Choć Skoda Rapid nie jest tak popularna w Polsce, jak Octavia czy Fabia, to i tak importer Skody jest zadowolony z jej sprzedaży. Tylko w zeszłym roku zarejestrowano u nas 8994 sztuki. Kompaktowa Skoda Rapid, występuje w dwóch pięciodrzwiowych odmianach nadwoziowych. Są to: testowany przez nas hatchback, nazwany Spaceback, oraz liftback z bardziej płasko ustawioną tylną szybą, nieco dłuższy i zaopatrzony w większy o 135 l bagażnik.
Za mniejszą popularność Skody Rapid (w 2015 r. zarejestrowano o 3 tys. więcej Fabii i o ponad 5 tys. Octavii) winę ponosi prawdopodobnie sam producent. Pierwsze dwie generacje Octavii należały do klasy kompaktów i dopiero najnowsza odsłona tego modelu aspiruje o segment wyżej. Co za tym idzie, klienci szukający auta segmentu C nadal wybierają Octavię – mniej osób kojarzy Rapida jako rywala VW Golfa.
Skoda Rapid - mocne praktyczne cechy
A szkoda, bowiem Skoda Rapid, choć nie ma tak zgrabnej sylwetki, jak hatchback Volkswagena, oferuje wiele ciekawych rozwiązań, które czynią go atrakcyjnym. Należy do nich przestronne i funkcjonalne wnętrze. Z przodu Rapida każdy bez względu na wzrost znajdzie wygodną dla siebie pozycję.
Nikt też nie powinien narzekać na obsługę, która jest intuicyjna. Docenią ją zwłaszcza starsi kierowcy, dla których modne ostatnio pokrętła multimediów czy ekrany dotykowe często są problematyczne. W Rapidzie jest po staremu, czyli guziki i pokrętła. Nie oznacza to jednak, że młodsi użytkownicy poczują się zawiedzeni.
Wersję Joy wyposażono w seryjne radio Swing z Bluetoothem. Po dopłaceniu tylko 250 zł otrzymacie wyższy model radia (Bolero), który można doposażyć (650 zł) w funkcję SmartLink, umożliwiającą wyświetlanie aplikacji smartfona (m.in. nawigacji) na ekranie radia. Wydanie kolejnych 450 zł pozwoli za pośrednictwem telefonu analizować styl jazdy i zbierać dane na temat wydajności samochodu. Niezainteresowani gadżetami mogą zamówić fabryczną nawigację za 3900 zł.
Wróćmy jednak do praktycznych rozwiązań w Skodzie Rapid. Mało który kompakt na rynku zapewnia pasażerom z tyłu tak dużo przestrzeni na nogi i nad głową. Owszem, na szerokość jest tu mniej miejsca niż w Golfie, ale próba zamocowania na tylnej kanapie dwóch fotelików i podstawki dla dzieci zakończyła się sukcesem.
Ponadto w Skodzie Rapid Joy spodobały nam się rozwiązania: Simply Clever (2 siatki na bokach oparć foteli, pojemnik na odpadki, uchwyt na multimedia), otwór na narty, dwustronna mata kufra oraz skrobaczka umieszczona w klapie wlewu paliwa.
Wrażenia z jazdy, ocenę dynamiki czy też sposobu prowadzenia oraz pomiary spalania przedstawimy w kolejnej relacji z testu długodystansowego.
Skoda Rapid - nasza opinia
Ponad 91 000 zł (po doposażeniu) czyni z kompaktowej Skody bardzo drogą propozycję. Podejrzewamy, że tak skonfigurowanych aut w Polsce sprzeda się niewiele, ale przyznajemy, że większość elementów, w które doposażono testówkę, wielu użytkowników Skody Rapid chciałoby mieć.
Skoda Rapid 1.6 TDI - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 1596 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 115/3500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 250/1500-3000 |
Skrzynia biegów | man. 5 |
Napęd | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Opony testowanego auta | 185/65 R 15 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4304/1706/1459 |
Rozstaw osi (mm) | 2602 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1287/535 |
Pojemność bagażnika (l) | 415-1380 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s |
Prędkość maksymalna | 198 km/h |
Spalanie w mieście | 5,1 l/100 km |
Spalanie poza miastem | 3,7 l/100 km |
Spalanie średnie | 4,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 109 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1070 km |
Minimalna średnica zawracania | 10,9 m |