Zaczniemy od pozytywnych cech – nadwozie nie boryka się z korozją. Trwałe jest zawieszenie, szczególnie pancerna okazuje się tylna belka skrętna. Kłopotów nie musicie spodziewać się ze strony elektroniki czy też elektromechanicznego układu kierowniczego. Dobrze serwisowana Astra nie powinna zawieść w trasie.

Który silnik będzie bezpieczny?

Jeśli chodzi o wybór silnika, to wolnossące benzyniaki okazują się godne zaufania. Niemal wszystkie mają system Twinport – regulację długości kanałów dolotowych. Układ klapek czasem blokuje się w skrajnym położeniu, ale da się go naprawić. Żeby zlikwidować wyciek oleju w okolicach sprzęgła, nie zawsze wystarczy wymiana simmeringu, czasem trzeba uszczelnić ostatnią podporę wału korbowego. W przypadku motorów wysokoprężnych musicie się liczyć z typowymi przypadłościami współczesnych diesli – usterkami układu paliwowego, turbiny, „dwumasu” i filtrów cząstek stałych. Nie występują one jednak częściej niż w konkurencyjnych modelach. W wersjach 1.3 zdarzają się rozciągnięte łańcuchy rozrządu, zaś w 1.9 16V CDTI do 2006 r. – usterki klap w układzie dolotowym (wymiana kolektora).

W sześciobiegowych ręcznych skrzyniach czasem możecie się spotkać z głośną pracą łożysk. Kiedyś Opel nie przewidywał naprawy, obecnie dostępny jest komplet części zamiennych (usługa w ASO z robocizną – ok. 3000 zł). Jedyna powtarzalna usterka elektroniki to nieprawidłowe działanie modułu CIM pod kolumną kierowniczą – naprawa kosztuje 500 zł. Poza tym pamiętajcie, że Astra H jest już od blisko 10 lat na rynku i nierzadko traficie na egzemplarze z przebiegiem powyżej 300 tys. km. Nie liczcie na całkowitą niezawodność takich samochodów!

Podsumowanie

Astra III to z pewnością jedna z bardziej atrakcyjnych propozycji spośród kompaktów w wieku do 10 lat. Wysoka użyteczność nadwozia idzie tu w parze z ciekawymi silnikami oraz nadspodziewanie wysoką trwałością. Obsługa nie jest ani szczególnie kosztowna, ani skomplikowana. Warto jednak pamiętać, że naprawa nowoczesnych diesli, systemu IDS+ czy skrętnych reflektorów ksenonowych będzie droższa niż w przypadku prostych klasycznych rozwiązań. Jeśli chcecie uniknąć takich kosztów, wybierzcie podstawowe odmiany wyposażeniowe. Kolejna zaleta kompaktu Opla to bogata oferta łatwo dostępnych zamienników w różnych przedziałach cenowych.

Plusy:

liczne warianty nadwoziowe (na czele z praktycznym kombi) i wyposażeniowe

bogata paleta silników o szerokim zakresie mocy oraz osiągów

wysoka trwałość nadwozia i mechanizmów, niezbyt kosztowne naprawy

Minusy:

niewielkie niedociągnięcia w ergonomii wnętrza (nisko położone pokrętła i np. wyświetlacz nawigacji)

słabe osiągi diesla 1.3 i benzyniaka 1.2

kosztowne naprawy diesli

Zdaniem fachowca:

MARCIN RĘBALSKI, szef obsługi posprzedażnej w Auto Żoliborz:

Pomimo dość długiej już obecności Astry III na rynku trudno wskazać jej typowe niedomagania – zawieszenie często wytrzymuje ponad 100 tys. km, silniki benzynowe to nadzwyczaj trwałe jednostki. Diesle borykają się z typowymi awariami, ale również i one nie są drogie w naprawie. Polecam stronę myopelservice.com – to ciekawa, innowacyjna na skalę światową platforma informacyjna dla naszych klientów, gdzie można m.in. podejrzeć historię serwisową swojego samochodu.

Ceny zamienników w zł.

Dla Astry III 1.7 CDTI/100 KM z 2005 r.

filtr oleju od 22
filtr powietrza od 35
filtr kabinowy od 25
klocki hamulcowe (przód) od 95
tarcze hamulcowe (p.; kpl.) od 210
amortyzatory (przód; kpl.) od 320
amortyzatory (tył; kpl.) od 190
sprzęgło (z wysprz., bez koła) od 1230
termostat od 30
turbosprężarka od 1670
zestaw łożysk z piastą (tył) od 350
końcówka drążka kierowniczego od 52
wahacz trójkątny (przód, kpl.) od 240