Auto Świat Testy Testy nowych samochodów VW Golf GTI Edition 30 - sportowiec dnia powszedniego

VW Golf GTI Edition 30 - sportowiec dnia powszedniego

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
|
Aktualizacja

Volkswagen Golf GTI Edition 30 to samochód budzący duże emocje wśród fanów motoryzacji. Dzisiaj ma już 31 lat, licząc od momentu, gdy Volkswagen wysłał na drogi pierwszego szybkiego Golfa GTI

VW Golf GTI Edition 30 - sportowiec dnia powszedniego
Auto Świat
VW Golf GTI Edition 30 - sportowiec dnia powszedniego

Od chwili swoich narodzin ustanawia kolejne rekordy. Wykazują to nasze dane czytelnictwa i wyjątkowe zainteresowanie miłośników samochodów sportowych. Tak wielka jest popularność tego sportowca rodem z Wolfsburga. Poznaj bliżej Volkswagena Golfa GTI Edition 30.

Każda legenda ma swoje prawa. Volkswagen w trzydziestą rocznicę istnienia tego modelu postanowił wprowadzić do sprzedaży coś wyjątkowego. To Volkswagen Golf GTI Edition 30, który od standardowego GTI wyróżnia się elementami wizualnymi oraz, co chyba jest w tym przypadku najważniejsze, mocniejszą o 22 kW (30 KM) jednostką napędową.

Volkswagen Golf GTI Edition 30: co nowego

Volkswagen Golf GTI Edition 30 nie ucierpiał z powodu dołożenia masywnych spoilerów, bardziej sportowej atrapy wlotu powietrza chłodnicy, czy efektownych końcówek układu wydechowego. Z pełną odpowiedzialnością można ten model zaliczyć do najbardziej eleganckich wśród sportowych hatchbacków, które mogą w maksymalnym stopniu zadowolić każdego miłośnika tego typu aut.

Wzrok przyciągają zapewne 18-calowe obręcze kół w kolorze czarnym, poszerzone progi, przyciemnione przednie reflektory, a także całkowicie pomalowane zderzaki. Znawcom marki GTI pozostała atrapa wlotu powietrza chłodnicy z czerwonym wykończeniem. Volkswagena Golfa GTI Edition 30 można kupić w różnych kolorach nadwozia, ale zapewne do najładniejszych należy ta śnieżnobiała, którą mieliśmy okazję testować.

Wnętrze Volkswagena Golfa GTI Edition 30

Wnętrze zaprojektowane zostało w tradycyjnym klimacie niemieckiego koncernu. Dobrej jakości materiały, odpowiednie do tego wykonanie i najwyższej klasy ergonomia. Kierowca i współpasażer mają do dyspozycji odpowiednie sportowe fotele, które można dopasować do każdej sylwetki, z dobrym bocznym trzymaniem i optymalną sztywnością. Na pochwałę zasłużyło także trójramienne koło kierownicy z grubym, precyzyjnie wyprofilowanym wieńcem.

Volkswagen Golf GTI Edition 30: silnik

Czterocylindrowy silnik benzynowy z doładowaniem o pojemności skokowej 1984 cm3, bezpośrednim wtryskiem paliwa i oznaczeniem TFSI lub turbo FSI, nie jest już rynkową nowością. Jednostka ta montowana jest od pewnego czasu do najnowszych modeli marki Volkswagen, Seat, Audi i Skoda. Znamy go z Octavii RS oraz Audi TT, a więc modeli najbardziej ukierunkowanych na miłośników sportowej jazdy. Jest to chyba najlepszy silnik w swojej klasie.

Jednostka TFSI dostarcza nam dodatkowo 30 KM i 20 Nm, co daje moc 169 kW przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 300 Nm w zakresie od 2200 do 5200 obr./min. Wykazuje optymalną pracę w prawie całym zakresie obrotów, a przy tym dostarcza użytkownikowi "sportowy" dźwięk, którego efekty wzrastają wraz z podwyższeniem obrotów silnika w Volkswagenie Golfie GTI Edition 30.

Najlepsze efekty osiąga ta jednostka w zakresie 4500 do 6500 obr./min i wtedy można poczuć jej siłę i chęć do przyspieszania. Wraz ze wzrostem mocy odczuwalny jest turboefekt.

Jednak w Volkswagenie Golfie GTI Edition 30 wiele pozostało po staremu. Dwulitrowy silnik nabiera siły stopniowo, chętnie rozkręca się do wysokich obrotów i fantastycznie reaguje na pedał gazu. Niskie i średnie obroty wystarczają do jazdy w mieście i poza nim, a druga połowa spektrum jest wyraźnie sportowa. Podczas jazdy ekonomicznej silnik ten zużywa średnio 10 l/100 km paliwa. Natomiast jazda dynamiczna oznacza wzrost zużycia do 18 l/100 km, chociaż już wyjątkowo sportowa jazda potrafi ten wynik podnieść do granicy 24 l/100 km.

Volkswagen Golf GTI Edition 30: wszechstronny artysta

Pod adresem Golfa zawsze padały zarzuty, że jest samochodem konserwatywnym i zbyt wolno się zmienia. Zapewne Volkswagen Golf GTI Edition 30 jest w stanie przekonać wszystkich, że już tak nie jest. Ma agresywniejszy wygląd, a przy tym jest wszechstronny. Potrafi zaskoczyć zarówno w mieście, jak i na szybkiej autostradzie.

Ekstremalnie sztywne podwozie może odbić się na naszym kręgosłupie, ale można to przeżyć. Sportowe sprężyny i amortyzatory z 18-calowaymi szerokimi kołami, pozwalają na efektywne tłumienie nierówności nawierzchni, a przy tym pozwalają na utrzymanie wystarczającego komfortu jazdy. Pokonywanie ostrych zakrętów z maksymalną możliwą prędkością stanowi tym samochodem prawdziwą przyjemność, a przy tym czujemy się bezpiecznie, bo auto trzyma się jak przyklejone do nawierzchni.

Na pochwałę zasłużyły także hamulce Volkswagena Golfa GTI Edition 30, które są wyjątkowo skuteczne i szybko reagują.

Przekładnia DSG ma stosunkowo krótką karierę, ale już w tym czasie zdążyła oczarować tysiące kierowców. Automat zmienia przełożenia w mgnieniu oka, nie dopuszcza do popełnienia błędu zarówno przy reżimie automatycznym, jak i sekwencyjnym. Szybkość zmiany przełożeń wykracza poza ludzkie możliwości. Dzięki czemu pojazd potrafi przyspieszać bardziej efektywnie i z precyzją chirurga dobierać optymalne przełożenie. Producent umożliwił także manualny wybór przełożeń za pośrednictwem przycisków usytuowanych pod kołem kierownicy.

Hot Hatch na wszystkie dni: Volkswagen Golf GTI Edition 30

Limitowana edycja Volkswagena Golfa GTI Edition 30 ujawniła typowe własności rodziny tego modelu. Sportowy hatchback zyskał na atrakcyjności, drapieżności i mocy. Wzrost mocy odczuwalny jest przy średnich i wysokich obrotach, wraz z tym ujawnił się lekki turboefekt. Bezproblemowe jest przeniesienie siły napędowej na przednie koła za pośrednictwem przekładni DSG. GTI i na 18-calowych kołach dobrze tłumi nierówności nawierzchni i pozostaje nadal kompaktowym drapieżnikiem do codziennego użytku.

Volkswagen Golf GTI Edition 30: plusy

  • mocny silnik
  • optymalne sterowanie
  • znakomita przekładnia DSG
  • znakomite własności jezdne

Volkswagen Golf GTI Edition 30: minusy

  • wyraźniejszy turboefekt
  • znaczne zużycie paliwa
  • stosunkowo wysoka cena
Wnętrze, sterowanie
Jakość wykonania wnętrza9
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne)9
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność9
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi8
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa7
Praktyczne schowki8
Przyjemność z jazdy9
Widoczność do przodu9
Widoczność do tyłu8
Silnik, skrzynia biegów
Praca silnika10
Osiągi na niższych obrotach8
Moc na wyższych obrotach9
Głośność na niższych obrotach9
Głośność na wyższych obrotach9
Zużycie paliwa7
Stopnie skrzyni biegów9
Łatwość zmiany przełożeń10
Zawieszenie, hamulce
Własności jezdne w normalnym ruchu8
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych9
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)8
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię8
Skuteczność hamulców8
Bagażnik
Wielkość bagażnika8
Możliwość załadunku bagażnika8
Uniwersalność bagażnika7
Stosunek ceny do wartości użytecznej
Cena/wartość użyteczna8
Ocena całkowita
Ocena całkowita - średnia8,42

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10-punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 — bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 — bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne Volkswagena Golfa GTI Edition 30

Silnik:
Typ silnika:benzynowy
Cylindry / zawory:4 / 4
Pojemność skokowa (cm3):1984
Moc (kW / obr./min):169 / 5500
Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min):300 / 2200 - 5200
Parametry eksploatacyjne:
Prędkość maksymalna (km/h):243
Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s):6.6
Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km):10.7 / 6.2 / 7.9
Rozmiary i masy:
Bagażnik - siedzenia/złożone (l):350 / 1305
Pojemność zbiornika paliwa (l):55
Masa gotowego do drogi / nośność (kg):1376 / 544
Rozmiar opon225/40 R18
Wymiary do wykresu - zewnętrzne:
a) długość (mm):4214
b) szerokość (mm):1759
c) wysokość (mm):1466
d) rozstaw osi (mm):2578
e) rozstaw z przodu (mm):1539
f) rozstaw z tyłu (mm):1528
Wymiary do wykresu - wewnętrzne:
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm):890 / 1120
h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm):630 / 890
i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm):1030
j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm):960
k) szerokość z przodu (mm):1460
l) szerokość z tyłu (mm):1480
długość siedzenia z przodu (mm):520
długość siedzenia z tyłu (mm):480
wysokość oparcia z przodu (mm):610
wysokość oparcia z tyłu (mm):610
miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu:TAK
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki