji hybrydowej. Nie bez powodu, bo w Europie aż 85 proc. sprzedawanych „rawek” ma właśnie ten rodzaj napędu i na pewno ten trend utrzyma się w najbliższych latach. W nowym modelu zastosowano silnik benzynowy o pojemności 2,5 l i mocy 177 KM. W połączeniu z motorem elektrycznym łączna moc układu hybrydowego wynosi 218 KM (napęd na przód) lub 222 KM (napęd 4x4).
Czy ta moc wystarcza do sprawnego napędzania SUV-a ważącego około 1700 kg? W zupełności, zapewnia przy tym dobrą dynamikę – do „setki” nowa Toyota RAV4 rozpędzi się w nieco ponad 8 sekund. Przyspieszanie jest płynne, ale jeśli wciśniecie pedał gazu do podłogi, auto stanie się głośne. To wina przekładni bezstopniowej. Na szczęście w trasie auto jest ciche. RAV4 prowadzi się bardzo stabilnie, w zakrętach na asfalcie zachowuje się neutralnie, nie przechyla na boki, a podczas hamowania nie odczuwa się nurkowania. Warto w tym miejscu wspomnieć, że prędkość maksymalną ograniczono do 180 km/h.
W nowej Toyocie RAV4 kierowca ma zapewnioną bardzo dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, dzięki m.in. niżej poprowadzonej masce, węższym przednim słupkom i większym tylnym bocznym oknom. W nowej Toyocie RAV4 po raz pierwszy zastosowano też lusterko wsteczne z możliwością wyświetlania na nim obrazu z kamery.
Nowa Toyota RAV4 - lepsze własności terenowe
Toyota zapewnia, że przy okazji zmian znacząco poprawiła własności terenowe RAV4. Sprawdziliśmy to na specjalnie przygotowanej trasie z szutrową nawierzchnią. Powiedzmy szczerze – RAV4 jest dość dzielna na drogach gruntowych i szutrowych, ale nie jest to auto terenowe. Zresztą rzadko który właściciel SUV-a Toyoty zdecyduje się na używanie go w trudnym terenie. Jeśli ma taki zamiar i potrzeby, to wybierze prawdziwie terenowego Land Cruisera.
Napęd na cztery koła jest realizowany nie mechanicznie, lecz elektrycznie. Tylną oś napędza umieszczony przy niej silnik elektryczny, z kolei przednią – motor benzynowy. System Trail Mode (włączany przyciskiem) zapewnia optymalną przyczepność kół (koło, które utraci przyczepność, zostaje zablokowane, a moment obrotowy jest wówczas przenoszony na drugie koło. Na przygotowanej trasie nie mieliśmy takich skrajnych przypadków, możliwe było jednak sprawdzenie samochodu podczas przejazdu przez tzw. hopy oraz przez poprzeczne i wzdłużne nierówności. Nie robiły one na Toyocie RAV4 żadnego wrażenia, auto nie bujało się na boki, a kierowca i pasażer nie narzekali na znaczące pogorszenie komfortu jazdy.
Toyota RAV4 - bogate wyposażenie, dobre materiały wykończeniowe
Jazda nową Toyotą RAV4 sprawia przyjemność także z powodu ładnie zaprojektowanego, obszernego wnętrza. Obsługa wszelkich urządzeń w kokpicie jest łatwa i intuicyjna. Materiały wykończeniowe deski rozdzielczej, środkowego panelu oraz boczków drzwi są wysokiej jakości. Wstawki imitujące metal dodają charakteru.
W trasie podczas spokojnej jazdy można się zmieścić ze spalaniem na poziomie 7 l/100 km, w gorszych warunkach, jak np. na szutrowej trasie, zużycie paliwa wzrasta – w zależności od warunków do 9-10 l/100 km. To akceptowalne wartości.
Toyota RAV4 - w punkt
To jest super. Duże, dobrze wyposażone wnętrze.
To nie wyszło. Auto jest głośne podczas dynamicznego przyspieszania.
Efekt WOW! Wygląd zewnętrzny.
Kto to kupi? Dotychczasowi właściciele RAV4, amatorzy dużych hybryd.
Toyota RAV4 - naszym zdaniem
Nowa Toyota RAV4 już na pierwszy rzut oka sprawia bardzo dobre wrażenie. Karoseria jest nowoczesna, ładnie zaprojektowana, a wnętrze auta – obszerne i dobrze wyposażone. Napęd hybrydowy jest ekologiczny, zapewnia przy tym dobrą dynamikę jazdy.
Toyota RAV4 - dane techniczne
Dane producenta | 2.5 hybr. AWD | 2.0 FWD man. |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 | benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 2487 | 1987 |
Wtrysk paliwa | wielopunktowy | wielopunktowy |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 177/6000 | 175/6600 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 221/4400 | 208/4300-5200 |
Skrzynia biegów | man. 6/aut. CVT | man. 6 |
Napęd na koła | 4.10.2004 | przednie |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,1 | 9,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 190 |
Spalanie (miasto/trasa/średnie; l/100 km)* | bd./bd./4,6 | 7,5/5,2/6,0 |
Emisja CO2 (cykl mieszany; g/km) | 105 | 138 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1645/bd. | 1450/600 |
Rozmiar opon | 225/65 R 17; 225/60 R 18 | 225/65 R 17; 225/60 R 18 |
Wymiary: dł./szer./wys. (mm) | 4600/1855/1685 | 4600/1855/1685 |
Poj. bagażnika (l) | 580 | 580 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 55 | 55 |
Cena (zł) | od 139 900 | od 109 900 |