Ceny nowego Polo mają tylko nieznacznie różnić się od cen obecnie produkowanej wersji. W 2010 roku zadebiutuje Cross Polo – samochód o wyraźnie uterenowionym wyglądzie i tak jak poprzednik, napędzie na jedną oś. Na niektórych rynkach (w tym prawdopodobnie także u nas) Polo będzie sprzedawane także w odmianie sedan. Jeśli chodzi o minivana, który miałby się ewentualnie pojawić w 2011 roku, ostatecznej decyzji na razie brak. Piąta generacja Polo pod względem funkcjonalności i wyposażenia to Golf w formacie mini. Odnosi się to także do łatwego do aranżacji wnętrza, a pod względem jakościowym Polo ma za zadanie wyznaczyć zupełnie nowe standardy w klasie – tak przynajmniej chce VW. Karoseria i układ jezdny Polo V będą dalej rozwijaną koncepcją obecnej generacji auta, nie może więc być mowy o zupełnie nowej płycie podłogowej koncernu – ta zadebiutuje dopiero w 2011 roku. Czy znowu królikiem doświadczalnym będzie kolejna generacja Skody Fabii? W Polo mają znaleźć się również systemy wspomagania, które znamy już z obecnego Golfa. Należą do nich m.in.: „asystent” parkowania, duży ekran obsługiwanej dotykowo nawigacji (wyświetlający także obraz z kamery cofania), adaptacyjne, kierunkowe reflektory, „asystent” utrzymywania zajmowanego pasa ruchu i elektronicznie sterowane amortyzatory. Bardzo ważną nową opcją w Polo będzie 7-stopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia preselekcyjna DSG, która zastąpi klasyczny „automat” i będzie dostępna z 3 silnikami (85, 90 i 105 KM), także w ekologicznej odmianie BlueMotion. Podczas gdy Polo GTI prawdopodobnie wystartuje dopiero w 2010 roku, oszczędna wersja BlueMotion z silnikiem Diesla będzie dostępna już wczesnym latem 2009 r. Jako źródło napędu przewidziano 3-cylindrowy silnik 1.2 o mocy 75 KM i maksymalnym momencie obrotowym 180 Nm. Średnie spalanie tej wersji ma oscylować wokół zaledwie 3,5 l/100 km, a emisja CO2 to tylko 89 g/km. Do wyposażenia BlueMotion, oprócz standardowych opon o niskim oporze toczenia,zmian w ukształtowaniu nadwozia wpływających na aerodynamikę, wydłużonych przełożeń skrzyni biegów i dodatkowej kontrolki na desce rozdzielczej informującej o optymalnych obrotach do zmiany przełożenia, trafią także po raz pierwszy m.in. elektronicznie sterowany system Stop&Start, urządzenie do odzyskiwania energii podczas hamowania oraz akumulator o znacznie większej pojemności. Wszystkie te rozwiązania mają na celu zmniejszenie ilości zużywanego paliwa oraz emisji szkodliwych związków –w połączeniu z katalizatorem absorpcyjnym emisja tlenków azotu zostanie niemalże w całości zneutralizowana. Wynika, że już niedługo Volkswagen będzie miał w ofercie dwa proekologiczne rozwiązania dla diesli – katalizator absorpcyjny w autach z mniejszymi jednostkami napędowymi oraz system AdBlue (wykorzystujący amoniak do neutralizacji związków azotu) w większych silnikach.