Wykorzystanie prądu do napędzania RAV4 nie jest pomysłem nowym – już w 1997 r. w USA oferowano w pełni elektryczną wersję kompaktowego SUV-a Toyoty. Prawie dwie dekady później liczba pojazdów elektrycznych wciąż jest niewielka. Co innego hybrydy, z nimi łatwiej się zaprzyjaźnić i Toyota na tym korzysta – ok. 75 proc. samochodów z napędem spalinowo-elektrycznym w Europie to Toyoty. Po Priusie, Aurisie i Yarisie nadszedł czas na hybrydę RAV4.
Pod maską umieszczono pracujący w cyklu Atkinsona 4-cylindrowy wolnossący motor o pojemności 2,5 l i mocy 155 KM oraz 143-konny silnik elektryczny. Przy tylnej osi drugi motor elektryczny o mocy 68 koni. Pod tylną kanapą znalazł się akumulator ładowany odzyskaną energią kinetyczną. Na koła trafia maksymalnie 197 KM. To wystarczy, żeby rozpędzić ważącego 1,7 t SUV-a w 8,3 s do setki, natomiast przyśpieszenie od 80 do 120 km/h trwa tylko 7 s – to najszybsze RAV4 w historii.
Dobre osiągi przydają się podczas włączania się do ruchu lub wyprzedzania, jednak do dynamicznej jazdy skutecznie zniechęca bezstopniowa skrzynia. Po mocnym wciśnięciu gazu konstrukcja E-CVT wymaga utrzymania stałych wysokich obrotów silnika spalinowego. W trakcie równomiernej jazdy, nawet na autostradzie, napędu praktycznie nie słychać. Spalanie przy prędkości 140 km/h rośnie jednak do 9 l/100 km.
Dopracowano też układ jezdny. Auto świetnie się prowadzi i komfortowo resoruje, co doskonale pasuje do jego rodzinnego charakteru. Wygoda podróżowania pozostała na niezmienionym poziomie, w obu rzędach siedzeń jest przestronnie.
Kropkę nad „i” stanowi komplet nowoczesnych asystentów jazdy. Pojawiły się system antykolizyjny uwzględniający też pieszych, adaptacyjny tempomat, aktywny asystent pasa ruchu, czujnik martwego pola, kamery dające obraz 360 stopni i układ ostrzegający o ruchu poprzecznym podczas cofania.
Toyotę RAV4 Hybrid już można zamawiać. Ceny wersji 4x4 z wyposażeniem Premium zaczynają się od 144 900 zł. Topowa odmiana Prestige kosztuje 170 900 zł.
Silniki | benz. R4 plus 2 elektr. |
Ustawienie | poprzecznie z przodu |
Łączna moc ukł. hybr. | 197 KM |
Pojemność | 2494 cm3 |
Średnica cylindra/skok tłoka | 90/98 mm |
Stopień sprężania | 12,5:1 |
Moc maks. KM/obr./min | 152/bd. |
Moment obr. Nm/obr./min | 206/4400 |
Reduktor | brak |
System napędu 4x4 | bez mechanicznego połączenia między osiami |
Pomoce trakcyjne w terenie | hamulce |
Karoseria | samonośna |
Opony seryjne | 225/65 R 17 |
Pojemność zbiornika paliwa | 56 l |
Przyczepa ham./bez ham. | 1650/750 kg |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,3 s |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Spalanie średnie | 5,0 l/100 km |
Poj. bagażnika | 501-1633 l |
Cena | 144 900 zł |
Galeria zdjęć
Przednie fotele są obszerne i wygodne. Elektryczna regulacja od wersji Style
Z tyłu jest mnóstwo miejsca. Nachylenie oparć można regulować, jednak przy ich składaniu siedzisko nie opuszcza się jak w innych wersjach RAV4 – zamontowano pod nim bowiem akumulatory. Przez to powstaje próg.
Bagażnik ma niski próg załądunku, w schowku pod podłogą mieszczą się siatka oraz roleta. Niestety elementy układu hybrydowego zabrały 46 l z bagażnika. Zostało 501 l. Koło zapasowe zastąpiono zestawem naprawczym
Wersja 4x4 może ciągnąć przyczepy o masie do 1650 kg. Odmiana z napędem na przednią oś nie może służyć za ciągnik
Realizowany m.in. przy pomocy silników elektrycznych napęd 4x4 poprawia trakcję na luźnej nawierzchni (żwir, lód)
Deska rozdzielcza wykończona tkaniną Soft Velvet robi dobre wrażenie. Twarde plastiki już mniej. Między zegarami pojawił się kolorowy, 5-calowy ekran. Ten w systemie multimedialnym ma przekątną 7 cali
...oraz na atrapie chłodnicy...
Pod lusterkami...
Przeszycie deski tkaniną Soft Velvet występuje od wersji Style
...zamontowano kamery, które ułatwiają manewrowanie. Obraz dostarczany z nich nie jest jednak zbyt wyraźny
Prześwit wynosi 177 mm – to o 15 mm więcej niż w wersji benzynowej 2.0 4x4