- Niska cena nie musi oznaczać kiepskiej jakości! Dacia Lodgy doskonale to udowadnia – nie ma wyszukanego wnętrza, ale proste rozwiązania przekładają się na tanią eksploatację
- Dacia Lodgy to najtańsze auto dla 7 osób w salonach, tak samo jest na rynku wtórnym (oczywiście biorąc pod uwagę wiek)
- Sprawdzone diesle, proste benzyniaki 1.6 i nowoczesny, choć kontrowersyjny 1.2 TCe
Najtańszy 7-miejscowy van, dużo samochodu za małe pieniądze - Dacia Lodgy miała w salonach sprzedaży naprawdę mocne atuty, mimo to nie ma tych aut na drogach przesadnie dużo. Gdyby pojawiło się kilka lat wcześniej, mogłoby zrobić prawdziwą furorę. Tymczasem w ostatnich latach popularność vanów wyraźnie spada na rzecz SUV-ów i crossoverów. Często jednak „tani” oznacza „kiepski” – czy tak samo będzie w przypadku Dacii Lodgy? W salonach była przynajmniej gwarancja, a na rynku wtórnym niskie wydatki podczas zakupu mogą oznaczać niewspółmiernie wysokie nakłady na utrzymanie właściwego stanu technicznego. W przypadku Dacii Lodgy ryzyko kosztownych usterek nie jest jednak wysokie, wręcz przeciwnie – samochód okazuje się dość trwały.
Dacia Lodgy powstała z wykorzystaniem wielu podzespołów Renault – nie ma w tym nic złego. W momencie debiutu stawiano na silnik 1.6, ale jeszcze… ośmiozaworowy! Rzeczywiście to jednostka bardzo prosta w obsłudze, z tanim napędem rozrządu i łatwą jego wymianą – cała operacja (z pompą cieczy) kosztuje ok. 700 zł (w Dacii Duster 1.6 16V z zalecaną wymianą kół zmiennych faz rozrządu potrzeba ponad dwa razy więcej!). Oczywiście, nie ma nic za darmo – lepiej nie liczyć na dobrą dynamikę ani oszczędność (średnia nawet powyżej 10 l/100 km). Dynamika poprawiła się po wprowadzeniu nissanowskiego silnika 1.6 – to znacznie nowsza jednostka z łańcuchowym napędem rozrządu i 16-zaworową głowicą.
Oba silniki 1.6 uchodzą za dobre do zastosowania instalacji LPG. Rzeczywiście – mają prostą budowę, niewymagającą skomplikowanych systemów. Podczas kalkulacji warto zwrócić uwagę na regulację luzu zaworowego. W silniku 8V to bardzo proste (śruby; koszt z uszczelką pokrywy zaworów: ok. 300 zł), w 16V – znacznie droższe (ponad 1000 zł), bo wymaga użycia płytek. Jeśli chcecie kupić Dacię Lodgy z już zamontowanym gazem, lepiej dobrze zastanówcie się nad… fabrycznym rozwiązaniem. Teoretycznie powinno być lepsze, ale w praktyce jest źródłem kłopotów. Renault najczęściej elektronicznie blokowało sterowniki, a to umożliwia dostęp jedynie autoryzowanym serwisom. Tymczasem te nie radzą sobie z usterkami, wymieniają wtryskiwacze, elektrozawory itp. Pół biedy, jeśli auto jest jeszcze na gwarancji, ale gdy klient musi za wszystko płacić? Gazownicy czasem radzą sobie w ten sposób, że zakładają inne sterowniki (niezestrojone z instalacją), żeby tylko np. odczytać błędy.
Dacia Lodgy 1.2 TCe - Nowoczesny, ale…
Inne kłopoty dotykają benzyniaka 1.2 TCe. Na tle wersji 1.6 (również tej nissanowskiej) ma on wiele zalet – znacznie chętniej, z lekkością wkręca się na obroty, a delikatnie traktowany potrafi zadowolić się 6-7 l/100 km. Niestety, duża partia silników (niektóre źródła mówią, że… wszystkie do 2016 r.) jest obarczona ryzykiem poważnej usterki. Zaczyna się od sporego zużycia oleju (do serwisu auta często trafiają z niemal pustą miską!), kolejny etap to uszkodzenie napinacza rozrządu. W efekcie wymagany jest remont kapitalny (niezbyt bogata oferta części, często trzeba korzystać z oryginalnych) lub szukanie innego silnika. Ale „goły” słupek z niedużym przebiegiem to wydatek 3-4 tys. zł, przekładka osprzętu i całej jednostki (trzeba wyciągnąć zespół napędowy) trwa kilkanaście godzin, co oznacza dalsze wydatki – razem min. 6 tys. zł.
Bezpiecznym wyborem okazuje się diesel (to już poprawiona wersja, chwalona za trwałość!). Jeśli był właściwie serwisowany i eksploatowany, przebiegi rzędu 250 tys. km nie robią na nim wrażenia. Typowe usterki to drobne wycieki z okolic termostatu, nie można też wykluczyć np. przytkania filtra DPF.
Dacia Lodgy - brak rdzy, solidne podwozie
Proste, ale w miarę solidne silniki to nie koniec zalet Dacii Lodgy. Podwozie dość dobrze zabezpieczono przed korozją. Zdarzają się miejsca (jak rant otworu tylnej klapy), w których można znaleźć rdzę, ale na płycie podłogowej czy w profilach zamkniętych to rzadki „gość”. Kolejne mocne punkty to instalacja elektryczna – psują się co prawda manetki włączania świateł, ale łatwo kupić zamienniki. Zdarzają się też awarie np. komputerów komfortu, tyle że tu również stosunkowo łatwo o trafną diagnozę problemu. W 2014 r. na rynek trafiła partia wadliwych akumulatorów (wiele wymieniono w ramach akcji przywoławczej). Inne naprawy to akcja wymiany poduszek czy bloków ABS-u, ale w żadnym wypadku nie dotyczy to dużej liczby samochodów.
Dla kogo Dacia Lodgy będzie dobrym wyborem? Dla kierowcy, który nie oczekuje świetnej dynamiki ani sportowego podwozia, gdyż zawieszenie dostrojono bardziej z myślą o komforcie. Zadowoleni też będą użytkownicy ceniący obszerne wnętrze (duży rozstaw osi), choć tu również można wytknąć braki – np. sposób składania 3. rzędu (pochylamy oparcia, następnie całość „przytulamy” do 2. rzędu) czy też sporą ilość plastiku.
Dacia Lodgy – dane techniczne:
Wszystkiego po trochu: mniej więcej połowa używanych Lodgy oferowanych w sprzedaży ma silnik Diesla. Sporo jest benzyniaków 1.6, ale nie brak też 1.2. Krótko na temat: 1.2 TCe – nowoczesny, ale z problemami; 1.6 82 KM – ośmiozaworowy benzyniak? Obecnie to już naprawdę rzadkość! Można liczyć na niskie koszty napraw i serwisu, ale dynamika i spalanie wypadają kiepsko; 1.6 SCe – silniki z łańcuchowym napędem rozrządu, ma japoński rodowód – został zaadaptowany z Nissanów. Co ciekawe, wersja z fabrycznym LPG występuje w kilku wariantach mocy.
Dane techniczne* | 1.2 TCe | 1.6 | 1.6 LPG | 1.6 SCe | 1.6 SCe LPG | 1.6 SCe LPG |
Lata | 2012-18 | 2012-15 | 2014-15 | od 2015 r. | 2015-18 | od 2018 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | benz. R4/8 | benz. R4/8 + LPG | benz. R4/16 | benz. R4/16 + LPG | benz. R4/16 + LPG |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | pasek | pasek | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | OHC | OHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1197 | 1598 | 1598 | 1598 | 1598 | 1598 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 115/4500 | 82/5000 | 80/5000 | 102/5500 | 102/5500 | 107/5500 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 190/2000 | 134/2800 | 131/2800 | 156/4000 | 156/4000 | 150/4000 |
Skrzynia biegów** | 5M | 5M | 5M | 5M | 5M | 5M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 179 | 160 | 158 | 172 | 172 | 172 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,1 | 14,5 | 15,1 | 11,4 | 11,7 | 11,7 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 7,5/4,9/6,0 | 9,4/5,7/7,1 | 11,2/7,3/8,6 (LPG) | 8,3/5,7/6,7 | 8,6/5,6/6,7 (LPG) | 7,6-7,7 (śr. WLTP – LPG) |
*dane dla wersji podstawowej; **M – manualna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/trasa/średnie |
Jeden diesel (1.5 dCi), ale występuje w kilku wersjach: słabsze (poniżej 100 KM) są oszczędne, ale z pewnością nie imponują dynamiką. Jeśli jeździcie ostro i często w trasach, lepiej sięgnąć po mocniejsze. Ośmiozaworówka spełnia nawet najnowsze normy emisji spalin!
Dane techniczne* | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
Lata | 2012-18 | od 2018 r. | 2012-15 | 2015-18 | od 2018 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | OHC | OHC | OHC | OHC | OHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1461 | 1461 | 1461 | 1461 | 1461 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 90/3750 | 95/3750 | 107/4000 | 110/4000 | 115/3750 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 200/1750 | 220/1750 | 240/1750 | 260/1750 | 260/1750 |
Skrzynia biegów** | 5M | 5M, 6M | 6M | 6M | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 169 | 172 | 175 | 177 | 185 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,4 | 13,1 | 11,6 | 11,6 | 10,9 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 4,9/3,8/4,2 | 4,1-4,4 (śr. WLTP) | 5,3/4,0/4,4 | 5,3/4,0/4,4 | 4,1-4,4**** |
*dane dla wersji podstawowej; **M – manualna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/trasa/średnie |
Dacia Lodgy – materiały, serwis, przeglądy:
Materiały eksploatacyjne | benzynowe* | diesle* |
Olej silnikowy | 3,3 l (0W-30) | 4,4 l (5W-40) |
Olej w skrzyni manualnej | 2,0 (TL4)-2,4 (JR)-2,7 (JH) l, 75W-80 | 2,0 (TL4)-2,4 (JR)-2,7 (JH) l, 75W-80 |
Układ chłodzenia | 4,5-5,5 l (na bazie glikolu) | 4,5-5,5 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | ok. 1,0 l, DOT 5.1 | ok. 1,0 l, DOT 5.1 |
Napęd rozrządu | pasek | pasek |
Interwały międzyprzeglądowe | ||
Olej silnikowy | co 20-30 tys. km lub co rok | co 20-30 tys. km lub co rok |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20-30 tys. km | co 20-30 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata | co 2 lata |
Napęd rozrządu | co 90 tys. km | co 160 tys. km |
Ceny zamienników | ||
Filtr oleju/powietrza | od 15/30 zł | od 22/40 zł |
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) | od 110/320 zł | od 110/320 zł |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 460/320 zł | od 460/320 zł |
Sprzęgło (tarcza, docisk i łożysko) | od 300 zł | od 420 zł (wersja 90 KM) |
Rozrząd (zestaw z pompą cieczy) | od 310 zł | od 415 zł |
Reflektor | od 320 zł | od 320 zł |
*dane dla benzyniaka 1.6 8V/82 oraz diesla 1.5/90 i 107 KM |
Dacia Lodgy – naszym zdaniem:
Nie jest to auto, które spektakularnie podbije serca kupujących – Lodgy to raczej rozsądna propozycja dla osób szukających taniego przestronnego vana. Choć samochód jest naprawdę tani, to jednak nie musicie obawiać się natłoku awarii – to zasługa w miarę prostej mechaniki i nieskomplikowanej instalacji elektrycznej.
Podwozie Lodgy preferuje spokojną jazdę – zdecydowanie bardziej nastawione jest na komfort niż szybkie pokonywanie zakrętów.
Lodge to klasyczny, kompaktowy van, który konkuruje z takimi modelami jak Scenic czy Zafira.
Deska rozdzielcza jest wykonana z taniego plastiku, ale została nieźle zmontowana. Ergonomia akceptowalna. Nawet po 200 tys. km można liczyć na ciszę, choć – z drugiej strony – zdarza się, że hałasują nawet nowe auta.
Fabryczna nawigacja, tempomat i ogranicznik prędkości – Lodgy to pierwsza Dacia z takimi „bajerami”. W autach sprowadzonych może brakować polskiej mapy. Początkowo radio było seryjne tylko w topowych wersjach, za to zawsze występuje z wygodnym pilotem do sterowania pod kierownicą. Klimatyzacja manualna jest dość częstym dodatkiem, automatycznej nie przewidziano. Schowek w górnej części deski rozdzielczej.
Fotele nastawione bardziej na wygodę, słabe trzymanie boczne. Dużo miejsca. Często występuje tapicerka "skóropodobna", ale okazuje się bardzo śliska.
Trzecia ławka ma całe siedzisko i dzielone oparcie. Dobre warunki podróży, oczywiście, bardziej dla nastolatków niż dorosłych.
Odmiana pięciomiejscowa zachwyca bagażnikiem: 827 l do linii szyb! Maksymalnie to aż 2617 l!
Za 3. rzędem na bagaż pozostaje 207 l. To niewiele, ale taka jest uroda kompaktowych vanów. Dodatkową kanapę łatwo całkowicie wyjąć, co pozwala uzyskać przestrzeń jak w wersji 5-osobowej. Siatka rozpinana za kanapą to świetny element, poprawiający wykorzystanie przestrzeni, ale nie występuje często.
Problem z przełączaniem silnika z benzyny na gaz, szarpanie – fabryczne LPG jest słabo dopracowane, mechanicy z ASO… rozkładają ręce, a niezależne warsztaty mają ograniczone możliwości diagnostyki. Często warto zmienić elektronikę i część instalacji na „niezależną”, choć może to pochłonąć nawet połowę wartości instalacji. Gaz stosowano tylko w silnikach 1.6 (zarówno 8V, jak i 16V), odradzamy montaż instalacji w 1.2 TCe.
Silnik 1.2 TCe: wysokie zużycie oleju silnikowego, błędy elektroniczne, hałas z okolicy rozrządu. Wysokie zużycie oleju silnikowego skutkuje zużyciem napinacza łańcucha rozrządu i samego łańcucha. Kompletny remont może być trudny (koszty!), częściej kończy się wymianą silnika na inny, używany. Koszt naprawy: od 4000 zł.
Brak możliwości włączenia świateł mijania. Winę ponoszą wypalone styki w manetce włączania świateł. Na rynku dostępne są tanie zamienniki (ceny już znacznie poniżej 100 zł!), ale nie zawsze długo działają. Wymiana jest dość łatwa i poradzi sobie z nią mechanik amator. Koszt naprawy: od 150 zł.
Stuki w przednim zawieszeniu. Podwozie Lodgy dzielnie znosi dziury w polskich drogach, ale nie brak też egzemplarzy, które pokonały już ponad 200 tys. km, dlatego liczyć się trzeba ze zużyciem elementów. Kompletny przedni wahacz dobrej firmy kupicie już za 200 zł.
W wyniku obciążeń w układzie kierowniczym istnieje ryzyko pęknięcia przegubu drążka kierowniczego od strony przekładni kierowniczej (możliwa nawet utrata panowania nad autem!). Na rynku polskim kampanią naprawczą objęto 590 aut (Lodgy, Dokker, Sandero i Logan). Naprawa w ramach akcji serwisowej. Dotyczy aut wyprodukowanych od 17 września do 4 grudnia 2015 r.
Drobne ślady korozji w podwoziu i na rancie tylnej klapy, "wypryski" na relingach. Nadwozie i podwozie Lodgy są bardzo dobrze zabezpieczone przed rdzą, najbardziej newralgiczne punkty to krawędź pod uszczelką klapy bagażnika oraz miejsce w okolicy zbiornika paliwa.
Wersja nadwozia – kompaktowy van. Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4498/1751/1683 mm; rozstaw osi: 2810 mm.
Konkurent Kangoo
Dokker w dużej mierze bazuje na modelu Lodgy – maję tę samą płytę podłogową z takim samym rozstawem osi. Dokker jest jednak krótszy, ale wyższy, dzięki czemu zachowano zbliżoną przestrzeń ładunkową. Podobna jest też paleta silników (dochodzi np. słabszy diesel – 75 KM). Ciekawostką są odsuwane drzwi boczne – z prawej strony lub po obu.
Auto z wielofunkcyjnym nadwoziem występuje jako osobowe lub dostawcze, Dokker van zmieści od 3,3 do 3,9 m3 towaru o masie do 750 kg.
Nawet osobowa wersja Dokkera pomieści mnóstwo bagażu – od 800 do 3000 l. Po bokach szare twarde tworzywo. Dwuskrzydłowe tylne drzwi są wygodniejsze w otwieraniu, ale słupek środkowy ogranicza nieco widoczność do tyłu.
2012 r.
W marcu prezentacja w Genewie, jesienią w salonach. Silniki 1.2, 1.6 i 1.5.
2014 r.
Debiut wersji 1.6 8V z fabrycznym LPG.
2015 r.
Zmieniony silnik 1.6 – miejsce motoru Renault (8V!) zajęła jednostka Nissana (16V, z łańcuchem rozrządu).
2016 r.
Nieznaczny lifting – modernizacja grilla, poprawki we wnętrzu.
Mówi się już o następcy Lodgy, ale ma to być nie van, tylko 7-miejscowy SUV/crossover.
Dacia? W ogóle wytrzyma 100 tys. km? Wielu testujących było sceptycznie nastawionych do samochodu, ale kolejne kilometry konsekwentnie zmieniały ich zdanie – wygląd i własności jezdne nie zachwycają, ale wnętrze jest funkcjonalne. Auto pokonywało testowy dystans praktycznie bez awarii, dystansując zdecydowanie droższych konkurentów (pomijając ingerencję kun, popsuty wskaźnik paliwa i przełącznik świateł). Wynik oględzin po demontażu: drobne ślady korozji na rancie bagażnika (pod uszczelką), ale praktycznie brak rdzy na łączeniach blach i w podwoziu oraz w profilach zamkniętych! Problemów nie sprawiał też silnik, choć pod maską znalazł się kontrowersyjny doładowany benzyniak 1.2 – zarówno pomiar osiągów (przed testem i po nim), jak i wymiary cylindrów (po pokonaniu 100 tys. km) nie wzbudziły podejrzeń. Koła zębate i synchronizatory skrzyni biegów też nie uległy zużyciu.
Lodgy w teren? Odmiana Stepway w ofercie Dacii oznacza wersje uterenowione. Zakres zmian nie jest jednak taki sam w każdym modelu, np. w Sandero można liczyć na zdecydowanie większy prześwit. A w Lodgy? Pokazana w 2014 r. odmiana różni się tylko stylistyką oraz wyposażeniem. Najbardziej widoczne są oczywiście dodatkowe osłony nadkoli i drzwi z tworzywa sztucznego oraz srebrne na zderzakach. Odmiana Stepway bazuje na bogatej wersji Laureate – ma jeszcze kilka dodatków, ale była zazwyczaj oferowana z uboższą paletą silników (zależnie od rocznika).
Przewidziano tylko przedni napęd i manualne skrzynie (5- lub 6-biegowe w najmocniejszych wersjach dCi). Benzyniaki to proste jednostki Renault 1.6 8V(!) lub nissanowska 1.6 16V oraz nieśmiertelny diesel 1.5. Jest też nowoczesny motor Renault 1.2 TCe – z bezpośrednim wtryskiem benzyny i turbo (na fot.).
Rumuński van korzysta z „rozciągniętej” wersji platformy B koncernu Nissan-Renault (auta miejskie i kompaktowe). Z przodu pracują kolumny resorujące, z tyłu belka skrętna.
Lodgy ma tytuł… najgorszego auta z 2012 r. – zdobyło 3 gwiazdki. Nie oznacza to zagrożenia życia, ale kabina wyraźnie się zdeformowała (słupek i dach oraz tunel środkowy).
Lodgy… w sporcie: wersja Glace (2011 r.) miała napęd 4x4 i silnik 3.0 V6. To oczywiście jednostkowa konstrukcja nie mająca wiele wspólnego z seryjnym autem. Była przygotowana do wyścigów na lodzie.