Auto Świat Używane Co warto kupić Chrysler Grand Voyager - duży i niedrogi, ale czy trwały?

Chrysler Grand Voyager - duży i niedrogi, ale czy trwały?

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
|
Aktualizacja

Chrysler Grand Voyager to obszerne nadwozie, nierzadko świetne wyposażenie, przyzwoita trwałość i niezła cena – duży amerykański van może być ciekawą alternatywą dla nielicznych europejskich wozów tego typu

Używany Chrysler Grand Voyager - duży i niedrogi, ale czy trwały?
Zobacz galerię (17)
Auto Świat / Archiwum
Używany Chrysler Grand Voyager - duży i niedrogi, ale czy trwały?

Chrysler Grand Voyager - trochę historii

Chrysler Grand Voyager to prawdziwa legenda motoryzacji – na początku lat 80. XX wieku współtworzył klasę dużych vanów, a za konkurenta miał jedynie Renault Espace’a. Kolejne generacje zdobyły niemałe uznanie, samochód stał się najpopularniejszym modelem tego typu na świecie – w 2008 r., podczas prezentacji Voyagera V, chwalono się dotychczasową sprzedażą na poziomie 12 mln sztuk.

Najnowsza generacja Chryslera Voyagera występuje już tylko z długim rozstawem osi (czyli jako Grand). O dziwo, samochód nie zrobił kariery rynkowej. Wiązało się to z problemami Chryslera, które doprowadziły do przejęcia marki przez grupę Fiata. W niemal całej Europie od 2011 r. opisywany model oferowano (po lekkim liftingu) jako Lancię Voyager, po czym całkowicie zniknął z rynku! Dlaczego?

Chrysler Grand Voyager - mnóstwo przestrzeni

Przestrzeń we wnętrzu to bez wątpienia ogromna zaleta Chryslera Grand Voyagera. Zdecydowano się na układ siedzeń 2+2+3 i nawet kanapa w trzecim rzędzie oferuje dużo miejsca. Co ważne, w takiej konfiguracji siedzeń na bagaż ciągle jest jeszcze (według danych producenta, do dachu) ponad 900 l!

Do tego można doliczyć podpodłogowe skrytki, przeznaczone na fotele – znany z poprzedniej generacji Voyagera system Stow 'n Go, pozwalający schować wszystkie fotele na płasko, jest tu standardem. Co więcej, można szukać egzemplarzy, w których siedzenia drugiego rzędu się obraca, dzięki czemu powstaje mała sala konferencyjna (układ Swivel 'n Go).

Nie wszystkie auta mają ekskluzywne wyposażenie – warto mieć to na uwadze, gdy wybiera się egzemplarz dla siebie. Choć Lancia przeszła tylko kosmetyczne modyfikacje, to jednak wnętrze można uznać za znacznie bardziej przyjemne. Jednak i tu jakość tworzyw może nie zadowolić co wybredniejszych klientów.

Chrysler Grand Voyager - co pod maską?

Wśród Chryslerów dostępnych na rynku dominują auta z motorem wysokoprężnym – to przyzwoite 2.8 CRD (rzędowa czterocylindrówka). Co prawda, silnik jest bardziej hałaśliwy i pracuje mniej kulturalnie niż np. 2.0 Multijet (podobna moc), ale okazuje się dość trwały. Spalanie? Nie ma nic za darmo, w mieście to 10-11 l/100 km.

Alternatywą może być benzynowe V6. Początkowo stosowano głównie wersję 3.8, która jednak jest paliwożerna – w mieście nie ma co liczyć na wartości poniżej 20 l/100 km. Oszczędniejszy i przyjemniejszy na co dzień okazuje się silnik 3.6, wprowadzony jeszcze w Chryslerze, ale bardziej popularny w Lancii – potrafi się zadowolić w mieście nawet 15 l/100 km. Jednostki przyzwoicie tolerują instalację gazową. Chrysler Grand Voyager prowadzi się bardziej dostojnie niż sportowo.

Chrysler Grand Voyager - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę

Chrysler Grand Voyager zaliczył kilka wpadek jakościowych. W ramach akcji naprawiano poduszki boczne, nieszczelność w układzie klimatyzacji może doprowadzić do uszkodzenia modułu poduszek powietrznych (świeci się kontrolka). Kolejny problem dotyczył systemu otwierania i zamykania bocznych szybek uchylnych (układ się przegrzewał). Skoki napięcia (np. niewłaściwe odłączanie akumulatora) powodowały uszkodzenia systemu audio MyGig (inny kłopot związany z tym urządzeniem: konieczność aktualizacji oprogramowania). Spadający z uchwytu tłumik i szybkie zużycie hamulców to już tylko drobiazgi.

Chrysler Grand Voyager - co warto sprawdzić podczas oględzin używanego auta

Skrzynia biegów - zdarzają się egzemplarze mające spore problemy z układem sterowania.

Silnik 2.8 CRD - jednostka o dużo większej renomie niż stare silniki VM. Niestety, niemałe przebiegi robią swoje – kłopoty z osprzętem.

Zawieszenie - przeciętna trwałość elementów podwozia, co jest typowe dla dużych, ciężkich aut.

Mechanizm drzwi - w elektrycznie sterowanych drzwiach może dojść do przetarcia wiązki elektrycznej, a w konsekwencji – nawet do… zapłonu wewnątrz drzwi.

Chrysler Grand Voyager - dane techniczne

3.82.8 CRD
Silnik – typ/cyl./zaworybenz./V6/12t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3)37782775
Moc maks. (KM/obr./min)193/5200163/3800
Maks. mom. (Nm/obr./min)305/4000360/1600-3000
Skrzynia biegów/napęd6 aut./przedni6 aut./przedni
Poj. zbiornika paliwa (l)7676
Masa wł./ładowność (kg)od 2025/675od 2025/675
Rozstaw osi (mm)30783078
Wym. (dł./szer./wys.; mm)5143/1954/17505143/1954/1750
Przysp. 0-100 km/h (s)12,612,8
Prędkość maks. (km/h)190186
Spalanie (wg EU; l/100 km)18,8/9,1/12,712,8/7,3/9,3

Chrysler Grand Voyager - serwis

Olej silnikowyco 20 tys. km lub rok
Filtr powietrzaco 40 tys. km
Filtr przeciwpyłkowyco 20 tys. km
Płyn hamulcowyco 2 lata
Płyn chłodzącyco 160 tys. km lub 5 l.
Filtr paliwaco 40 tys. km
Olej w skrzyni aut.**co 100 tys. km
Napęd rozrząduco 100 tys. km

*dane dla Chryslera Grand Voyagera 2.8 CRD z 2010 r., dla Lancii Voyager podobne interwały przeglądowe; **zalecenia serwisu, według danych producenta – co 200 tys. km

Chrysler Grand Voyager - ceny części

Filtr powietrzaod 50 zł
Filtr olejuod 70 zł
Klocki hamul. (przód)od 220 zł
Tarcze hamul. (przód)od 420 zł
Świeca żarowa (szt.)od 170 zł
Łożysko koła (tył)**od 650 zł
Amortyzatory (przód)od 640 zł
Reflektorod 500 zł

*ceny dotyczą nieoryginalnych części do Chryslera Voyagera 2.8 CRD dostępnych poza siecią ASO; **cena wraz z piastą koła

Chrysler Grand Voyager - to nam się podoba

Ogromna przestrzeń we wnętrzu oraz w bagażniku (również przy 7 osobach), przyzwoita trwałość mechaniczna, akceptowalne spalanie (benzyniak 3.6, 2.8 CRD).

Chrysler Grand Voyager - to nam się nie podoba

Ograniczona podaż ofert, przeciętna jakość wykończenia wnętrza, możliwe problemy z szybkim zakupem niektórych części, nie wszystkie auta mają świetne wyposażenie.

Chrysler Grand Voyager - nasza opinia

Przez lata Chrysler Grand Voyager wyznaczał kierunki rozwoju w klasie vanów, tymczasem wprowadzenie najnowszej generacji, a nawet zmiana marki na Lancię, nie wyszły mu na dobre – zniknął z Europy. Zanotowano kilka wpadek jakościowych, ale wiele rzeczy naprawia się tanio.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak