- Niska cena nie musi oznaczać kiepskiej jakości! Dacia Lodgy doskonale to udowadnia – nie ma wyszukanego wnętrza, ale proste rozwiązania przekładają się na tanią eksploatację
- Dacia Lodgy to najtańsze auto dla 7 osób w salonach, tak samo jest na rynku wtórnym (oczywiście biorąc pod uwagę wiek)
- Sprawdzone diesle, proste benzyniaki 1.6 i nowoczesny, choć kontrowersyjny 1.2 TCe
Najtańszy 7-miejscowy van, dużo samochodu za małe pieniądze - Dacia Lodgy miała w salonach sprzedaży naprawdę mocne atuty, mimo to nie ma tych aut na drogach przesadnie dużo. Gdyby pojawiło się kilka lat wcześniej, mogłoby zrobić prawdziwą furorę. Tymczasem w ostatnich latach popularność vanów wyraźnie spada na rzecz SUV-ów i crossoverów. Często jednak „tani” oznacza „kiepski” – czy tak samo będzie w przypadku Dacii Lodgy? W salonach była przynajmniej gwarancja, a na rynku wtórnym niskie wydatki podczas zakupu mogą oznaczać niewspółmiernie wysokie nakłady na utrzymanie właściwego stanu technicznego. W przypadku Dacii Lodgy ryzyko kosztownych usterek nie jest jednak wysokie, wręcz przeciwnie – samochód okazuje się dość trwały.
Dacia Lodgy powstała z wykorzystaniem wielu podzespołów Renault – nie ma w tym nic złego. W momencie debiutu stawiano na silnik 1.6, ale jeszcze… ośmiozaworowy! Rzeczywiście to jednostka bardzo prosta w obsłudze, z tanim napędem rozrządu i łatwą jego wymianą – cała operacja (z pompą cieczy) kosztuje ok. 700 zł (w Dacii Duster 1.6 16V z zalecaną wymianą kół zmiennych faz rozrządu potrzeba ponad dwa razy więcej!). Oczywiście, nie ma nic za darmo – lepiej nie liczyć na dobrą dynamikę ani oszczędność (średnia nawet powyżej 10 l/100 km). Dynamika poprawiła się po wprowadzeniu nissanowskiego silnika 1.6 – to znacznie nowsza jednostka z łańcuchowym napędem rozrządu i 16-zaworową głowicą.
Oba silniki 1.6 uchodzą za dobre do zastosowania instalacji LPG. Rzeczywiście – mają prostą budowę, niewymagającą skomplikowanych systemów. Podczas kalkulacji warto zwrócić uwagę na regulację luzu zaworowego. W silniku 8V to bardzo proste (śruby; koszt z uszczelką pokrywy zaworów: ok. 300 zł), w 16V – znacznie droższe (ponad 1000 zł), bo wymaga użycia płytek. Jeśli chcecie kupić Dacię Lodgy z już zamontowanym gazem, lepiej dobrze zastanówcie się nad… fabrycznym rozwiązaniem. Teoretycznie powinno być lepsze, ale w praktyce jest źródłem kłopotów. Renault najczęściej elektronicznie blokowało sterowniki, a to umożliwia dostęp jedynie autoryzowanym serwisom. Tymczasem te nie radzą sobie z usterkami, wymieniają wtryskiwacze, elektrozawory itp. Pół biedy, jeśli auto jest jeszcze na gwarancji, ale gdy klient musi za wszystko płacić? Gazownicy czasem radzą sobie w ten sposób, że zakładają inne sterowniki (niezestrojone z instalacją), żeby tylko np. odczytać błędy.
Dacia Lodgy 1.2 TCe - Nowoczesny, ale…
Inne kłopoty dotykają benzyniaka 1.2 TCe. Na tle wersji 1.6 (również tej nissanowskiej) ma on wiele zalet – znacznie chętniej, z lekkością wkręca się na obroty, a delikatnie traktowany potrafi zadowolić się 6-7 l/100 km. Niestety, duża partia silników (niektóre źródła mówią, że… wszystkie do 2016 r.) jest obarczona ryzykiem poważnej usterki. Zaczyna się od sporego zużycia oleju (do serwisu auta często trafiają z niemal pustą miską!), kolejny etap to uszkodzenie napinacza rozrządu. W efekcie wymagany jest remont kapitalny (niezbyt bogata oferta części, często trzeba korzystać z oryginalnych) lub szukanie innego silnika. Ale „goły” słupek z niedużym przebiegiem to wydatek 3-4 tys. zł, przekładka osprzętu i całej jednostki (trzeba wyciągnąć zespół napędowy) trwa kilkanaście godzin, co oznacza dalsze wydatki – razem min. 6 tys. zł.
Bezpiecznym wyborem okazuje się diesel (to już poprawiona wersja, chwalona za trwałość!). Jeśli był właściwie serwisowany i eksploatowany, przebiegi rzędu 250 tys. km nie robią na nim wrażenia. Typowe usterki to drobne wycieki z okolic termostatu, nie można też wykluczyć np. przytkania filtra DPF.
Dacia Lodgy - brak rdzy, solidne podwozie
Proste, ale w miarę solidne silniki to nie koniec zalet Dacii Lodgy. Podwozie dość dobrze zabezpieczono przed korozją. Zdarzają się miejsca (jak rant otworu tylnej klapy), w których można znaleźć rdzę, ale na płycie podłogowej czy w profilach zamkniętych to rzadki „gość”. Kolejne mocne punkty to instalacja elektryczna – psują się co prawda manetki włączania świateł, ale łatwo kupić zamienniki. Zdarzają się też awarie np. komputerów komfortu, tyle że tu również stosunkowo łatwo o trafną diagnozę problemu. W 2014 r. na rynek trafiła partia wadliwych akumulatorów (wiele wymieniono w ramach akcji przywoławczej). Inne naprawy to akcja wymiany poduszek czy bloków ABS-u, ale w żadnym wypadku nie dotyczy to dużej liczby samochodów.
Dla kogo Dacia Lodgy będzie dobrym wyborem? Dla kierowcy, który nie oczekuje świetnej dynamiki ani sportowego podwozia, gdyż zawieszenie dostrojono bardziej z myślą o komforcie. Zadowoleni też będą użytkownicy ceniący obszerne wnętrze (duży rozstaw osi), choć tu również można wytknąć braki – np. sposób składania 3. rzędu (pochylamy oparcia, następnie całość „przytulamy” do 2. rzędu) czy też sporą ilość plastiku.
Dacia Lodgy – dane techniczne:
Wszystkiego po trochu: mniej więcej połowa używanych Lodgy oferowanych w sprzedaży ma silnik Diesla. Sporo jest benzyniaków 1.6, ale nie brak też 1.2. Krótko na temat: 1.2 TCe – nowoczesny, ale z problemami; 1.6 82 KM – ośmiozaworowy benzyniak? Obecnie to już naprawdę rzadkość! Można liczyć na niskie koszty napraw i serwisu, ale dynamika i spalanie wypadają kiepsko; 1.6 SCe – silniki z łańcuchowym napędem rozrządu, ma japoński rodowód – został zaadaptowany z Nissanów. Co ciekawe, wersja z fabrycznym LPG występuje w kilku wariantach mocy.
Dane techniczne* | 1.2 TCe | 1.6 | 1.6 LPG | 1.6 SCe | 1.6 SCe LPG | 1.6 SCe LPG |
Lata | 2012-18 | 2012-15 | 2014-15 | od 2015 r. | 2015-18 | od 2018 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | benz. R4/8 | benz. R4/8 + LPG | benz. R4/16 | benz. R4/16 + LPG | benz. R4/16 + LPG |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | pasek | pasek | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | OHC | OHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1197 | 1598 | 1598 | 1598 | 1598 | 1598 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 115/4500 | 82/5000 | 80/5000 | 102/5500 | 102/5500 | 107/5500 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 190/2000 | 134/2800 | 131/2800 | 156/4000 | 156/4000 | 150/4000 |
Skrzynia biegów** | 5M | 5M | 5M | 5M | 5M | 5M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 179 | 160 | 158 | 172 | 172 | 172 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,1 | 14,5 | 15,1 | 11,4 | 11,7 | 11,7 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 7,5/4,9/6,0 | 9,4/5,7/7,1 | 11,2/7,3/8,6 (LPG) | 8,3/5,7/6,7 | 8,6/5,6/6,7 (LPG) | 7,6-7,7 (śr. WLTP – LPG) |
*dane dla wersji podstawowej; **M – manualna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/trasa/średnie |
Jeden diesel (1.5 dCi), ale występuje w kilku wersjach: słabsze (poniżej 100 KM) są oszczędne, ale z pewnością nie imponują dynamiką. Jeśli jeździcie ostro i często w trasach, lepiej sięgnąć po mocniejsze. Ośmiozaworówka spełnia nawet najnowsze normy emisji spalin!
Dane techniczne* | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
Lata | 2012-18 | od 2018 r. | 2012-15 | 2015-18 | od 2018 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | OHC | OHC | OHC | OHC | OHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1461 | 1461 | 1461 | 1461 | 1461 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 90/3750 | 95/3750 | 107/4000 | 110/4000 | 115/3750 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 200/1750 | 220/1750 | 240/1750 | 260/1750 | 260/1750 |
Skrzynia biegów** | 5M | 5M, 6M | 6M | 6M | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 169 | 172 | 175 | 177 | 185 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,4 | 13,1 | 11,6 | 11,6 | 10,9 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 4,9/3,8/4,2 | 4,1-4,4 (śr. WLTP) | 5,3/4,0/4,4 | 5,3/4,0/4,4 | 4,1-4,4**** |
*dane dla wersji podstawowej; **M – manualna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/trasa/średnie |
Dacia Lodgy – materiały, serwis, przeglądy:
Materiały eksploatacyjne | benzynowe* | diesle* |
Olej silnikowy | 3,3 l (0W-30) | 4,4 l (5W-40) |
Olej w skrzyni manualnej | 2,0 (TL4)-2,4 (JR)-2,7 (JH) l, 75W-80 | 2,0 (TL4)-2,4 (JR)-2,7 (JH) l, 75W-80 |
Układ chłodzenia | 4,5-5,5 l (na bazie glikolu) | 4,5-5,5 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | ok. 1,0 l, DOT 5.1 | ok. 1,0 l, DOT 5.1 |
Napęd rozrządu | pasek | pasek |
Interwały międzyprzeglądowe | ||
Olej silnikowy | co 20-30 tys. km lub co rok | co 20-30 tys. km lub co rok |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20-30 tys. km | co 20-30 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata | co 2 lata |
Napęd rozrządu | co 90 tys. km | co 160 tys. km |
Ceny zamienników | ||
Filtr oleju/powietrza | od 15/30 zł | od 22/40 zł |
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) | od 110/320 zł | od 110/320 zł |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 460/320 zł | od 460/320 zł |
Sprzęgło (tarcza, docisk i łożysko) | od 300 zł | od 420 zł (wersja 90 KM) |
Rozrząd (zestaw z pompą cieczy) | od 310 zł | od 415 zł |
Reflektor | od 320 zł | od 320 zł |
*dane dla benzyniaka 1.6 8V/82 oraz diesla 1.5/90 i 107 KM |
Dacia Lodgy – naszym zdaniem:
Nie jest to auto, które spektakularnie podbije serca kupujących – Lodgy to raczej rozsądna propozycja dla osób szukających taniego przestronnego vana. Choć samochód jest naprawdę tani, to jednak nie musicie obawiać się natłoku awarii – to zasługa w miarę prostej mechaniki i nieskomplikowanej instalacji elektrycznej.