Audi A1 to model premium na bazie Volkswagena Polo. Płyta podłogowa i wybrane silniki faktycznie są wspólne z masowym produktem, jednak wykończenie wnętrza i materiały to zdecydowanie klasa premium. No i napęd 4x4 w topowym Audi S1 i absolutnie fenomenalnym A1 quattro.

Małe Audi zdecydowanie się wyróżnia spośród innych miejskich aut. Bo co równie ważne Audi A1 robi wiele rzeczy inaczej niż główny rywal (MINI) – nie jeździ aż tak dobrze (zwłaszcza wersje z napędem na przód i belką skrętną), dla wielu ma też za mało rasowy wygląd, ale w porównaniu z MINI R56 rzadziej się psuje. Początkowo w Audi A1 stosowano silniki benzynowe 1.2 i 1.4 TFSI typu EA111, w których często problem stanowił m.in. łańcuch rozrządu – dziś naprawa jest już jednak raczej tania.

Audi A1 to wzorzec, jeśli chodzi o jakość i wykonanie. Wiele aut ma bogate wyposażenie, ale zdarzają się i golasy. Foto: Auto Świat
Audi A1 to wzorzec, jeśli chodzi o jakość i wykonanie. Wiele aut ma bogate wyposażenie, ale zdarzają się i golasy.

W przypadku używanego Audi A1 trzeba uważać na diesle EA189 (1.6 i 2.0) – po akcji serwisowej związanej z oszukanym software’em mogą gorzej jechać. Koszty eksploatacji często podnosi skrzynia S-tronic.

Audi A1 - usterki karoserii

Rdza to – jak na razie – nie jest problem w Audi A1, ale warto sprawdzić reflektory ksenonowe, bo te często parują.

Audi A1 - usterki elektryki

W używanym Audi A1 często trafimy na rozładowane akumulatory, problemy z podnośnikami szyb, głupiejący układ start-stop, czasami też trzeszczą głośniki.

Audi A1 - usterki układu napędowego

Silniki 1.2 i 1.4 TFSI mają problem z łańcuchem rozrządu, ale dziś koszt części i robocizny nie przerażają. Najgorsza kombinacja w Audi A1 to silnik 1.4 TSI/185 KM (rozrząd, pękające tłoki, pobór oleju) ze skrzynią S-tronic (sprzęgła, mechatronika, dwumas). 1.6 i 2.0 TDI mogą mieć oszukany software albo są już po akcji serwisowych. Mało uwag do 1.0 TFSI.

Audi A1 - usterki zawieszenia

Nieco za słabe hamulce, pękają sprężyny. W 4x4 zawieszenie z tyłu jest wielowahaczowe, trzeba się więc liczyć z wyższymi kosztami eksploatacji.

Audi A1 - dane techniczne

Hatchback 3d wymiary 3955/1740/1415 mm
Hatchback 5d wymiary 3987/1746/1422 mm
Pojemność bagażnika 270-920 l
Silniki
1.0 TFSI 82 KM
1.0 TFSI 95 KM
1.2 TFSI 86 KM
1.4 TFSI 122 KM
1.4 TFSI 125 KM
1.4 TFSI 140 KM
1.4 TFSI 150 KM
1.4 TFSI 185 KM
1.8 TFSI 192 KM
2.0 TFSI 231 KM
2.0 TFSI 256 KM
Turbo diesle
1.4 TDI 90 KM
1.6 TDI 90 KM
1.6 TDI 105 KM
1.6 TDI 116 KM
2.0 TDI 143 KM
Zawieszenie Z przodu niezależne, kolumny resorujące i wahacze poprzeczne, z tyłu belka skrętna lub oś wielowahaczowa (4x4).

Audi A1 - eksploatacja

  • Wymiana oleju silnikowego według wskazań komputera (przeważnie co 30 tys. km)
  • Wymiana filtra przeciwpyłkowego co przegląd
  • Wymiana filtra powietrza co 60 tys. km
  • Wymiana świec zapłonowych co 60 tys. km
  • Wymiana płynu hamulcowego co 2 lata
  • Wymiana płynu chłodzącego co 5 lat
  • Wymiana napędu rozrządu co 150-210 tys. km w dieslach oraz 1.4 TFSI (od 2014 r.), pozostałe silniki benzynowe mają łańcuchowy napęd rozrządu.

Audi A1 - nasza ocena 5-