• Niska cena nie musi oznaczać kiepskiej jakości! Dacia Lodgy doskonale to udowadnia – nie ma wyszukanego wnętrza, ale proste rozwiązania przekładają się na tanią eksploatację
  • Dacia Lodgy to najtańsze auto dla 7 osób w salonach, tak samo jest na rynku wtórnym (oczywiście biorąc pod uwagę wiek)
  • Sprawdzone diesle, proste benzyniaki 1.6 i nowoczesny, choć kontrowersyjny 1.2 TCe

Najtańszy 7-miejscowy van, dużo samochodu za małe pieniądze - Dacia Lodgy miała w salonach sprzedaży naprawdę mocne atuty, mimo to nie ma tych aut na drogach przesadnie dużo. Gdyby pojawiło się kilka lat wcześniej, mogłoby zrobić prawdziwą furorę. Tymczasem w ostatnich latach popularność vanów wyraźnie spada na rzecz SUV-ów i crossoverów. Często jednak „tani” oznacza „kiepski” – czy tak samo będzie w przypadku Dacii Lodgy? W salonach była przynajmniej gwarancja, a na rynku wtórnym niskie wydatki podczas zakupu mogą oznaczać niewspółmiernie wysokie nakłady na utrzymanie właściwego stanu technicznego. W przypadku Dacii Lodgy ryzyko kosztownych usterek nie jest jednak wysokie, wręcz przeciwnie – samochód okazuje się dość trwały.

Dacia Lodgy powstała z wykorzystaniem wielu podzespołów Renault – nie ma w tym nic złego. W momencie debiutu stawiano na silnik 1.6, ale jeszcze… ośmiozaworowy! Rzeczywiście to jednostka bardzo prosta w obsłudze, z tanim napędem rozrządu i łatwą jego wymianą – cała operacja (z pompą cieczy) kosztuje ok. 700 zł (w Dacii Duster 1.6 16V z zalecaną wymianą kół zmiennych faz rozrządu potrzeba ponad dwa razy więcej!). Oczywiście, nie ma nic za darmo – lepiej nie liczyć na dobrą dynamikę ani oszczędność (średnia nawet powyżej 10 l/100 km). Dynamika poprawiła się po wprowadzeniu nissanowskiego silnika 1.6 – to znacznie nowsza jednostka z łańcuchowym napędem rozrządu i 16-zaworową głowicą. 

Oba silniki 1.6 uchodzą za dobre do zastosowania instalacji LPG. Rzeczywiście – mają prostą budowę, niewymagającą skomplikowanych systemów. Podczas kalkulacji warto zwrócić uwagę na regulację luzu zaworowego. W silniku 8V to bardzo proste (śruby; koszt z uszczelką pokrywy zaworów: ok. 300 zł), w 16V – znacznie droższe (ponad 1000 zł), bo wymaga użycia płytek. Jeśli chcecie kupić Dacię Lodgy z już zamontowanym gazem, lepiej dobrze zastanówcie się nad… fabrycznym rozwiązaniem. Teoretycznie powinno być lepsze, ale w praktyce jest źródłem kłopotów. Renault najczęściej elektronicznie blokowało sterowniki, a to umożliwia dostęp jedynie autoryzowanym serwisom. Tymczasem te nie radzą sobie z usterkami, wymieniają wtryskiwacze, elektrozawory itp. Pół biedy, jeśli auto jest jeszcze na gwarancji, ale gdy klient musi za wszystko płacić? Gazownicy czasem radzą sobie w ten sposób, że zakładają inne sterowniki (niezestrojone z instalacją), żeby tylko np. odczytać błędy.

Dacia Lodgy 1.2 TCe - Nowoczesny, ale…

Inne kłopoty dotykają benzyniaka 1.2 TCe. Na tle wersji 1.6 (również tej nissanowskiej) ma on wiele zalet – znacznie chętniej, z lekkością wkręca się na obroty, a delikatnie traktowany potrafi zadowolić się 6-7 l/100 km. Niestety, duża partia silników (niektóre źródła mówią, że… wszystkie do 2016 r.) jest obarczona ryzykiem poważnej usterki. Zaczyna się od sporego zużycia oleju (do serwisu auta często trafiają z niemal pustą miską!), kolejny etap to uszkodzenie napinacza rozrządu. W efekcie wymagany jest remont kapitalny (niezbyt bogata oferta części, często trzeba korzystać z oryginalnych) lub szukanie innego silnika. Ale „goły” słupek z niedużym przebiegiem to wydatek 3-4 tys. zł, przekładka osprzętu i całej jednostki (trzeba wyciągnąć zespół napędowy) trwa kilkanaście godzin, co oznacza dalsze wydatki – razem min. 6 tys. zł.

Bezpiecznym wyborem okazuje się diesel (to już poprawiona wersja, chwalona za trwałość!). Jeśli był właściwie serwisowany i eksploatowany, przebiegi rzędu 250 tys. km nie robią na nim wrażenia. Typowe usterki to drobne wycieki z okolic termostatu, nie można też wykluczyć np. przytkania filtra DPF.

Dacia Lodgy - brak rdzy, solidne podwozie

Proste, ale w miarę solidne silniki to nie koniec zalet Dacii Lodgy. Podwozie dość dobrze zabezpieczono przed korozją. Zdarzają się miejsca (jak rant otworu tylnej klapy), w których można znaleźć rdzę, ale na płycie podłogowej czy w profilach zamkniętych to rzadki „gość”. Kolejne mocne punkty to instalacja elektryczna – psują się co prawda manetki włączania świateł, ale łatwo kupić zamienniki. Zdarzają się też awarie np. komputerów komfortu, tyle że tu również stosunkowo łatwo o trafną diagnozę problemu. W 2014 r. na rynek trafiła partia wadliwych akumulatorów (wiele wymieniono w ramach akcji przywoławczej). Inne naprawy to akcja wymiany poduszek czy bloków ABS-u, ale w żadnym wypadku nie dotyczy to dużej liczby samochodów.

Dla kogo Dacia Lodgy będzie dobrym wyborem? Dla kierowcy, który nie oczekuje świetnej dynamiki ani sportowego podwozia, gdyż zawieszenie dostrojono bardziej z myślą o komforcie. Zadowoleni też będą użytkownicy ceniący obszerne wnętrze (duży rozstaw osi), choć tu również można wytknąć braki – np. sposób składania 3. rzędu (pochylamy oparcia, następnie całość „przytulamy” do 2. rzędu) czy też sporą ilość plastiku.

Dacia Lodgy – dane techniczne:

Wszystkiego po trochu: mniej więcej połowa używanych Lodgy oferowanych w sprzedaży ma silnik Diesla. Sporo jest benzyniaków 1.6, ale nie brak też 1.2. Krótko na temat: 1.2 TCe – nowoczesny, ale z problemami; 1.6 82 KM – ośmiozaworowy benzyniak? Obecnie to już naprawdę rzadkość! Można liczyć na niskie koszty napraw i serwisu, ale dynamika i spalanie wypadają kiepsko; 1.6 SCe – silniki z łańcuchowym napędem rozrządu, ma japoński rodowód – został zaadaptowany z Nissanów. Co ciekawe, wersja z fabrycznym LPG występuje w kilku wariantach mocy. 

Dane techniczne* 1.2 TCe 1.6 1.6 LPG 1.6 SCe 1.6 SCe LPG 1.6 SCe LPG
Lata 2012-18 2012-15 2014-15 od 2015 r. 2015-18 od 2018 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 benz. R4/8 benz. R4/8 + LPG benz. R4/16 benz. R4/16 + LPG benz. R4/16 + LPG
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch pasek pasek łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC OHC OHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1197 1598 1598 1598 1598 1598
Moc maks. (KM) przy obr./min 115/4500 82/5000 80/5000 102/5500 102/5500 107/5500
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 190/2000 134/2800 131/2800 156/4000 156/4000 150/4000
Skrzynia biegów** 5M 5M 5M 5M 5M 5M
Prędkość maksymalna (km/h) 179 160 158 172 172 172
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,1 14,5 15,1 11,4 11,7 11,7
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** 7,5/4,9/6,0 9,4/5,7/7,1 11,2/7,3/8,6 (LPG) 8,3/5,7/6,7 8,6/5,6/6,7 (LPG) 7,6-7,7 (śr. WLTP – LPG)
*dane dla wersji podstawowej; **M – manualna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/trasa/średnie

Jeden diesel (1.5 dCi), ale występuje w kilku wersjach: słabsze (poniżej 100 KM) są oszczędne, ale z pewnością nie imponują dynamiką. Jeśli jeździcie ostro i często w trasach, lepiej sięgnąć po mocniejsze. Ośmiozaworówka spełnia nawet najnowsze normy emisji spalin!

Dane techniczne* 1.5 dCi 1.5 dCi 1.5 dCi 1.5 dCi 1.5 dCi
Lata 2012-18 od 2018 r. 2012-15 2015-18 od 2018 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/8 t.diesel R4/8 t.diesel R4/8 t.diesel R4/8 t.diesel R4/8
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu OHC OHC OHC OHC OHC
Pojemność skokowa (cm3) 1461 1461 1461 1461 1461
Moc maks. (KM) przy obr./min 90/3750 95/3750 107/4000 110/4000 115/3750
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 200/1750 220/1750 240/1750 260/1750 260/1750
Skrzynia biegów** 5M 5M, 6M 6M 6M 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 169 172 175 177 185
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,4 13,1 11,6 11,6 10,9
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** 4,9/3,8/4,2 4,1-4,4 (śr. WLTP) 5,3/4,0/4,4 5,3/4,0/4,4 4,1-4,4****
*dane dla wersji podstawowej; **M – manualna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/trasa/średnie

Dacia Lodgy – materiały, serwis, przeglądy:

Materiały eksploatacyjne benzynowe* diesle*
Olej silnikowy 3,3 l (0W-30) 4,4 l (5W-40)
Olej w skrzyni manualnej 2,0 (TL4)-2,4 (JR)-2,7 (JH) l, 75W-80 2,0 (TL4)-2,4 (JR)-2,7 (JH) l, 75W-80
Układ chłodzenia 4,5-5,5 l (na bazie glikolu) 4,5-5,5 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy ok. 1,0 l, DOT 5.1 ok. 1,0 l, DOT 5.1
Napęd rozrządu pasek pasek
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowy co 20-30 tys. km lub co rok co 20-30 tys. km lub co rok
Filtr przeciwpyłkowy co 20-30 tys. km co 20-30 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km co 60 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata co 2 lata
Napęd rozrządu co 90 tys. km co 160 tys. km
Ceny zamienników
Filtr oleju/powietrza od 15/30 zł od 22/40 zł
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) od 110/320 zł od 110/320 zł
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 460/320 zł od 460/320 zł
Sprzęgło (tarcza, docisk i łożysko) od 300 zł od 420 zł (wersja 90 KM)
Rozrząd (zestaw z pompą cieczy) od 310 zł od 415 zł
Reflektor od 320 zł od 320 zł
*dane dla benzyniaka 1.6 8V/82 oraz diesla 1.5/90 i 107 KM

Dacia Lodgy – naszym zdaniem: 

Nie jest to auto, które spektakularnie podbije serca kupujących – Lodgy to raczej rozsądna propozycja dla osób szukających taniego przestronnego vana. Choć samochód jest naprawdę tani, to jednak nie musicie obawiać się natłoku awarii – to zasługa w miarę prostej mechaniki i nieskomplikowanej instalacji elektrycznej.