Komputer pokładowy pokazuje 5,8 l/100 km po naszej pierwszej jeździe zmodernizowaną Astrą z nowym trzycylindrowym silnikiem 1.2 o mocy 130 KM. Według normy WLTP Opel spalił – w zależności od wielkości kół i wyposażenia – od 5,2 do 5,5 l/100 km, co przekłada się na emisję CO2 od 119 do 125 g/km. Nasza próba, zakończona wynikiem 5,8 l/100 km, dowodzi, że te liczby nie są wzięte z sufitu, a trzycylindrowy silnik Astry w rzeczywistości oszczędnie zużywa benzynę.
Opel Astra po liftingu - ma mniej palić
Opel stawia na trójkę. Wszystkie silniki benzynowe i dieslowskie w Astrze po face liftingu będą miały po 3 cylindry. Dlaczego? Bo emisja CO2 musi się zmniejszyć, a to jest możliwe tylko przez obniżenie spalania. Ze starymi czterocylindrowcami to by się nie udało, tak przyznają sami pracownicy Opla. Od 2020 roku będzie obowiązywał limit 95 g/km – im dalej emisja floty aut producenta będzie się znajdować od tej granicy, tym wyższe kary.
Szef działu rozwoju silników Matthias Alt i jego zespół dbają o to, żeby Opel nie musiał za dużo płacić za każdą sprzedaną Astrę. Dlaczego jednak realizują ten cel za pomocą skonstruowanych przez siebie silników, a nie biorą jednostek napędowych od PSA, do którego Opel należy? Ponieważ tak zostało postanowione w umowach. Dwa lata temu, gdy PSA kupowało Opla od General Motors, trwały już prace nad trzycylindrowymi silnikami, inwestycje finansowe i intelektualne zostały poczynione. A ponieważ Astra jest produktem GM, trzycylindrowe silniki mają trafić nie tylko do niej, lecz także do innych samochodów GM – z jednostkami PSA nie dałoby się tego zrobić.
Nowe motory są wykonane z aluminium, Opel dopasował pojemność skokową, zoptymalizował proces spalania, zredukował tarcie. W porównaniu ze starym czterocylindrowym 1.4 o mocy 150 KM nowy trzycylindrowy, 145-konny 1.2 jest o całe 18 kg lżejszy i – według Opla – o 21 proc. oszczędniejszy.
Opel Astra po liftingu - jak jeździ?
Pierwszą rundę testową przejechaliśmy Astrą z silnikiem 1.2 turbo o mocy 130 KM i z 6-biegową skrzynią manualną. Moment obrotowy 225 Nm jest osiągany przy 2000 obr./min i jest on potrzebny do tego, żeby silnik dawał odpowiedniego kopa. Jasne, że wyższe obroty oznaczają większe spalanie, ale poniżej 2000 obr./min silnik reaguje apatycznie, zachowawczo. Powyżej pojawia się to, za co lubimy trzycylindrowce. 1,3-tonowa Astra daje się prowadzić lekko i zwinnie, a ponieważ biegi płynnie wchodzą i drogi pracy drążka są takie krótkie, ręczna zmiana 6 przełożeń jest całkiem przyjemna. Tak przy okazji: życie nie składa się tylko z szybkiego pokonywania zakrętów, dodawania gazu, hamowania i znów przyspieszania – na to benzyna jest jednak za droga. Gdy na autostradzie przy 2500 obr./min jedziemy z prędkością 130 km/h, nie czujemy braku cylindra, bo silnik jest dobrze wygłuszony i pracuje bez wibracji.
Opel Astra po liftingu - ceny od 76 500 zł
Wraz ze zmodernizowanym hatchbackiem we Frankfurcie zadebiutuje kombi Sports Tourer. Opel Astra po face liftingu dostępna jest w 4 wersjach benzynowych i 2 dieslowskich. Silniki benzynowe 1.2 rozwijają moc 110, 130 oraz 145 KM i są oferowane z manualną przekładnią 6b, a motor 1.4 o mocy 145 KM – z bezstopniowym CVT. Diesle 1.5 mają 105 lub 122 KM, przy czym mocniejszy może współpracować ze skrzynią ręczną lub 9-stopniową automatyczną. Ceny benzynowych Astr zaczynają się od 76 500 zł za wersję 1.2/110 KM z wyposażeniem Edition. Diesle startują od 87 100 zł. Nasz samochód testowy miał wyposażenie GS Line (z silnikiem 130 KM – od 83 700 zł) plus skórzaną tapicerkę z ogrzewanymi, elektrycznie sterowanymi fotelami za 8800 zł i nawigację Pro za 6500 zł, współpracującą ze smartfonem.
Dużo miejsca w Astrze było zawsze i to się nie zmienia: w kabinie jest przestronnie zarówno z przodu, jak i w tylnym rzędzie, do tego 370-1210 l na bagaż.
Opel Astra po liftingu - naszym zdaniem
Zaostrzone przepisy wymuszają nowe rozwiązania. Opel decyduje się na śmiały krok – kompaktowa Astra będzie miała tylko trzycylindrowe silniki. To co wydaje się przejściem do defensywy, może obrócić się na korzyść – Astra jest oszczędna i jedzie się nią tak przyjemnie, że żadnego braku się nie odczuwa.
Opel Astra po liftingu 1.2 130 KM - dane techniczne
Silnik t.benz., R3/12 Pojemność 1199 cm3 Moc 130 KM przy 5500 obr./min Moment obrotowy 225 Nm przy 2000 obr./min Napęd na przednie koła/skrzynia manualna 6b Długość/szerokość/wysokość 4370/1871/1485 mm Pojemność bagażnika 370-1210 l Masa własna 1280 kg V maks. 215 km/h 0-100 km/h 10,1 s Spalanie 5,2 l/100 km (WLTP) Cena od 80 500 zł