Przed autem kompaktowym stoją szczególnie trudne zadania: nabywcy oczekują wysokiej funkcjonalności, niskich kosztów zakupu i eksploatacji oraz dobrej trwałości. Kupujący nowe auta skupiają się na dwóch pierwszych czynnikach, zwolennicy rynku wtórnego dużą wagę przykładają do ostatniej z tych cech. Jak wypada Opel Astra III na tle tych oczekiwań?
Zobacz także
Może będzie to zaskakujące, ale Astra potrafi bez większych kłopotów zaspokoić oczekiwania wszystkich. Do wyboru przewidziano cztery nadwozia, zaś duża paleta silników gwarantuje zarówno symboliczne zużycie paliwa (diesel 1.3), jak i czysto sportowe doznania w 240-konnym wariancie OPC.
Bardzo dobrą propozycją dla rodzin jest odmiana kombi. Podobnie jak w sedanie, wykorzystano tu przedłużoną płytę podłogową, co zapewniło sporą przestrzeń na tylnej kanapie i wzorowy bagażnik. W wielu egzemplarzach Opla Astry III spotkamy takie udogodnienia jak przesuwana wzdłużnie kanapa, składane na płasko oparcie fotela przedniego pasażera czy też system szyn bocznych w bagażniku, podnoszący jego funkcjonalność.
Opel Astra III — akceptowalne koszty obsługi, wysoka funkcjonalność
Pojemności kufrów są różne i zależą od tego, czy w Astrze znalazł się zestaw naprawczy do opon, "dojazdówka", koło zapasowe czy przesuwana kanapa tylna. Np. zestaw naprawczy w hatchbacku pozwala zaoszczędzić względem "dojazdówki" 30 l. W danych po prawej stronie podaliśmy pojemności wersji podstawowych.
Wyposażenie seryjne Opla Astry III? Zadowalające. Do tego często było wzbogacone o automatyczną klimatyzację, adaptacyjne reflektory, system IDS+ (z regulacją sztywności nieco obniżonego podwozia i zmianą trybu działania pedału gazu oraz przekładni kierowniczej).
Podobną wagę konstruktorzy przyłożyli do zapewnienia wysokiej trwałości. Nawet najstarsze egzemplarze wolne są od kosztownych usterek. Oczywiście, musicie pamiętać o tym, że na rynku znajduje się mnóstwo Astr, w tym: poflotowe z dużymi przebiegami, sprowadzone po poważnych kolizjach z zagranicy i zaniedbane.
Takie będą źródłem kłopotów. Jednak właściwie eksploatowana i regularnie serwisowana Astra (niekoniecznie w ASO, bo wbrew pozorom to dość prosta konstrukcja) jest zazwyczaj w stanie godnym pochwały.
Opel Astra III — silniki: 1.2, 1.4, 1.4
Wersja 1.2 nie jest niezbyt popularna: słaba, ale 4-cylindrowa – można liczyć na akceptowalną kulturę pracy. Jeśli nie będziecie zbyt wymagający, odwdzięczy się oszczędnością, choć niewiele większą niż 1.4. Wersje 1.4 Opla Astry III okazują się już zupełnie przyzwoite.
Dane techniczne* | 1.2 | 1.4 | 1.4 |
Lata | 2004-10 | 2004-07 | 2004-10 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1229 | 1364 | 1364 |
Moc maksymalna (kW/KM) przy obr./min | 59/80 przy 5600 | 55/75 przy 5600 | 66/90 przy 5600 |
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min | 110 przy 4000 | 120 przy 4000 | 125 przy 4000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 171 | 168 | 178 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 15,0 | 14,9 | 13,7 |
Spalanie wg EU: | |||
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) | 8,0/5,0/6,1 | bd./bd./6,3 | 8,2/5,2/6,3 |
Orientacyjne ceny używanych Astr według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł) | |||
2004 | 13 500 | 13 900 | 14 200 |
2005 | 16 200 | 16 600 | 16 900 |
2006 | 17 800 | 18 200 | 18 500 |
2007 | 19 700 | 20 100 | 20 400 |
2008 | 21 300 | - | 22 000 |
2009 | 22 700 | - | 23 600 |
2010 | 26 400 | - | 27 600 |
*osiągi i ceny dotyczą wersji 5-drzwiowej
Opel Astra III — silniki benzynowe 1.6 i 1.8
Często spotykane i niezłe silniki. Polecamy odmiany 1.6, gdyż nie tylko mają lepszą dynamikę niż 1.4 (wersji 105 KM sprint 0-100 km/h zajmuje 12,1 s; 90-konne 1.4 – o 1,5 s dłużej), ale też są dość ciche. Do tego rozsądne spalanie. Wolnossący silnik 1.8 okazuje się mało porywający, potrafi sporo "wypić".
Dane techniczne* | 1.6 | 1.6 | 1.8 | 1.8 |
Lata | 2004-07 | 2007-12 | 2004-07 | 2006-10 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1598 | 1796 | 1796 |
Moc maksymalna (kW/KM) przy obr./min | 77/105 przy 6000 | 85/115 przy 6000 | 92/125 przy 5600 | 103/140 przy 6300 |
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min | 150 przy 3900 | 155 przy 4000 | 170 przy 3800 | 175 przy 3800 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 191 | 198 | 208 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,3 | 11,7 | 10,9 | 10,2 |
Spalanie wg EU: | ||||
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) | 8,6/5,4/6,6 | 8,9/5,4/6,7 | 10,5/6,2/7,8 | 10,1/6,0/7,5 |
Orientacyjne ceny używanych Astr według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł) | ||||
2004 | 14 500 | - | 14 900 | – |
2005 | 17 200 | - | 17 600 | - |
2006 | 18 800 | - | 19 200 | 19 500 |
2007 | 20 700 | 20 900 | 21 100 | 21 500 |
2008 | - | 22 500 | – | 22 900 |
2009 | - | 24 100 | – | 24 900 |
2010 | - | 27 900 | – | 28 800 |
*osiągi i ceny dotyczą wersji 5-drzwiowej
Opel Astra III — silniki z turbodoładowaniem
Najmocniejsze wersje Opla Astry III to turbodoładowane benzyniaki. Ciekawie prezentuje się wersja 1.6, (oszczędność i dobre osiągi), ale najwięcej radości dadzą 2-litrówki z odmianą OPC na czele (mocna, ale czuć wpływ napędu na prowadzenie). Są jednak rzadko spotykane na rynku.
Dane techniczne* | 1.6 Turbo | 2.0 Turbo | 2.0 Turbo | 2.0 Turbo |
Lata | 2007-10 | 2004-07 | 2004-10 | 2005-10 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1998 | 1998 | 1998 |
Moc maksymalna (kW/KM) przy obr./min | 132/180 przy 5500 | 125/170 przy 5200 | 147/200 przy 5400 | 176/240 przy 5600 |
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min | 230 przy 1980 | 250 przy 1950 | 262 przy 4200 | 320 przy 2400 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 221 | 217 | 230 | 244 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,3 | 8,7 | 8,2 | 6,4 |
Spalanie wg EU: | ||||
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) | 10,3/6,2/7,7 | 12,9/6,9/9,1 | 13,1/7,1/9,3 | 13,0/7,0/9,2 |
Orientacyjne ceny używanych Astr według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł) | ||||
2004 | – | 14 800 | 15 200 | – |
2005 | – | 18 200 | 18 600 | 23 000 |
2006 | – | 20 400 | 20 800 | 25 400 |
2007 | 22 400 | 22 000 | 22 700 | 28 100 |
2008 | 25 500 | - | 26 800 | 36 000 |
2009 | 28 500 | - | 30 500 | 41 500 |
2010 | 32 900 | - | 36 000 | 48 700 |
*osiągi i ceny dotyczą wersji 5-drzwiowej
Opel Astra III — silniki wysokoprężne 1.7
Odmiana 1.7 to dobra oraz całkiem trwała jednostka – skonstruowana przez Isuzu i produkowana w Polsce. Liczne warianty mocy pozwalają dobrać coś stosownie do oczekiwań. Motor trochę hałasuje, ale odwdzięcza się akceptowalnym spalaniem i dobrymi osiągami.
Dane techniczne* | 1.7 CDTI | 1.7 CDTI | 1.7 CDTI | 1.7 CDTI ecoFLEX | 1.7 CDTI |
Lata | 2004-06 | 2004-10 | 2007-12 | 2008-09 | 2007-12 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1686 | 1686 | 1686 | 1686 | 1686 |
Moc maksymalna (kW/KM) przy obr./min | 59/80 przy 4400 | 74/100 przy 4400 | 81/110 przy 3800 | 81/110 przy 3800 | 92/125 przy 4000 |
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min | 170 przy 1800 | 240 przy 2300 | 260 przy 2300 | 260 przy 2300 | 280 przy 2300 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 168 | 181 | 187 | 188 | 195 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 15,4 | 12,3 | 11,6 | 12,0 | 10,4 |
Spalanie wg EU: | |||||
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) | 6,3/4,1/4,9 | 6,4/4,2/5,0 | 6,2/4,0/4,8 | 5,6/3,9/4,5 | 6,8/4,6/5,4 |
Orientacyjne ceny używanych Astr według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł) | |||||
2004 | 15 000 | 15 300 | - | - | - |
2005 | 16 500 | 16 800 | - | - | - |
2006 | 17 600 | 17 900 | - | - | - |
2007 | - | 20 500 | 20 700 | - | 21 200 |
2008 | - | 22 100 | 22 300 | 22 400 | 22 800 |
2009 | - | 24 800 | 25 000 | 25 100 | 25 500 |
2010 | - | 29 500 | 29 700 | - | 30 200 |
*osiągi i ceny dotyczą wersji 5-drzwiowej
Opel Astra III — silniki wysokoprężne 1.3 i 1.9
Włoskie konstrukcje. Najmniejszy diesel pochodzi z polskiej fabryki. Potrafi być rzeczywiście oszczędny (średnie spalanie 5,5 l/100 km), ale jest zdecydowanie zbyt ospały. Maksymalnie wysilony uzyskuje w miarę przyzwoite osiągi. Warianty 1.9 są trochę głośne, ale dość trwałe. Najmocniejszy kusi dynamiką – Opel Astra III z nim pod maską "setkę" osiąga przed upływem 10 s. Polecamy jednak odmianę 120-konną, ponieważ jest trwała i niedroga w naprawach.
Dane techniczne* | 1.3 CDTI | 1.9 CDTI | 1.9 CDTI | 1.9 CDTI |
Lata | 2005-10 | 2005-10 | 2004-10 | 2004-10 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1248 | 1910 | 1910 | 1910 |
Moc maksymalna (kW/KM) przy obr./min | 66/90 przy 4000 | 74/100 przy 3500 | 88/120 przy 3250 | 110/150 przy 4000 |
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min | 200 przy 1750 | 260 przy 1700 | 280 przy 1750 | 320 przy 2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 172 | 180 | 191 | 208 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,7 | 11,5 | 10,5 | 8,9 |
Spalanie wg EU: | ||||
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) | 6,2/4,0/4,8 | 7,4/4,9/5,8 | 7,5/5,0/5,9 | 7,7/4,9/5,8 |
Orientacyjne ceny używanych Astr według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł) | ||||
2004 | – | - | 15 600 | 15 700 |
2005 | 15 500 | 16 900 | 17 000 | 17 200 |
2006 | 16 400 | 18 000 | 18 200 | 18 500 |
2007 | 18 600 | 20 900 | 21 900 | 21 300 |
2008 | 20 700 | 22 500 | 23 200 | 24 200 |
2009 | 24 200 | 25 300 | 26 900 | 27 800 |
2010 | 27 900 | 29 900 | 31 000 | 32 700 |
*osiągi i ceny dotyczą wersji 5-drzwiowej