Co w tych okolicznościach może zaoferować podrasowany Volkswagen? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w naszym teście Passata R36.

Już na pierwszy rzut oka czarny wypolerowany Volkswagen Passat R36 prezentuje się znakomicie. Pakiet sportowy, obniżone zawieszenie, wyraźniejsza atrapa wlotu powietrza chłodnicy oraz 18-calowe koła, to musi wzbudzać respekt. Nawet na autostradzie zwracamy na siebie uwagę. To auto może się podobać.

Sportowe i nisko usytuowane siedzenia są odpowiednie. Mają przy tym znakomite boczne trzymanie. Od seryjnej wersji Passat R36 odróżnia także sportowe koło kierownicy, które ma grubszy wieniec, spłaszczony w dolnej części i parę błyszczących ozdóbek.

Zresztą błyszczące elementy dekoracyjne tego modelu są na najwyższym poziomie. Są to co prawda tworzywa sztuczne, a nie oryginalne aluminium, ale taka tendencja dotyczy również innych producentów, więc Volkswagen nie jest tu wyjątkiem.

Tendencja montowania pod maską sportowych sedanów klasy średniej jednostek V8 nie musi oznaczać reguły. Ten trend coraz bardziej przeszkadza w tendencji do obniżania emisji szkodliwych spalin i zużycia paliwa. Passat R36 jest tutaj najlepszym przykładem, że także jednostka V6 może być wystarczająca.

Silnik ten wydał nam się trochę zbyt głośny, niż oczekiwaliśmy, co jednak aż tak nie przeszkadza. Dysponuje on mocą 220 kW (300 KM) i współpracuje z sześciostopniową przekładnią DSG, która umożliwia także sekwencyjne zmiany za pomocą dźwigni usytuowanych pod kołem kierownicy. Przekładnia działa sprawnie i szybko i przy tym nie ma zupełnie wpływu na spowolnienie reakcji jednostki napędowej. Co może cieszyć każdego kierowcę preferującego sportowy styl jazdy.

Przyznać trzeba, że te 300 KM i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego, to parametry w zupełności wystarczające na opanowanie masy 1,7 tony. Pozwala na osiągnięcie 100 km/h w ciągu poniżej 6 sekund oraz prędkości maksymalnej 250 km/h, która jest jednak w tym przypadku ograniczona.

Zużycie paliwa podczas spokojnej jazdy 90 km/h podczas naszego testu osiągnęło 8,4 l/100 km, ale już prędkość 130 km/h okazała się bardziej paliwożerna i było to 11,3 l/100 km.Średnie zużycie paliwa podczas tygodniowego testu zakończyło się rezultatem 12,5 l/100 km, ale należy podkreślić, że był to w większości test spokojny. Staraliśmy się bowiem sprawdzić Passata R36 w typowych warunkach jazdy codziennej. Jednak bardziej dynamiczna jazda, szybkie manewry wyprzedzania, większa prędkość na autostradzie, oznacza wzrost zużycia paliwa do granicy przynajmniej 15 l/100 km. Wynik może być jeszcze wyższy.

To, ze silnik będzie znakomicie współpracował z przekładnią DSG można było oczekiwać. Jednak zaskoczyły nas własności jezdne tego usportowionego Passata. Co prawda jeszcze elicie sportowych sedanów nie dorównuje, ale zdecydowanie przewyższa pozostałe Passaty. Zakręty pokonuje w sposób niemalże mistrzowski, a podsterowność jest przy tym zaskakująco niewielka. Dużą zasługę ma w tym napęd czterech kół 4Motion. Praktycznie auta daje się wyprowadzić z każdej krytycznej sytuacji na drodze.

Nic jednak niema za darmo. W tym przypadku zawieszenie dostosowano do sportowej jazdy i dla zwykłego użytkownika będzie ono zdecydowanie za twarde. Dzięki dużej średnicy kół Passat mniejsze nierówności nawierzchni pokonuje bez najmniejszych problemów. Jednak większe dziury w jezdni są już odczuwalne w kabinie.

Passat R36 ma wszystko, co miłośnicy marki Volkswagen oczekują od sportowego modelu klasy średniej - mocny silnik, dobre zawieszenie, bogate wyposażenie, atrakcyjny wygląd zewnętrzny i wnętrze. Jest to ciekawe auto, które wyróżnia się od typowej masówki. Szkoda tylko, że gdy popatrzymy do cennika, to za identyczna kwotę można wybrać BMW 335i, które do M3 nie ma już tak daleko.

Plusy

.kształt i wymiary siedzeń .niska pozycja kierowcy.bardzoi dobre własności jezdne .trakcja.mocny silniki .przestronne wnętrze

Mínusy

.elementy ozdobne deski rozdzielczej .twarde zawieszenie.głośna praca silnika.podskakiwanie na nierównościach

Ocena

Wnętrze, sterowanieJakość wykonania wnętrza9Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne)10Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność7Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi9Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa8Praktyczne schowki8Przyjemność z jazdy7Widoczność do przodu8Widoczność do tyłu7Silnik, skrzynia biegówPraca silnika10Osiągi na niższych obrotach8Moc na wyższych obrotach10Głośność na niższych obrotach8Głośność na wyższych obrotach7Zużycie paliwa7Stopnie skrzyni biegów10Łatwość zmiany przełożeń9Zawieszenie, hamulceWłasności jezdne w normalnym ruchu8Własności jezdne w warunkach ekstremalnych8Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)6Przeniesienie siły napędowej na jezdnię10Skuteczność hamulców8BagażnikWielkość bagażnika8Możliwość załadunku bagażnika7Funkcjonalność bagażnika8Stosunek ceny do wartości użytecznejCena/wartość użyteczna7Ocena całkowitaOcena całkowita - średnia8,15

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:Typ silnika:benzynowyCylindry / zawory:6 / 4Pojemność skokowa (cm3):3597Moc (kW / obr./min):220 / 6600Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min):350 / 2400 - 5300Parametry eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):250Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s):5.6Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km):14.7 / 8.1 / 9.5Rozmiary i masy:Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 370 / -Pojemność zbiornika paliwa (l):53Masa gotowego do drogi / nośność (kg):1689 / 581Rozmiar opon235/40 R18Wymiary do wykresu - zewnętrzne:a) długość (mm):4765b) szerokość (mm):1820c) wysokość (mm):1472d) rozstaw osi (mm):2709e) rozstaw z przodu (mm):1552f) rozstaw z tyłu (mm):1551Wymiary do wykresu - wewnętrzne:g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm):750 / 1070h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm):630 / 950i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm):990j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm):980 k) szerokość z przodu (mm):1480l) szerokość z tyłu (mm):1510długość siedzenia z przodu (mm):560długość siedzenia z tyłu (mm):520wysokość oparcia z przodu (mm):620wysokość oparcia z tyłu (mm):640miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu:TAK