Lifting „V–czterdziestki" był delikatny – zmieniono nieco przód auta, aby upodobniło się do większych modeli serii 90, wprowadzono nowe lakiery, nową dwukolorową tapicerkę, zmieniono kluczyk. Nie zmieniano silnika – nie było to potrzebne.
Volvo V40 T4 – dynamiczny silnik
Jednostka 4-cylindrowa rozwija 190 KM, ma duży i płaski moment obrotowy 300 Nm w zakresie 1300 -4000 obr./min. Właśnie ten szaroki zakres momentu maksymalnego powoduje, że nazywamy go płaskim (na wykresie jest to linia pozioma). W praktyce płaski moment oznacza, że silnik „bierze" od dołu, czyli już od niskich obrotów silnika, jest elastyczny podczas przyspieszania na wyższych biegach oraz bardzo dynamiczny podczas ruszania.
V40 T4 z silnikiem 190-konnym jest autem dynamicznym – do „setki" potrzebuje zaledwie 6,9 s, a jego prędkość maksymalna to 210 km/h. Silnik podczas przyspieszania, nawet dynamicznego nie jest głośny, skrzynia automatyczna przełącza biegi miękko, bez szarpnięć, kierowca musi tylko uważać na prędkościomierz, aby nie przekroczyć dozwolonej prędkości.
Dwulitrowy, mocny benzynowy silnik nie jest paliwożerny – w mieście spala ok. 7 l/100 km, a w trasie zadowala się sześcioma litrami. Przy mocy 190 KM to akceptowalne zużycie. Ciekawostka – V40 ma wlew paliwa z systemem bezkorkowym – otwarcie klapki od razu odsłania wlew paliwa.
Volvo V40 T4 – luksusowe wnętrze
Pochwały pod adresem silnika idą w parze z wysoką oceną wnętrza Volvo V40. Testowy egzemplarz miał dwukolorowe szaro-beżowe wnętrze, dobrej jakości miękkie plastiki, siedzenia pokryte materiałem w kratkę łączonym z alcantarą – wyglądało to nie tylko ładnie, ale też podkreślało, że V40 to auto klasy premium.
Miejsce pracy kierowcy jest klasyczne – bez ekstrawaganckich rozwiązań stylistycznych, eleganckie i dość łatwe w obsłudze. To, co rzuca się w oczy to duże koło kierownicy (podobnie jak wnętrze – dwukolorowej). Panel środkowy z przyciskami i pokrętłami sterowania – jak w innych modelach Volvo. Początkowo wydaje się, że przycisków jest dużo i ich obsługa sprawi kłopot, ale po przyjrzeniu się w kilka sekund wiemy, co do czego służy. Bardzo czytelnie rozwiązano sterowanie nawiewami klimatyzacji – 3 przyciski symbolizują głowę, tułów i nogi kierowcy lub pasażera. Klimatyzacja ma funkcję filtrowania powietrza z zewnątrz, eliminuje też zapachy.
Wnętrze V40 jest obszerne, wygodne – najlepiej, gdy podróżują w nim maksimum 4 osoby. Wtedy jest premium. Gdy na środkowej części kanapy dosiądzie się piąty pasażer, z tyłu jest ciaśniej, ale do wytrzymania na krótszych dystansach. Gdy pasażerowie będą mieli duże bagaże może się okazać, że wszystkich nie pomieścimy – bagażnik ma 324 l pojemności i nie jest to w tej klasie aut mistrzostwo świata. Podczas załadunku przeszkadza wysoki próg.
Volvo V40 T4 – czy warto je kupić?
Samochody klasy premium, a szczególnie kompakty, to nie są auta dla wszystkich. I nie chodzi tu o ich znacznie wyższą cenę od aut popularnych o podobnych gabarytach. Decydując się na auto klasy premium, godzimy się zapłacić więcej za prestiż, bogate wyposażenie, dobre materiały wykończeniowe i... znaczek na masce. V40 T4 w wersji testowej kosztuje ok. 144 tys. zł. Jeśli dysponujesz taką kwotą (lub stać cię na finansowanie zakupu w innej formie, np. leasingu) – warto zainteresować się szwedzkim kompaktem.
Volvo V40 T4 – dane techniczne:
Poj. i rodzaj silnika | 1969 ccm, R4, turbo |
Moc | 190 KM przy 4700 obr./min |
Moment obr. | 300 Nm przy 1300-4000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | Aut. 6-biegowa, na przednie koła |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Przyspieszenie0-100 km/h | 6,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 6 l/100 km (trasa) |
Cena | 144 tys. zł |