Klasa E to dla Mercedesa bardzo ważny model: nie tylko świetnie się sprzedaje (przynosi zapewno spory dochód), lecz także świadczy o stanie zaawansowania technologii niemieckiego producenta. Jest też wyznacznikiem jakości całej marki – w tańszych modelach zawsze można zrzucić winę na oszczędności.
Poprzednie generacje miały sporo problemów: W210 bardzo mocno koroduje (w wielu przypadkach zagraża to bezpieczeństwu), W211 z kolei niechlubnie zasłynęło awariami elektroniki i pomp SBC. Jak jest w W212? Mercedes podkreślał zaangażowanie w poprawę bezpieczeństwa i komfortu, ale nie mówił wiele o jakości. Obecnie najstarsze egzemplarze mają już 8 lat – czy należy się ich bać?
50 tys. zł to minimum za auto w dobrym stanie
Różne rzeczy mogą świadczyć o trwałości i jakości samochodu. Gdy przeglądaliśmy w internecie oferty używanych Mercedesów klasy E, naszą uwagę zwróciły dość liczne wpisy dotyczące wysokich przebiegów tych aut. Zdarzają się klasy E, które przejechały… ponad 700 tys. km(!), a stan licznika rzędu 300-400 tys. km to nic nadzwyczajnego. Właściwie to bardzo dobrze świadczy o modelu. Nawet taksówkarze często pozbywają się klasy E dopiero po przekroczeniu ponad 500 tys. km.
Oczywiście, mimo całkiem wysokiej jakości samochodu nie możecie liczyć na małe wydatki eksploatacyjne. Wiele czynności trzeba powierzać wyspecjalizowanym warsztatom (niekoniecznie ASO), dysponującym zaawansowanym sprzętem diagnostycznym. Wobec takiego poziomu skomplikowania rozwiązań po prostu nie można liczyć na tanie naprawy.
Mercedes klasy E - bezpiecznie i wygodnie
Mercedes położył ogromny nacisk na bezpieczeństwo – twierdził nawet, że to „najbezpieczniejsze auto świata”. Czy miał do tego podstawy? Raczej tak. Wszystkie samochody wyposażono m.in. w system automatycznego hamowania awaryjnego (gdy radary wykryją zagrożenie kolizją), klasa E potrafi też działać samodzielnie, żeby zapobiec kolizji lub zminimalizować jej skutki. Reflektory auta są tak skonstruowane, żeby nie oślepiały innych kierowców, nawet gdy prowadzący zapomni o zmianie świateł (adaptacyjny asystent świateł). Zasięg reflektorów to nawet 300 m!
Systemy podnoszące bezpieczeństwo można by jeszcze długo wymieniać. A co klasa E ma do zaoferowania w kwestii komfortu? Na pewno świetnie wykończone, obszerne wnętrze. Co prawda, słychać czasem głosy, że kabinie pod względem jakości materiałów bliżej do klasy C niż S, ale ogólnie poziom wykończenia nie jest zły.
Z pewnością ma znaczenie to, po którą wersję sięgacie, bo obok dość ponurych aut spotkacie bardzo bogato wyposażone, z atrakcyjną stylistyką. Do klasy S aspirują fotele z aktywnymi zagłówkami i dwustopniową funkcją masażu. W najlepszych wariantach piezoelektryczne zawory, w zależności od prędkości auta, skrętu kierownicy i przyspieszenia bocznego, napełniają odpowiednio poduszki fotela, gwarantujące pewne trzymanie ciała pasażera.
Samochód zapewnia też odpowiednią ilość miejsca. Zarówno z przodu, jak i z tyłu jest go tu pod dostatkiem, szerokość wnętrza to 1500 mm z przodu i o 5 mm więcej z tyłu. W kombi znajdziecie nieco więcej miejsca w kabinie.
Mercedes klasy E - małe auto dostawcze?
Mercedes jest nie tylko ładny i wygodny, lecz także bardzo praktyczny. Oczywiście, na tym polu zdecydowanie wyróżnia się kombi z ogromną przestrzenią ładunkową – 695 l pozwala już nie tylko wyjechać na wakacje, lecz także na prowadzenie małego biznesu. Dzięki pneumatycznemu zawieszeniu (w tej wersji standard na tylnej osi) auto jest też niewrażliwe na ciężar przewożonego towaru.
W autach sprzedawanych na polskim rynku dominuje silnik wysokoprężny 2.1 CDI. Nie jest to zła jednostka, średnie spalanie to 7 l/100 km (bez względu na wariant mocy). W początkowym okresie produkcji doskonale znanym problemem była niska jakość piezoelektrycznych wtryskiwaczy Delphi. Większość jednostek została już naprawiona. Coraz częściej silnikowi dokuczają za to wycieki płynu chłodzącego (łamie się króciec umieszczony pod filtrem paliwa; naprawa to koszt nieco ponad 100 zł) oraz zużycie rozrządu. Czasem słychać gwizd turbosprężarki.
Mercedes klasy E - dobrze wyciszone wnętrze
Przy okazji opisu diesla 2.1 warto pochwalić wyciszenie kabiny – nawet w tej wersji pasażerowie nie są atakowani nieprzyjemnymi hałasami. Znacznie wygodniej podróżuje się autem z silnikiem wysokoprężnym V6 – to udana konstrukcja, choć oczywiście, wysokie przebiegi każą z uwagą przyglądać się każdemu autu (szczególnie należy sprawdzić wyciek z chłodnicy oleju pomiędzy cylindrami). Filtr cząstek stałych sprawia problemy głównie w autach eksploatowanych w mieście. Co ciekawe, wypalanie serwisowe (połączone z wymianą oleju) nie zawsze przynosi dobre rezultaty – lepiej nie zwlekać i wyjechać za miasto na dłuższą przejażdżkę.
Ogromna lista wariantów silnikowych (patrz tabela) obejmuje tylko wersje europejskie, czasem można też spotkać nieco inne odmiany jednostek napędowych.
Mercedes klasy E - olej lepiej częściej wymieniać!
Inne kłopoty związane z Mercedesem klasy E? Nie ma ich aż tak dużo. Z mechanicznych warto wymienić możliwość zużycia koła zębatego wałków wyrównoważających w starszych jednostkach benzynowych M272 (3.5). Czasem problemy sprawia zawieszenie pneumatyczne – uszkodzeniu ulegają miechy. Warto wymieniać je parami, ale w przypadku oryginalnych zapłacicie 5000 zł za same poduszki. Znacznie taniej będzie z użyciem zamienników: od 900 zł za sztukę.
Klasa E ma wiele solidnych podzespołów, nie słychać o problemach z korozją, w nadwoziu czasem trzeba walczyć z wodą przeciekającą do wnętrza bagażnika. Elektronika nie sprawia kłopotów, niekiedy strajkują elektryczne szyby czy centralny zamek, ale nie trzeba wymieniać kosztownych modułów, lecz raczej szukać przerw w instalacji. Dość niską żywotność mają żarniki ksenonów (ciekawostka: reflektory z początku produkcji są pojedyncze, jedynie przedzielono je kolorowym paskiem).
Mercedes klasy E 212 – dane techniczne i orientacyjne ceny (benzynowe R4):
Dane techniczne* | 1.8 200 NGT | 1.8 200 CGI | 1.8 250 CGI | 2.0 200 | 2.0 250 |
Lata | 2011-13 | 2009-13 | 2009-13 | 2013-16 | 2013-16 |
Silnik – typ, liczba zaworów | k.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1796 | 1796 | 1796 | 1991 | 1991 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 163/5500 | 184/5250 | 204/5500 | 184/5500 | 211/5500 |
Maks. moment (Nm) przy obr./min | 240/3000-4000 | 270/1800-4200 | 310/2000-4300 | 270/1200-4000 | 350/1200-4000 |
Skrzynia biegów** | 5A | 6M, 5A, 7A | 5A, 7A | 6M, 7A | 7A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 224 | 235 | 238 | 233 | 243 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,4 | 8,5 | 7,8 | 8,2 | 7,4 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 5,5 kg/100 km | 10,0/5,7/7,3 | 10,3/6,1/7,6 | 8,0/5,0/6,1 | 7,5/4,8/5,8 |
*dane dla wersji z manualną skrzynią (chyba że w standardzie przewidziano „automat”); **6M – skrzynie manualne, 5A, 7A – skrzynie automatyczne | |||||
2009 | – | 54 600 | 58 600 | – | – |
2010 | – | 62 100 | 66 600 | – | – |
2011 | 77 900 | 70 500 | 75 600 | – | – |
2012 | 88 200 | 79 800 | 85 600 | – | – |
2013 | 97 900 | 88 600 | 95 100 | 92 700 | 96 900 |
Mercedes klasy E 212 – dane techniczne i orientacyjne ceny (benzynowe V6):
Dane techniczne | 3.5 300 CGI | 3.5 350 | 3.5 350 CGI | 3.5 350 CGI | 3.5 400 |
Lata | 2011-14 | 2009-11 | 2009-11 | 2011-14 | 2014-16 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. V6/24 | benz. V6/24 | benz. V6/24 | benz. V6/24 | bit.benz. V6/24 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | 2 x DOHC | 2 x DOHC | 2 x DOHC | 2 x DOHC | 2 x DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 3498 | 3498 | 3498 | 3498 | 3498 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 252/6500 | 272/6000 | 292/6400 | 306/6500 | 333/5250-6000 |
Maks. moment (Nm) przy obr./min | 340/3500-4500 | 350/2400-5000 | 365/3000-5100 | 370/3500-5250 | 480/1200-4000 |
Skrzynia biegów* | 7A | 7A | 7A | 7A | 7A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,1 | 7,2 | 6,8 | 6,3 | 5,3 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 9,5/5,3/6,8 | 13,6/7,3/9,6 | 12,4/6,3/8,5 | 9,5/5,3/6,8 | 9,4/5,4/6,9 |
*7A – skrzynie automatyczne | |||||
2009 | – | 69 000 | 70 700 | – | – |
2010 | – | 78 400 | 80 400 | – | – |
2011 | 85 300 | 89 000 | 91 200 | 94 200 | – |
2012 | 98 200 | – | – | 106 600 | – |
2013 | 109 100 | – | – | 118 400 | – |
Mercedes klasy E 212 – dane techniczne i orientacyjne ceny (benzynowe V6 i V8):
Dane techniczne | 3.0 400 | 4.7 500 | 5.5 500 |
Lata | 2013-14 | 2011-16 | 2009-11 |
Silnik – typ, liczba zaworów | bit.benz. V6/24 | bit.benz. V8/32 | benz. V8/32 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | 2 x DOHC | 2 x DOHC | 2 x DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 2996 | 4663 | 5461 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 333/5500 | 408/5000-5750 | 388/6000 |
Maks. moment (Nm) przy obr./min | 480/1400-4000 | 600/1600-4750 | 530/2800-4800 |
Skrzynia biegów* | 7A | 7A | 7A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 5,3 | 5,2 | 5,2 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 10,4/5,8/7,5 | 12,6/6,7/8,9 | 16,7/8,0/11,2 |
*7A – skrzynie automatyczne | |||
2009 | – | – | 89 700 |
2010 | – | – | 101 900 |
2011 | – | 117 200 | 116 400 |
2012 | – | 133 500 | – |
2013 | 129 200 | 149 200 | – |
Mercedes klasy E 212 – dane techniczne i orientacyjne ceny (AMG):
Dane techniczne | 5.5 63 AMG | 5.5 63 AMG | 5.5 63 AMG S | 6.2 63 AMG | 6.2 63 AMG |
Lata | 2011-13 | 2011-16 | 2013-16 | 2009-10 | 2010-11 |
Silnik – typ, liczba zaworów | bit.benz. V8/32 | bit.benz. V8/32 | bit.benz. V8/32 | benz. V8/32 | benz. V8/32 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | 2 x DOHC | 2 x DOHC | 2 x DOHC | 2 x DOHC | 2 x DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 5461 | 5461 | 5461 | 6208 | 6208 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 525/5250-5750 | 557/5250-5750 | 585/5500 | 514/6800 | 525/6800 |
Maks. moment (Nm) przy obr./min | 700/1700-5000 | 710/1750-5000** | 800/2000-4500 | 630/5200 | 630/5200 |
Skrzynia biegów* | 7A | 7A | 7A | 7A | 7A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 300 | pow. 300 | pow. 300 | 250 | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 4,3 | 4,2 | 3,6 | 4,5 | 4,5 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 13,8/7,5/9,8 | 13,8/7,5/9,8 | 14,4/7,9/10,3 | 22,3/9,8/14,3 | 18,7/9,1/12,6 |
*7A – skrzynie automatyczne; **początkowo moc 557 KM w wersji Perfomance (800 Nm) | |||||
2009 | – | – | – | 143 500 | – |
2010 | – | – | – | 167 700 | 167 700 |
2011 | 220 000 | 240 000 | – | – | 191 600 |
2012 | 245 000 | 265 000 | – | – | – |
2013 | 270 000 | 290 000 | 310 000 | – | – |
Mercedes klasy E 212 – dane techniczne i orientacyjne ceny (diesle R4):
Dane techniczne* | 2.0 200 | 2.0 220 | 2.0 250 | 300 Hybrid |
Lata | 2009-16 | 2009-16 | 2009-16 | 2012-15 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/16 | bit.diesel R4/16 | bit.diesel R4/16 | bit.diesel R4 + el. |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 2143 | 2143 | 2143 | 2143 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 136/2800 | 170/3000 | 204/4200 | 204/3800 + 27 |
Maks. moment (Nm) przy obr./min | 360/1600-2600 | 400/1400-2800 | 500/1600-1800 | 500 + 250 |
Skrzynia biegów** | 6M, 5A, 7A | 6M, 5A, 7A, 9A | 6M, 5A, 7A, 9A | 7A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 231 | 240 | 242 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,2 | 8,7 | 7,7 | 7,5 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 6,6/4,4/5,2 | 6,9/4,4/5,3 | 6,9/4,4/5,3 | 4,1/4,1/4,1 |
*dane dla wersji z manualną skrzynią (chyba że w standardzie przewidziano „automat”); **6M – skrzynie manualne, 5A, 7A, 9A – skrzynie automatyczne | ||||
2009 | 54 600 | 57 900 | 63 700 | – |
2010 | 59 600 | 63 200 | 69 600 | – |
2011 | 68 500 | 72 500 | 79 900 | – |
2012 | 77 300 | 81 900 | 90 200 | 94 000 |
2013 | 85 700 | 90 800 | 100 000 | 105 000 |
Mercedes klasy E 212 – dane techniczne i orientacyjne ceny (diesle V6):
Dane techniczne | 3.0 350 | 3.0 300/350 | 3.0 350 | 3.0 350 |
Lata | 2009-13 | 2009-16 | 2013-16 | 2010-13 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel V6/24 | t.diesel V6/24 | t.diesel V6/24 | t.diesel V6/24 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | 2 x DOHC | 2 x DOHC | 2 x DOHC | 2 x DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 2987 | 2987 | 2987 | 2987 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 211/3400 | 231/3800 | 252/3600 | 265/3800 |
Maks. moment (Nm) przy obr./min | 540/1600-2400 | 540/1600-2400 | 620/1600-2400 | 620/1600-2400 |
Skrzynia biegów* | 7A | 7A, 9A | 7A, 9A | 7A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 239 | 250 | 250 | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,8 | 6,8 | 6,6 | 6,2 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 9,7/5,2/6,8 | 8,9/5,5/6,8 | 6,9/4,7/5,5 | 7,7/5,0/6,0 |
*7A, 9A – skrzynie automatyczne | ||||
2009 | 75 200 | 73 700 | – | – |
2010 | 82 200 | 80 500 | – | 81 900 |
2011 | 92 600 | 87 900 | – | 90 700 |
2012 | 105 900 | 100 600 | – | 103 800 |
2013 | 127 100 | 120 700 | 131 600 | 124 500 |
Mercedes klasy E 212 – eksploatacja, ceny części:
Materiały eksploatacyjne | benzynowe (dla 1.8) | diesle (dla 2.1 sprzed liftingu) |
Olej silnikowy | 5,5 l, 5W-30 (MB 229.5) | 6,5 l, 5W-30 (z DPF MB 229.31) |
Olej w skrzyni manualnej | 1,2 l; 75W-80 (MB 235.10) | 1,5-1,8 l; 75W-80 (MB 235.10) |
Układ chłodzenia | 5,6 l (na bazie glikolu) | poj. wg wskazań (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | 0,6 l, DOT 4+ | 0,6 l, DOT 4+ |
Napęd rozrządu | łańcuch | łańcuch |
Interwały międzyprzeglądowe** | ||
Olej silnikowy | wg wskazań komputera (zazwyczaj co 20-30 tys. km) | wg wskazań komputera (zazwyczaj co 20-30 tys. km) |
Filtr przeciwpyłkowy | każdy przegląd | każdy przegląd |
Filtr powietrza | co drugi przegląd | co drugi przegląd |
Płyn hamulcowy | co 2 lata | co 2 lata |
Napęd rozrządu | bez wymiany okresowej | bez wymiany okresowej |
Ceny zamienników (zł) | benzynowe (dla 1.8/184 KM) | diesle (dla 2.1/170 KM sprzed liftingu) |
Filtr oleju/powietrza | od 37/62 | od 39/140 |
Klocki/tarcze hamulcowe | od 270/560 | od 270/560 |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 1200/800 | od 1200/800 |
Chłodnica cieczy | od 810 | od 1105 |
Zestaw łożysk koła przedniego | od 190 | od 190 |
Sworzeń wahacza przedniego | od 120 | od 120 |
Reflektor/błotnik | od 780/600 | od 780/600 |
Naszym zdaniem: jest nieźle!
Nareszcie Mercedes znowu jest w dobrej formie. Owszem, opisywanej klasie E daleko do W123 czy W124, ale na tle „210-ki” i „211-ki” wypada naprawdę nieźle. Kolejne plusy to komfort jazdy i świetne prowadzenie. Oczywiście, takiego auta nie można kupić zamiast np. nowego modelu kompaktowego – w przypadku Mercedesa koszty utrzymania z pewnością będą zdecydowanie wyższe, jest też ryzyko drogich awarii. To jednak znak czasu: auta są tak skomplikowane konstrukcyjnie, że po prostu nie da się ich tanio serwisować. Mimo 8 lat obecności na rynku ten Mercedes zdaje egzamin.