Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Trabant

Trabant

Trabant

Trabant to marka samochodów osobowych powstała w NRD. Nazwa odnosi się do wystrzelenia przesz ZSRR sputnika w kosmos. Trabant oznacza po łacinie i niemiecku satelitę. Marka była rozwinięciem niewielkiego, taniego auta AWZ P70, który był produkowany w tych samych zakładach co później Trabant – VEB Sachsenring Automobilwerk w Zwickau.

Prototyp Trabanta powstał w 1957 roku pod nazwą P50. Jego karoseria była wykonana z duroplastu, co zapewniało ochronę przed korozją, podwyższoną wytrzymałość na zginanie, niepalność, a temperatura topnienia była podobna do temperatury topnienia aluminium. Zastosowano w nim silnik dwusuwowy o pojemności 0.5 litra i mocy 18 KM. Tego samego roku zjechał z taśm pierwszy produkcyjny model P50.

W 1962 roku, dzięki zastosowaniu silnika o większej pojemności, powstał model 600. Poza silnikiem, zmiany w niewielkiej mierze dotyczyły także nadwozia. Po 2 latach zaprezentowano najpopularniejszy model Trabanta – 601. Produkowany był przez 26 lat. Jego nadwozie znacznie różniło się od poprzednika. W 1965 roku wprowadzono także nadwozie kombi, którego pojemność bagażnika wynosiła 1400 litrów(!).

Z biegiem lat starano się unowocześnić starzejącą się konstrukcję poprzez wprowadzenie m.in. modyfikacji tylnego zawieszenia, bezobsługowego elektronicznego zapłonu czy bezwładnościowych pasów bezpieczeństwa. Powstała także wersja Kübelwagen, która została stworzona do patrolowania muru berlińskiego.

Przez rok od 1990 roku powstawałż jeszcze Trabant 1.1 z silnikiem konstrukcji Volkswagena. Oprócz osiągów, zmieniło się lekko nadwozie, wnętrze, a zawieszenie i hamulce poddano modyfikacji.

Łącznie wyprodukowano ponad 3 miliony Trabantów, a dzięki niemu NRD było najbardziej zmotoryzowanym krajem bloku wschodniego. W 1991 roku zakończyła się jego prodkcja.

Trabant - modele

Ikona samochodu

Trabant 1.1

Ikona samochodu

Trabant 600

Ikona samochodu

Trabant 601

Trabant - powiązane artykuły

Niemcy znów chcą jeździć Trabantami! Na drogach znów przybywa dwusuwów

Niemcy znów chcą jeździć Trabantami! Na drogach znów przybywa dwusuwów

Choć produkcja Trabantów z silnikiem dwusuwowym zakończyła się w 1990 r., to od kilku lat na niemieckich znów tych aut przybywa. Zresztą, przybywa nie tylko Trabantów – Niemcy mają też sentyment do innych modeli z silnikiem dwusuwowym!

Sprawdź swoją wiedzę o motoryzacji z lat 80. i 90.

Sprawdź swoją wiedzę o motoryzacji z lat 80. i 90.

Lubisz polską motoryzację z okresu PRL-u i masz sentyment do pojazdów, które wówczas jeździły po naszych drogach? Ten quiz jest stworzony dla ciebie! Sprawdź swoją wiedzę na temat Fiatów 126p i 125p, Żuków, Trabantów, Dacii, Ład i Skód, zaznaczając poprawnie jedną odpowiedź w każdym pytaniu.

Czy znasz samochody z czasów PRL?

Czy znasz samochody z czasów PRL?

Oto motoryzacja, którą wiele osób pamięta jeszcze z czasów dzieciństwa. Na polskich drogach królowały wówczas przede wszystkim pojazdy produkowane w krajach socjalistycznych — Czechosłowacji, NRD, Rumunii czy ZSRR. Czy rozpoznasz poszczególne marki, modele czy kraje ich pochodzenia? Swoją wiedzę możesz bardzo łatwo sprawdzić w naszym quizie. Zapraszamy!

Samochody rodem z NRD

Samochody rodem z NRD

Przyglądamy się motoryzacyjnemu dziedzictwu NRD. Trabant i Wartburg są najbardziej znanymi modelami i stały się kultowymi klasykami. Jednak z fabryk wschodnich Niemiec wyjeżdżało znacznie więcej pojazdów.

To były kiedyś auta rodzinne!

To były kiedyś auta rodzinne!

Mały, ciasny, ale własny – po wojnie w większości państw europejskich na rynkach dominowały małe samochody, przed którymi stawiano naprawdę ambitne zadania.

Jak faktycznie nazywały się duży Fiat, Maluch, Syrena, Trabant lub Wartburg?

Jak faktycznie nazywały się duży Fiat, Maluch, Syrena, Trabant lub Wartburg?

Mały Fiat, duży Fiat, Warszawa, Syrena, Trabant: każdy z tych samochodów miał własną dokładną nazwę modelową. Czy je znasz? Czy pamiętasz? Przekonaj się o tym w naszym quizie z legend PRL-u.

Auta marzeń z NRD. Te samochody rozpalały wyobraźnię w czasach PRL

Auta marzeń z NRD. Te samochody rozpalały wyobraźnię w czasach PRL

Wartburg, który 60 lat temu kosztował w PRL więcej niż dziś w Polsce 455-konna wersja Volvo XC90? A może BMW produkowane w NRD? Lub centralnosilnikowe coupe z podnoszonymi drzwiami? Oto największe rarytasy motoryzacji NRD.

Odróżnisz Wartburga od Dacii albo Trabanta od Moskwicza? Quiz z legend PRL-u

Odróżnisz Wartburga od Dacii albo Trabanta od Moskwicza? Quiz z legend PRL-u

W czasach PRL-u Trabanty, Wartburgi, Skody, Dacie i Wołgi były powszechnych widokiem. Czy rozpoznasz je po jednym ujęciu? Przekonaj się!

Lloyd LP 400 kontra Trabant - czy socjalizm zwycięży?

Lloyd LP 400 kontra Trabant - czy socjalizm zwycięży?

W tym porównaniu trzynaście koni mechanicznych z Bremy mierzy się z dwudziestoma z Zwickau, a my dochodzimy do wniosku, że był taki moment w historii, w którym wschodnia motoryzacja nie odstawała od zachodniej. Czy nasze porównanie wygra Trabant, czy może zachodni Lloyd?

Quiz z legend PRL-u. Czy Malucha produkowano w latach 60.? Czy Polonez dotrwał do 2000 r.?

Quiz z legend PRL-u. Czy Malucha produkowano w latach 60.? Czy Polonez dotrwał do 2000 r.?

Z pewnością poznasz Malucha, Poloneza lub Syrenę na zdjęciu. Pewnie od razu powiesz, ile każdy z nich miał cylindrów. Ale czy jesteś w stanie podać daty ich produkcji, wybierając jedną z czterech opcji?

Ten model to licencja czy własny projekt? Quiz z legend PRL-u

Ten model to licencja czy własny projekt? Quiz z legend PRL-u

Nie wszystkie legendarne samochody PRL-u były własnymi konstrukcjami, wiele powstawało na licencji. Czy odróżnisz jedne od drugich?

To Wartburg czy Skoda? Quiz z legend PRL-u z NRD i Czechosłowacji

To Wartburg czy Skoda? Quiz z legend PRL-u z NRD i Czechosłowacji

Każdy o nich marzył. W czasach PRL-u samochody z NRD i Czechosłowacji należały do najbardziej efektownych aut. Ale czy dziś potrafiłbyś je rozpoznać?

Trabant, Wartburg i towarzysze - samochody z NRD

Trabant, Wartburg i towarzysze - samochody z NRD

NRD było jednym z najsmutniejszych baraków obozu socjalistycznego. Na ulicach królowały Trabanty i Wartburgi. Czasami kolorowe...

Trabant po bułgarskim tuningu. Wygląda świetnie, co za przemiana!

Trabant po bułgarskim tuningu. Wygląda świetnie, co za przemiana!

"Trampek" albo "mydelniczka" — tak złośliwie nazywano Trabanta w Polsce. Jesteście ciekawi, jak mógłby wyglądać ten samochód w wersji luksusowej? Pewnie podobnie, jak ten wykonany przez bułgarskiego tunera Vilner Garage. Takiego wykończenia nie powstydziliby się producenci aut premium.

10 aut, którym się nie udało

10 aut, którym się nie udało

Historia motoryzacji pamięta wiele modeli, którym z wielu powodów się nie udało. Wybraliśmy 10 modeli, które pomimo bardzo ciekawej konstrukcji nie odniosły sukcesów rynkowych, często nie trafiając do produkcji.

Trabant 601 - klasyk, który tworzył historię

Trabant 601 - klasyk, który tworzył historię

Auta z PRL opanowały Chicago. Wystąpiły w wielkim pochodzie. Mamy zdjęcia

Auta z PRL opanowały Chicago. Wystąpiły w wielkim pochodzie. Mamy zdjęcia

Święto Konstytucji 3 Maja w Polsce jest tradycją i nikogo nie dziwią imprezy, by je uczcić. Jednak także za granicą świętuje się to wielkie wydarzenie. W Chicago organizowana jest największa parada poza granicami Polski, w której biorą udział również popularne polskie samochody. Było na co popatrzeć.

Maluch, Żuk i inne legendy z klocków? Zobacz tę galerię

Maluch, Żuk i inne legendy z klocków? Zobacz tę galerię

Zastanawialiście się kiedyś, jak wyglądałby Maluch albo Żuk złożony z klocków LEGO? Dłużej już nie musicie, bo one istnieją naprawdę. Mieliśmy okazję porozmawiać autorem profilu Legostalgie, twórcą takich kreacji. Opowiedział nam o swoich modelach i pasji do budowania modeli z kultowych klocków w dorosłym życiu

Niemieckie klasyki z lat 70. – nawet te mniej udane stały się kultowe

Niemieckie klasyki z lat 70. – nawet te mniej udane stały się kultowe

Lata 70. w motoryzacji były dekadą kontrastów stylistycznych oraz innowacji technicznych. Dzięki temu auta nie tylko miały ciekawszy wygląd, lecz także stawały się bezpieczniejsze. Nikt nie wątpi, że swoją cegiełkę dołożyli do tego niemieccy producenci. Zobaczmy zatem, czym kusiły wówczas firmy zza naszej zachodniej granicy.

Niemieckie auta lat 80. – wiele z nich stało się już klasykami

Niemieckie auta lat 80. – wiele z nich stało się już klasykami

W efektownej dekadzie neonowej powstały fajne modele, takie jak Audi Quattro czy BMW M3 (E30) oraz spokojniejsze auta dla szerszego grona kierowców – Ford Fiesta, Volkswagen Golf czy Mercedes 190. Oto najważniejsze niemieckie samochody z lat 80. A na koniec naszej galerii dwa auta, które zamknęły drzwi pewnej epoki.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test