Od chwili swoich narodzin ustanawia kolejne rekordy. Wykazują to nasze dane czytelnictwa i wyjątkowe zainteresowanie miłośników samochodów sportowych. Tak wielka jest popularność tego sportowca rodem z Wolfsburga. Poznaj bliżej Volkswagena Golfa GTI Edition 30.

Każda legenda ma swoje prawa. Volkswagen w trzydziestą rocznicę istnienia tego modelu postanowił wprowadzić do sprzedaży coś wyjątkowego. To Volkswagen Golf GTI Edition 30, który od standardowego GTI wyróżnia się elementami wizualnymi oraz, co chyba jest w tym przypadku najważniejsze, mocniejszą o 22 kW (30 KM) jednostką napędową.

Volkswagen Golf GTI Edition 30: co nowego

Volkswagen Golf GTI Edition 30 nie ucierpiał z powodu dołożenia masywnych spoilerów, bardziej sportowej atrapy wlotu powietrza chłodnicy, czy efektownych końcówek układu wydechowego. Z pełną odpowiedzialnością można ten model zaliczyć do najbardziej eleganckich wśród sportowych hatchbacków, które mogą w maksymalnym stopniu zadowolić każdego miłośnika tego typu aut.

Wzrok przyciągają zapewne 18-calowe obręcze kół w kolorze czarnym, poszerzone progi, przyciemnione przednie reflektory, a także całkowicie pomalowane zderzaki. Znawcom marki GTI pozostała atrapa wlotu powietrza chłodnicy z czerwonym wykończeniem. Volkswagena Golfa GTI Edition 30 można kupić w różnych kolorach nadwozia, ale zapewne do najładniejszych należy ta śnieżnobiała, którą mieliśmy okazję testować.

Wnętrze Volkswagena Golfa GTI Edition 30

Wnętrze zaprojektowane zostało w tradycyjnym klimacie niemieckiego koncernu. Dobrej jakości materiały, odpowiednie do tego wykonanie i najwyższej klasy ergonomia. Kierowca i współpasażer mają do dyspozycji odpowiednie sportowe fotele, które można dopasować do każdej sylwetki, z dobrym bocznym trzymaniem i optymalną sztywnością. Na pochwałę zasłużyło także trójramienne koło kierownicy z grubym, precyzyjnie wyprofilowanym wieńcem.

Volkswagen Golf GTI Edition 30: silnik

Czterocylindrowy silnik benzynowy z doładowaniem o pojemności skokowej 1984 cm3, bezpośrednim wtryskiem paliwa i oznaczeniem TFSI lub turbo FSI, nie jest już rynkową nowością. Jednostka ta montowana jest od pewnego czasu do najnowszych modeli marki Volkswagen, Seat, Audi i Skoda. Znamy go z Octavii RS oraz Audi TT, a więc modeli najbardziej ukierunkowanych na miłośników sportowej jazdy. Jest to chyba najlepszy silnik w swojej klasie.

Jednostka TFSI dostarcza nam dodatkowo 30 KM i 20 Nm, co daje moc 169 kW przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 300 Nm w zakresie od 2200 do 5200 obr./min. Wykazuje optymalną pracę w prawie całym zakresie obrotów, a przy tym dostarcza użytkownikowi "sportowy" dźwięk, którego efekty wzrastają wraz z podwyższeniem obrotów silnika w Volkswagenie Golfie GTI Edition 30.

Najlepsze efekty osiąga ta jednostka w zakresie 4500 do 6500 obr./min i wtedy można poczuć jej siłę i chęć do przyspieszania. Wraz ze wzrostem mocy odczuwalny jest turboefekt.

Jednak w Volkswagenie Golfie GTI Edition 30 wiele pozostało po staremu. Dwulitrowy silnik nabiera siły stopniowo, chętnie rozkręca się do wysokich obrotów i fantastycznie reaguje na pedał gazu. Niskie i średnie obroty wystarczają do jazdy w mieście i poza nim, a druga połowa spektrum jest wyraźnie sportowa. Podczas jazdy ekonomicznej silnik ten zużywa średnio 10 l/100 km paliwa. Natomiast jazda dynamiczna oznacza wzrost zużycia do 18 l/100 km, chociaż już wyjątkowo sportowa jazda potrafi ten wynik podnieść do granicy 24 l/100 km.

Volkswagen Golf GTI Edition 30: wszechstronny artysta

Pod adresem Golfa zawsze padały zarzuty, że jest samochodem konserwatywnym i zbyt wolno się zmienia. Zapewne Volkswagen Golf GTI Edition 30 jest w stanie przekonać wszystkich, że już tak nie jest. Ma agresywniejszy wygląd, a przy tym jest wszechstronny. Potrafi zaskoczyć zarówno w mieście, jak i na szybkiej autostradzie.

Ekstremalnie sztywne podwozie może odbić się na naszym kręgosłupie, ale można to przeżyć. Sportowe sprężyny i amortyzatory z 18-calowaymi szerokimi kołami, pozwalają na efektywne tłumienie nierówności nawierzchni, a przy tym pozwalają na utrzymanie wystarczającego komfortu jazdy. Pokonywanie ostrych zakrętów z maksymalną możliwą prędkością stanowi tym samochodem prawdziwą przyjemność, a przy tym czujemy się bezpiecznie, bo auto trzyma się jak przyklejone do nawierzchni.

Na pochwałę zasłużyły także hamulce Volkswagena Golfa GTI Edition 30, które są wyjątkowo skuteczne i szybko reagują.

Przekładnia DSG ma stosunkowo krótką karierę, ale już w tym czasie zdążyła oczarować tysiące kierowców. Automat zmienia przełożenia w mgnieniu oka, nie dopuszcza do popełnienia błędu zarówno przy reżimie automatycznym, jak i sekwencyjnym. Szybkość zmiany przełożeń wykracza poza ludzkie możliwości. Dzięki czemu pojazd potrafi przyspieszać bardziej efektywnie i z precyzją chirurga dobierać optymalne przełożenie. Producent umożliwił także manualny wybór przełożeń za pośrednictwem przycisków usytuowanych pod kołem kierownicy.

Hot Hatch na wszystkie dni: Volkswagen Golf GTI Edition 30

Limitowana edycja Volkswagena Golfa GTI Edition 30 ujawniła typowe własności rodziny tego modelu. Sportowy hatchback zyskał na atrakcyjności, drapieżności i mocy. Wzrost mocy odczuwalny jest przy średnich i wysokich obrotach, wraz z tym ujawnił się lekki turboefekt. Bezproblemowe jest przeniesienie siły napędowej na przednie koła za pośrednictwem przekładni DSG. GTI i na 18-calowych kołach dobrze tłumi nierówności nawierzchni i pozostaje nadal kompaktowym drapieżnikiem do codziennego użytku.

Volkswagen Golf GTI Edition 30: plusy

  • mocny silnik
  • optymalne sterowanie
  • znakomita przekładnia DSG
  • znakomite własności jezdne

Volkswagen Golf GTI Edition 30: minusy

  • wyraźniejszy turboefekt
  • znaczne zużycie paliwa
  • stosunkowo wysoka cena

Ocena

Wnętrze, sterowanie
Jakość wykonania wnętrza 9
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) 9
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność 9
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi 8
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa 7
Praktyczne schowki 8
Przyjemność z jazdy 9
Widoczność do przodu 9
Widoczność do tyłu 8
Silnik, skrzynia biegów
Praca silnika 10
Osiągi na niższych obrotach 8
Moc na wyższych obrotach 9
Głośność na niższych obrotach 9
Głośność na wyższych obrotach 9
Zużycie paliwa 7
Stopnie skrzyni biegów 9
Łatwość zmiany przełożeń 10
Zawieszenie, hamulce
Własności jezdne w normalnym ruchu 8
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych 9
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.) 8
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię 8
Skuteczność hamulców 8
Bagażnik
Wielkość bagażnika 8
Możliwość załadunku bagażnika 8
Uniwersalność bagażnika 7
Stosunek ceny do wartości użytecznej
Cena/wartość użyteczna 8
Ocena całkowita
Ocena całkowita - średnia 8,42

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10-punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 — bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 — bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne Volkswagena Golfa GTI Edition 30

Silnik:
Typ silnika: benzynowy
Cylindry / zawory: 4 / 4
Pojemność skokowa (cm3): 1984
Moc (kW / obr./min): 169 / 5500
Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min): 300 / 2200 - 5200
Parametry eksploatacyjne:
Prędkość maksymalna (km/h): 243
Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s): 6.6
Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km): 10.7 / 6.2 / 7.9
Rozmiary i masy:
Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 350 / 1305
Pojemność zbiornika paliwa (l): 55
Masa gotowego do drogi / nośność (kg): 1376 / 544
Rozmiar opon 225/40 R18
Wymiary do wykresu - zewnętrzne:
a) długość (mm): 4214
b) szerokość (mm): 1759
c) wysokość (mm): 1466
d) rozstaw osi (mm): 2578
e) rozstaw z przodu (mm): 1539
f) rozstaw z tyłu (mm): 1528
Wymiary do wykresu - wewnętrzne:
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm): 890 / 1120
h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm): 630 / 890
i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm): 1030
j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm): 960
k) szerokość z przodu (mm): 1460
l) szerokość z tyłu (mm): 1480
długość siedzenia z przodu (mm): 520
długość siedzenia z tyłu (mm): 480
wysokość oparcia z przodu (mm): 610
wysokość oparcia z tyłu (mm): 610
miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu: TAK