- Na torze docenimy świetne osiągi, precyzję prowadzenia i skuteczność hamulców
- Na co dzień Volkswagen Golf GTI nie odbiega praktycznością od zwykłych wersji
- Uniwersalność kosztuje dużo – ceny Golfa GTI zaczynają się od 143 690 zł
Formuła kompaktowego auta GTI, którą zaproponował klientom Volkswagen w 1976 z dużym powodzeniem sprawdza się już ponad cztery dekady. GTI z jednej strony ma zapewniać świetne osiągi i sportowe prowadzenie, z drugiej odpowiednią dawkę funkcjonalności i komfortu przydatną w codziennej eksploatacji. Sprawdźmy zatem jak z tych założeń wywiązuje się Golf GTI 8. generacji.
Volkswagen zapewnia, że nowy Golf GTI został zaprojektowany i opracowany od podstaw jako samochód odpowiadający potrzebom epoki cyfrowej i połączony ze światem zewnętrznym. Zwłaszcza dwa ostatnie stwierdzenia wydają się kluczowe, gdyż stylistyką nadwozia oraz ilością oferowanego miejsca Golf 8. generacji nie wiele różni się od poprzednika.
Owszem nadal oferuje wygodę podróżowania dla czterech dorosłych osób oraz możliwość transportu ich bagaży (374 l – pojemność kufra jest zaledwie przeciętna jak na kompaktowego hatchbacka), ale największe zmiany w Golfie 8. generacji dostrzeżemy w nowych funkcjach multimediów (We Connect Plus). Nie będziemy ich wymieniać, dodamy jedynie, że powstały po połączeniu multimediów z internetem i dają nieograniczone wręcz możliwości (np. aktualizację on line umożliwiającą dodanie nowych funkcjonalności). Wszystko świetnie, ale system multimedialny Discover Pro nie działał wcale rewelacyjnie. Widok obrazu z kamery cofania pojawiał się ze znacznym opóźnieniem (po uruchomieniu auta zanim coś coś zobaczymy zdążymy przejechać kilka metrów „na wstecznym”). Zdarzało się kilkukrotnie, że podczas konfiguracji trybu Individual ekrany nakładały się na siebie i nie można było nic odczytać lub wręcz pojawiał się komunikat o niedostępności funkcji.
Nowy Volkswagen Golf GTI – ma niezłego „kopa”
Żadnych zastrzeżeń nie zgłaszamy za to pod względem osiągów i prowadzenia. Testowy Golf GTI (245 KM) przyspieszał fenomenalnie (zmierzyliśmy, że lepiej niż zapewnia producent) i spontanicznie reaguje na gaz niezależnie od wskazań obrotomierza i prędkościomierza. Brzmi przy tym sportowo, choć rasowy gang jest sztucznie podbijany z głośników (regulowany z możliwością wyłączenia). Na torze 2-litrowe GTI bez trudu spali 13-15 l/100 km, w codziennej spokojnej jeździe nie przekroczy 9 l/100 km.
Dobrym rozwiązaniem w GTI jest zastosowanie skrzyni DSG, która w sportowym trybie zmieni biegi szybciej niż kierowca (możliwość ręcznej zmiany łopatkami), a w codziennym przemieszczaniu dodatkowo zwiększy komfort podróżowania.
Również pewną uniwersalność cechuje podwozie, które mimo usztywnienia nastawów i obniżenia o 15 mm zapewnia odpowiednią dawkę komfortu, a na torze lub szybko pokonywanych łukach dba o neutralne zachowanie auta. Z tym komfortem w GTI jednak nie zawsze jest tak wzorowo. Testowy egzemplarz wyposażony w niskoprofilowe ogumienie w rozmiarze 235/35 R 19 czasami źle sobie radził sobie z dziurami solidnie wstrząsając podróżnymi.
Nowy Volkswagen Golf GTI – naszym zdaniem
Jest takie powiedzenie, że jak coś jest uniwersalne, to jest nijakie. Wobec Golfa GTI zdaje się jednak nie mieć potwierdzenia, bowiem jego formuła sprawdza się niemal pół wieku. Mamy więc z jednej strony nierzucający się w oczy i praktyczny „daily car”, z drugiej „diabełka”, który może zawstydzić niejedno auto o sportowym wyglądzie, dającego dużo frajdy podczas szybkiej jazdy. Zawiedziony jestem tylko, że Volkswagen zbyt dużo uwagi przyłożył do rozwoju multimediów (nie zawsze z dobrym skutkiem), a niewiele nowego zaoferował w dziedzinie prowadzenia.
Nowy Volkswagen Golf GTI – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,7 s |
0-100 km/h | 6,1 s |
0-130/0-160 km/h | 9,1/13,3 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 2,8 s (aut.) |
80-120 km/h | 3,5 s (aut.) |
Masa własna/ładowność (fabr.) | 1463/487 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 62/38 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,8/11,8 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 37,6 m (opony zimowe) |
gorące | 39,7 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 68 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 8,8 l/100 km |
Zasięg | 560 km |
Nowy Volkswagen Golf GTI – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Moc maksymalna | 245 KM/5000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 370 Nm/1600-4300 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7/na koła przednie |
0-100 km/h/prędkość maks. | 6,3 s/250 km/h |
Średnie spalanie wg WLTP | 7,4 l/100 km |
Emisja CO2 | 168 g/km |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa | 374-1230/50 l |
Marka i model opon test. auta | Continental WinterContact TS 850P |
Rozmiar opon (przód i tył) | 235/35 R 19 |
Nowy Volkswagen Golf GTI – wyposażenie
Wersja | GTI |
6 airbagów/refl. LED/LED Matrix | S/S/4000 zł |
Airbagi z tyłu/dostęp bezkluczyk. | 1540/1830 zł |
Klima 3-stref., podgrzew. fotele i kierow. | 2890 zł (pakiet Zimowy Plus) |
Sport. zawiesz./adapt. zaw. DCC. | S/3550 zł |
Aktyw. temp., aut. prakowanie | 2930 zł (Travel Assist High) |
Nawigacja Discover Pro 10 cali | 5040 zł |
Elektr. sterowany szklany dach | 4440 zł |
Lakier metalik/alufelgi 19 cali | 3090/6020 zł |
Nowy Volkswagen Golf GTI – ceny/gwarancje
Cena podst. wersji silnikowej | 143 690 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 l. bez limitu km/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km |
Cena testowanego auta | 189 540 zł |