Jego powodzenie spowodowało obawy, że także nowa Fabia przyjmie część kontrowersyjnego design.

Druga generacja Fabii znalazła się w sprzedaży w 2007 roku. Jej design utrzymany został w styli Roomstera, ale rozczarowaniem okazało się uboższe wyposażenie (wycofano bi-ksenonowe reflektory) i standard materiałów we wnętrzu. W ofercie pojawił się również biały dach. W duchu auta dla ludu każdy użytkownik otrzymał 300 litrowy bagażnik, kabinę z przeciętną ilością miejsca na tylnych siedzeniach, wąskie wnętrze i kontrowersyjny design nadwozia.

Trzeci partner do gry dołączył jesienią 2007 roku i była to Fabia Combi. Po dołączeniu tylnej części do Fabii hatchback bagażnik z 300 litrów urósł do 480 litrów. Takim wynikiem nie mogą pochwalić się najwięksi konkurenci w segmencie jak m.in. Renault Clio Grandtour czy Peugeot 207 SW. To parametr z modeli kombi niższej klasy średniej.

Zastanawiano się, czy Fabia Combi nie straci klientów na rzecz bardziej funkcjonalnego Roomstera. W rzeczywistości tak się stało, ale wciąż wersja combi należy do chętnie kupowanych.

Bagażniki

Objętość bagażników zawsze należy do ważnych argumentów przy zakupie nowego auta. W tym porównaniu żaden model nie ma się czego wstydzić. Fabia oferuje 300 litrów, Fabia Combi 480 litrów, a Roomster 450-530 litrów (co uzależnione jest od położenia tylnego siedzenia). Czym różnią się one w praktyce?

Podsumowanie

Krótka Fabia w wielu przypadkach spełnia rolę małego auta pseudorodzinnego. Natomiast duet Fabia Combi i Roomster, to już wyższa kategoria. Jeżeli ktoś poszukuje auta dobrze wyposażonego i w miarę pojemnego, to Roomster może okazać się dobrym wyborem. Jest to także auto praktyczne.

Na plusy małych modeli marki Škoda należy zaliczyć dobre wykonanie, dobre parametry jezdne, optymalną pojemność bagażników. Minusem jest ciasne wnętrze na przednich siedzeniach, słabsza widoczność do tyłu oraz mało ekonomiczne silniki benzynowe.

Bagażnik Fabia Fabia Combi Roomster
Pojemność podstawowa [l] 300 480 450
Długość w dolnej części [mm] 670 900 800
Najmniejsza szerokość [mm] 960 960 1000
Wysokość do górnej płaszczyzny [mm] 580 595 620
Pojemność po złożeniu siedzeń [l] 1163 1460 1555 (1780)
Długość w dolnej części [mm] 1270 1470 1540
Długość wnętrza [mm] 2600 2840 2960
Wysokość załadunku [mm] 630 645 640
Wysokość pod otwartą pokrywą [mm] 1915 1915 1940

Na miano króla zasługuje w tej dziedzinie Roomster, którego tylna część płaszczyzny podłogowej pochodzi z większej Octavii. Z tego też względu zapewnia płaską dolną płaszczyznę oraz większą szerokość wnętrza (minimum 1000 mm). W podstawowym położeniu Roomster oferuje 800 mm długości i 620 mm szerokości. Dużym plusem jest system VarioFlex - system trzech niezależnych siedzeń, które można przesuwać oraz całkowicie wymontować z pojazdu. Mają one masę 11-13 kg i zapewne należą do najlżejszych. Po ich wymontowaniu uzyskamy przestrzeń bagażową 1555 l (po dach) o minimalnej długości 1540 mm i wysokości 985 mm. Dolna krawędź do załadunku znajduje się 640 mm nad ziemią.

Dosyć miejsca (dla czterech)

Bagaże załadowaliśmy, ale kto będzie siedział z tyłu? To pytanie, które jednak w przypadku tych trzech pojazdów nie będzie stanowiło problemu. Bardziej ciaśniej będziemy się czuli z przodu, niż z tyłu! Co prawda wymiary na przednich siedzeniach są minimalnie lepsze, ale część przestrzeni zajmuje deska rozdzielcza, która zmniejsza nasz komfort. Parametr "widok z wnętrza pojazdu" należy obecnie do największych minusów rodziny Fabia/Fabia Combi/Roomster. Klaustrofobii możemy się pozbyć jedynie w Roomsterze, który za dopłata oferuje szklany dach.

Z tyłu w każdym z porównywanych pojazdów siedzi się swobodnie. Fabia hatchback ma w porównaniu z pierwszą generacją o 3 cm wyższy dach, co oznacza więcej miejsca nad głowami pasażerów. Jeżeli podróżują dwie osoby, to na brak miejsca narzekać nie będą. Fabia Combi od wersji hatchback z punktu widzenia podróżnych różni się jedynie minimalnie. Ze względu na wyższe drzwi, na tylne miejsca wsiada się jeszcze łatwiej. Trzecie małe okno dla kierowcy nie ma istotnego znaczenia, bo widoczność do tyłu na ukos jest również nie najlepsza. Roomster z przodu oferuje tyle samo miejsca, co rodzeństwo. Jednak z tyłu, to już zupełnie inna bajka. Tym bardziej, ze tylne siedzenie można ustawiać i składać według aktualnej potrzeby. Jeżeli wybieramy się w podróż w cztery osoby, to środkowe siedzenie można złożyć lub nawet wymontować, co znacznie poprawi komfort. Dużym plusem jest też dobra wysokość siedzenia nad podłogą, ale oparcia mogłyby być o kilka centymetrów wyższe.

Ta sama jednostka napędowa

Do porównania wybraliśmy jeden z najpopularniejszych silników o pojemności skokowej 1,4 16V (63 kW) - który dostępny jest we wszystkich modelach i stanowi dobry kompromis pomiędzy ceną, a parametrami jezdnymi. Obecnie produkowany przez koncern VW silnik benzynowy o pojemności skokowej 1390 cm3 nie należy pod względem parametrów do rekordzistów. Charakteryzuje się głośniejsza pracą, wibracjami przenoszonymi do wnętrza oraz większym niż podaje producent zużyciem paliwa. Podczas spokojnej jazdy i prędkości nie przekraczającej 100 km/h udało się osiągnąć zużycie paliwa na poziomie 6-6,5 l/100 km, jazda z prędkością 130 km/h to 8-8,5 l/100 km. Natomiast dłuższa jazda w zróżnicowanych warunkach oznacza średnie zużycie w granicach 7,5 l/100 km do 8 l/100 km. Roomstera dotyczą górne parametry.

Ceny poszczególnych wersji nadwozia są różne. Najtansza jest Fabia hatchback, a najdroższy Roomster. Jednak większość wyposażenia dodatkowego producent oferuje w identycznej cenie, chociaż niektóre komponenty mogą być droższe w Roomsterze.

Podsumowanie

Krótka Fabia w wielu przypadkach spełnia rolę małego auta pseudorodzinnego. Natomiast duet Fabia Combi i Roomster, to już wyższa kategoria.

Jeżeli ktoś poszukuje auta dobrze wyposażonego i w miarę pojemnego, to Roomster może okazać się dobrym wyborem. Jest to także auto praktyczne.

Na plusy małych modeli marki Škoda należy zaliczyć dobre wykonanie, dobre parametry jezdne, optymalną pojemność bagażników. Minusem jest ciasne wnętrze na przednich siedzeniach, słabsza widoczność do tyłu oraz mało ekonomiczne silniki benzynowe.

Ceny i wyposażenie Fabia Fabia Combi Roomster
Opcja Ambiente Style Style
Cena (PLN) 38 800,- 44 300,- 52 900,-
ABS, MSR S S S
ESP 2500,- 2500,- 2500,-
Czołowe poduszki S S S
Boczne poduszki S S S
Kurtyny powietrzne 1500,- 1500,- 1500,-
Przednie światła mgłowe S S 800
Komputer pokładowy - - S
Centralny zamek sterowany pilotem 1350,- 1350,- 1500,-
Elektrycznie sterowane i ogrzewane lusterka - S S
Elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach+centralny zamek 1850 1850 S
Elektrycznie sterowane szyby w tylnych drzwiach 750,- 750,- 750,-
Przednie reflektory projekcyjne 300,- 300,- 1100,-
Klimatizacja Climatic 2100,- 2100,- S
Tempomat 700,- 700,- 700,-
Lakier metalizowany 1500,- 1500,- 1700,-
Radio Beat 700,- 700,- 700,-
Radio Dance 2DIN CD+MP3 1200,- 1200,- 1200,-

Uwaga: do testu wykorzystano modele z tym samym silnikiem, ale w różnych opcjach wyposażenia.

Škoda Fabia 1,4 16V Ambiente

Plusy

.Dobre wykonanie, opływowe nadwozie.Miejsce nad głową i przed kolanami, miejsce na tylnych siedzeniach.Łatwe wsiadanie.Dobre prowadzenie.Duża oferta wyposażenia dodatkowego

Minusy

.Wąskie wnętrze.Gorszy widok do tyłu, na ukos.Gorszy komfort zawieszenia.Wyższe zużycie paliwa

Škoda Fabia Combi 1,4 16V Style

Plusy

.Dobre wykonanie, opływowe nadwozie.Wielkość i funkcjonalność bagażnika.Komfort wsiadania.Łatwe sterowanie.Szeroka oferta wyposażenia dodatkowego

Minusy

.Waskie wnętrze.Gorsza widoczność do tyłu i na boki.Niezbyt komfortowe zawieszenie.Wyższe zużycie paliwa.Dopłata za dodatkowy schowek w bagażniku

Škoda Roomster 1,4 16V Style

Plusy

.Funkcjonalność w cenie.Dobre wykonanie.Wielkość i funkcjonalność bagażnika.Przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń.Możliwość indywidualizacji

Minusy

.Wąskie wnętrze.Widoczność na ukos.Twarde zawieszenie.Wyższe zużycie paliwa

Ocena

Wnętrze, sterowanie Fabia 1,4 16V Fabia Combi 1,4 16V Roomster 1,4 16V
Jakość wykonania wnętrza: 9 9 9
Jakość siedzeń (długość, trzymanie boczne): 8 8 8
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność: 8 8 8
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi: 8 8 10
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa: 9 9 10
Schowki: 8 8 8
Przyjemność z jazdy: 8 8 8
Widok do przodu: 6 6 6
Widok do tyłu: 7 6 8
Silnik, przekładnia**
Praca silnika: 8 8 8
Osiągi na niskich obrotoach: 7 7 7
Moc na wyższych obrotowch: 7 7 7
Głośność na niższych obrotowch: 8 8 8
Głośność na wysokich obrotach: 7 7 7
Zużycie paliwa: 7 7 6
Stopnie przekładni: 9 9 9
Łatwość zmiany biegów: 9 9 9
Zawieszenie, hamulce
Własności jezdne w normalnych warunkach: 8 7 7
Własności jezdne w ekstremalnych warunkach: 8 8 9
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.): 8 7 7
Przeniesienie siły napędowej: 8 8 8
Skuteczność hamulców: 8 8 8
Wielkość bagażnika: 8 10 10
Wielkość otworu do załadunku bagażnika: 9 9 9
Funkcjonalność bagażnika: 8 8 10
Cena/wartość użytkowa
Cena/wartość użytkowa: 7 7 8
Ocena całkowita
Ocena całkowita - średnia: 7,88 7,85 8,15

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Škoda Fabia vs. Fabia Combi vs. Roomster - braterski pojedynek Foto: Auto Świat
Škoda Fabia vs. Fabia Combi vs. Roomster - braterski pojedynek