Pierwszy współczesny Super oznaczał dla marki Škoda dołączenie do grona "lepszych" producentów. Stworzono samochód z wielu komponentów pochodzących z Volkswagena Passata (B5), co miało uczynić z niego konkurencyjny model. To pewnie zaważyło i Super uznawany był powszechnie za "taniego" Passata.

Producent planował roczną sprzedaż na poziomie nawet 40 tys. egz., co w ciągu sześciu lat okazało się tylko nieosiągalnym marzeniem. Rocznie sprzedawano ok. 20 tys. egz., co także niektórzy analitycy rynku uznali za ogromny sukces producenta.

Ostatecznie w koncernie Volkswagen pojawiły się nawet głosy o zaprzestaniu produkcji tego modelu, który nie przyczynił się do spodziewanych sukcesów finansowych. Po kilkuletnich dyskusjach zdecydowano o kontynuacji, a nawet poszerzeniu palety o wersję kombi, która już najprawdopodobniej zobaczymy w Paryżu (wrzesień 2008).

Superb jednak pod wieloma względami spełnił swoje zadanie. Dla wielu mniej zasobnych w kasę nabywców stał się reprezentacyjną limuzyną.

Po raz drugi.

Design

Polemika o nowych "skodziankach" rozpoczęła się od Roomstera, kontynuowana była w momencie premiery nowej Fabii i ponownie pojawiła się przy Superbie. Przyznać trzeba, iż w porównaniu z konserwatywnym poprzednikiem, przypominającym swoim kształtem Passata, nowy Super jest inny i pod wieloma względami prezentuje się oryginalnie.To nowa Škoda, która ma wyraźny i agresywny przód. Trudno tutaj cokolwiek designerom zarzucić. Dynamiczny profil i stosunkowo długi rozstaw osi. "Ciężkawy" tył zwiastuje pojemny bagażnik.

Wnętrze

Pojemność wnętrza, jakość materiałów, wykonanie, design i ergonomia - to są punkty, w których nowy Super ma być lepszy od konkurentów. Już pierwsze wrażenie jest całkiem niezłe. Przednie drzwi otwierają się szeroko, co pozwala na łatwe wsiadanie. Dach i słupki są daleko od głowy pasażera, a siedzenie relatywnie wysoko nad drogą, a więc optymalna kombinacja.Testowany egzemplarz to wersja Elegance, która w standardzie zawiera elementy drewniane, rozjaśniające wnętrze. Jednak naszym zdaniem wnętrze Superba jest zbyt mdłe i ciemne.

Wrażenia luksusu dodaje skórzana tapicerka (Glamour). Jak sprawdziliśmy to w praktyce, podczas dynamicznej jazdy i częstych zakrętach, pasażerowie mogą się po niej ślizgać na boki. Długość siedziska jest wystarczająca, podobnie jak oparcie. Dobra jest także regulacja zagłówków.

Na tylnych siedzeniach jest dużo miejsca, podobnie jak w poprzedniej generacji. Cieszyć może 930 mm nad siedziskiem, co jednak u wielu konkurentów jest czymś naturalnym. Na przednich i tylnych siedzeniach bez najmniejszych problemów w komfortowych warunkach mogą podróżować osoby o wzroście 190 cm, a także długonogie modelki.

Siedząc za kierownicą dostrzeżemy wszędzie miękkie tworzywa, ale nie będzie to wrażenie czegoś szczególnego. Stosunkowo wysoko usytuowana jest dolna płaszczyzna szyby czołowej. Środkowy tunel wydaje się nam zbyt szeroki, co może przeszkadzać niektórym kierowcom. Natomiast pomiary szerokości i wysokości na przednich fotelach potwierdziły, że Super może konkurować z innymi markami. Z przodu w Superbie mamy 1470 mm, a z tyły 1460 mm. Passat w tych samych miejscach ma 1480 mm i 1510 mm,Mazda6 1490 i 1490 mm, Citroen C5 1550 i 1520 mm, a uwaga - Octavia 1440 mm i 1430 mm. Różnice w Octavii i Superbie dostrzeżemy dopiero, gdy usiądziemy w obu tych modelach. W Superbie szyba czołowa jest nieco dalej odsunięta do przodu, ale podobnie jak w poprzedniku kierowca po wydłużeniu rozstawu osi, nie otrzymał większego komfortu.

Rozczarowaniem była dla nas niedostateczna wielkość niektórych elementów z tworzywa we wnętrzu pojazdu orazich połączenie z elementami metalowymi. Pierwszą rzeczą, która wychwyci każdy użytkownik, jest wypełnienie drzwi. Zamykanie dużych i ciężkich drzwi zawsze stanowi odpowiedź na jakość samochodu. W Superbie nie wzbudza zaufania uchwyt służący do ich zamykania. Dostrzegamy wyraźny brak w nim niemieckiej precyzji.To samo dotyczy tylnych drzwi, a szczególnie manualnie zaciąganej rolety, która podobnie jak i roleta na tylnej szybie, daje znać o sobie podczas jazdy.

Twindoor

Elementem, który ma zauroczyć nowych użytkowników Superba jest system Twindoor, który zamienia sedana w auto bardziej praktyczne typu liftback. Dzięki temu systemowi (który już wielokrotnie opisywaliśmy) istnieje możliwość wykorzystania powierzchni bagażowej auta w dwojaki sposób. Można korzystać tylko z otwierania części pokrywy bagażnika lub z jej całości.

Jak się okazuje złożony opis użytkowania systemy Twindoor w praktyce jest dziecinnie prosty. Przyciskiem we wnętrzu auta otwieramy bagażnik identycznie jak w innych modelach. Wówczas mamy do dyspozycji tzw. ograniczony dostęp do bagażnika. Jeżeli chcemy podnieść całą tylną pokrywę, to wówczas przy zamkniętym bagażniku wystarczy nacisnąć prawy przycisk. Zareaguje trzecie światło cofania i już bezpośrednim przyciskiem możemy wszystko otworzyć.

Bagażnik ma objętość 565 l, ale po złożeniu tylnego oparcia (siedzisko pozostaje na miejscu) powstaje schodek ze znacznie nachyloną dolną płaszczyzną. Tym samym jego funkcjonalność jest znacznie ograniczona, chociaż do dyspozycji mamy 1670 l.. Należy mieć tylko nadzieję, że w wersji kombi konstruktorzy już tego rozwiązania nie powtórzą.

Kolejne zastrzeżenia budzi dolna krawędź bagażnika, która usytuowana jest dość wysoko i przy jego załadunku wymaga od użytkownika ekwilibrystycznych umiejętności.

Jazda

Jak sprawują się komponenty przejęte z mniejszej Octavii? Po krótkich jazdach testowych już wiemy, ze nie stanowi to żadnego problemu. Jednostka benzynowa 1.8 TSI to chyba optymalne rozwiązanie dla tego auta.Można ja wybrać, gdy nie zależy nam specjalnie na niskim zużyciu paliwa, ale a charakterystyka porównywalną z TDI. Benzynowy silnik jest precyzyjnie wyciszony, jego moc w połączeniu z turbosprężarką odczuwalna jest już w zakresie od 2 tys. obr./min, ale mamy tę przyjemność aż do 7 tys. obr./min. Moment obrotowy odpowiada standardowi klasy średniej. Jednak, gdy ktoś zapragnie więcej mocy, to będzie skazany na sześciocylindrową jednostkę o pojemności skokowej 3,6 l.

Układ hamulcowy skutecznie reaguje już przy niewielkim naciśnięciu pedału. Zmiana biegów jest łatwa, ruchy dźwigni przyjemne z mechanicznym oporem i optymalna drogą. Układ kierowniczy dostosowuje się do prędkości pojazdu. Łatwiej jest parkować, a na autostradzie staje się sztywniejszy. Jego opóźniona reakcja może jednak przeszkadzać kierowcy podczas pokonywania ostrych zakrętów.Od Superba nie możemy również oczekiwać sportowej charakterystyki układu zawieszenia. Jest zdecydowanie sztywniejsze niż w modelach francuskich marek, ale w tym przypadku nie wpływa na obniżenie komfortu jazdy.

Na wysoką ocenę zasłużyło wytłumienie kabiny, podobnie jak eliminacja hałasu aerodynamicznego. Jednostka 1,8 TSI nawet na wysokich obrotach nie przeszkadza pasażerom w jeździe. Miłą niespodzianką jest też zużycie paliwa. Podczas jazdy autostradą z włączonym tempomatem i prędkością 130 km/h (szósty bieg i 3000 obr./min) osiągnęliśmy według wskazań komputera pokładowego zużycie 8,7 l/100 km. Jednak wolniejsza jazda ze średnią 100 km/h (2300 obr./min) oznacza już zejście do 5,8 l/100 km. Natomiast niespodzianki nie stanowi szybka i dynamiczna jazda, chociaż 16 l/100 km może nadwerężyć naszą kieszeń.Podczas jazdy po nie najlepszej nawierzchni we wnętrzu słyszalne jest ocieranie się o siebie elementów pokrytych skórą!

Zakończenie

Nowy Super 1,8 TSI stanowi ciekawa ofertę w klasie średniej. Zaleta jest dobry silnik, odpowiednie jego wyciszenie, duży bagażnik z funkcjonalną pokrywą i wyposażenie. Za dopłata można dokupić system nawigacji czy nowy system oświetlenia z przodu.

Z całą pewnością ten model będzie stanowił ciekawszą i nowocześniejszą ofertę od swojego konserwatywnego poprzednika. Trudno jednak na początku jego drogi przewidywać, czy zdobędzie większą popularność wśród użytkowników. Konkurentów w tym segmencie, a także w przedziale cenowym jest coraz więcej. Super może być tańszy, ale jest wielu, którzy zapłacą więcej za markę i wybiorą dla przykładu samochód marki Volkswagen, Audi, Opel lub Mazda.

Plusy

.cichy, elastyczny, dostatecznie mocny silnik .odpowiednia aerodynamika, wyciszenie kabiny .oryginalne rozwiązanie pokrywy bagażnika .pojemny bagażnik .dużo miejsca na tylnych siedzeniach .bogate wyposażenie standardowe.ergonomiczne siedzenia

Minusy

.hałas od opon .kultura jazdy podczas pokonywania małych nierówności .nieodpowiedni kształt małych elementów z tworzywa.wrażenie nieodpowiedniej szerokości w przedniej części auta na poziomie nóg.mniejsza szerokość wnętrza z tyłu w porównaniu z konkurencyjnymi modelami

Ocena

Wnętrze, sterowanieJakość wykonania wnętrza8Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne)9Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność8Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi10Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa9Praktyczne schowki9Przyjemność z jazdy8Widoczność do przodu8Widoczność do tyłu7Silnik, skrzynia biegówPraca silnika10Osiągi na niższych obrotach8Moc na wyższych obrotach9Głośność na niższych obrotach10Głośność na wyższych obrotach9Zużycie paliwa9Stopnie skrzyni biegów10Łatwość zmiany przełożeń8Zawieszenie, hamulceWłasności jezdne w normalnym ruchu8Własności jezdne w warunkach ekstremalnych8Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)9Przeniesienie siły napędowej na jezdnię9Skuteczność hamulców9BagażnikWielkość bagażnika10Możliwość załadunku bagażnika10Uniwersalność bagażnika8Stosunek ceny do wartości użytecznejCena/wartość użyteczna8Ocena całkowitaOcena całkowita - średnia8,77

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:Typ silnika:benzynowyCylindry / zawory:4 / 4Pojemność skokowa (cm3):1798Moc (kW / obr./min):118 / 5000Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min):250 / 1500- 4200Parametry eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):220Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s):8.6Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km):10.4 / 6 / 7.6Rozmiary i masy:Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 565 / 1670Pojemność zbiornika paliwa (l):60Masa gotowego do drogi / nośność (kg):1454 / 620Rozmiar opon225/40 R18Wymiary do wykresu - zewnętrzne:a) długość (mm):4838b) szerokość (mm):1817c) wysokość (mm):1462d) rozstaw osi (mm):2761e) rozstaw z przodu (mm):1545f) rozstaw z tyłu (mm):1518Wymiary do wykresu - wewnętrzne:g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm):860 / 1030h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm):810 / 990i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm):1040j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm):930 k) szerokość z przodu (mm):1470l) szerokość z tyłu (mm):1460długość siedzenia z przodu (mm):490długość siedzenia z tyłu (mm):480wysokość oparcia z przodu (mm):660wysokość oparcia z tyłu (mm):620miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu:TAK