Auto Świat > Ustaw swoje światła

Ustaw swoje światła

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Z łe ustawienie reflektorów to przyczyna oślepiania i zmęczenia kierowców. To częsta przyczyna wypadków.

Ustaw swoje światłaŹródło: Auto Świat

Teoretycznie raz ustawione światła powinny zachować prawidłową geometrię świecenia przez cały okres życia samochodu.Jednak luzują się śrubki mocujące reflektor,zawieszenie powoli zmienia swoją sztywność, co powoduje zmianę położenia nadwozia w stosunku do jezdni. Światła zaczynają świecić za wysoko. Przyczyny zmiany ustawienia świateł to także wszelkie naprawy blacharskie w okolicy reflektora. Prawidłowe nastawy może zmienić też tak niegroźna z pozoru czynność, jak wyjęcie i ponowny montaż światła lub wymiana żarówki. Teoretycznie każda żarówka powinna być taka sama. W praktyce jednak każda jest inna. Współczesne samochody mająmożliwość ręcznej lub automatycznej korekcji ustawienia reflektorów. Jest ona potrzebna, gdy samochód jest mocno obciążony.Jeśli któryś z elementów odpowiedzialnego za to układu zawiedzie, to mimo idealnie ustawionych reflektorów będziemy przyczyną co najmniej irytacji innych kierowców. Jednak zbyt wysokie ustawienie świateł szkodzi także kierowcy "felernego" auta. Jest on oślepiany rozproszonym światłem. Wydaje mu się, że przed samochodem jest jasno, ale nie jest w stanie dostrzec przebiegającego przed nim psa. Ręczne korektory ustawienia świateł nie są skomplikowane i przez to mało awaryjne. Z reguły awarii ulega tylko silniczek elektryczny bezpośrednio poruszający reflektorem. Jego głównym wrogiem jest wilgoć i mała częstotliwość używania. W starszych samochodach można znaleźć bardzo proste układy hydrauliczne (np. w BMW E30) lub podciśnieniowe. Składają się one z pompki poruszanej pokrętłem we wnętrzu auta, przewodów wypełnionych cieczą i elementów wykonawczych - tłoczków poruszających reflektorem. Układ jest nierozbieralny. Jeśli się zepsuje, za ok. 450 zł możemy kupić nowy. Systemy elektryczne, a szczególnie automatycznego poziomowania (w każdym aucie wyposażonym w ksenony) są bardziej skomplikowane. Większe jest też ryzyko usterek. Oprócz silniczka błędy mogą tu generować uszkodzone fotokomórki (lub potencjometry) określające położenie nadwozia i sterownik podejmujący decyzje o stopniu wychylenia świateł. W niektórych lampach działa po kilka silniczków, a więc jest się co psuć.Regulacja w serwisieProfesjonalne ustawienie świateł wykonuje się na specjalnych urządzeniach. Podczas badania powinny być spełnione określone warunki: samochód musi stać na płaskiej powierzchni, nie może być obciążony, a w kołach musi być prawidłowe ciśnienie. W autach wyposażonych w ręczny układ regulacji zasięgu reflektorów pozycjoner powinien być ustawiony na "0". Koszt takiej usługi wynosi ok. 30 zł. Korekcja ręcznaNawet prawidłowo ustawione reflektory świecą za wysoko, gdy samochód zostanie obciążony. We współczesnych autach kierowca może temu zapobiec za pomocą pokrętła umieszczonego na desce rozdzielczej. Taka korekcja pozwala tylko na zmniejszenie zasięgu świateł. Uwaga: taki korektor działa jednocześnie na oba reflektory. Jeśli jeden z nich świeci np. za nisko, nie da się złego ustawienia skorygować. Uwaga na automatycznie korygowane ksenony: tak jak w każdym "normalnym" aucie trzeba co jakiś czas ustawiać położenie wyjściowe reflektorów. Automatyczna regulacjaUkład ten mają wszystkie samochodywyposażone w reflektory ksenonowe. Decyzję o zmianie kąta świecenia reflektorów podejmuje elektroniczne urządzenie sterujące. Otrzymuje ono informacje o aktualnej prędkości jazdy i kącie nachylenia nadwozia w stosunku do jezdni. Coraz więcej aut ma reflektory wychylające się także na boki. Położenie auta określają czujniki umieszczone przy obu osiach. Mogą to być potencjometry połączone z elementami zawieszenia lub fotokomórki. Informacja o aktualnej prędkości jazdy pochodzi z układu ABS. Poruszaniem reflektorów zajmują się miniaturowe silniczki elektryczne. Drogie zabawkiUwaga na promocje! Jeśli zamierzamy zmodernizować nasz samochód i wyposażyć go w światła ksenonowe, będziemy musieli zainstalować również zestaw do ich automatycznej regulacji (obligują do tego przepisy). Diagnosta przeprowadzający badania techniczne może zwrócić na to uwagę. Jeśli kupimy reflektory ksenonowe w profesjonalnej firmie, to układ taki powinien należeć do zestawu. Osoby mające trochę doświadczenia, wspomagajac się instrukcją, nie powinny mieć problemu z jego montażem, ale najlepiej zlecić to doświadczonemu warsztatowi.Zestawy ksenonów do używanych aut kosztują kilka tys. zł i oferowane są tylko do wybranych modeli (np. VW Golf IV, Ford Focus). Nie cieszą się więc popularnością.Zanim wymienimy silniczek reflektora, każmy w serwisie sprawdzić instalację elektryczną. Czasami za niedziałanie korektora odpowiada uszkodzony sterownik lub potencjometr.

Robert Rybicki
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków