Trabant to marka samochodów osobowych powstała w NRD. Nazwa odnosi się do wystrzelenia przesz ZSRR sputnika w kosmos. Trabant oznacza po łacinie i niemiecku satelitę. Marka była rozwinięciem niewielkiego, taniego auta AWZ P70, który był produkowany w tych samych zakładach co później Trabant – VEB Sachsenring Automobilwerk w Zwickau.
Prototyp Trabanta powstał w 1957 roku pod nazwą P50. Jego karoseria była wykonana z duroplastu, co zapewniało ochronę przed korozją, podwyższoną wytrzymałość na zginanie, niepalność, a temperatura topnienia była podobna do temperatury topnienia aluminium. Zastosowano w nim silnik dwusuwowy o pojemności 0.5 litra i mocy 18 KM. Tego samego roku zjechał z taśm pierwszy produkcyjny model P50.
W 1962 roku, dzięki zastosowaniu silnika o większej pojemności, powstał model 600. Poza silnikiem, zmiany w niewielkiej mierze dotyczyły także nadwozia. Po 2 latach zaprezentowano najpopularniejszy model Trabanta – 601. Produkowany był przez 26 lat. Jego nadwozie znacznie różniło się od poprzednika. W 1965 roku wprowadzono także nadwozie kombi, którego pojemność bagażnika wynosiła 1400 litrów(!).
Z biegiem lat starano się unowocześnić starzejącą się konstrukcję poprzez wprowadzenie m.in. modyfikacji tylnego zawieszenia, bezobsługowego elektronicznego zapłonu czy bezwładnościowych pasów bezpieczeństwa. Powstała także wersja Kübelwagen, która została stworzona do patrolowania muru berlińskiego.
Przez rok od 1990 roku powstawałż jeszcze Trabant 1.1 z silnikiem konstrukcji Volkswagena. Oprócz osiągów, zmieniło się lekko nadwozie, wnętrze, a zawieszenie i hamulce poddano modyfikacji.
Łącznie wyprodukowano ponad 3 miliony Trabantów, a dzięki niemu NRD było najbardziej zmotoryzowanym krajem bloku wschodniego. W 1991 roku zakończyła się jego prodkcja.