Od chwili swoich narodzin ustanawia kolejne rekordy. Wykazują to nasze dane czytelnictwa i wyjątkowe zainteresowanie miłośników samochodów sportowych. Tak wielka jest popularność tego sportowca rodem z Wolfsburga. Poznaj bliżej Volkswagena Golfa GTI Edition 30.
Każda legenda ma swoje prawa. Volkswagen w trzydziestą rocznicę istnienia tego modelu postanowił wprowadzić do sprzedaży coś wyjątkowego. To Volkswagen Golf GTI Edition 30, który od standardowego GTI wyróżnia się elementami wizualnymi oraz, co chyba jest w tym przypadku najważniejsze, mocniejszą o 22 kW (30 KM) jednostką napędową.
Volkswagen Golf GTI Edition 30: co nowego
Volkswagen Golf GTI Edition 30 nie ucierpiał z powodu dołożenia masywnych spoilerów, bardziej sportowej atrapy wlotu powietrza chłodnicy, czy efektownych końcówek układu wydechowego. Z pełną odpowiedzialnością można ten model zaliczyć do najbardziej eleganckich wśród sportowych hatchbacków, które mogą w maksymalnym stopniu zadowolić każdego miłośnika tego typu aut.
Wzrok przyciągają zapewne 18-calowe obręcze kół w kolorze czarnym, poszerzone progi, przyciemnione przednie reflektory, a także całkowicie pomalowane zderzaki. Znawcom marki GTI pozostała atrapa wlotu powietrza chłodnicy z czerwonym wykończeniem. Volkswagena Golfa GTI Edition 30 można kupić w różnych kolorach nadwozia, ale zapewne do najładniejszych należy ta śnieżnobiała, którą mieliśmy okazję testować.
Wnętrze Volkswagena Golfa GTI Edition 30
Wnętrze zaprojektowane zostało w tradycyjnym klimacie niemieckiego koncernu. Dobrej jakości materiały, odpowiednie do tego wykonanie i najwyższej klasy ergonomia. Kierowca i współpasażer mają do dyspozycji odpowiednie sportowe fotele, które można dopasować do każdej sylwetki, z dobrym bocznym trzymaniem i optymalną sztywnością. Na pochwałę zasłużyło także trójramienne koło kierownicy z grubym, precyzyjnie wyprofilowanym wieńcem.
Volkswagen Golf GTI Edition 30: silnik
Czterocylindrowy silnik benzynowy z doładowaniem o pojemności skokowej 1984 cm3, bezpośrednim wtryskiem paliwa i oznaczeniem TFSI lub turbo FSI, nie jest już rynkową nowością. Jednostka ta montowana jest od pewnego czasu do najnowszych modeli marki Volkswagen, Seat, Audi i Skoda. Znamy go z Octavii RS oraz Audi TT, a więc modeli najbardziej ukierunkowanych na miłośników sportowej jazdy. Jest to chyba najlepszy silnik w swojej klasie.
Jednostka TFSI dostarcza nam dodatkowo 30 KM i 20 Nm, co daje moc 169 kW przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 300 Nm w zakresie od 2200 do 5200 obr./min. Wykazuje optymalną pracę w prawie całym zakresie obrotów, a przy tym dostarcza użytkownikowi "sportowy" dźwięk, którego efekty wzrastają wraz z podwyższeniem obrotów silnika w Volkswagenie Golfie GTI Edition 30.
Najlepsze efekty osiąga ta jednostka w zakresie 4500 do 6500 obr./min i wtedy można poczuć jej siłę i chęć do przyspieszania. Wraz ze wzrostem mocy odczuwalny jest turboefekt.
Jednak w Volkswagenie Golfie GTI Edition 30 wiele pozostało po staremu. Dwulitrowy silnik nabiera siły stopniowo, chętnie rozkręca się do wysokich obrotów i fantastycznie reaguje na pedał gazu. Niskie i średnie obroty wystarczają do jazdy w mieście i poza nim, a druga połowa spektrum jest wyraźnie sportowa. Podczas jazdy ekonomicznej silnik ten zużywa średnio 10 l/100 km paliwa. Natomiast jazda dynamiczna oznacza wzrost zużycia do 18 l/100 km, chociaż już wyjątkowo sportowa jazda potrafi ten wynik podnieść do granicy 24 l/100 km.
Volkswagen Golf GTI Edition 30: wszechstronny artysta
Pod adresem Golfa zawsze padały zarzuty, że jest samochodem konserwatywnym i zbyt wolno się zmienia. Zapewne Volkswagen Golf GTI Edition 30 jest w stanie przekonać wszystkich, że już tak nie jest. Ma agresywniejszy wygląd, a przy tym jest wszechstronny. Potrafi zaskoczyć zarówno w mieście, jak i na szybkiej autostradzie.
Ekstremalnie sztywne podwozie może odbić się na naszym kręgosłupie, ale można to przeżyć. Sportowe sprężyny i amortyzatory z 18-calowaymi szerokimi kołami, pozwalają na efektywne tłumienie nierówności nawierzchni, a przy tym pozwalają na utrzymanie wystarczającego komfortu jazdy. Pokonywanie ostrych zakrętów z maksymalną możliwą prędkością stanowi tym samochodem prawdziwą przyjemność, a przy tym czujemy się bezpiecznie, bo auto trzyma się jak przyklejone do nawierzchni.
Na pochwałę zasłużyły także hamulce Volkswagena Golfa GTI Edition 30, które są wyjątkowo skuteczne i szybko reagują.
Przekładnia DSG ma stosunkowo krótką karierę, ale już w tym czasie zdążyła oczarować tysiące kierowców. Automat zmienia przełożenia w mgnieniu oka, nie dopuszcza do popełnienia błędu zarówno przy reżimie automatycznym, jak i sekwencyjnym. Szybkość zmiany przełożeń wykracza poza ludzkie możliwości. Dzięki czemu pojazd potrafi przyspieszać bardziej efektywnie i z precyzją chirurga dobierać optymalne przełożenie. Producent umożliwił także manualny wybór przełożeń za pośrednictwem przycisków usytuowanych pod kołem kierownicy.
Hot Hatch na wszystkie dni: Volkswagen Golf GTI Edition 30
Limitowana edycja Volkswagena Golfa GTI Edition 30 ujawniła typowe własności rodziny tego modelu. Sportowy hatchback zyskał na atrakcyjności, drapieżności i mocy. Wzrost mocy odczuwalny jest przy średnich i wysokich obrotach, wraz z tym ujawnił się lekki turboefekt. Bezproblemowe jest przeniesienie siły napędowej na przednie koła za pośrednictwem przekładni DSG. GTI i na 18-calowych kołach dobrze tłumi nierówności nawierzchni i pozostaje nadal kompaktowym drapieżnikiem do codziennego użytku.
Volkswagen Golf GTI Edition 30: plusy
- mocny silnik
- optymalne sterowanie
- znakomita przekładnia DSG
- znakomite własności jezdne
Volkswagen Golf GTI Edition 30: minusy
- wyraźniejszy turboefekt
- znaczne zużycie paliwa
- stosunkowo wysoka cena
Ocena
Wnętrze, sterowanie | |
Jakość wykonania wnętrza | 9 |
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) | 9 |
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność | 9 |
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi | 8 |
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa | 7 |
Praktyczne schowki | 8 |
Przyjemność z jazdy | 9 |
Widoczność do przodu | 9 |
Widoczność do tyłu | 8 |
Silnik, skrzynia biegów | |
Praca silnika | 10 |
Osiągi na niższych obrotach | 8 |
Moc na wyższych obrotach | 9 |
Głośność na niższych obrotach | 9 |
Głośność na wyższych obrotach | 9 |
Zużycie paliwa | 7 |
Stopnie skrzyni biegów | 9 |
Łatwość zmiany przełożeń | 10 |
Zawieszenie, hamulce | |
Własności jezdne w normalnym ruchu | 8 |
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych | 9 |
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.) | 8 |
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię | 8 |
Skuteczność hamulców | 8 |
Bagażnik | |
Wielkość bagażnika | 8 |
Możliwość załadunku bagażnika | 8 |
Uniwersalność bagażnika | 7 |
Stosunek ceny do wartości użytecznej | |
Cena/wartość użyteczna | 8 |
Ocena całkowita | |
Ocena całkowita - średnia | 8,42 |
Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10-punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 — bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 — bardzo niskie zużycie.
Dane techniczne Volkswagena Golfa GTI Edition 30
Silnik: | |
Typ silnika: | benzynowy |
Cylindry / zawory: | 4 / 4 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1984 |
Moc (kW / obr./min): | 169 / 5500 |
Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min): | 300 / 2200 - 5200 |
Parametry eksploatacyjne: | |
Prędkość maksymalna (km/h): | 243 |
Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s): | 6.6 |
Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km): | 10.7 / 6.2 / 7.9 |
Rozmiary i masy: | |
Bagażnik - siedzenia/złożone (l): | 350 / 1305 |
Pojemność zbiornika paliwa (l): | 55 |
Masa gotowego do drogi / nośność (kg): | 1376 / 544 |
Rozmiar opon | 225/40 R18 |
Wymiary do wykresu - zewnętrzne: | |
a) długość (mm): | 4214 |
b) szerokość (mm): | 1759 |
c) wysokość (mm): | 1466 |
d) rozstaw osi (mm): | 2578 |
e) rozstaw z przodu (mm): | 1539 |
f) rozstaw z tyłu (mm): | 1528 |
Wymiary do wykresu - wewnętrzne: | |
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm): | 890 / 1120 |
h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm): | 630 / 890 |
i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm): | 1030 |
j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm): | 960 |
k) szerokość z przodu (mm): | 1460 |
l) szerokość z tyłu (mm): | 1480 |
długość siedzenia z przodu (mm): | 520 |
długość siedzenia z tyłu (mm): | 480 |
wysokość oparcia z przodu (mm): | 610 |
wysokość oparcia z tyłu (mm): | 610 |
miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu: | TAK |