Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Nowa Toyota RAV4 - jak jeździ wersja hybrydowa? | TEST

Nowa Toyota RAV4 - jak jeździ wersja hybrydowa? | TEST

Toyotę RAV4 znamy już od 25 lat. Bardzo zmieniła się przez ten czas – z niszowego, kanciastego pojazdu stała się luksusowym SUV-em z bogatym wyposażeniem i dobrymi własnościami jezdnymi. Jak jeździ RAV4 piątej generacji?

Nowa Toyota RAV4 - jak jeździ wersja hybrydowa?Źródło: Toyota
  • Pierwszy raz Toyota wprowadziła lusterko wsteczne z możliwością wyświetlania obrazu z tylnej kamery za samochodem
  • Właściciele Toyoty RAV4 rzadko będą zjeżdżać na prawdziwe bezdroża
  • Nowa Toyota RAV4 już na pierwszy rzut oka sprawia bardzo dobre wrażenie

Testy nowego RAV4 rozpoczęliśmy od wersji hybrydowej. Nie bez powodu, bo w Europie aż 85 proc. sprzedawanych „rawek” ma właśnie ten rodzaj napędu i na pewno ten trend utrzyma się w najbliższych latach. W nowym modelu zastosowano silnik benzynowy o pojemności 2,5 l i mocy 177 KM. W połączeniu z motorem elektrycznym łączna moc układu hybrydowego wynosi 218 KM (napęd na przód) lub 222 KM (napęd 4x4). 

Czy ta moc wystarcza do sprawnego napędzania SUV-a ważącego około 1700 kg? W zupełności, zapewnia przy tym dobrą dynamikę – do „setki” nowa Toyota RAV4 rozpędzi się w nieco ponad 8 sekund. Przyspieszanie jest płynne, ale jeśli wciśniecie pedał gazu do podłogi, auto stanie się głośne. To wina przekładni bezstopniowej. Na szczęście w trasie auto jest ciche. RAV4 prowadzi się bardzo stabilnie, w zakrętach na asfalcie zachowuje się neutralnie, nie przechyla na boki, a podczas hamowania nie odczuwa się nurkowania. Warto w tym miejscu wspomnieć, że prędkość maksymalną ograniczono do 180 km/h.

W nowej Toyocie RAV4 kierowca ma zapewnioną bardzo dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, dzięki m.in. niżej poprowadzonej masce, węższym przednim słupkom i większym tylnym bocznym oknom. W nowej Toyocie RAV4 po raz pierwszy zastosowano też lusterko wsteczne z możliwością wyświetlania na nim obrazu z kamery.

Nowa Toyota RAV4 - lepsze własności terenowe

Toyota zapewnia, że przy okazji zmian znacząco poprawiła własności terenowe RAV4. Sprawdziliśmy to na specjalnie przygotowanej trasie z szutrową nawierzchnią. Powiedzmy szczerze – RAV4 jest dość dzielna na drogach gruntowych i szutrowych, ale nie jest to auto terenowe. Zresztą rzadko który właściciel SUV-a Toyoty zdecyduje się na używanie go w trudnym terenie. Jeśli ma taki zamiar i potrzeby, to wybierze prawdziwie terenowego Land Cruisera. 

Napęd na cztery koła jest realizowany nie mechanicznie, lecz elektrycznie. Tylną oś napędza umieszczony przy niej silnik elektryczny, z kolei przednią – motor benzynowy. System Trail Mode (włączany przyciskiem) zapewnia optymalną przyczepność kół (koło, które utraci przyczepność, zostaje zablokowane, a moment obrotowy jest wówczas przenoszony na drugie koło. Na przygotowanej trasie nie mieliśmy takich skrajnych przypadków, możliwe było jednak sprawdzenie samochodu podczas przejazdu przez tzw. hopy oraz przez poprzeczne i wzdłużne nierówności. Nie robiły one na Toyocie RAV4 żadnego wrażenia, auto nie bujało się na boki, a kierowca i pasażer nie narzekali na znaczące pogorszenie komfortu jazdy. 

Toyota RAV4 - bogate wyposażenie, dobre materiały wykończeniowe

Jazda nową Toyotą RAV4 sprawia przyjemność także z powodu ładnie zaprojektowanego, obszernego wnętrza. Obsługa wszelkich urządzeń w kokpicie jest łatwa i intuicyjna. Materiały wykończeniowe deski rozdzielczej, środkowego panelu oraz boczków drzwi są wysokiej jakości. Wstawki imitujące metal dodają charakteru. 

W trasie podczas spokojnej jazdy można się zmieścić ze spalaniem na poziomie 7 l/100 km, w gorszych warunkach, jak np. na szutrowej trasie, zużycie paliwa wzrasta – w zależności od warunków do 9-10 l/100 km. To akceptowalne wartości.

Toyota RAV4 - w punkt

To jest super. Duże, dobrze wyposażone wnętrze.

To nie wyszło. Auto jest głośne podczas dynamicznego przyspieszania.

Efekt WOW! Wygląd zewnętrzny.

Kto to kupi? Dotychczasowi właściciele RAV4, amatorzy dużych hybryd.

Toyota RAV4 - naszym zdaniem

Nowa Toyota RAV4 już na pierwszy rzut oka sprawia bardzo dobre wrażenie. Karoseria jest nowoczesna, ładnie zaprojektowana, a wnętrze auta – obszerne i dobrze wyposażone. Napęd hybrydowy jest ekologiczny, zapewnia przy tym dobrą dynamikę jazdy.

Toyota RAV4 - dane techniczne

Dane producenta 2.5 hybr. AWD 2.0 FWD man.
Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R4/16 benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 2487 1987
Wtrysk paliwa wielopunktowy wielopunktowy
Moc maksymalna (KM/obr./min) 177/6000 175/6600
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 221/4400 208/4300-5200
Skrzynia biegów man. 6/aut. CVT man. 6
Napęd na koła 4.10.2004 przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,1 9,8
Prędkość maksymalna (km/h) 180 190
Spalanie (miasto/trasa/średnie; l/100 km)* bd./bd./4,6 7,5/5,2/6,0
Emisja CO2 (cykl mieszany; g/km) 105 138
Masa własna/ładowność (kg) 1645/bd. 1450/600
Rozmiar opon 225/65 R 17; 225/60 R 18 225/65 R 17; 225/60 R 18
Wymiary: dł./szer./wys. (mm) 4600/1855/1685 4600/1855/1685
Poj. bagażnika (l) 580 580
Poj. zbiornika paliwa (l) 55 55
Cena (zł) od 139 900 od 109 900
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Powiązane tematy:Toyota
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków