Opel Corsa czwartej generacji stał się poważnym graczem w segmencie małych modeli typu hatchback. W obecnym kształcie po raz pierwszy zaprezentowany został w 2006 roku. Jego konkurentka Škoda Fabia drugiej generacji miała swoja premierę dopiero w marcu 2008 roku. Do porównania wybraliśmy zbliżone pod wieloma względami wersje. Dotyczy to przede wszystkim jednostek napędowych oraz wyposażenia.

Niemiecki konkurent w teście to Corsa pięciodrzwiowa w opcji Sport, z czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym 1,3 CDTI o mocy 66 kW (90 KM). Z drugiej strony czeska Fabia, również w opcji Sport, napędzana trzycylindrowym silnikiem 1,4 RDI o mocy 59 kW (81 KM).

Design

Designerzy obu marek przystępowali do tworzenia małego pięciodrzwiowego hatchbacka w pewnym sensie odmiennymi sposobami. Corsa zwraca uwagę swoim pięknym nadwoziem, a Fabia walorami wnętrza ukrytego pod niezbyt proporcjonalnym nadwoziem. Jeżeli ustawimy te auta obok siebie, to zdecydowanie bardziej może się podobać Corsa.

Opel Corsa ma długość całkowita 3999 mm, szerokość 1737 mm, wysokość 1488 mm i rozstaw osi 2511 mm. Škoda Fabia ma długość całkowitą 3992 mm, szerokość 1642 mm, wysokość 1498 mm i rozstaw osi 2462 mm. Oznacza to, że czeska broń jest o 7 mm krótsza, o 95 mm(!) węższa, o 10 mm wyższa i ma o 49 mm krótszy rozstaw osi. Te różnice powodują, iż Fabia obok Corsy prezentuje się jako auto krótsze, węższe, ale wyższe. Stąd Opel wygląda bardziej sportowo. Fabia straciła na wyglądzie, ale zyskała na cechach użytkowych wnętrza.

Wnętrze

Design nadwozia jest tym elementem, który zwraca nasza uwagę już na pierwszy rzut oka. Natomiast we wnętrzu pojazdu spędzamy większość czasu. Z naszego porównania wynika, iż żaden z producentów nie musi wstydzić się wnętrza swojego samochodu. W obu autach podróżni mają do dyspozycji wystarczająca ilość miejsca, przyjemne tkaniny i elementy plastikowe.

Dopiero bezpośrednia konfrontacja ujawnia pewne różnice. Koła kierownicy obu aut są optymalne, ale Opel Corsa ma bardziej ergonomiczny wieniec. Natomiast Škoda Fabia przyjemniejsze skórzane pokrycie.

Oba pojazdy występują w wersji Sport. W niemieckim wydaniu mamy dobrze wyprofilowane siedzenia, z odpowiednim trzymaniem bocznym. Fabia oferuje tutaj nieco więcej. Deski rozdzielcze obu porównywanych aut mają dobrą ergonomię, a wszystkie ważne urządzenia rozmieszczone zostały odpowiednio. Materiały zastosowane w Fabii prezentują się lepiej, podobnie jak i wyświetlacz komputera pokładowego, znajdujący się w polu widzenia kierowcy.

Jednak w obu pojazdach znajdujemy także drobne wady. W Fabii jest to wyszukiwanie stacji radiowych w menu radioodbiornika sprzężonego z nawigacją satelitarną, który skutecznie odwraca uwagę kierowcy. W Corsie nie podoba nam się dźwignia przełącznika świateł drogowych/mijania, która często reaguje przy szybkich zmianach kierunkowskazów. Także zachodząca aż do szyby czołowej środkowa konsola Corsu powoduje nieprzyjemne odbicia promieni słonecznych.

Za kierownicą

W Corsie pracuje czterocylindrowy silnik wysokoprężny 1,3 CDTI o mocy 66 kW (90 KM) przy 4000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 200 Nm w zakresie od 1750 do 2500 obr./min. Moc przenoszona jest na przednią oś za pośrednictwem sześciostopniowej manualnej przekładni. Pracuje ona płynnie, ma krótkie przełożenia i optymalne dostrojenie. W efekcie pozwala na dynamiczną jazdę. Prędkość maksymalna 172 km/h, to o wiele więcej niż dopuszczają nasze przepisy. Średnie zużycie paliwa na poziomie 4,9 l/100 km oleju napędowego. Nawet przy dużych prędkościach auta jest we wnętrzu odpowiednio wytłumione.

Podczas jazdy w mieście kierowca zbytnio się nie namęczy, bo układ kierowniczy dostosowuje się odpowiednio do prędkości.

Škoda Fabia z trzycylindrowym silnikiem wysokoprężnym 1,4 TDI o mocy 59 kW (81 KM) przy 4000 obr./min z maksymalnym momentem obrotowym 155 Nm przy 2200 obr./min. Ta jednostka współpracuje z pięciostopniową manualna przekładnią, która jest w zupełności wystarczająca do tego auta.

Fabia, podobnie jak i Corsa dysponuje usportowionym zawieszeniem, przez co traci na komforcie. Zalety dostrzegamy jednak dopiero w przypadku pokonywania serii ostrych zakrętów, na których Corsa pochyla się bardziej, chociaż równie dobrze się trzyma nawierzchni. Własności Opla są nieznacznie wyższe,na co ma wpływ zastosowanie opon o wyższym profilu.

Prędkość maksymalna Fabii 172 km/h jest identyczna jak Corsy, a średnie zużycie paliwa 4,8 l/100 km oleju napędowego. Największa chyba wadą tej wersji Fabii jest hałas we wnętrzu, którego nie udało się również zmniejszyć konstruktorom przy tworzeniu drugiej generacji auta.

Podczas jazdy autostradą z prędkością maksymalną 130 km/h obrotomierz Corsy informuje, iż na piątym biegu mamy 3100 obr./min, a przy zmianie na szósty obroty spadają do 2700 obr./min. Trzy cylindry Fabii z inną charakterystyka momentu obrotowego osiągają na piątym biegu 3200 obr./min i dostarczają znacznie więcej hałasu. Przyznać trzeba, iż jednostka ta już w tym momencie nie pracuje tak żwawo jak przy mniejszych prędkościach. Ogranicznik obrotów pozwala Corsę rozkręcić do 5000 obr./min, a agregat Fabii zostanie zatrzymany już przy 4500 obr./min.

Corsa z sześciobiegową przekładnią, która wyraźnie obniża obroty i hałas w kabinie, ale nieco mniejszego zużycia oleju napędowego Fabii nie jest w stanie pokonać. Przy 130 km/h Fabia zużyła 6,6 l/100 km, a Corsa potrzebował już 7,0 l/100 km.Natomiast podczas jazdy oszczędnej Fabia osiągnęła rezultat 4,7 l, a Corsa 5,1 l/100 km.

Podsumowanie

W naszym teście corsa okazała się lepsza od Fabii, o czym zadecydowała lepiej wyważona jednostka napędowa. Czterocylindrowy silnik CDTI okazał się bardziej przyjazny dla podróżujących we wnętrzu auta. Dodatkowym plusem okazała się sześciostopniowa skrzynia, której ani Škoda, ani także wielu innych producentów w tej klasie nie oferują.Słabą stroną Škody jest wąskie nadwozie, gorsza widoczność z miejsca kierowcy do przodu oraz na boki. Może nie podobać się także środkowa konsola.Natomiast argumenty, które stosują w przekonywaniu do swojego produktu sprzedawcy Fabii to: stosunkowo pojemny bagażnik, miejsce na tylnych siedzeniach (jeżeli podróżują dwie osoby),konstrukcja nadwozia, dobre materiały, wysoka jakość i dobór komponentów.

Opel Corsa Sport 1.3 CDTI

Plusy

.pojemne i dobrze wykonane wnętrze .podczas jazdy sprawia wrażenia większego auta .znakomite wyciszenie kabiny.łatwe sterowanie.optymalny kompromis pomiędzy sportowym zawieszeniem a sterowaniem .wygodne siedzenia.bogate wyposażenie dodatkowe

Minusy

.szybka reakcja hamulców.większe zużycie paliwa.mniej precyzyjne wykonanie .drobne wady ergonomii (wyłącznik świateł, odbicia środkowej konsoli)

Škoda Fabia Sport 1.4 TDI

Plusy

.pojemne, solidnie wykonane i dobre jakościowo wnętrze .komfortowe i wygodne siedzenia .miejsce nad głową i na kolana w tylnej części.dobre sterowanie .znakomite własności jezdne .wydaje hamulce .niskie zużycie paliwa

Minusy

.głośna praca silnika.problematyczny kształt środkowej konsoli .wąskie kieszenie w drzwiach.gorsza widoczność na boki i do przodu

Ocena

Wnętrze, sterowanie Škoda Fabia Sport 1.4 TDI Opel Corsa Sport 1.3 CDTIWykonanie wnętrza:98Jakość siedzeń (długość siedziska, trzymanie boczne):89Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność:88Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi:87Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa:98Schowki:88Wrażenia z jazdy:89Widoczność do przodu:79Widoczność do tyłu:77Silnik, przekładnia** Škoda Fabia Sport 1.4 TDI Opel Corsa Sport 1.3 CDTIPraca:48Sprawność na niższych obrotach:76Moc na wyższych obrotach:77Głośność na niższych obrotoach:67Głośność na wyższych obrotach:57Zużycie paliwa:87Stopnie przekładni:89Łatwość zmiany przełożeń:98Zawieszenie, hamulce Škoda Fabia Sport 1.4 TDI Opel Corsa Sport 1.3 CDTIWłasności jezdne w normalnych warunkach:78Własności jedne w warunkach ekstremalnych:88Przeniesienie hałasu do wnętrze (dziurawa jezdnia.):88Przeniesienie mocy:88Skuteczność hamulców:87Wielkość bagażnika:98Przestrzeń do załadunku:98Funkcjonalność bagażnika:89Cena/wartość użyteczna Škoda Fabia Sport 1.4 TDI Opel Corsa Sport 1.3 CDTIStosunek cena/wartość użyteczne:66Ocena Škoda Fabia Sport 1.4 TDI Opel Corsa Sport 1.3 CDTIOcena całkowita - średnia:7,587,77

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik: Škoda Fabia Sport 1.4 TDI Opel Corsa Sport 1.3 CDTITyp silnika:wysokoprężnywysokoprężnyCylindry / zawory:3 / 24 / 4Pojemność skokowa (cm3):14221248Moc (kW / ot/min):59 / 400066 / 4000Maks. mom. obrot. (Nm / obr./min):195 / 2200200 / 1750 - 2500Własności eksploatacyjne: Škoda Fabia Sport 1.4 TDI Opel Corsa Sport 1.3 CDTIPrędkość maksymalna (km/h):172172Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s):13.212.7zużycie-miazsto/poza/kombi (l/100 km):6 / 4.1 / 4.86.3 / 4.1 / 4.9Emisja CO2:--Wymiary i masy: Škoda Fabia Sport 1.4 TDI Opel Corsa Sport 1.3 CDTIBagażnik - siedzenia/Złożone (l):300 / 1163285 / 1100Zbiornik paliwa (l):4545Pojazd gotowy do jazdy. / nośność (kg):1130 / 5151190 / 420Rozmiar opon:205/45 R16185/65 R15Wymiary do wykresu - zewnętrzne: Škoda Fabia Sport 1.4 TDI Opel Corsa Sport 1.3 CDTIa) długość (mm):39923999b) szerokość (mm):16421737c) wysokość (mm):14981488d) rozstaw osi (mm):24622511e) rozstaw z przodu (mm):14361485f) rozstaw z tyłu (mm):14261478Wymiary do wykresu - wewnętrzne: Škoda Fabia Sport 1.4 TDI Opel Corsa Sport 1.3 CDTIg) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm):880 / 1090910 / 1130h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm):600 / 850590 / 830i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm):1010990j) wysokosć nad siedzeniem - z tyłu (mm):970930k) szerokość z przodu (mm):13701400l) szerokosć z tyłu (mm):13701390długość siedzenia z przodu (mm):510500długosć siedzenia z tyłu (mm):470490wysokość oparcia z przodu (mm):620640wysokość oparcia z tyłu (mm):590580miejsce z tyłu pod przednim siedzeniem:taktak