Mimo wysiłków konstruktorów trudno wskazać modele, które byłyby trwałe, tanie w eksploatacji, a przy tym ładne, nowocześnie wyposażone i funkcjonalne. Dla nabywców na rynku wtórnym często ważna jest też historia serwisowania danego egzemplarza.
Co można polecić w klasie kompakt osobom mającym do wydania 10-20 tys. zł? Może Mazda 3 1. generacji spełnia te kryteria? Produkowane w Japonii auto z pewnością jest interesującą propozycją, choć nie liczcie na ideał. Trudno np. o „trójki” z udokumentowaną historią – choćby dlatego, że w tym czasie nie działało u nas oficjalne przedstawicielstwo japońskiej firmy.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoMazda 3 I - stawiamy na benzyniaki
Stosowane w „trójce” diesle zyskały nie najlepszą opinię i w mających już swoje lata autach nie gwarantują taniej jazdy. Dlatego radzimy zainteresować się silnikami benzynowymi – przede wszystkim 1.6 i 2.0 (spotkacie jeszcze 1.4 i 2.3).
Mniejszy z nich z pojemności 1598 cm3 wyciska 105 KM i jest dobry dla spokojnie nastawionych kierowców. Obok skrzyni 5-biegowej występuje też z jeszcze bardziej spowalniającym 4-stopniowym „automatem”. O ile w mieście w Maździe 1.6 z manualną skrzynią zmieścicie się w 9 l/100 km, o tyle w aucie z dwulitrówką trzeba dołożyć jeszcze 2 l/100 km, ale jazda staje się znacznie przyjemniejsza.
Czy japońskie silniki są wzorcem, jeśli chodzi o trwałość? Z pewnością wypadają dobrze, ale w przypadku 1.6 trzeba się liczyć z usterkami osprzętu – słabym elementem są np. czujniki spalania stukowego, często odpowiedzialne za zapalenie się kontrolki silnika. Są jednak niezbyt drogie (od 120 do 400 zł, zależnie od producenta).
Więcej uwag mamy do wersji 2.0. Podwyższone spalanie oleju to w tym silniku nic nadzwyczajnego (szczególnie przy dynamicznej jeździe), ale często okazuje się ono zbyt wysokie (nawet 1 l/1000 km). Zazwyczaj odpowiadają za nie zużyte pierścienie tłokowe – same części to niewielki wydatek (około 70 zł za tłok), ale trzeba sporo zapłacić za robociznę, potrzebne uszczelki itp.
Drugi problem wersji 2.0 to uszkodzone sterowanie systemem zmiennych klap w kolektorze dolotowym. Nowy zestaw kosztuje około 3 tys. zł.
Mimo wad mechanicy pozytywnie oceniają ten silnik (dobrze znany też z Fordów). Zaletą jest także brak innych poważnych zagrożeń.
Trwałość zawieszenia Mazdy okazuje się podobna jak w Focusie II, z którym dzieli ona wiele podzespołów. Niestety, „trójce” ciągle dokucza też korozja.
Mazda 3 (2003-08) - ceny części*:
Filtr oleju | od 18 zł |
Filtr powietrza | od 42 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 160 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 460 zł |
Łożysko koła przód (bez piasty) | od 250 zł |
Amortyzatory (przód) | od 630 zł |
Błotnik | od 160 zł |
Reflektor | od 410 zł |
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Mazdy 3 1.6 z 2005 r. Dostęp do części zamiennych jest bardzo dobry, wiele elementów pasuje m.in. z Focusa. |
Mazda 3 (2003-08) - serwis*:
Olej silnikowy | co 20 tys. km |
Filtr powietrza | co 40 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | 100 tys. km/5 lat |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km |
Olej w skrzyni | bez okres. wymiany |
Napęd rozrządu** | łańcuch |
*zalecane interwały w ASO dla „trójki” z silnikiem benzynowym; **wszystkie benzyniaki mają bezobsługowy napęd łańcuchem, w dieslach jest wykorzystywany pasek (wymiana co 240 tys. km w 1.6 i co 120 tys. km w 2.0). |
Mazda 3 (2003-08) - dane techniczne:
Wersja | 1.6 MZR | 2.0 MZR |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz. R4/16 | benz. R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1999 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 105/6000 | 150/6000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 145/4000 | 187/4500 |
Skrzynia biegów | 5 man./4b aut. | 5 man. |
Napęd | przedni | |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1260/435 | |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4420 (5d)/1755/1465 | |
Rozstaw osi (mm) | 2640 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11 | 9 |
Prędkość maks. (km/h) | 180 | 200 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 9,3/6,0/7,2 | 11,5/6,3/8,2 |
Naszym zdaniem: ciekawy styl, dobra mechanika
Mazda 3 ma sporo zalet: ciekawie wygląda, dobrze jeździ i nie psuje się nadmiernie często. Uważajcie jednak, bo bazowe odmiany wyglądają dość skromnie, również benzyniaki mają drobne potknięcia. Kiepsko wypada też zabezpieczenie przed rdzą.
Galeria zdjęć
Mazda 3 I (2003-08) - to nam się podoba: ciekawa stylistyka wnętrza, dobre własności jezdne, wysoka ogólna trwałość: wykończenia wnętrza, mechaniki, łatwy dostęp do części. Mazda 3 I (2003-08) - to nam się nie podoba: spore problemy z korozją nadwozia, możliwe dość kosztowne usterki silnika 2.0, drogie oryginalne części, niewielkie bagażniki.
Wiele egzemplarzy ma dobre wyposażenie, ale to już kilkunastoletnia konstrukcja, nie spodziewajcie się więc nowoczesnych gadżetów. Tylko topowa wersja 2.0 Active sprzedawana u nas w 2004 r. miała system stabilizacji toru jazdy DSC.
Luzy w zawieszeniu Niezależne zawieszenie tylne jest kopią systemu z Focusa. To dobre rozwiązanie, ale wiele aut ma już setki tysięcy kilometrów i luzy nie dziwią. Górne mocowania kolumn Jednym z elementów do sprawdzenia są górne mocowania kolumn resorujących (szeroki wybór zamienników). Uszkodzenie łożysk kół Polskie drogi są bezlitosne również dla łożysk kół. Z tyłu trzeba je wymieniać razem z piastą (400-900 zł za sztukę), z przodu – można same łożyska.
Mazda 3 jest ceniona na rynku wtórnym i nie powinno być problemów z jej odsprzedażą. Własności jezdne to mocna strona samochodu. Nie cierpi na tym komfort podróży.
Seat Leon II (2005-12) „Hiszpan” z płytą podłogową jak w A3, Octavii i Golfie. Uwaga na silniki TSI. Ceny: od 12 000 zł.
Korozja nadwozia i podwozia Niestety, to już dość poważny problem w „trójkach”. Rdza atakuje progi, nadkola, drzwi oraz podwozie – płytę podłogową, elementy pomocnicze, śruby.
Możliwości przewozowe nie są mocną stroną Mazdy 3 – kufer hatchbacka ma 300 l i duży próg.
Wygodne fotele mają wszechstronną regulację ustawień i przyjemną tapicerkę. Z przodu sporo miejsca, z tyłu skromniej – jak w przeciętnym kompakcie.
Toyota Corolla IX (2001-07) Polecamy trwałe auta z benzyniakami, po liftingu (od 2004 roku). Ceny: od 7000 zł.
Cztery gwiazdki za ochronę podróżnych to wynik rozbitej Mazdy 3 po liftingu (z kurtynami).
Usterki benzyniaka 2.0 Silnik ma dwa czułe punkty: klapy sterujące w kolektorze dolotowym i zużywające się pierścienie tłokowe (spalanie oleju).
Obok wersji hatchback (na zdjęciach) spotkacie na rynku sedana. Jest on nieco dłuższy (5d: 4420 mm, sedan: 4490 mm) i ma większy bagażnik (413 l a nie 300 l).
Ciekawa stylistyka, niezłe materiały wykończeniowe – Mazda może się podobać.
Problemy z klimatyzacją W układzie wentylacji często uszkodzeniu ulega sterownik wentylatora. Zdarzają się też usterki przekaźników, klap sterujących przepływem powietrza itp.