Poprzednikowi przypisywaliśmy pewien urok. Niestety, nie pomogło mu to w wynikach sprzedaży. Teraz do akcji wkracza nowy model, który ma zmienić dotychczasowy stan rzeczy. Renault przez ostatnie 1,5 roku zmodernizowało niemal całą paletę modelową – teraz kolej na Mégane’a.

Na pewno nie będzie miał lekko, bowiem konkurencja w tej klasie jest silna i gotowa na odparcie każdego ataku. W pierwszym punktowanym porównaniu przeciwko nowej „megance” występują: wciąż świeżutka (choć bardzo podobna do poprzedniczki) Astra, świetnie jeżdżący Ford Focus, korzystnie wyceniony Hyundai i30 z długą gwarancją oraz wyraźnie sportowa Honda Civic. Ta właśnie piątka za moment stanie do walki o prymat w nowym rozdaniu klasy kompaktowej, której inicjatorami są Opel i Renault.

W szranki stanęły samochody z idealnymi do zestawienia niedużymi dieslami, których moc zawiera się w granicach 120--136 KM. Nie jest to co prawda dużo jak na bardzo wyrośnięte dziś samochody kompaktowe, jednak będziecie zaskoczeni, jak różne okazały się osiągi zmierzone podczas pomiarów testowych. Największą niespodziankę sprawiła tutaj Astra, której poprzednia generacja mimo wizualnego podobieństwa była znacznie cięższym samochodem.

Teraz nowy diesel Opla nareszcie został zamontowany w samochodzie, w którym może w pełni pokazać swój potencjał. I robi to bez oglądania się na rywali, tak że już na starcie zostawia ich daleko z tyłu. Jak zwykle możecie też liczyć na porównanie fabrycznych danych o średnim spalaniu z wynikami naszych pomiarów. I już na wstępie zapowiemy, że niektóre marki będą miały się czego wstydzić, bo auta spaliły znacznie więcej, niż obiecywano.

Ford Focus 1.5 TDCi - Wciąż to potrafi!

Aktualny Focus jest produkowany już od 5 lat, ale pod względem dynamiki jazdy żaden z konkurentów nie potrafi mu dorównać. Prowadzi się go zwinnie i poręcznie, jego bezpośredni układ kierowniczy zawsze czeka z niecierpliwością na kolejny zakręt. Mało tego: Focus też świetnie amortyzuje nierówności. Całość współgra w idealnej harmonii. To jest sztuka znana niewielu inżynierom, co w dzisiejszym świecie motoryzacji, w którym firmy nawzajem kupują od siebie specjalistów, może dziwić.

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra

A jednak nawet w dobie globalizacji i zapewne dobrze rozwiniętego szpiegostwa przemysłowego nadal istnieją firmy, które potrafią zrobić coś, czego inni nie osiągnęli. Możemy tylko powtórzyć: układ jezdny Focusa to najlepsze pasywne zawieszenie na rynku, jeśli chodzi o kompromis między komfortem a frajdą z jazdy. Tyle że samo zawieszenie nie wystarczy, żeby ograć rywali. Do tego Ford musiałby być choć trochę żwawszy po wciśnięciu gazu, a tymczasem ma on najgorsze przyspieszenie w stawce.

Także cena nie jest magnesem, jeżeli doposażymy Forda do poziomu, jaki wyznaczyliśmy w tym porównaniu dla wszystkich samochodów. W pewnych kwestiach jednak Focus nie jest w stanie ukryć swojego zaawansowanego wieku. Szczególnie w porównaniu z Mégane’em i Astrą kokpit sprawia wrażenie już niezbyt świeżego. Z tyłu jest stosunkowo ciasno, tylko Renault zostało równie ściśle skrojone.

Honda Civic 1.6 i-DTEC - Styliści Civica na pewno dobrze się bawili.

Kompakt Hondy prezentuje się odważnie i futurystycznie, co oczywiście ma swoich zwolenników i przeciwników. Jedni cieszą się, że „ufo” wygląda jeszcze bardziej nieziemsko, drudzy narzekają – przyznacie, iż coś w tym jest – że niedawny lifting Civica przypomina trochę bazarowy tuning: wszędzie, gdzie tylko się dało, widać przetłoczenia i spoilery.

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra

Ale tego raczej nie zmienimy, przynajmniej do drogowej premiery następcy. Niezmiennie natomiast pozostajemy fanami mechanizmu składania tylnej kanapy, dzięki któremu można postawić siedziska do pionu niczym w fotelu kinowym lub złożyć całość na płasko – bagażnik jest dzięki temu nie tylko duży, lecz także funkcjonalny. Patrząc na bryłę nadwozia, trudno wyobrazić sobie, gdzie konstruktorzy zmieścili tak ogromny kufer (477 l). Radość sprawiają też: 120-konny diesel 1.6, precyzyjny mechanizm biegów, zwinne prowadzenie i sportowo bezpośredni układ kierowniczy (który czasem trochę męczy podczas jazdy autostradowej).

Dlaczego zatem Civic ląduje na dalekiej pozycji? No cóż, pozycja za kierownicą jest zbyt wysoka, a obsługa urządzeń pokładowych – częściowo wręcz kuriozalna. Amortyzacja też mogłaby być bardziej komfortowa. Jasna sprawa: ten Civic to raczej coś dla zdeklarowanych miłośników Hondy. Jednak tylko tych gotowych wyłożyć całkiem pokaźną sumę.

Hyundai i30 1.6 CRDi - Aż trudno uwierzyć, że obecna generacja jest oferowana już od 4 lat.

Auto wciąż atrakcyjnie wygląda, zarówno z zewnątrz, jak i w środku. Zaletą uporządkowanego kokpitu jest prosta obsługa. Ktoś, kto docenia logikę działania, po przesiadce z Hondy Civic do i30 poczuje trudną do opisania ulgę – to jak teleportacja z galaktyki chaosu do krainy prostoty.

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra

Z pewnością ma to wpływ na aktywne bezpieczeństwo jazdy i bardzo dobrze, bo koreański producent nie oferuje w tym zakresie niemal żadnych systemów wspomagających kierowcę. Zapewne trzeba będzie na nie poczekać do premiery kolejnej generacji kompaktu, ale naszym zdaniem obecny model jest na tyle dobry, że można jednak było zainwestować w prace rozwojowe nad wdrożeniem kilku systemów asystujących. Hyundai jest przestronny, szczególnie z tyłu oferuje odczuwalnie więcej przestrzeni niż większość konkurentów.

Jeśli często podróżujecie w czwórkę, warto rozważyć Hyundaia. Jeżeli jednak lubicie jeździć dynamicznie – lepiej nie. 136-konne 1.6 CRDi sprawia wrażenie ociężałego, niektórzy rywale mają lepsze osiągi. Poza tym kultura jego pracy pozostawia wiele do życzenia, jednostka potrafi robić sporo hałasu i przenosić wibracje do kabiny. Niezbyt wiele radości sprawia też prowadzenie i30. Dużą winę ponosi nieprecyzyjny i pozbawiony czucia układ kierowniczy. Więcej radości daje 5-letnia gwarancja.

Opel Astra 1.6 CDTI - No i co wy na to?

Spodziewaliście się, że Opel wymiecie konkurentów z podium? Styl auta wzbudza różne opinie: jedni cieszą się, że Astra V jest tak podobna do poprzedniczki, innym brakuje tego przyjemnego posmaku nowości, kiedy patrzymy na awangardowo, od nowa wystylizowany samochód. Opel wygrywa dzięki swojej wszechstronności. Ma dużo miejsca z przodu, sporo z tyłu, za kierownicą siedzi się wygodnie.

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra

Z tyłu oferuje nieco więcej przestrzeni niż Ford i Renault (szczególnie nad głowami pasażerów), jeszcze lepszą przestronność znajdziecie tylko w Hyundaiu i Hondzie. 1,6-litrowy diesel o mocy 136 KM zaskakująco dobrze ciągnie i najmniej spala – 4,8 l/100 km. Przyznacie, że to kusząca kombinacja, tym bardziej że osiągi 1,6-litrowej Astry są tak dobre, że nie powstydziłby się ich 2-litrowy diesel. Przy dużym obciążeniu i na wyższych obrotach dynamiczny silnik staje się jednak głośny, jego brzmienie zwyczajnie denerwuje. Nad tym Opel powinien popracować.

A co z układem jezdnym? Astry nie prowadzi się co prawda tak zwinnie, jak Focusa, ale auto pewnie trzyma się drogi. Komfort jest wysoki, tylko poprzeczne nierówności czasami przekazywane są do kabiny. Dopracowania wymaga też mechanizm zmiany biegów, bo skok lewarka jest duży. Są to jednak drobiazgi, zasadniczo Astra to podręcznikowy kompakt: przestronny, praktyczny, dynamiczny i oszczędny. Kombinacja zalet Opla okazała się nie do pobicia.

Renault Megane 1.6 dCi - Gdybyśmy przyznawali punkty za design, Mégane na pewno zgarnąłby ich komplet.

Uważamy, że prezentuje się naprawdę ciekawie. Stylowo urządzono też kokpit, z prędkościomierzem na wyświetlaczu (seryjny od Intens), którego wygląd można zmieniać. Z kolei duży pionowy ekran z nawigacją TomTom to coś, co jedni będą kochać, a inni (konkretnie ci, którzy chcą jeździć samochodem, a niekoniecznie tabletem) – nienawidzić. Do obsługi menu można się szybko przyzwyczaić. Z przodu siedzi się wygodnie na miłych w dotyku fotelach, z tyłu – zdecydowanie gorzej.

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra

Jest ciasno, poza Focusem wszyscy konkurenci oferują lepszą przestronność. Tę niechlubną cechę Mégane odziedziczył po poprzedniku, i to mimo ogromnego rozstawu osi w nowym modelu. Pozytywnie zaskoczył nas natomiast silnik: 130-konne 1.6 cicho pracuje i lubi obroty. W porównaniu z poprzednikiem Renault dopracowało układ kierowniczy, tyle że wciąż sprawia on wrażenie nieco sztucznego.

I nareszcie zafundowano pasażerom komfort: Mégane skutecznie amortyzuje długie pofałdowania jezdni, prowadzi się go przyjemnie i bez niemiłych niespodzianek. W sumie jest to auto na tyle odmienne od poprzednika, że śmiało możemy mówić o rewolucji w ofercie Renault. Gdyby nie ciasnota na tylnej kanapie, moglibyśmy polecić to auto wszystkim – nawet rodzinom. Chociaż w sumie... Zanim dzieci podrosną, zmieszczą się z tyłu bez problemu!

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - dane katalogowe:

Opel Renault Hyundai Ford Honda
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/8 diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail common rail common rail common rail common rail
Pojemność skokowa (cm3) 1598 1598 1582 1499 1597
Moc maksymalna (KM/obr./min) 136/3500 130/4000 136/4000 120/3600 120/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 320/2000 320/1750 280/1500 270/1950 300/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 205 199 197 193 207
Skrzynia biegów man. 6 man. 6 man. 6 man. 6 man. 6
Napęd przedni przedni przedni przedni przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 370-1210 384-1247 378-1316 363-1262 477-1378
Opony testowanego auta 225/45 R 17 205/55 R 16 205/55 R 16 215/50 R 17 225/45 R 17
Pojemność zbiornika paliwa (l) 48 47 53 53 50
Emisja CO2 (g/km) 103 103 99 98 98
Czynnik układu klimatyzacji R1234yf R1234yf R1234yf R134a R134a
Dł./szer./wys. (mm) 4370/1809/1485 4359/1814/1438 4300/1780/1465 4358/1823/1484 4370/1770/1470

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - wyniki pomiarów drogowych:

Astra Megane i30 Focus Civic
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,1 s 3,2 s 3,5 s 4,0 s 3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s 9,6 s 10,6 s 11,2 s 10,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 15,3 s 16,6 s 18,5 s 19,2 s 18,1 s
Elastyczność 60-100 km/h 5,7 s (na 4. biegu) 6,6 s (na 4. biegu) 9,9 s (na 4. biegu) 7,5 s (na 4. biegu) 7,6 s (na 4. biegu)
Elastyczność 80-120 km/h 10,1 s (na 6. biegu) 10,8 s (na 6. biegu) 18,4 s (na 6. biegu) 15,6 s (na 6. biegu) 13,4 s (na 6. biegu)
Masa rzeczywista/ładowność 1330/545 kg 1358/532 kg 1379/541 kg 1367/533 kg 1366/504 kg
Rozdział masy (przód/tył) 62/38 proc. 65/35 proc. 62/38 proc. 61/39 proc. 65/35 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,2/11,3 m 11,4/11,2 m 11,2/11,0 m 10,9/11,0 m 11,8/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,1 m 36,8 m 34,1 m 36,2 m 35,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,3 m 35,4 m 34,6 m 35,9 m 36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 60 dB (A) 61 dB (A) 58 dB (A) 60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 67 dB (A) 66 dB (A) 68 dB (A) 66 dB (A) 68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 71 dB (A) 70 dB (A) 70 dB (A) 71 dB (A) 71 dB (A)
Spalanie testowe 4,8 l/100 km 5,3 l/100 km 5,0 l/100 km 5,4 l/100 km 4,9 l/100 km
Zasięg 990 km 880 km 1050 km 980 km 1010 km

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - wymiary kabin:

Opel Renault Hyundai Ford Honda
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1170 1150 1130 1140 1130
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1450 1480 1480 1445 1460
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1040 1005 1030 1035 995
Zakres regulacji fotela (mm) 245 225 190 230 220
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 735 720 755 730 750
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1440 1430 1480 1410 1440
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 960 935 940 925 925
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 335 350 375 370 360

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - wyposażenie i opcje:

Astra Megane i30 Focus Civic
Wersja 1.6 CDTI Dynamic 1.6 dCi 130 Intens 1.6 CRDi Comfort 1.6 TDCi Titanium 1.6 i-DTEC Sport
Airbagi czołowe/boczne S/S S/S S/S S/S S/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcy S/N S/N S/N S/N S/N
Reflektory ksenonowe/LED N/5500 zł N/3500 zł N (dost. w Premium)/N 4100 zł/N N/N (dost. w Executive)
Światła przeciwmgielne/lakier metalizowany S/2100 zł S/2200 zł S/2100 zł S/1950 zł S/2500 zł
Klimatyzacja manualna/automatyczna N/S N/S N/S N/S N/S
Elektrycznie sterowane szyby przód/tył S/S S/S S/S S/S S/S
Elektr. ster. lusterka/skórzana tapicerka S/5000 zł S/5300 zł S/N (dost. w Premium) S/6500 zł S/N (dost. w Executive)
System multimedialny z odtwarzaczem MP3 S S S S S
Kierownica wielofunkcyjna S S S S S
Bluetooth/złącze USB S/S S/S S/S S/S S/S
Nawigacja/adaptacyjne zawieszenie 3000 zł/N S/N 5500 zł1)/N 4120 zł/N S/N
Komputer pokładowy/dostęp bez kluczyka S/1500 zł S/S S/N (dost. w Premium) S/3400 zł S/N (dost. w Executive)
Czujnik światła i deszczu/podgrzewane fotele S/1500 zł S/850 zł N (dost. w Premium)/1000 zł 800/900 zł 2900 zł1)/S
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/N S/2200 zł S/N S/3000 zł S/N
Czujniki parkowania/kamera cofania 1000/3500 zł1) S/N (dost. w Bose) S/5500 zł1) 1100/1000 zł N (dost. w Executive)/S
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą S 1 800 zł N 3200 zł1) 2900 zł1)
Monitoring martwego pola 3500 zł1) 2 500 zł N 2 500 zł 2900 zł1)
Asystent utrzymania pasa ruchu S 1 000 zł N 3200 zł1) 2900 zł1)
System rozpoznawania znaków drogowych S 450 zł N 3200 zł1) 2900 zł1)
Felgi aluminiowe standardowe/w teście S (17 cali)/S (17 cali) S (16 cali)/S (16 cali) S (16 cali)/S (16 cali) S (16 cali)/2150 zł (17 cali) S (17 cali)/S (17 cali)

1)pakiet.

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości:

Astra Megane i30 Focus Civic
Cena podstawowa testowanej wersji 84 900 zł 86 100 zł 83 100 zł 88 740 zł 93 000 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 44,3 proc. 45,8 proc. 50,2 proc. 52,3 proc. 47,8 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata 5 lat 2 lata 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy wg wskazań wg wskazań wg wskazań wg wskazań wg wskazań
Cena po doposażeniu 95 400 zł 92 700 zł 89 600 zł 107 910 zł 95 900 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - punkty i klasyfikacja:

Nadwozie Maks. pkt Astra Megane i30 Focus Civic
Przestronność z przodu 40 30 28 24 25 23
Przestronność z tyłu 30 21 19 25 20 22
Pojemność bagażnika 25 14 14 14 14 18
Ładowność 15 11 11 11 11 10
Widoczność 20 16 16 17 16 14
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 26 24 26 25
Ergonomia obsługi 20 17 17 18 16 15
Jakość wykończenia 20 17 17 16 17 16
Suma punktów 200 153 148 149 145 143
Napęd i zawieszenie Maks. pkt Astra Megane i30 Focus Civic
Przyspieszenie 25 17 16 15 13 15
Elastyczność 25 19 18 12 15 16
Poziom hałasu 15 9 9 8 10 8
Skrzynia biegów 15 13 13 12 14 14
Zachowanie na drodze 30 25 25 24 26 26
Komfort jazdy 30 24 23 22 26 20
Układ kierowniczy 15 13 12 11 14 13
Średnica zawracania 5 4 4 4 4 3
Skuteczność hamulców 40 32 27 34 27 26
Suma punktów 200 156 147 142 149 141
Koszty Maks. pkt Astra Megane i30 Focus Civic
Cena po doposażeniu 50 36 37 38 32 36
Utrata wartości 15 12 11 9 8 10
Zużycie paliwa 30 25 23 24 22 24
Wyposażenie – komfort 30 27 26 23 27 24
Wyp. – bezpieczeństwo 30 23 23 16 23 23
Ubezpieczenia 10 7 7 8 6 7
Gwarancja 15 8 8 14 8 10
Przeglądy 20 13 13 13 13 13
Suma punktów 200 151 148 145 139 147
Wynik końcowy 600 460 443 436 433 431
Miejsce w teście 1. 2. 3. 4. 5.

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - spalanie fabryczne kontra testowe zużycie paliwa:

Foto: Auto Świat

Ekopropaganda w pełnej krasie - europejski test spalania znowu nabija przyszłych właścicieli w butelkę. Nie wiadomo tylko, czy spodziewać się w niej paliwa, czy może próżni, która niewątpliwie musiała być mocno nagromadzona w głowach twórców testu na hamowni, nieprzystającego do realnych warunków jazdy.

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - podsumowanie:

Brawa dla Astry i Megane’a! Renault zdobyło drugie miejsce w tym porównaniu – chapeau bas! Wyprzedziło tak lubiane auta, jak Ford Focus i Hyundai i30. Honda jest w tym wyostrzonym wydaniu raczej czymś dla fanów. A na czele stawki dumnie jedzie Astra.

Jeżeli uważacie, że kolejność na podium jest taka, jaka powinna być lub przeciwnie - macie w tym temacie zdanie odrębne - zapraszamy do komentowania. Chcecie być cytowani? Piszcie!