• Hit rynku wtórnego: na nabywców czeka około 7 tys. Opli Astra wszystkich generacji
  • Astra IV nie ma większych kłopotów z korozją
  • Trzeba liczyć się z drobnymi usterkami, ale tych kosztownych nie ma wiele

Kilkanaście lat temu Opel postanowił zmienić wizerunek – z producenta nudnych stylistycznie, choć poprawnych pod względem funkcjonalnym aut chciał przeistoczyć się w firmę dyktującą trendy w designie, której pojazdy byłyby kupowane nie przez to, że mają dobrą relację ceny do wielkości, tylko dlatego, że się po prostu klientom podobają. Druga teza, która stała za Corsą D, Astrą IV (czyli J) czy Insignią, to zdecydowana poprawa jakości wykończenia.

Opel postawił na jakość - jak to wyszło?

Czas, jaki upłynął od pojawienia się Opla Astry J na rynku, pozwala zweryfikować te zapewnienia w praktyce, zwłaszcza że to jeden z najpopularniejszych modeli na rynku wtórnym. Jeśli chodzi o wygląd i wykończenie, to Oplu Astrze bez wątpienia należą się pochwały. Wygląda atrakcyjnie, w końcu ma kokpit, na który przyjemnie się patrzy – ten w „trójce” to morze plastiku o niezbyt wysokich lotach.

Minusy? Również je znajdziemy: mimo bardzo dużych, jak na segment kompaktowy, gabarytów kokpit jest co najwyżej przeciętny. Konsola centralna została przeładowana przyciskami, przy pierwszym kontakcie możecie mieć problem ze sprawną obsługą np. radia.

Wiele osób bardziej niż designem interesuje się trwałością Astry. Pod tym względem nie jest ona prymuską, ale może zostać sklasyfikowana jako „wysoka średnia”. Na co zwracać uwagę? Pierwszy pozytyw to praktycznie brak problemów z korozją karoserii. Już Opel Astra III wypada pod tym względem przyzwoicie, rude plamy w „czwórce” to prawdziwa rzadkość. Jednak brak rdzy w nadwoziu nie oznacza kompletnego braku problemów z korozją w tym aucie. Belki pomocnicze zawieszenia, śruby w podwoziu, złączka elastyczna wydechu – to wszystko może mechanikom trochę utrudnić pracę. Mało typowym miejscem z problemami, ale charakterystycznym dla silników 1.6, jest… pokrywa zaworów – dwie śruby niemal zawsze są skorodowane, co wiąże się z ich urwaniem podczas próby demontażu.

Foto: Auto Świat
Najpopularniejszy wariant nadwozia Astry IV: 5-drzwiowy hatchback.

Jak wypada trwałość podwozia? Nieźle – oczywiście, polskie drogi i przebiegi robią swoje i nierzadko trzeba już dokonywać napraw, ale przecież nie ma chyba auta, w którym łączniki stabilizatorów byłyby wieczne? Usterką typową dla Opla Astry są za to pękające tylne sprężyny. Tyle że i z tym nie ma dużego kłopotu, gdyż można kupić tanie i dobre zamienniki. Zdarzają się też hałasujące amortyzatory.

Opel Astra - bogata paleta silników

Pod maski Opla Astry trafiło kilkanaście wersji silników. Na które najlepiej postawić? Gdy myślicie o osiągach, pamiętajcie, że Opel Astra to bardzo ciężkie auto, więc nawet 115-konny silnik 1.6 nie będzie wyrywny, o wolnossącym 1.4 nie wspominając. Który motor jest z kolei najtrwalszy? O pomoc w wyborze najlepszych poprosiliśmy Bartosza Smakowskiego z warszawskiego serwisu Auto-Remar, specjalizującego się w Oplach: "Właściwie wszystkie silniki mają swoje przywary, ale to jednostki doskonale znane z całej palety Opli i ich naprawa nie wiąże się z większymi problemami, choć nie zawsze jest tania. Jedną z najpopularniejszych jednostek na rynku jest doładowany benzyniak 1.4. Ma on kilka typowych kłopotów – z kołem dwumasowym (patrz opis w galerii) oraz odpowietrzeniem skrzyni korbowej."

Co zrobić, gdy odma przestaje poprawnie działać? Wymiana na nowe pokrywy zaworów i kolektora ssącego to bardzo kosztowna operacja, najczęściej kierowcy ratują się rynkiem z używanymi elementami. W pewnej partii silników występował problem z rozszczelnionymi króćcami układu chłodzenia (pękały). Silnik 1.4 turbo występował też w wersji z fabrycznym LPG. Nie jest to szczególnie problematyczne zestawienie, choć znamy przypadki, że ciągła eksploatacja na tańszym paliwie prowadziła do „rozkalibrowania” komputera sterującego benzyną.

Kolejny bardzo popularny wariant w przypadku Opla Astry to wolnossące wersje 1.6. Może się wydawać, że to silnik idealny do spokojnej, bezproblemowej eksploatacji. Tak często w istocie jest, ale lepiej też mieć świadomość ewentualnych wydatków. Wymiana cieknącej pompy cieczy to niewielki problem i koszt. Nieco drożej będzie przy usterce termostatu, bo sam element kosztuje około 300 zł. Blisko 700 zł trzeba zostawić w warsztacie za uszczelnienie cieknącej chłodniczki oleju (trudny dostęp). W napędzie rozrządu pracują dwa koła zmiennych faz – nie zużywają się nagminnie, więc nie trzeba wyrzucać ich przy każdej wymianie paska, ale na dwie sztuki i nastawniki 2000 zł może nie starczyć. Wreszcie ostatnie problemy – przepalenie uszczelki pod głowicą (nieczęsto) i konieczność regulacji zaworów (wymiennymi płytkami).

Opel Astra - łatwiej kupić diesla

Około połowy wystawionych do sprzedaży Opli Astra ma silnik Diesla. Na szczęście tylko pojedyncze sztuki korzystają z jednostki 1.3 – w ciężkiej Astrze po prostu motor ten dość mocno się męczy, co przyspiesza potencjalne usterki pompy wysokiego ciśnienia lub łańcucha rozrządu.

Znacznie częściej w Oplu Astra spotkacie silnik 1.7 CDTI. Wystawilibyśmy mu średnią opinię – można kupić do niego części i nie jest przesadnie awaryjny, jednak nie da się zapomnieć o problemach, do których zaliczymy np. możliwość zassania oleju przez nieszczelności wewnętrzne turbiny. Efektem może być rozbieganie i zniszczenie motoru. Pan Bartosz Smakowski dodaje: "Zaciągnięcie oleju może zdarzyć się w trakcie serwisowego wypalania DPF-u, więc przed taką operacją dokładnie kontrolujemy dolot, czy nie ma tam zbyt wiele oleju silnikowego." Przy okazji filtra cząstek stałych: trzeba uważać, żeby w trakcie tej operacji nie wyłączać silnika – warto obserwować np. chwilowe wskazanie zużycia paliwa. Nowszy diesel 1.6 pracuje bardziej kulturalnie niż 1.7 i sprawuje się lepiej – chociażby ze względu na młodszy staż rynkowy. Ale w przypadku problemów może okazać się, że nieco trudniej zdobyć części zamienne w rozsądnych cenach.

W przypadku Opla Astra pożądaną jednostką napędową jest też dwulitrowy diesel. Zapewnia naprawdę dobrą dynamikę. Podobnie jak motor 1.3, to konstrukcja koncernu Fiat, która nie ma wielu przypadłości. Trzeba uważać na ciśnienie oleju (problemy z uszczelnieniem smoka) – działania profilaktyczne zamkną się kwotą kilkuset złotych, zaniedbanie może prowadzić do zniszczenia silnika. Coraz częściej awarii ulegają klapki sterujące przepływem powietrza w kolektorze dolotowym, poza tym pękają obudowy zaworów EGR, a przy pompie paliwowej pojawiają się wycieki.

Choć wiele Opli Astr IV korzysta z okrytej złą sławą skrzyni biegów M32 (6-biegowa manualna), to w tym modelu nie nęka ona nadmiernie zużyciem łożysk. W miarę stabilnie pracuje instalacja elektryczna, ale trzeba uważać na wentylator chłodnicy – mógł się blokować (akcja przywoławcza). W ASO warto też sprawdzić, czy użytkowany Opel Astra J nie podlega akcji naprawczej poduszek powietrznych, układu kierunkowskazów lub sterowania szyberdachem. Ważna rada mechaników: skrócić interwał wymiany oleju do 15 tys. km lub roku. Zalecenia Opla są zbyt łagodne!

Opel Astra IV - eksploatacja: koszty, serwis, przeglądy

Materiały eksploatacyjne silniki benzynowe* diesle*
Olej silnikowy 4,0 l (5W-30) 5,4 l (5W-30)
Olej w skrzyni manualnej 2,0 l, 75W-85 (od 2012 r.: 1,3 l, 70W)
Układ chłodzenia 6,2 l (na bazie glikolu) 7,1 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy ok. 1,0 l, DOT 4+ ok. 1,0 l, DOT 4+
Napęd rozrządu łańcuch pasek
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowy co 30 tys. km lub co rok co 30 tys. km lub co rok
Filtr przeciwpyłkowy co 60 tys. km lub co 2 lata co 60 tys. km lub co 2 lata
Filtr powietrza co 60 tys. km lub co 4 lata co 60 tys. km lub co 4 lata
Płyn hamulcowy co 2 lata co 2 lata
Napęd rozrządu bez okresowej wymiany co 150 tys. km lub 6 lat
Ceny zamienników benzynowe* diesle*
Filtr oleju/powietrza od 25/45 zł od 26/45 zł
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) od 185/360 zł od 185/360 zł
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 490/370 zł od 490/370 zł
Wahacz przód (dolny, kompletny) od 470 zł od 470 zł
Zestaw napędu rozrządu (bez pompy) od 370 zł (łańcuch) od 250 zł (pasek)
Reflektor (H7) od 480 zł od 480 zł
*dane dla wersji 1.4 T/140 KM oraz 1.7 CDTI/125 KM

Na rynku najwięcej jest silników 1.4 Turbo, a także 1.6 bez doładowania. Daty w tabelach poniżej odnoszą się do podstawowego okresu produkcji (do 2015 r. – niektóre warianty w końcu 2018 r. ciągle były produkowane). Wśród diesli dominuje silnik 1.7 CDTI, sporo jest też wersji 1.6 i 2.0, a najmniej – 1.3. Tu również daty odnoszą się do podstawowego okresu produkcji.

Opel Astra IV - dane techniczne (benzynowe wolnossące i diesle 1.3/1.6):

Wariant 1.4 jest zdecydowanie za słaby! Nawet 1.6 polecić moża tylko do spokojnej jazdy. To efekt m.in. wysokiej masy własnej samochodu.

1.3 CDTI: niskie spalanie, bardzo słaba dynamika.

1.6 CDTI: dobry dla oszczędnych. To udany diesel, który zbiera całkiem pochlebne recenzje u mechaników (narzekają tylko na drogie niektóre części). Polecamy 136-konną wersję – dobra dynamika i niskie spalanie.

Dane techniczne* Opel Astra 1.4 Opel Astra 1.4 Opel Astra 1.6 Opel Astra 1.3 CDTI Opel Astra 1.6 CDTI Opel Astra 1.6 CDTI
Lata 2009-13 2009-15 2009-15 2009-15 2014-15 2013-15
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch pasek łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1398 1398 1598 1248 1598 1598
Moc maks. (KM) przy obr./min 87/6000 100/6000 115/6000 95/4000 110/3500 136/3500-4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 130/4000 130/4000 155/4000 190/1750 300/2000 320/2000
Skrzynia biegów** 5M 5M 5M, 6A 6M 6M 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 168 178 188 170 184 200
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 15,1 13,9 11,7 14,7 11,6 10,3
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** 7,1/4,6/5,5 7,1/4,6/5,5 8,3/5,1/6,3 5,1/3,6/4,2 4,3/3,4/3,7 4,6/3,6/3,9
*dane dla wersji 5-drzwiowej, w trakcie produkcji silniki były modyfikowane; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Opel Astra IV - dane techniczne (benzynowe z turbo):

1.4 Turbo: Silnik 1.4 Turbo to całkiem udany napęd – rozsądne spalanie, niezła dynamika i przyzwoita trwałość, choć usunięcie typowych awarii (kłopoty z „dwumasem” i odmą) nie są tanie.

1.6 Turbo: poszczególne wersje różnią się wtryskiem – spotkacie Astrę IV w trzech wersjach mocy: 170, 180 i 200 KM. W odmianie 180 KM jest wtrysk pośredni, w pozostałych – bezpośredni.

2.0 Turbo: topowy benzyniak zarezerwowany jest dla usportowionej wersji OPC. To efektywny napęd, który daje sporo frajdy z jazdy, ale dość dużo pali. Ostra jazda szybko odbija się na trwałości łańcucha.

Dane techniczne* Opel Astra 1.4 Turbo Opel Astra 1.4 Turbo Opel Astra 1.6 Turbo Opel Astra 1.6 Turbo Opel Astra 1.6 Turbo Opel Astra 2.0 Turbo
Lata 2010-15 2009-15 2013-15 2009-14 2013-15 2012-15
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch pasek pasek pasek łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1364 1364 1598 1598 1598 1998
Moc maks. (KM) przy obr./min 120/4200-6000 140/6000 170/6000 180/5500 200/5500 280/5300
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 200/1850-4200 200/1850-4900 260/1650-3200 230/1980 280/1650-3500 400/2400-4800
Skrzynia biegów** 6M 6M, 6A 6M, 6A 6M, 6A 6M 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 192 202 220 221 230 250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,1 9,9 8,7 8,5 7,9 6,0
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** 8,0/4,7/5,9 8,0/4,7/5,9 7,8/4,9/5,8 8,8/5,6/6,8 8,1/5,2/6,2 10,8/6,5/8,1
*dane dla wersji 5-drzwiowej, w trakcie produkcji silniki były modyfikowane; OPC – tylko 3d; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Opel Astra IV - dane techniczne (diesle 1.7/2.0):

110-konna wersja nie jest szczególnie mocna, lepiej postawić na inne – rozsądnym wyborem może być wariant 130 KM, ale silnik 1.7 CDTI ma swoich zwolenników i przeciwników. Nie jest to zły napęd (dość dobra ogólna trwałość), ale znamy przypadki jego rozbiegania (zassanie oleju przez turbinę).

Topowa wersja 2-litrowego diesla rozwija 195 KM dzięki zastosowaniu m.in. dwóch turbosprężarek. Można liczyć na świetną dynamikę i rozsądne spalanie.

Dane techniczne* Opel Astra 1.7 CDTI Opel Astra 1.7 CDTI Opel Astra 1.7 CDTI Opel Astra 2.0 CDTI Opel Astra 2.0 CDTI Opel Astra 2.0 CDTI
Lata 2009-14 2009-13 2012-15 2009-11 2011-15 2012-15
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 bit.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1686 1686 1686 1956 1956 1956
Moc maks. (KM) przy obr./min 110/3800 125/4000 130/4000 160/4000 165/4000 195/4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 260/1700-2550 280/2000-2700 300/2000-2500 350/1750-2500 350/1750-2500 400/1750-2500
Skrzynia biegów** 6M 6M 6M 6M, 6A 6M, 6A 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 181 195 195 215 215 226
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,6 11,5 11,5 9,0 9,0 8,4
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** 5,7/4,1/4,7 5,7/4,1/4,7 5,1/3,9/4,3 6,2/3,9/4,8 5,4/4,0/4,5 6,2/4,4/5,1
*dane dla wersji 5-drzwiowej, w trakcie produkcji silniki były modyfikowane; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Opel Astra IV - naszym zdaniem:

To ciekawa propozycja z rynku wtórnego – jak na swoje lata samochód młodo wygląda i daje sporo przyjemności z jazdy. Rzeczywiście kosztowne usterki nie zdarzają się w Astrze zbyt często, ale za to dość dużo trzeba wydawać na pozornie błahe naprawy – jednak nie na tyle dużo, żeby odradzać ten model. Pod względem kosztów eksploatacji Astra jest średniakiem. Ocena: 4/5.