SsangYong Tivoli zapewnił już tej egzotycznej na naszym rynku marce przebojowe wejście. Tyle że dobry występ w teście porównawczym to dopiero gra przedwstępna do zawojowania rynku. Teraz przyszedł czas na kolejną, potencjalnie równie zaskakującą odsłonę w postaci nowego modelu o nazwie XLV. „eXciting smart Lifestyle Vehicle” – czyli ekscytujący, sprytny pojazd, kreujący wizerunek właściciela prowadzącego aktywny i przebojowy tryb życia. Taka nazwa, mimo niezręcznego tłumaczenia, zobowiązuje.

Łatwo jednak nie będzie, ponieważ tym razem SssangYong mierzy o klasę wyżej. O ile miniaturowe SUV-iki dopiero próbują na dobre zadomowić się na rynku, o tyle większe kompaktowe SUV-y to już klasyka gatunku. Tymczasem koreański producent chyba nie docenił poprzeczki, którą stawia ten segment rynku, bo zamiast zaprojektować od nowa odpowiedni do tej klasy model, wykorzystał bazę techniczną Tivoli i… „dokleił” z tyłu 24 centymetry. Nie wygląda to specjalnie elegancko, ale za to daje w efekcie pokaźny bagażnik. Czy taka taktyka techniczna wystarczy, żeby ograć Hyundaia Tucsona i Renault Kadjara, pokaże nasze porównanie.

Ponieważ dodatkowe centymetry w długości nadwozia SsangYonga znalazły się w całości za tylną osią, ilość miejsca na tylnej kanapie nie przysporzy XLV fanów. Tutaj koncepcja pokazuje swoje słabe punkty. A raczej jedną wielką plamę: co z tego, że mamy do dyspozycji gigantyczny, 720-litrowy bagażnik, skoro rośli pasażerowie nie zmieszczą się na tylnej kanapie? Rywale roztropniej rozdzielają karoserię na przestrzeń pasażerską i bagażową, niemniej trzeba przyznać, że dopiero po złożeniu oparcia kanapy „połkną” więcej paczek od SsangYonga.

Ale co tam bagażnik, co tam kabina – przecież dziś liczy się blichtr i efekt wizualny. Szczególnie gdy SUV-a prowadzi filigranowa kobieta, która bez trudu mieści się za kierownicą. Zakupy wejdą na pewno, do tego na pierwszy rzut oka SsangYong XLV prezentuje się efektownie i nowocześnie. Natomiast robotom i monterom koreańskiej marki nie udało się zmontować swojego dzieła tak solidnie, jak zrobili to rywale ze stajni Hyundaia i Renault.

Dodatkowo materiały wyglądają na mniej wyszukane, a fotele zapewniają najsłabsze wsparcie dla kierowcy i pasażera na długich trasach. Co prawda, siedzenia Renault także nie zamienią długiej podróży w pobyt w spa z kinem domowym i są zbyt miękkie, jednak francuskim projektantom udało się je lepiej wyprofilować. W drugim rzędzie Kadjara wystarczy miejsca, jednak siedziska są po prostu zbyt skąpo skrojone.

Co innego w Tucsonie. W tym samochodzie można się odprężyć na wszystkich miejscach, a wypełnienia foteli stanowią najlepszy kompromis między rozleniwiającą miękkością a sprężystością, niezbędną do dobrego podpierania i utrzymywania ciała w fotelu. Pozycja kierowcy Hyundaia jest najlepsza w stawce.

SsangYong XLV kontra Hyundai Tucson i Renault Kadjar

Również w innych dziedzinach spece z SsangYonga nie stanęli na wysokości zadania. Weźmy na przykład tak modne multimedia i łączność z internetem. Zestawy głośnomówiące do telefonu komórkowego znajdziecie we wszystkich trzech autach, ale tylko w XLV wymaga on kodu PIN do synchronizacji pokładowego systemu audio z telefonem.

Nawigacja to też nie konik SsangYonga, lecz Hyundaia, który zaskakuje najlepszą w stawce grafiką i znakomitą czytelnością monitora, a także odbiera dane o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Do tego kwestia systemów bezpieczeństwa czynnego, w której to SsangYong mocno dołuje, bo poza ABS i ESP kierowca ma za sojusznika jeszcze tylko własny zdrowy rozsądek.

SsangYong XLV kontra Hyundai Tucson i Renault Kadjar

Małe diesle o mocy nieco ponad stu koni mechanicznych w sporym SUV-ie z przednim napędem – jest to tak minimalistyczne, jak odczucia budzone podczas jazdy. Ważącemu 1431 kg XLV wystarcza 11,4 s, żeby osiągnąć prędkość 100 km/h ze startu zatrzymanego. Niestety, nikt w tym gronie nie jest szybszy. Ewentualnie może być oszczędniejszy. Z testowym spalaniem 6,1 l/100 km SsangYong „połyka” o około pół litra więcej niż jego koledzy.

Miło jednak, że dodatkowe mililitry paliwa wtryskiwane do cylindrów XLV są dobrze wykorzystywane: moment obrotowy jest najwyższy w stawce i wynosi 300 Nm przy zaledwie 1500 obrotach na minutę. Czuć to szczególnie na najwyższym biegu, kiedy to XLV „zbiera się” znacznie żwawiej od obdarzonego skrzynią z długimi przełożeniami Tucsona.

SsangYong XLV kontra Hyundai Tucson i Renault Kadjar

Renault mogło dostarczyć do porównania jedynie egzemplarz wyposażony w łagodną w obyciu, ale też niewyróżniającą się niczym szczególnym dwusprzęgłową skrzynię biegów. I tu ciekawostka. Teoretycznie dwusprzęgłowy „automat” powinien zapewniać przewagę w przyspieszeniu, a to dlatego, że szczególnie szybko przełącza biegi. Tymczasem po wciśnięciu pedału gazu do podłogi Renault rozpędza się co prawda zdecydowanie, ale wcale nie lepiej od SsangYonga, którego powinna „hamować” hacząca dźwignia biegów, wybitnie niesprzyjająca sprawnej zmianie przełożeń.

Czyli może jednak to XLV wcale nie jest takie złe? Niestety, hamulce nie dodają mu splendoru. SsangYong wyhamował ze 100 km/h do zatrzymania na dystansie 39,5 metra. Na asfalcie. Suchym. I to mimo na pewno nie najgorszych opon marki Pirelli. Kadjar zatrzymał się z tej samej prędkości o metr wcześniej, a Tucson hamował jeszcze lepiej, gdyż stanął po 37,5 m. Nie jest to co prawda najlepsza wartość w tej klasie aut, ale można ją z zadowoleniem zaakceptować.

Resorowanie także nie należy do atutów XLV. Auto wydaje się „niedoamortyzowane” i nawet przy dwóch osobach na pokładzie zawieszenie sprawia czasem wrażenie, jakby dobijało. Nie jest to z pewnością groźne z technicznego punktu widzenia, jednak chaotyczne nierówności jezdni potrafią szybko zmącić spokój w kabinie. XLV to zdecydowanie auto na dobre drogi.

Tymczasem Renault nadało sprężynom Kadjara większą miękkość i to wystarczyło, żeby zapewnić podróżnym akceptowalny komfort. Akceptowalny – i ani grama więcej. To auto potrafi od czasu do czasu solidnie potrząsnąć pasażerami. Legendarny „francuski komfort” nie powinien tak wyglądać!

Najbardziej harmonijnie radzi sobie z nierównościami jezdni SUV Hyundaia. Jego sprężyste resorowanie dobrze wykonuje swoją pracę, ale nie chwali się pasażerom tym, ile roboty musi wziąć na siebie na nierównej drodze. Kiedy jakiś wstrząs przedostanie się do kabiny, to Tucsonem można swobodnie planować wyruszenie nawet w długą trasę.

Po przyjeździe na miejsce w dobrej formie uda się wybrać jeszcze na długi spacer po plaży albo na siłownię. I o to tutaj chodzi: skoro długa podróż dopracowanym samochodem może być odprężającą atrakcją, to tak właśnie powinno być. SsangYong może i rzeczywiście robi postępy, ale nadal powinien się jeszcze wielu rzeczy nauczyć. Choćby od takich konkurentów, jak Hyundai i Renault.

Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - wyniki pomiarów drogowych Auto Świata

Hyundai Tucson Renault Kadjar SsangYong XLV
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,7 s 4,1 s 3,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,7 s 12,2 s 11,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 21,0 s 21,1 s 20,0 s
Elastyczność 60-100 km/h 6,9 s 5,3 s 5,1 s
Elastyczność 80-120 km/h 9,6 s 9,3 s 9,1 s
Masa rzeczywista/ładowność 1543/457 kg 1466/485 kg 1431/539 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc. 61/39 proc. 61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,2/11,1 m 11,5/11,4 m 11,3/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 37,5 m 38,9 m 39,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 37,4 m 38,2 m 39,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 58 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 66 dB (A) 65 dB (A) 67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 70 dB (A) 70 dB (A) 70 dB (A)
Spalanie testowe 5,7 l/100 km 5,5 l/100 km 6,1 l/100 km
Zasięg 1070 km 990 km 770 km

Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - rzeczywiste, zmierzone wymiary kabin

Hyundai Tucson Renault Kadjar SsangYong XLV
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1120 1115 1120
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1500 1475 1455
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1015 1005 1035
Zakres regulacji fotela (mm) 205 215 190
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 745 745 720
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1490 1460 1450
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 970 970 980
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 370 370 350

Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - dane katalogowe (nie mają wpływu na klasyfikację)

Tucson Kadjar XLV
Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/8 t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail common rail common rail
Pojemność skokowa (cm3) 1685 1461 1597
Moc maksymalna (KM/obr./min) 115/4000 110/4000 115/3400
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 280/1250 250/1750 300/1500
Przyspieszenie katalogowe 0-100 km/h (s) 13,7 11,7 bd.
Spalanie katalogowe miasto/trasa/śr. (l/100 km) 5,4/4,2/4,6 4,0/3,9/3,9 5,1/4,2/4,5
Prędkość maksymalna (km/h) 176 181 174
Skrzynia biegów man. 6 aut. 6 (dwusprzęgłowa) man. 6
Napęd przedni przedni przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 513-1503 472-1478 720-1440
Marka i model opon testowanego auta Hankook Ventus Prime 2 Dunlop SP Sport 270 Pirelli Cinturato P7
Rozmiar opon testowanego auta 225/60 R 17 215/60 R 17 215/45 R 18
Pojemność zbiornika paliwa (l) 62 55 47
Rozstaw osi (mm) 2670 2647 2600
Dł./szer./wys. (mm) 4475/1850/1645 4449/1836/1598 4440/1798/1605

Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - wyposażenie i ceny opcji

Tucson Kadjar XLV
Wersja 1.7 CRDi Style 1.5 dCi 110 EDC Intens 1.6 e-XDi 160 Sapphire
Airbagi czołowe/boczne S/S S/S S/S
Airbag kolanowy/kurtyny powietrzne N/S N/S S/S
Reflektory ksenonowe/ledowe/przeciwmgielne N/S/S S/3500 zł/S N/N/S
Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne S S S
Lakier metalizowany 2 600 zł 2 200 zł 2 000 zł
Lusterka elektr. sterowane/podgrzewane/składane S/S/S S/S/S S/S/S
Klimatyzacja manualna/automatyczna N/S N/S N/S
System multimedialny/Bluetooth/USB/nawigacja S/S/S/S S/S/S/S S/S/S/2300 zł
Kluczyk zbliżeniowy/wielofunkcyjna kierownica S/S S/S S/S
Czujnik światła/deszczu/podgrzewane fotele S/S/S S/S/1700 zł (pakiet) S/S/S (+ wentylowane)
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/N S/N S/N
Czujniki parkowania (p i t)/kamera cofania S/S S/S S/S
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą 4500 zł (pakiet) 2 000 zł N
Monitoring martwego pola/automat parkujący 4500 zł (pakiet)/N S/S N/N
Asystent utrzymania pasa ruchu S S N
System rozpoznawania znaków drogowych S S N
Skórzana tapicerka/elektrycznie reg. fotel kierowcy N/N (dost. w Premium) 5300/1700 zł (pakiet) S/S
Felgi aluminiowe standardowe/w teście S (17 cali)/S (17 cali) S (17 cali)/S (17 cali) S (18 cali)/S (18 cali)

Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - gwarancja, przeglądy, ceny przed i po wyrównaniu poziomu wyposażenia

Tucson Kadjar XLV
Cena podstawowa testowanej wersji ######## ######## 93 800 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 43,5 proc. 43,4 proc. 47,2 proc.
Gwarancja mechaniczna 5 lat 2 lata 5 lat
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 6 lat
Przeglądy co 30 tys. km  co 30 tys. km  co 20 tys. km 
Cena po doposażeniu ######## ######## 96 100 zł

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana

Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt  Tucson Kadjar XLV
Przestronność z przodu 40 31 29 28
Przestronność z tyłu 30 25 24 22
Pojemność bagażnika 25 21 20 25
Ładowność 15 11 11 12
Widoczność 20 16 16 16
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 25 24
Ergonomia obsługi 20 18 17 16
Jakość wykończenia 20 16 15 14
Suma punktów 200 165 157 157
Napęd i zawieszenie Maks. pkt  Tucson Kadjar XLV
Przyspieszenie 25 16 15 16
Elastyczność 25 21 22 22
Poziom hałasu 15 13 13 12
Skrzynia biegów 15 12 14 11
Zachowanie na drodze 30 25 25 24
Komfort jazdy 30 22 20 16
Układ kierowniczy 15 13 13 11
Średnica zawracania 5 4 3 3
Skuteczność hamulców 40 30 27 24
Suma punktów 200 156 152 139
Koszty Maks. pkt  Tucson Kadjar XLV
Cena po doposażeniu 50 36 36 42
Utrata wartości 15 13 13 11
Zużycie paliwa 30 21 22 19
Wyposażenie – komfort 30 23 28 27
Wyp. – bezpieczeństwo 30 26 26 14
Ubezpieczenia 10 8 8 9
Gwarancja 15 14 8 14
Przeglądy 20 20 20 13
Suma punktów 200 161 161 149
Wynik końcowy 600 482 470 445
Miejsce w teście 1. 2. 3.

Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa

Foto: Auto Świat

Podobno Renault myśli o wycofaniu diesli z oferty. Czy to jednak musi oznaczać, że obecnie dostępne jednostki napędowe mają spalać o niemal połowę więcej paliwa, niż obiecuje producent? Czy to ma być żart? SsangYong wypada pod tym względem niewiele, ale jednak lepiej, a już całkiem przyzwoicie (choć tylko względem rywali) prezentuje się Hyundai, który w naszym teście spalania zużył o jedną czwartą więcej paliwa w stosunku do katalogowych obietnic. Nabijanie klientów w butelkę (z ON) trwa w najlepsze.

Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - To nie takie proste!

To porównanie pokazało, że „doklejenie” dłuższego tyłu do auta klasy mini-SUV nie wystarczy, żeby stawić czoła pełnokrwistym kompaktowym SUV-om. Przestronność kabiny, komfort resorowania, a także systemy bezpieczeństwa to dziedziny, w których SsangYong ma jeszcze wiele do nadrobienia.

To jednak nie znaczy, że to auto stoi na straconej pozycji – przemawia za nim atrakcyjniejsza niż u rywali cena. Niemniej Hyundai zapewnił sobie mocne zwycięstwo wszechstronnością i dopracowaniem w szczegółach – tego ostatniego brakuje miejscami konkurentowi z portfolio Renault.

Macie swoje zdanie na temat porównywanych samochodów? To jest właściwe miejsce, aby się nim podzielić. Zapraszamy do komentowania!