Poprzednikowi przypisywaliśmy pewien urok. Niestety, nie pomogło mu to w wynikach sprzedaży. Teraz do akcji wkracza nowy model, który ma zmienić dotychczasowy stan rzeczy. Renault przez ostatnie 1,5 roku zmodernizowało niemal całą paletę modelową – teraz kolej na Mégane’a.
Na pewno nie będzie miał lekko, bowiem konkurencja w tej klasie jest silna i gotowa na odparcie każdego ataku. W pierwszym punktowanym porównaniu przeciwko nowej „megance” występują: wciąż świeżutka (choć bardzo podobna do poprzedniczki) Astra, świetnie jeżdżący Ford Focus, korzystnie wyceniony Hyundai i30 z długą gwarancją oraz wyraźnie sportowa Honda Civic. Ta właśnie piątka za moment stanie do walki o prymat w nowym rozdaniu klasy kompaktowej, której inicjatorami są Opel i Renault.
W szranki stanęły samochody z idealnymi do zestawienia niedużymi dieslami, których moc zawiera się w granicach 120--136 KM. Nie jest to co prawda dużo jak na bardzo wyrośnięte dziś samochody kompaktowe, jednak będziecie zaskoczeni, jak różne okazały się osiągi zmierzone podczas pomiarów testowych. Największą niespodziankę sprawiła tutaj Astra, której poprzednia generacja mimo wizualnego podobieństwa była znacznie cięższym samochodem.
Teraz nowy diesel Opla nareszcie został zamontowany w samochodzie, w którym może w pełni pokazać swój potencjał. I robi to bez oglądania się na rywali, tak że już na starcie zostawia ich daleko z tyłu. Jak zwykle możecie też liczyć na porównanie fabrycznych danych o średnim spalaniu z wynikami naszych pomiarów. I już na wstępie zapowiemy, że niektóre marki będą miały się czego wstydzić, bo auta spaliły znacznie więcej, niż obiecywano.
Ford Focus 1.5 TDCi - Wciąż to potrafi!
Aktualny Focus jest produkowany już od 5 lat, ale pod względem dynamiki jazdy żaden z konkurentów nie potrafi mu dorównać. Prowadzi się go zwinnie i poręcznie, jego bezpośredni układ kierowniczy zawsze czeka z niecierpliwością na kolejny zakręt. Mało tego: Focus też świetnie amortyzuje nierówności. Całość współgra w idealnej harmonii. To jest sztuka znana niewielu inżynierom, co w dzisiejszym świecie motoryzacji, w którym firmy nawzajem kupują od siebie specjalistów, może dziwić.
A jednak nawet w dobie globalizacji i zapewne dobrze rozwiniętego szpiegostwa przemysłowego nadal istnieją firmy, które potrafią zrobić coś, czego inni nie osiągnęli. Możemy tylko powtórzyć: układ jezdny Focusa to najlepsze pasywne zawieszenie na rynku, jeśli chodzi o kompromis między komfortem a frajdą z jazdy. Tyle że samo zawieszenie nie wystarczy, żeby ograć rywali. Do tego Ford musiałby być choć trochę żwawszy po wciśnięciu gazu, a tymczasem ma on najgorsze przyspieszenie w stawce.
Także cena nie jest magnesem, jeżeli doposażymy Forda do poziomu, jaki wyznaczyliśmy w tym porównaniu dla wszystkich samochodów. W pewnych kwestiach jednak Focus nie jest w stanie ukryć swojego zaawansowanego wieku. Szczególnie w porównaniu z Mégane’em i Astrą kokpit sprawia wrażenie już niezbyt świeżego. Z tyłu jest stosunkowo ciasno, tylko Renault zostało równie ściśle skrojone.
Honda Civic 1.6 i-DTEC - Styliści Civica na pewno dobrze się bawili.
Kompakt Hondy prezentuje się odważnie i futurystycznie, co oczywiście ma swoich zwolenników i przeciwników. Jedni cieszą się, że „ufo” wygląda jeszcze bardziej nieziemsko, drudzy narzekają – przyznacie, iż coś w tym jest – że niedawny lifting Civica przypomina trochę bazarowy tuning: wszędzie, gdzie tylko się dało, widać przetłoczenia i spoilery.
Ale tego raczej nie zmienimy, przynajmniej do drogowej premiery następcy. Niezmiennie natomiast pozostajemy fanami mechanizmu składania tylnej kanapy, dzięki któremu można postawić siedziska do pionu niczym w fotelu kinowym lub złożyć całość na płasko – bagażnik jest dzięki temu nie tylko duży, lecz także funkcjonalny. Patrząc na bryłę nadwozia, trudno wyobrazić sobie, gdzie konstruktorzy zmieścili tak ogromny kufer (477 l). Radość sprawiają też: 120-konny diesel 1.6, precyzyjny mechanizm biegów, zwinne prowadzenie i sportowo bezpośredni układ kierowniczy (który czasem trochę męczy podczas jazdy autostradowej).
Dlaczego zatem Civic ląduje na dalekiej pozycji? No cóż, pozycja za kierownicą jest zbyt wysoka, a obsługa urządzeń pokładowych – częściowo wręcz kuriozalna. Amortyzacja też mogłaby być bardziej komfortowa. Jasna sprawa: ten Civic to raczej coś dla zdeklarowanych miłośników Hondy. Jednak tylko tych gotowych wyłożyć całkiem pokaźną sumę.
Hyundai i30 1.6 CRDi - Aż trudno uwierzyć, że obecna generacja jest oferowana już od 4 lat.
Auto wciąż atrakcyjnie wygląda, zarówno z zewnątrz, jak i w środku. Zaletą uporządkowanego kokpitu jest prosta obsługa. Ktoś, kto docenia logikę działania, po przesiadce z Hondy Civic do i30 poczuje trudną do opisania ulgę – to jak teleportacja z galaktyki chaosu do krainy prostoty.
Z pewnością ma to wpływ na aktywne bezpieczeństwo jazdy i bardzo dobrze, bo koreański producent nie oferuje w tym zakresie niemal żadnych systemów wspomagających kierowcę. Zapewne trzeba będzie na nie poczekać do premiery kolejnej generacji kompaktu, ale naszym zdaniem obecny model jest na tyle dobry, że można jednak było zainwestować w prace rozwojowe nad wdrożeniem kilku systemów asystujących. Hyundai jest przestronny, szczególnie z tyłu oferuje odczuwalnie więcej przestrzeni niż większość konkurentów.
Jeśli często podróżujecie w czwórkę, warto rozważyć Hyundaia. Jeżeli jednak lubicie jeździć dynamicznie – lepiej nie. 136-konne 1.6 CRDi sprawia wrażenie ociężałego, niektórzy rywale mają lepsze osiągi. Poza tym kultura jego pracy pozostawia wiele do życzenia, jednostka potrafi robić sporo hałasu i przenosić wibracje do kabiny. Niezbyt wiele radości sprawia też prowadzenie i30. Dużą winę ponosi nieprecyzyjny i pozbawiony czucia układ kierowniczy. Więcej radości daje 5-letnia gwarancja.
Opel Astra 1.6 CDTI - No i co wy na to?
Spodziewaliście się, że Opel wymiecie konkurentów z podium? Styl auta wzbudza różne opinie: jedni cieszą się, że Astra V jest tak podobna do poprzedniczki, innym brakuje tego przyjemnego posmaku nowości, kiedy patrzymy na awangardowo, od nowa wystylizowany samochód. Opel wygrywa dzięki swojej wszechstronności. Ma dużo miejsca z przodu, sporo z tyłu, za kierownicą siedzi się wygodnie.
Z tyłu oferuje nieco więcej przestrzeni niż Ford i Renault (szczególnie nad głowami pasażerów), jeszcze lepszą przestronność znajdziecie tylko w Hyundaiu i Hondzie. 1,6-litrowy diesel o mocy 136 KM zaskakująco dobrze ciągnie i najmniej spala – 4,8 l/100 km. Przyznacie, że to kusząca kombinacja, tym bardziej że osiągi 1,6-litrowej Astry są tak dobre, że nie powstydziłby się ich 2-litrowy diesel. Przy dużym obciążeniu i na wyższych obrotach dynamiczny silnik staje się jednak głośny, jego brzmienie zwyczajnie denerwuje. Nad tym Opel powinien popracować.
A co z układem jezdnym? Astry nie prowadzi się co prawda tak zwinnie, jak Focusa, ale auto pewnie trzyma się drogi. Komfort jest wysoki, tylko poprzeczne nierówności czasami przekazywane są do kabiny. Dopracowania wymaga też mechanizm zmiany biegów, bo skok lewarka jest duży. Są to jednak drobiazgi, zasadniczo Astra to podręcznikowy kompakt: przestronny, praktyczny, dynamiczny i oszczędny. Kombinacja zalet Opla okazała się nie do pobicia.
Renault Megane 1.6 dCi - Gdybyśmy przyznawali punkty za design, Mégane na pewno zgarnąłby ich komplet.
Uważamy, że prezentuje się naprawdę ciekawie. Stylowo urządzono też kokpit, z prędkościomierzem na wyświetlaczu (seryjny od Intens), którego wygląd można zmieniać. Z kolei duży pionowy ekran z nawigacją TomTom to coś, co jedni będą kochać, a inni (konkretnie ci, którzy chcą jeździć samochodem, a niekoniecznie tabletem) – nienawidzić. Do obsługi menu można się szybko przyzwyczaić. Z przodu siedzi się wygodnie na miłych w dotyku fotelach, z tyłu – zdecydowanie gorzej.
Jest ciasno, poza Focusem wszyscy konkurenci oferują lepszą przestronność. Tę niechlubną cechę Mégane odziedziczył po poprzedniku, i to mimo ogromnego rozstawu osi w nowym modelu. Pozytywnie zaskoczył nas natomiast silnik: 130-konne 1.6 cicho pracuje i lubi obroty. W porównaniu z poprzednikiem Renault dopracowało układ kierowniczy, tyle że wciąż sprawia on wrażenie nieco sztucznego.
I nareszcie zafundowano pasażerom komfort: Mégane skutecznie amortyzuje długie pofałdowania jezdni, prowadzi się go przyjemnie i bez niemiłych niespodzianek. W sumie jest to auto na tyle odmienne od poprzednika, że śmiało możemy mówić o rewolucji w ofercie Renault. Gdyby nie ciasnota na tylnej kanapie, moglibyśmy polecić to auto wszystkim – nawet rodzinom. Chociaż w sumie... Zanim dzieci podrosną, zmieszczą się z tyłu bez problemu!
Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - dane katalogowe:
Opel | Renault | Hyundai | Ford | Honda | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/8 | diesel, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail | common rail | common rail | common rail | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1598 | 1582 | 1499 | 1597 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 136/3500 | 130/4000 | 136/4000 | 120/3600 | 120/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 320/2000 | 320/1750 | 280/1500 | 270/1950 | 300/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 205 | 199 | 197 | 193 | 207 |
Skrzynia biegów | man. 6 | man. 6 | man. 6 | man. 6 | man. 6 |
Napęd | przedni | przedni | przedni | przedni | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 370-1210 | 384-1247 | 378-1316 | 363-1262 | 477-1378 |
Opony testowanego auta | 225/45 R 17 | 205/55 R 16 | 205/55 R 16 | 215/50 R 17 | 225/45 R 17 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 48 | 47 | 53 | 53 | 50 |
Emisja CO2 (g/km) | 103 | 103 | 99 | 98 | 98 |
Czynnik układu klimatyzacji | R1234yf | R1234yf | R1234yf | R134a | R134a |
Dł./szer./wys. (mm) | 4370/1809/1485 | 4359/1814/1438 | 4300/1780/1465 | 4358/1823/1484 | 4370/1770/1470 |
Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - wyniki pomiarów drogowych:
Astra | Megane | i30 | Focus | Civic | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,1 s | 3,2 s | 3,5 s | 4,0 s | 3,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,1 s | 9,6 s | 10,6 s | 11,2 s | 10,4 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 15,3 s | 16,6 s | 18,5 s | 19,2 s | 18,1 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 5,7 s (na 4. biegu) | 6,6 s (na 4. biegu) | 9,9 s (na 4. biegu) | 7,5 s (na 4. biegu) | 7,6 s (na 4. biegu) |
Elastyczność 80-120 km/h | 10,1 s (na 6. biegu) | 10,8 s (na 6. biegu) | 18,4 s (na 6. biegu) | 15,6 s (na 6. biegu) | 13,4 s (na 6. biegu) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1330/545 kg | 1358/532 kg | 1379/541 kg | 1367/533 kg | 1366/504 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 62/38 proc. | 65/35 proc. | 62/38 proc. | 61/39 proc. | 65/35 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,2/11,3 m | 11,4/11,2 m | 11,2/11,0 m | 10,9/11,0 m | 11,8/11,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,1 m | 36,8 m | 34,1 m | 36,2 m | 35,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,3 m | 35,4 m | 34,6 m | 35,9 m | 36,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) | 60 dB (A) | 61 dB (A) | 58 dB (A) | 60 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 67 dB (A) | 66 dB (A) | 68 dB (A) | 66 dB (A) | 68 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 71 dB (A) | 70 dB (A) | 70 dB (A) | 71 dB (A) | 71 dB (A) |
Spalanie testowe | 4,8 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,4 l/100 km | 4,9 l/100 km |
Zasięg | 990 km | 880 km | 1050 km | 980 km | 1010 km |
Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - wymiary kabin:
Opel | Renault | Hyundai | Ford | Honda | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1170 | 1150 | 1130 | 1140 | 1130 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1450 | 1480 | 1480 | 1445 | 1460 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1040 | 1005 | 1030 | 1035 | 995 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 245 | 225 | 190 | 230 | 220 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 735 | 720 | 755 | 730 | 750 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1440 | 1430 | 1480 | 1410 | 1440 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 960 | 935 | 940 | 925 | 925 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 335 | 350 | 375 | 370 | 360 |
Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - wyposażenie i opcje:
Astra | Megane | i30 | Focus | Civic | |
Wersja | 1.6 CDTI Dynamic | 1.6 dCi 130 Intens | 1.6 CRDi Comfort | 1.6 TDCi Titanium | 1.6 i-DTEC Sport |
Airbagi czołowe/boczne | S/S | S/S | S/S | S/S | S/S |
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcy | S/N | S/N | S/N | S/N | S/N |
Reflektory ksenonowe/LED | N/5500 zł | N/3500 zł | N (dost. w Premium)/N | 4100 zł/N | N/N (dost. w Executive) |
Światła przeciwmgielne/lakier metalizowany | S/2100 zł | S/2200 zł | S/2100 zł | S/1950 zł | S/2500 zł |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | N/S | N/S | N/S | N/S | N/S |
Elektrycznie sterowane szyby przód/tył | S/S | S/S | S/S | S/S | S/S |
Elektr. ster. lusterka/skórzana tapicerka | S/5000 zł | S/5300 zł | S/N (dost. w Premium) | S/6500 zł | S/N (dost. w Executive) |
System multimedialny z odtwarzaczem MP3 | S | S | S | S | S |
Kierownica wielofunkcyjna | S | S | S | S | S |
Bluetooth/złącze USB | S/S | S/S | S/S | S/S | S/S |
Nawigacja/adaptacyjne zawieszenie | 3000 zł/N | S/N | 5500 zł1)/N | 4120 zł/N | S/N |
Komputer pokładowy/dostęp bez kluczyka | S/1500 zł | S/S | S/N (dost. w Premium) | S/3400 zł | S/N (dost. w Executive) |
Czujnik światła i deszczu/podgrzewane fotele | S/1500 zł | S/850 zł | N (dost. w Premium)/1000 zł | 800/900 zł | 2900 zł1)/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/N | S/2200 zł | S/N | S/3000 zł | S/N |
Czujniki parkowania/kamera cofania | 1000/3500 zł1) | S/N (dost. w Bose) | S/5500 zł1) | 1100/1000 zł | N (dost. w Executive)/S |
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą | S | 1 800 zł | N | 3200 zł1) | 2900 zł1) |
Monitoring martwego pola | 3500 zł1) | 2 500 zł | N | 2 500 zł | 2900 zł1) |
Asystent utrzymania pasa ruchu | S | 1 000 zł | N | 3200 zł1) | 2900 zł1) |
System rozpoznawania znaków drogowych | S | 450 zł | N | 3200 zł1) | 2900 zł1) |
Felgi aluminiowe standardowe/w teście | S (17 cali)/S (17 cali) | S (16 cali)/S (16 cali) | S (16 cali)/S (16 cali) | S (16 cali)/2150 zł (17 cali) | S (17 cali)/S (17 cali) |
1)pakiet.
Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości:
Astra | Megane | i30 | Focus | Civic | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 84 900 zł | 86 100 zł | 83 100 zł | 88 740 zł | 93 000 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 44,3 proc. | 45,8 proc. | 50,2 proc. | 52,3 proc. | 47,8 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata | 5 lat | 2 lata | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | wg wskazań | wg wskazań | wg wskazań | wg wskazań | wg wskazań |
Cena po doposażeniu | 95 400 zł | 92 700 zł | 89 600 zł | 107 910 zł | 95 900 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.
Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - punkty i klasyfikacja:
Nadwozie | Maks. pkt | Astra | Megane | i30 | Focus | Civic | |
Przestronność z przodu | 40 | 30 | 28 | 24 | 25 | 23 | |
Przestronność z tyłu | 30 | 21 | 19 | 25 | 20 | 22 | |
Pojemność bagażnika | 25 | 14 | 14 | 14 | 14 | 18 | |
Ładowność | 15 | 11 | 11 | 11 | 11 | 10 | |
Widoczność | 20 | 16 | 16 | 17 | 16 | 14 | |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 27 | 26 | 24 | 26 | 25 | |
Ergonomia obsługi | 20 | 17 | 17 | 18 | 16 | 15 | |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 17 | 16 | 17 | 16 | |
Suma punktów | 200 | 153 | 148 | 149 | 145 | 143 | |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt | Astra | Megane | i30 | Focus | Civic | |
Przyspieszenie | 25 | 17 | 16 | 15 | 13 | 15 | |
Elastyczność | 25 | 19 | 18 | 12 | 15 | 16 | |
Poziom hałasu | 15 | 9 | 9 | 8 | 10 | 8 | |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 13 | 12 | 14 | 14 | |
Zachowanie na drodze | 30 | 25 | 25 | 24 | 26 | 26 | |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 23 | 22 | 26 | 20 | |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 12 | 11 | 14 | 13 | |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | |
Skuteczność hamulców | 40 | 32 | 27 | 34 | 27 | 26 | |
Suma punktów | 200 | 156 | 147 | 142 | 149 | 141 | |
Koszty | Maks. pkt | Astra | Megane | i30 | Focus | Civic | |
Cena po doposażeniu | 50 | 36 | 37 | 38 | 32 | 36 | |
Utrata wartości | 15 | 12 | 11 | 9 | 8 | 10 | |
Zużycie paliwa | 30 | 25 | 23 | 24 | 22 | 24 | |
Wyposażenie – komfort | 30 | 27 | 26 | 23 | 27 | 24 | |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 23 | 23 | 16 | 23 | 23 | |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 7 | 8 | 6 | 7 | |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 | 14 | 8 | 10 | |
Przeglądy | 20 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | |
Suma punktów | 200 | 151 | 148 | 145 | 139 | 147 | |
Wynik końcowy | 600 | 460 | 443 | 436 | 433 | 431 | |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. |
Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - spalanie fabryczne kontra testowe zużycie paliwa:
Ekopropaganda w pełnej krasie - europejski test spalania znowu nabija przyszłych właścicieli w butelkę. Nie wiadomo tylko, czy spodziewać się w niej paliwa, czy może próżni, która niewątpliwie musiała być mocno nagromadzona w głowach twórców testu na hamowni, nieprzystającego do realnych warunków jazdy.
Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - podsumowanie:
Brawa dla Astry i Megane’a! Renault zdobyło drugie miejsce w tym porównaniu – chapeau bas! Wyprzedziło tak lubiane auta, jak Ford Focus i Hyundai i30. Honda jest w tym wyostrzonym wydaniu raczej czymś dla fanów. A na czele stawki dumnie jedzie Astra.
Jeżeli uważacie, że kolejność na podium jest taka, jaka powinna być lub przeciwnie - macie w tym temacie zdanie odrębne - zapraszamy do komentowania. Chcecie być cytowani? Piszcie!
Dla każdego coś dobrego: Megane dla fetyszysty perfum i tuszu do rzęs, Astra dla orędownika amerykańsko-europejskiego paktu handlowego, i30 dla zwolennika budowania koreańskich ośrodków badawczo rozwojowych w Niemczech, Focus dla fanów krętych dróg, a Honda - dla tych, co lubią kręcić do końca (skali).
Focus potrafi dostarczyć mnóstwo frajdy z jazdy po krętej drodze, a przy tym ma znakomicie zestrojone zawieszenie. Pod tym względem pozostaje naturalnym wyborem dla fana kręcenia kierownicą, chociaż pod maską przydałoby się więcej wigoru.
Kokpit Focusa ma bardzo charakterystyczny dla tego modelu szeroki panel na tunelu środkowym. A przecież to auto przednionapędowe z poprzecznym silnikiem. Po liftingu obsługa jest znacznie prostsza.
Z tyłu Forda nie jest specjalnie przestronnie, ale jeżeli kierowca nie będzie wysoki, z tyłu usiądą nawet dorośli pasażerowie.
Ilekroć widzę ten samochód, nie mogę się powstrzymać od osobistego komentarza, który oczywiście nie ma prawa zaważyć na wyniku porównania. Nie wiem, jak stylistom Hondy udało się stworzyć karykaturę tak harmonijnie wystylizowanego auta, jak popularne "ufo" poprzedniej gen
Kokpit Civika to coś jedynego w swoim rodzaju. Niestety, nie jest to wyróżnienie na plus - trzeba się przyzwyczaić.
Na tylnej kanapie Hondy jest niespodziewanie dużo miejsca, czego nie zdradzają małe drzwi boczne z niewielkimi oknami. Na szczęście podczas modernizacji ta cecha pozostała niezmieniona.
Hyundai - mistrz gwarancji. Ale i30 z dieslem to auto na tyle udane i praktyczne, że nie musi się już podpierać ceną jako kartą przetargową.
Estetyczny, atrakcyjny i prosty w obsłudze kokpit Hyundaia pokazuje, jak znaleźć złoty środek między awangardą a ergonomią.
Dyrektorski kompakt - tylna kanapa i30 rozpieszcza przestronnością.
Nowa Astra? Tak. Podobna do poprzedniej? Tak. A jak jeździ? Lepiej! Prowadzenie i komfort bez zarzutu.
Za kierownicą Astry nie ma już żadnych wątpliwości, że to nowy model. Miejsca jest bardzo dużo, fotele wygodne. Natomiast projektantom zegarów polecamy konsultację okulisty - są one rozstawione zdecydowanie za szeroko. Żeby zobaczyć całą tarczę obrotomierza lub prędkościomierza, trzeba robić zeza, bo częściowo zasłania je kierownica.
W nowej Astrze nie jest przesadnie przestronnie z tyłu, szczególnie kiedy wykorzystamy pełny zakres regulacji wzdłużnej przedniego fotela. Za kierowcą średniego wzrostu da się natomiast wygodnie usiąść.
Oto i sprawca całego zamieszania - nowy Megane. Wygląda nieco kosmicznie, ale za tym wyglądem nie idzie (na szczęście) jakaś nieosiągalna dla rywali hipertechnika napędowa.
Estestyczny kokpit nowego Renault - wielki tablet może się podobać, ale może też drażnić. Najważniejsze, że niektóre instrumenty można jeszcze obsługiwać bezpośrednio pokrętłami i przyciskami.
Z tyłu Megane - ciasno. Ta niechlubna cecha została odziedziczona po poprzedniku, mimo że nowe auto ma ogromny rozstaw osi. Trudno to zrozumieć.
Pokazujemy, co mamy? Ford: 363 l, Opel: 370 l, Hyundai: 378 l, Renault: 384 l, Honda: 477 l. Kto da więcej?
Jeżeli chodzi o bagażnik, to trudno zaoferować w tej klasie więcej, niż daje Honda. Ale w innych dyscyplinach rywalom udało się... Co się udało, tego dowiecie się z naszego porównania - zapraszamy do lektury!