Auto Świat Używane Co warto kupić Hit na polskich drogach – Opel Astra III Dobra, tania i... trwała

Hit na polskich drogach – Opel Astra III Dobra, tania i... trwała

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Do zakupu Opla Astry III zachęcają: bogactwo wersji silnikowych, duża paleta praktycznych nadwozi oraz bogate wyposażenie. Kolejne ważne argumenty to dobre zabezpieczenie przed korozją, niezła jakość wykonania i rozsądna cena.

001_astra_hit
Zobacz galerię (8)
Auto Świat
001_astra_hit

Przed autem kompaktowym stoją szczególnie trudne zadania: nabywcy oczekują wysokiej funkcjonalności, niskich kosztów zakupu i eksploatacji oraz dobrej trwałości. Kupujący nowe auta skupiają się na dwóch pierwszych czynnikach, zwolennicy rynku wtórnego dużą wagę przykładają do ostatniej z tych cech. Jak wypada Opel Astra III na tle tych oczekiwań?

Może będzie to zaskakujące, ale Astra potrafi bez większych kłopotów zaspokoić oczekiwania wszystkich. Do wyboru przewidziano cztery nadwozia, zaś duża paleta silników gwarantuje zarówno symboliczne zużycie paliwa (diesel 1.3), jak i czysto sportowe doznania w 240-konnym wariancie OPC.

Bardzo dobrą propozycją dla rodzin jest odmiana kombi. Podobnie jak w sedanie, wykorzystano tu przedłużoną płytę podłogową, co zapewniło sporą przestrzeń na tylnej kanapie i wzorowy bagażnik. W wielu egzemplarzach Opla Astry III spotkamy takie udogodnienia jak przesuwana wzdłużnie kanapa, składane na płasko oparcie fotela przedniego pasażera czy też system szyn bocznych w bagażniku, podnoszący jego funkcjonalność.

Opel Astra III — akceptowalne koszty obsługi, wysoka funkcjonalność

Pojemności kufrów są różne i zależą od tego, czy w Astrze znalazł się zestaw naprawczy do opon, "dojazdówka", koło zapasowe czy przesuwana kanapa tylna. Np. zestaw naprawczy w hatchbacku pozwala zaoszczędzić względem "dojazdówki" 30 l. W danych po prawej stronie podaliśmy pojemności wersji podstawowych.

Wyposażenie seryjne Opla Astry III? Zadowalające. Do tego często było wzbogacone o automatyczną klimatyzację, adaptacyjne reflektory, system IDS+ (z regulacją sztywności nieco obniżonego podwozia i zmianą trybu działania pedału gazu oraz przekładni kierowniczej).

Podobną wagę konstruktorzy przyłożyli do zapewnienia wysokiej trwałości. Nawet najstarsze egzemplarze wolne są od kosztownych usterek. Oczywiście, musicie pamiętać o tym, że na rynku znajduje się mnóstwo Astr, w tym: poflotowe z dużymi przebiegami, sprowadzone po poważnych kolizjach z zagranicy i zaniedbane.

Takie będą źródłem kłopotów. Jednak właściwie eksploatowana i regularnie serwisowana Astra (niekoniecznie w ASO, bo wbrew pozorom to dość prosta konstrukcja) jest zazwyczaj w stanie godnym pochwały.

Opel Astra III — silniki: 1.2, 1.4, 1.4

Wersja 1.2 nie jest niezbyt popularna: słaba, ale 4-cylindrowa – można liczyć na akceptowalną kulturę pracy. Jeśli nie będziecie zbyt wymagający, odwdzięczy się oszczędnością, choć niewiele większą niż 1.4. Wersje 1.4 Opla Astry III okazują się już zupełnie przyzwoite.

Dane techniczne*1.21.41.4
Lata2004-102004-072004-10
Silnik – typ, liczba zaworówbenz. R4/16benz. R4/16benz. R4/16
Pojemność skokowa (cm3)122913641364
Moc maksymalna (kW/KM) przy obr./min59/80 przy 560055/75 przy 560066/90 przy 5600
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min110 przy 4000120 przy 4000125 przy 4000
Prędkość maksymalna (km/h)171168178
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)15,014,913,7
Spalanie wg EU: 
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km)8,0/5,0/6,1bd./bd./6,38,2/5,2/6,3
Orientacyjne ceny używanych Astr według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł)
200413 50013 90014 200
200516 20016 60016 900
200617 80018 20018 500
200719 70020 10020 400
200821 300-22 000
200922 700-23 600
201026 400-27 600

*osiągi i ceny dotyczą wersji 5-drzwiowej

Opel Astra III — silniki benzynowe 1.6 i 1.8

Często spotykane i niezłe silniki. Polecamy odmiany 1.6, gdyż nie tylko mają lepszą dynamikę niż 1.4 (wersji 105 KM sprint 0-100 km/h zajmuje 12,1 s; 90-konne 1.4 – o 1,5 s dłużej), ale też są dość ciche. Do tego rozsądne spalanie. Wolnossący silnik 1.8 okazuje się mało porywający, potrafi sporo "wypić".

Dane techniczne*1.61.61.81.8
Lata2004-072007-122004-072006-10
Silnik – typ, liczba zaworówbenz. R4/16benz. R4/16benz. R4/16benz. R4/16
Pojemność skokowa (cm3)1598159817961796
Moc maksymalna (kW/KM) przy obr./min77/105 przy 600085/115 przy 600092/125 przy 5600103/140 przy 6300
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min150 przy 3900155 przy 4000170 przy 3800175 przy 3800
Prędkość maksymalna (km/h)185191198208
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)12,311,710,910,2
Spalanie wg EU: 
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km)8,6/5,4/6,68,9/5,4/6,710,5/6,2/7,810,1/6,0/7,5
Orientacyjne ceny używanych Astr według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł)
200414 500-14 900
200517 200-17 600-
200618 800-19 20019 500
200720 70020 90021 10021 500
2008-22 50022 900
2009-24 10024 900
2010-27 90028 800

*osiągi i ceny dotyczą wersji 5-drzwiowej

Opel Astra III — silniki z turbodoładowaniem

Najmocniejsze wersje Opla Astry III to turbodoładowane benzyniaki. Ciekawie prezentuje się wersja 1.6, (oszczędność i dobre osiągi), ale najwięcej radości dadzą 2-litrówki z odmianą OPC na czele (mocna, ale czuć wpływ napędu na prowadzenie). Są jednak rzadko spotykane na rynku.

Dane techniczne*1.6 Turbo2.0 Turbo2.0 Turbo2.0 Turbo
Lata2007-102004-072004-102005-10
Silnik – typ, liczba zaworówt.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16
Pojemność skokowa (cm3)1598199819981998
Moc maksymalna (kW/KM) przy obr./min132/180 przy 5500125/170 przy 5200147/200 przy 5400176/240 przy 5600
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min230 przy 1980250 przy 1950262 przy 4200320 przy 2400
Prędkość maksymalna (km/h)221217230244
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)8,38,78,26,4
Spalanie wg EU: 
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km)10,3/6,2/7,712,9/6,9/9,113,1/7,1/9,313,0/7,0/9,2
Orientacyjne ceny używanych Astr według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł)
200414 80015 200
200518 20018 60023 000
200620 40020 80025 400
200722 40022 00022 70028 100
200825 500-26 80036 000
200928 500-30 50041 500
201032 900-36 00048 700

*osiągi i ceny dotyczą wersji 5-drzwiowej

Opel Astra III — silniki wysokoprężne 1.7

Odmiana 1.7 to dobra oraz całkiem trwała jednostka – skonstruowana przez Isuzu i produkowana w Polsce. Liczne warianty mocy pozwalają dobrać coś stosownie do oczekiwań. Motor trochę hałasuje, ale odwdzięcza się akceptowalnym spalaniem i dobrymi osiągami.

Dane techniczne*1.7 CDTI1.7 CDTI1.7 CDTI1.7 CDTI ecoFLEX1.7 CDTI
Lata2004-062004-102007-122008-092007-12
Silnik – typ, liczba zaworówt.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16
Pojemność skokowa (cm3)16861686168616861686
Moc maksymalna (kW/KM) przy obr./min59/80 przy 440074/100 przy 440081/110 przy 380081/110 przy 380092/125 przy 4000
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min170 przy 1800240 przy 2300260 przy 2300260 przy 2300280 przy 2300
Prędkość maksymalna (km/h)168181187188195
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)15,412,311,612,010,4
Spalanie wg EU: 
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km)6,3/4,1/4,96,4/4,2/5,06,2/4,0/4,85,6/3,9/4,56,8/4,6/5,4
Orientacyjne ceny używanych Astr według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł)
200415 00015 300---
200516 50016 800---
200617 60017 900---
2007-20 50020 700-21 200
2008-22 10022 30022 40022 800
2009-24 80025 00025 10025 500
2010-29 50029 700-30 200

*osiągi i ceny dotyczą wersji 5-drzwiowej

Opel Astra III — silniki wysokoprężne 1.3 i 1.9

Włoskie konstrukcje. Najmniejszy diesel pochodzi z polskiej fabryki. Potrafi być rzeczywiście oszczędny (średnie spalanie 5,5 l/100 km), ale jest zdecydowanie zbyt ospały. Maksymalnie wysilony uzyskuje w miarę przyzwoite osiągi. Warianty 1.9 są trochę głośne, ale dość trwałe. Najmocniejszy kusi dynamiką – Opel Astra III z nim pod maską "setkę" osiąga przed upływem 10 s. Polecamy jednak odmianę 120-konną, ponieważ jest trwała i niedroga w naprawach.

Dane techniczne*1.3 CDTI1.9 CDTI1.9 CDTI1.9 CDTI
Lata2005-102005-102004-102004-10
Silnik – typ, liczba zaworówt.diesel R4/16t.diesel R4/8t.diesel R4/8t.diesel R4/16
Pojemność skokowa (cm3)1248191019101910
Moc maksymalna (kW/KM) przy obr./min66/90 przy 400074/100 przy 350088/120 przy 3250110/150 przy 4000
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min200 przy 1750260 przy 1700280 przy 1750320 przy 2000
Prędkość maksymalna (km/h)172180191208
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)13,711,510,58,9
Spalanie wg EU: 
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km)6,2/4,0/4,87,4/4,9/5,87,5/5,0/5,97,7/4,9/5,8
Orientacyjne ceny używanych Astr według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł)
2004-15 60015 700
200515 50016 90017 00017 200
200616 40018 00018 20018 500
200718 60020 90021 90021 300
200820 70022 50023 20024 200
200924 20025 30026 90027 800
201027 90029 90031 00032 700

*osiągi i ceny dotyczą wersji 5-drzwiowej

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak