Audi A1 to model premium na bazie Volkswagena Polo. Płyta podłogowa i wybrane silniki faktycznie są wspólne z masowym produktem, jednak wykończenie wnętrza i materiały to zdecydowanie klasa premium. No i napęd 4x4 w topowym Audi S1 i absolutnie fenomenalnym A1 quattro.
Małe Audi zdecydowanie się wyróżnia spośród innych miejskich aut. Bo co równie ważne Audi A1 robi wiele rzeczy inaczej niż główny rywal (MINI) – nie jeździ aż tak dobrze (zwłaszcza wersje z napędem na przód i belką skrętną), dla wielu ma też za mało rasowy wygląd, ale w porównaniu z MINI R56 rzadziej się psuje. Początkowo w Audi A1 stosowano silniki benzynowe 1.2 i 1.4 TFSI typu EA111, w których często problem stanowił m.in. łańcuch rozrządu – dziś naprawa jest już jednak raczej tania.

Audi A1 to wzorzec, jeśli chodzi o jakość i wykonanie. Wiele aut ma bogate wyposażenie, ale zdarzają się i golasy.Żródło: Auto Świat
W przypadku używanego Audi A1 trzeba uważać na diesle EA189 (1.6 i 2.0) – po akcji serwisowej związanej z oszukanym software’em mogą gorzej jechać. Koszty eksploatacji często podnosi skrzynia S-tronic.
Audi A1 - usterki karoserii
Rdza to – jak na razie – nie jest problem w Audi A1, ale warto sprawdzić reflektory ksenonowe, bo te często parują.
Audi A1 - usterki elektryki
W używanym Audi A1 często trafimy na rozładowane akumulatory, problemy z podnośnikami szyb, głupiejący układ start-stop, czasami też trzeszczą głośniki.
Audi A1 - usterki układu napędowego
Silniki 1.2 i 1.4 TFSI mają problem z łańcuchem rozrządu, ale dziś koszt części i robocizny nie przerażają. Najgorsza kombinacja w Audi A1 to silnik 1.4 TSI/185 KM (rozrząd, pękające tłoki, pobór oleju) ze skrzynią S-tronic (sprzęgła, mechatronika, dwumas). 1.6 i 2.0 TDI mogą mieć oszukany software albo są już po akcji serwisowych. Mało uwag do 1.0 TFSI.
Audi A1 - usterki zawieszenia
Nieco za słabe hamulce, pękają sprężyny. W 4x4 zawieszenie z tyłu jest wielowahaczowe, trzeba się więc liczyć z wyższymi kosztami eksploatacji.
Audi A1 - dane techniczne
Hatchback 3d wymiary | 3955/1740/1415 mm |
Hatchback 5d wymiary | 3987/1746/1422 mm |
Pojemność bagażnika | 270-920 l |
Silniki | |
1.0 TFSI | 82 KM |
1.0 TFSI | 95 KM |
1.2 TFSI | 86 KM |
1.4 TFSI | 122 KM |
1.4 TFSI | 125 KM |
1.4 TFSI | 140 KM |
1.4 TFSI | 150 KM |
1.4 TFSI | 185 KM |
1.8 TFSI | 192 KM |
2.0 TFSI | 231 KM |
2.0 TFSI | 256 KM |
Turbo diesle | |
1.4 TDI | 90 KM |
1.6 TDI | 90 KM |
1.6 TDI | 105 KM |
1.6 TDI | 116 KM |
2.0 TDI | 143 KM |
Zawieszenie | Z przodu niezależne, kolumny resorujące i wahacze poprzeczne, z tyłu belka skrętna lub oś wielowahaczowa (4x4). |
Audi A1 - eksploatacja
- Wymiana oleju silnikowego według wskazań komputera (przeważnie co 30 tys. km)
- Wymiana filtra przeciwpyłkowego co przegląd
- Wymiana filtra powietrza co 60 tys. km
- Wymiana świec zapłonowych co 60 tys. km
- Wymiana płynu hamulcowego co 2 lata
- Wymiana płynu chłodzącego co 5 lat
- Wymiana napędu rozrządu co 150-210 tys. km w dieslach oraz 1.4 TFSI (od 2014 r.), pozostałe silniki benzynowe mają łańcuchowy napęd rozrządu.
Audi A1 - nasza ocena 5-