O to druga część zestawienia najważniejszych akcji przywoławczych przeprowadzonych w ostatnich latach. W poprzednim numerze przedstawiliśmy kampanie ogłoszone przez 14 największych producentów (Uwaga: te auta mogą być groźne!), teraz czas na 11 następnych.

Dla przypomnienia: bezpośrednio o konieczności zgłoszenia się do serwisu informowani są wyłącznie pierwsi właściciele danego auta, więc jeśli planujecie oględziny pojazdu z rynku wtórnego, najpierw poproście sprzedającego o podanie numeru VIN. W przypadku niektórych marek w ten sposób będzie można sprawdzić nie tylko to, czy dany egzemplarz w ogóle odwiedzał ASO, lecz także to, czy przeprowadzono w nim akcje serwisowe związane z bezpieczeństwem jazdy.

Jeśli więc znaleźliście w skrzynce pocztowej wezwanie na akcję serwisową, a nie jesteście już właścicielami danego pojazdu, spróbujcie – w miarę możliwości – przekazać je osobie, która kupiła od was samochód. Nie wszyscy bowiem śledzą internetowe strony UOKiK-u (http://uokik.gov.pl), a oficjalnie ogłoszone akcje serwisowe z reguły są bezterminowe. Oznacza to po prostu tyle, że ASO nie powinna odmówić wykonania bezpłatnej naprawy, nawet jeśli od momentu ogłoszenia danej kampanii serwisowej minęło kilka lat.

Nissan

Akcje serwisowe

  • Ogłoszona w 2007 r.: nieprawidłowy montaż dolnych przegubów kulowych w przednim zawieszeniu (Qashqai).Ogłoszone w 2008 r.: brak łożyska igiełkowego w przekładni kierowniczej (Qashqai, X-Trail); wadliwa linka hamulca ręcznego (Note, Qashqai, Primastar).Ogłoszone w 2009 r.: niewłaściwy montaż układu dolotowego (Murano z silnikiem 3.5 V6 z lat 2003-08); możliwość poluzowania nakrętki pokrywy przekładni kierowniczej (Qashqai, X-Trail z lat 2006-09); ryzyko wycieku paliwa podczas regeneracji filtra cząstek stałych (Note); możliwość przetarcia przewodów paliwowych (Note, Qashqai).Ogłoszone w 2010 r.: nieprawidłowe działanie elektroniki sterującej pracą jednostki napędowej (Micra III, Navara i Pathfinder); ryzyko nieotworzenia się poduszki powietrznej pasażera (Micra III); możliwość uszkodzenia pedału hamulca (Navara i Pathfinder); wadliwe łożyska w silniku (GT-R).Ogłoszone w 2011 r.: ryzyko awarii czujnika ciśnienia doładowania (Juke); możliwość przegrzania silniczka wspomagania kierownicy (Qashqai, X-Trail); ryzyko przetarcia przewodów ham. (Qashqai); możliwość pęknięcia alufelg (Navara).Ogłoszone w 2012 r.: wadliwy czujnik ciśnienia paliwa (Juke i Micra z 2011 r.); ryzyko usterki elektrycznego mechanizmu przesuwania foteli (Navara i Pathfinder z lat 2004-09).

Naszym zdaniem - Negatywnie wyróżnia się głównie Qashqai z początku produkcji. Kilka akcji dotyczy też popularnego X-Traila.

Peugeot

Akcje serwisowe

  • Ogłoszone w 2005 r.: nieszczelności modułu systemu ABS, mogące powodować pożar (307 produkowane od 02.2002 do 09.2005 r.); wadliwe zabezpieczenie elektropompy wspomagania układu kierowniczego – ryzyko pożaru (307 benz. 1.6 oraz 2.0); nieprawidłowe zamocowanie kurtyny lewej poduszki powietrznej (307 hatchback od 11.2004 do 03.2005 r.).Ogłoszona w 2007 r.: nieszczelności bloku ABS prowadzące do zwarcia instalacji, a w konsekwencji – nawet do pożaru pojazdu (307 wyposażone w ABS, wyprodukowane od września 2005 r. do listopada 2006 r.).Ogłoszona w 2010 r.: ryzyko czasowego zablokowania pedału gazu (107).Ogłoszone w 2011 r.: nieprawidłowo dokręcona wycieraczka przedniej szyby (508); możliwa usterka wspomagania kierownicy (807 i Expert); mogą wystąpić problemy z wyjęciem koła zapasowego(Boxer).

Naszym zdaniem - Dobry wynik, poza wpadką z płonącymi „307-kami”. Brak akcji na nowe modele.

strona 2

Opel

Akcje serwisowe

  • Ogłoszona w 2005 r.: wadliwe łożyska tylnych kół (Vectra C i Signum z roku modelowego 2006).Ogłoszone w 2006 r.:nieprawidłowy montaż przedniego dolnego wahacza (Astra H z lat 2005-06); brak rygla blokującego w zwijaczu pasa bezpieczeństwa (Vectra z 2006 r.);zwarcia w podgrzewaczach spryskiwaczy przedniej szyby (Vectra C i Signum z lat 2004-06).Ogłoszone w 2007 r.: nieprawidłowy montaż silentblocków (Corsa D z 2007 r.); niewłaściwe umiejscowienie pierścienia zabezpieczającego wałek zębaty w obudowie przekładni kierowniczej (Combo, Tigra B, Meriva z 2007 r.); usterki uszczelniacza wałka napędowego przekładni głównej (GT z 2007 r.); wadliwy wałek w układzie kierowniczym (Corsa D); możliwa utrata panowania nad autem z powodu błędnie wykonanego wałka pośredniego układu kierowniczego (Antara z lat 2006-07).Ogłoszone w 2008 r.: wyciek oleju na osłonę termiczną kolektora wydechowego (Astra G i H z silnikiem Z16XEP z lat 2003-05); obluzowanie się nakrętek mocujących koło (Antara z 2007 r., wyposażona w stalowe felgi 6.5 x 16); usterka zamków pasów siedzeń 2. i 3. rzędu oraz awaria hamulca ręcznego (niektóre Vivaro); nieprawidłowe zamocowanie wiązki przewodów tablicy rozdzielczej (Vivaro z lat 2006-07).Ogłoszone w 2009 r.: wadliwe zbiorniczki wyrównawcze (Vectra C, Signum); nieprawidłowe działanie hamulca ręcznego (Vectra C); możliwość wycieku spod uszczelniacza wału korbowego oraz nieprawidłowe odpowietrzenie tylnej osi (Insignia).Ogłoszone w 2010 r.: wadliwy moduł poduszek powietrznych (Insignia); możliwość pęknięcia śrub mocujących szyny fotela pasażera (Astra J, Meriva B); ryzyko wycieku z układu paliwowego (Combo), nieprawidłowa praca panelu klimatyzacji (Corsa D); możliwość rozłączenia elementów układu kierowniczego (Antara); korozja elementów przedniej osi (Astra J oraz Vectra C).Ogłoszone w 2011 r.: ryzyko przyspieszonej korozji zbiornika paliwa (Agila A); możliwość samoczynnego zwolnienia hamulca postojowego (Corsa D); wadliwe oprogramowanie elektrycznego okna dachowego (Astra IV oraz Insignia); może nie działać wskaźnik kierunkowskazu (Astra J); ryzyko wycieku z instalacji gazowej (Zafira CNG, Combo CNG); nieprawidłowe działanie klaksonu (Astra III i Zafira B); możliwość pęknięcia wałka rozrządu w benzyniakach 1.0, 1.2 i 1.4 (Agila, Astra, Combo, Corsa, Meriva, Tigra).Ogłoszona w 2012 r.: nieprawidłowe ustawienie świateł mijania (Astra J GTC i Zafira C).

Naszym zdaniem - Opel ma nad czym pracować. Do serwisów często wzywane były nowe modele – Insignia oraz Astra J. Do tego sporo akcji przeprowadzano po cichu.

Seat

Akcje serwisowe

  • Ogłoszona w 2006 r.: może dojść do awarii koła zamachowego, a w konsekwencji – do unieruchomienia auta z powodu gwałtownego załączenia sprzęgła (Altea/Toledo, Leon z silnikami 2.0 TDI i 6-stopniową skrzynią biegów).Ogłoszona w 2009 r.: wadliwe linki lewarka skrzyni DSG (Ibiza III).Ogłoszona w 2010 r.: niesprawności w układzie elektrycznym (Toledo, Altea).Ogłoszona w 2011 r.: mechanizm przesuwnych drzwi i nieszczelności w układzie chłodzenia (Alhambra).

Naszym zdaniem - Seat – jak cały koncern VW – nie ogłasza wielu akcji, ale swoje problemy ma.

Suzuki

Akcje serwisowe

  • Ogłoszone w 2006 r.: ryzyko nieprawidłowego działania hamulca i sprzęgła (Swift); możliwość utraty mocy silnika (Grand Vitara 1.9 DDiS z 2006 r.).Ogłoszone w 2007 r.: nieprawidłowy montaż przewodu chłodzenia powietrza (Grand Vitara z lat 2005-07); wadliwe linki hamulca ręcznego (Swift z lat 2005-06).Ogłoszone w 2008 r.: możliwość pęknięcia przewodu paliwowego (Vitara 3d z lat 2006-07); ryzyko wystrzelenia prawego airbagu i korozji styków lampki bagażnika (Swift); możliwość zatkania i zapalenia się filtra cząstek stałych (Grand Vitara 1.9 DDiS z lat 2005-08).Ogłoszone w 2009 r.: wadliwa wiązka centralki sterującej – ryzyko pożaru (Gr. Vitara 1.9 DDiS); niebezpieczeństwo pęknięcia mocowania pasów bezpieczeństwa (Swift).Ogłoszone w 2010 r.: ryzyko pęknięcia rolki napinacza paska wieloklinowego i utraty wspomagania kierownicy (Grand Vitara 1.6 i Jimny); możliwość przetarcia przewodów paliwowych o przepustnicę (Swift 1.3 lub 1.5); awaria światła stopu (Alto).Ogłoszone w 2011 r.: korozja kolumny resorującej (Swift); wadliwe mocowanie lusterek bocznych (Swift, SX4); ryzyko zaburzenia pracy układu ESP (Swift).

Naszym zdaniem - Jeśli chodzi o Suzuki, niezbyt dobrze wypada Grand Vitara – model ten był kilka razy wzywany do ASO. Raz nawet z powodu ryzyka pożaru (wadliwa wiązka).

Subaru

Akcje serwisowe

  • Ogłoszona w 2011 r.: na skutek błędu montażowego może dojść do stopienia obudowy silniczka wycieraczek (Outback).Ogłoszona w 2012 r.: ryzyko wystąpienia korozji przednich wahaczy (Impreza i Forester z lat 2001-07).

Naszym zdaniem - Niewysoka awaryjność, praktycznie żadnych akcji naprawczych – Subaru to jeden z najsolidniejszych producentów aut.

strona 3

Volkswagen

Akcje serwisowe

  • Ogłoszone w latach 2005-08: nieprawidłowy montaż przewodu masowego od dodatkowego powietrznego urządzenia grzewczego (Golf V i Golf Plus TDI bez webasto); deformacja zaczepu maski silnika (Fox); oberwanie wspornika chłodnicy oleju (Passaty TDI z lat 2005-07); wadliwy mechanizm sprzęgła (Passat 2.0 TDI z 2005 r.); układ kierowniczy i zawieszenie (Passat B6); niewłaściwy montaż elementów koła zamachowego (Sharan 1.9 TDI/130 KM z lat 2003-04);uszkodzenie sterownika układu kierowniczego (Passat i Passat CC); ryzyko powstania płomienia z powodu niedostatecznego dokręcenia przewodu w układzie dodatkowego ogrzewania (Jetta i Golf Variant); podczas uruchamiania zimnego silnika może dojść do przeciążenia pompy oleju, a w efekcie do zniszczenia silnika – akcja dotyczy niektórych egzemplarzy Touarega i Passata (od 2006 do 2007 r.).Ogłoszone w 2009 r.: ryzyko uszkodzenia silniczka przednich wycieraczek (Passat B6); możliwość usterki zestawu wskaźników (Golf V generacji).Ogłoszone w 2011 r.: możliwość pęknięcia przewodów paliwowych w dieslu 2.0 TDI; zmiana oprogramowania sterowników silników (różne modele); wadliwy mechanizm drzwi (Sharan).

Naszym zdaniem - Niewielka liczba ogłoszonych akcji naprawczych, ale ogólna jakość niektórych wyrobów VW zostawia nieco do życzenia.

Renault

Akcje serwisowe

  • Ogłoszona w 2005 r.: nieprawidłowo poprowadzona wiązka elektryczna sygnału dźwiękowego (Clio II).Ogłoszone w 2006 r.: brak spawów na wspornikach łączących stelaż oparcia z siedziskiem (Mégane II z lat 2003-06 i Scénic II z 2003 r.); możliwość odkręcenia się śruby mocującej zamek pasa bezpieczeństwa (Scénic II z lat 2003-05).Ogłoszone w 2007 r.: ryzyko stopienia się włącznika świateł stopu (Clio III i Modus z lat 2005-06); możliwość usterki układu kierowniczego (Scénic II od 13 do 17.06.2006 r.); nieprawidłowo zespawane elementy zagłówka ze stelażem przednich foteli (Modus).Ogłoszona w 2008 r.: nieprawidłowe działanie zwijaczy pasów bezpieczeństwa (Kangoo II do 01.2008 r.).Ogłoszone w 2009 r.: ryzyko pęknięcia spawu łączącego pedał hamulca z jego dźwignią (Scénic III i Mégane III – 2009 r.); usterki komputera sterującego elektrycznym wspomaganiem kierownicy (Scénic II od 01.2006 do 03.2009 r. i Kangoo II do 01.2009 r.); ryzyko odkręcenia się nakrętki mocującej kolumnę kierowniczą do przekładni (Koleos do 08.2009 r.); możliwość zwolnienia blokady położenia fotela kierowcy w prowadnicach (Twingo II od 09.2008 do 02.2009 r.); nieprawidłowy montaż elementów kolumny kierowniczej (Kangoo II do 03.2008 r.).Ogłoszone w 2010 r.: możliwe samoczynne uruchomienie elektr. hamulca ręcznego (Scénic II);ryzyko zablokowania tylnej klapy (Gr. Modus); możliwość uszkodzenia napinacza pasa bezpieczeństwa (Laguna III).Ogłoszone w 2011 r.: wada zamków sprężyn zaworowych (silnik 1.5 dCi); ryzyko pęknięcia śruby mocującej kolumnę kierowniczą (Thalia II); nieprawidłowości w działaniu poduszek powietrznych (Mégane III, Fluence).Ogłoszone w 2012 r.: wadliwe mocowanie pasa bezpieczeństwa (Kangoo II); ryzyko usterki układu wspomagania kierownicy (Koleos z 2010 r.).

Naszym zdaniem - W przypadku Renault liczba ogłaszanych akcji serwisowych systematycznie spada, a jakość aut rośnie. Na baczności powinni się mieć właściciele Scéniców i Mégane’ów II generacji – mają one sporo niedoróbek.

Volvo

Akcje serwisowe

  • Ogłoszone w latach 2006-10: hamulec ręczny (S40 i V50 z lat 2004-06); końcówki drążków kier. (XC90 z lat 2003-06); usterki przewodów paliwa (V50 i S40 z dieslami); osprzęt silnika (S80 i XC90 z lat 2005-06); zwarcie w module sterującym wentylatorem silnika (C30, S40 i V50 z 2007 r.); ryzyko zwarcia w nagrzewnicy (S80, XC70 i V70 z lat 2007--09); hamulce (S40, V50 i C30 z lat 2006-07).Ogłoszone w 2011 r.: pasek klinowy może spaść z rolki (S80, V70 XC70 i XC60); możliwy wyciek z układu wspomagania (S80, V70, S60/V60, XC90); awaria spryskiwaczy (S40, V50, C30, C70, XC60); wyciek oleju (silniki D5); ryzyko zwarcia w instalacji airbagów (S80, V70, XC70, XC60, S60); możliwość wycieku paliwa (XC90); zużycie paska alternatora (XC70, V70, XC60, S80); wzrost ciśnienia oleju (XC70, V70, XC60, XC70).Ogłoszona w 2012 r.: niewłaściwie poprowadzona wiązka airbagów pod przednimi fotelami (S60, V60, XC60, S60, V70 i XC70 z roku modelowego 2012).

Naszym zdaniem - Szwedzka marka, niegdyś wzorzec bezpieczeństwa i solidności, ostatnio obniża loty. Dużo akcji serwisowych, na dodatek obejmują one większość modeli.

Toyota

Akcje serwisowe

  • Ogłoszone w latach 2005-09: wadliwy montaż zagłówków i wada airbagu (Yaris od 4.11.2005 r. do 31.07.2006 r.); czujnik położenia wału korbowego (Corolla, Prius oraz Yaris i Yaris Verso od 31.1.2001 do 29.10.2001 r.); wymiana komputera układu SRS (Corolla Verso z lat 2004-06); poluzowane połączenie między kolumną a przekładnią kierowniczą (Avensis II, Corolla, Prius z elektrycznym wspomaganiem); usterka przegubów kulowych w przednim zawieszeniu (Land Cruiser od 04.2001 do 04.2002 r.); zły materiał użyty do budowy ramienia tarczy koła (RAV4); ryzyko samozapłonu napinacza pasa (Yaris); śruby w zacisku hamulcowym (Corolla).Ogłoszone w 2010 r.: pompa wody (Prius), nieuzasadnione włączenie lampki ostrzegawczej elektrycznego wspomagania (iQ), układ ESP (Land Cruiser).Ogłoszone w 2011 r.: układ kierowniczy (Prius); przewody paliwowe, zawór regulacji ciśnienia (Avensis); ryzyko częściowego odklejenia się dachu panoramicznego (Verso); możliwość oderwania się osłony słupka podczas wybuchu airbagu (Yaris II).

Naszym zdaniem - Toyota ogłasza sporo akcji, ale z reguły bardzo sprawnie je przeprowadza.

Skoda

Akcje serwisowe

  • Ogłoszone w 2009 r.: ocieranie koła zamachowego o obudowę skrzyni biegów (Octavia II 2.0 TDI); niewłaściwa praca sterownika skrzyni biegów (Superb II i Octavia II z DSG od 09.2008 do 08.2009 r.); ryzyko przegrzania przewodu masowego od ogrzewania dodatkowego (Superb II TDI bez webasto od 07.2008 do 02.2009 r.); element pasa bezpieczeństwa niezgodny z dokumentacją(Roomster).Ogłoszone w 2011 roku: w silnikach 2.0 TDI CR może dojść do pęknięcia przewodów wysokiego ciśnienia (Octavia II, Superb II i Yeti); niewłaściwie dokręcona śruba kolumny kierowniczej (Roomster, Octavia II).

Naszym zdaniem - Jest nieźle, ale dobry obraz całości psuje problem z dieslami 2.0 TDI CR.

Volkswagen

Akcje serwisowe

  • Ogłoszone w latach 2005-08: nieprawidłowy montaż przewodu masowego od dodatkowego powietrznego urządzenia grzewczego (Golf V i Golf Plus TDI bez webasto); deformacja zaczepu maski silnika (Fox); oberwanie wspornika chłodnicy oleju (Passaty TDI z lat 2005-07); wadliwy mechanizm sprzęgła (Passat 2.0 TDI z 2005 r.); układ kierowniczy i zawieszenie (Passat B6); niewłaściwy montaż elementów koła zamachowego (Sharan 1.9 TDI/130 KM z lat 2003-04);uszkodzenie sterownika układu kierowniczego (Passat i Passat CC); ryzyko powstania płomienia z powodu niedostatecznego dokręcenia przewodu w układzie dodatkowego ogrzewania (Jetta i Golf Variant); podczas uruchamiania zimnego silnika może dojść do przeciążenia pompy oleju, a w efekcie do zniszczenia silnika – akcja dotyczy niektórych egzemplarzy Touarega i Passata (od 2006 do 2007 r.).Ogłoszone w 2009 r.: ryzyko uszkodzenia silniczka przednich wycieraczek (Passat B6); możliwość usterki zestawu wskaźników (Golf V generacji).Ogłoszone w 2011 r.: możliwość pęknięcia przewodów paliwowych w dieslu 2.0 TDI; zmiana oprogramowania sterowników silników (różne modele); wadliwy mechanizm drzwi (Sharan).

Naszym zdaniem - Niewielka liczba ogłoszonych akcji naprawczych, ale ogólna jakość niektórych wyrobów VW zostawia nieco do życzenia.

W przypadku akcji serwisowych związanych z bezpieczeństwem jazdy trzeba pamiętać o trzech ważnych kwestiach. Przede wszystkim o tym, by po ogłoszeniu kampanii bezwzględnie udać się do serwisu w celu wykonania naprawy. Czas, który stracicie w ASO, może potem okazać się bezcenny. Druga ważna sprawa to numer VIN.

Czasem zdarza się tak, że dany pojazd teoretycznie łapie się na akcję serwisową ze względu na datę produkcji, apo weryfikacji numeru nadwozia okazuje się, że nie jest objęty kampanią. Jak to możliwe? Koncerny często produkują dany model w kilku zakładach. Jeśli coś pójdzie nie tak w jednym z nich, wcale nie oznacza to, że problem dotyczy też innych fabryk. Po trzecie, osoby, które odsprzedały swoje auto kupione w salonie, zachęcamy do przekazywania informacji o akcjach naprawczych nowym właścicielom!