Logo
TestyTesty nowych samochodówPrawdziwie terenowa... ciężarówka!

Prawdziwie terenowa... ciężarówka!

Autor Siwiński Tomasz
Siwiński Tomasz

Rozwój branży budowlanej wymusił na koncernach rozwój dedykowanych specjalnie pod jej potrzeby produktów. Na żwirowni pod Zduńską Wolą DAF pokazał nową gamę pojazdów budowlanych serii CF.

DAF CF
Onet
DAF CF

Zmiany wprowadzono w modelach CF FAD i FAT, czyli z konfiguracją napędu 8x2 i 8x4. Nie można mówić o nowych modelach, ale o dość poważnych usprawnieniach.

Nie tylko kosmetyka

Niektóre elementy, jak osłona chłodnicy z blachy o grubości 5 mm czy wahliwy stopień - ciekawe, że może się odchylać zarówno wzdłuż osi pojazdu, jak i w poprzek - to tylko kosmetyczne zmiany. Podobnie jak elementy użyte do wykończenia wnętrza, które są jeszcze łatwiejsze w utrzymaniu czystości.

Ale inżynierowie DAF-a popracowali także nad bardziej znaczącymi usprawnieniami. Zwiększono nośność osi. Przednia, w zależności od konfiguracji, ma teraz 7,5 bądź 9 ton, natomiast podwójna oś tylna aż 26 ton. Tak dużą nośność uzyskano dzięki większemu rozstawowi przednich osi oraz kompensacji ich obciążenia.

Z tyłu natomiast, dzięki zastosowaniu zwolnic w piastach kół i blokadzie mechanizmu różnicowego, poprawiono nie tylko nośność, ale także wytrzymałość tych elementów i właściwości terenowe CF-a. Tylna oś wyposażona jest w osiem drążków reakcyjnych, dzięki czemu w terenie samochód ma zdecydowanie większą stateczność boczną.

Pomyślano również o drobiazgach. Zabudowa wentylatora zapobiega wzbijaniu kurzu. Jest to szczególnie ważne, jeżeli pojazd pracuje stojąc w suchym terenie, np. piaskowni. W opcji dodano również cyklonowy filtr powietrza. Dzięki ruchowi wirowemu największe zanieczyszczenia są w 95% wyłapywane przed właściwym filtrem. Zmieniono także wkład właściwego filtra. Zamiast celulozy zastosowano nanowłókna, które wyłapują jeszcze mniejsze zanieczyszczenia.

Dodatkowo filtr przez cały okres eksploatacji zachowuje 100% swoich właściwości oczyszczających, w odróżnieniu od tradycyjnych filtrów, które stopniowo je tracą. Ciekawie rozwiązano także przystawkę odbioru mocy. W opcjonalnej wersji można ją włączać już podczas pracy silnika.

Prawdziwie terenowy

Ośmiodrążkowe zawieszenie ze stabilizatorem na resorach piórowych to tylko jeden z elementów, dzięki którym CF FAD i FAT to pojazd terenowy. Do tego nowe budowlane DAF-y wyposażono w dwa międzykołowe i jeden międzyosiowy mechanizm różnicowy, oczywiście, z blokadami. Znacznie poprawiono skok zawieszenia, który wynosi 270 mm.

Kąt natarcia wynosi teraz 25 stopni. To dzięki zmodyfikowanemu kształtowi zderzaka i brakowi przedniej belki przeciwnajazdowej. Prześwit wynosi w zależności od osi 340 do 410 mm.

W terenie liczy się nie tylko prześwit i blokady mostów, ale także łatwość manewrowania. Dzięki nowym lusterkom i nowej pompie wspomagającej układ kierowniczy, pierwszy raz z funkcją parkowania, średnica zawracania wynosi niewiele ponad 21 m.

Nowy CF jest także bardziej wdzięczny do wykonania na nim zabudowy. Ma układ otworów pod zabudowę, rama z góry jest płaska, a także wyposażony jest w podpory żurawia. Trzeba też przypomnieć, że DAF jest właścicielem wszystkich homologacji zabudów do swoich pojazdów, co niweluje problemy z gwarancją i ewentualną niekompatybilnością podwozia z zabudową.

Nowe rozwiązania zaproponowane w budowlanych CF-ach czeka teraz najcięższy test, który przeprowadzą klienci.

Autor Siwiński Tomasz
Siwiński Tomasz
Powiązane tematy: