Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Używane > Co warto kupić > Hit na polskich drogach – Opel Astra III Dobra, tania i... trwała

Hit na polskich drogach – Opel Astra III Dobra, tania i... trwała

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Do zakupu Opla Astry III zachęcają: bogactwo wersji silnikowych, duża paleta praktycznych nadwozi oraz bogate wyposażenie. Kolejne ważne argumenty to dobre zabezpieczenie przed korozją, niezła jakość wykonania i rozsądna cena.

001_astra_hitŹródło: Auto Świat

Przed autem kompaktowym stoją szczególnie trudne zadania: nabywcy oczekują wysokiej funkcjonalności, niskich kosztów zakupu i eksploatacji oraz dobrej trwałości. Kupujący nowe auta skupiają się na dwóch pierwszych czynnikach, zwolennicy rynku wtórnego dużą wagę przykładają do ostatniej z tych cech. Jak wypada Opel Astra III na tle tych oczekiwań?

Może będzie to zaskakujące, ale Astra potrafi bez większych kłopotów zaspokoić oczekiwania wszystkich. Do wyboru przewidziano cztery nadwozia, zaś duża paleta silników gwarantuje zarówno symboliczne zużycie paliwa (diesel 1.3), jak i czysto sportowe doznania w 240-konnym wariancie OPC.

Bardzo dobrą propozycją dla rodzin jest odmiana kombi. Podobnie jak w sedanie, wykorzystano tu przedłużoną płytę podłogową, co zapewniło sporą przestrzeń na tylnej kanapie i wzorowy bagażnik. W wielu egzemplarzach Opla Astry III spotkamy takie udogodnienia jak przesuwana wzdłużnie kanapa, składane na płasko oparcie fotela przedniego pasażera czy też system szyn bocznych w bagażniku, podnoszący jego funkcjonalność.

Opel Astra III — akceptowalne koszty obsługi, wysoka funkcjonalność

Pojemności kufrów są różne i zależą od tego, czy w Astrze znalazł się zestaw naprawczy do opon, "dojazdówka", koło zapasowe czy przesuwana kanapa tylna. Np. zestaw naprawczy w hatchbacku pozwala zaoszczędzić względem "dojazdówki" 30 l. W danych po prawej stronie podaliśmy pojemności wersji podstawowych.

Wyposażenie seryjne Opla Astry III? Zadowalające. Do tego często było wzbogacone o automatyczną klimatyzację, adaptacyjne reflektory, system IDS+ (z regulacją sztywności nieco obniżonego podwozia i zmianą trybu działania pedału gazu oraz przekładni kierowniczej).

Podobną wagę konstruktorzy przyłożyli do zapewnienia wysokiej trwałości. Nawet najstarsze egzemplarze wolne są od kosztownych usterek. Oczywiście, musicie pamiętać o tym, że na rynku znajduje się mnóstwo Astr, w tym: poflotowe z dużymi przebiegami, sprowadzone po poważnych kolizjach z zagranicy i zaniedbane.

Takie będą źródłem kłopotów. Jednak właściwie eksploatowana i regularnie serwisowana Astra (niekoniecznie w ASO, bo wbrew pozorom to dość prosta konstrukcja) jest zazwyczaj w stanie godnym pochwały.

Opel Astra III — silniki: 1.2, 1.4, 1.4

Wersja 1.2 nie jest niezbyt popularna: słaba, ale 4-cylindrowa – można liczyć na akceptowalną kulturę pracy. Jeśli nie będziecie zbyt wymagający, odwdzięczy się oszczędnością, choć niewiele większą niż 1.4. Wersje 1.4 Opla Astry III okazują się już zupełnie przyzwoite.

Dane techniczne* 1.2 1.4 1.4
Lata 2004-10 2004-07 2004-10
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1229 1364 1364
Moc maksymalna (kW/KM) przy obr./min 59/80 przy 5600 55/75 przy 5600 66/90 przy 5600
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min 110 przy 4000 120 przy 4000 125 przy 4000
Prędkość maksymalna (km/h) 171 168 178
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 15,0 14,9 13,7
Spalanie wg EU: 
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) 8,0/5,0/6,1 bd./bd./6,3 8,2/5,2/6,3
Orientacyjne ceny używanych Astr według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł)
2004 13 500 13 900 14 200
2005 16 200 16 600 16 900
2006 17 800 18 200 18 500
2007 19 700 20 100 20 400
2008 21 300 - 22 000
2009 22 700 - 23 600
2010 26 400 - 27 600

*osiągi i ceny dotyczą wersji 5-drzwiowej

Opel Astra III — silniki benzynowe 1.6 i 1.8

Często spotykane i niezłe silniki. Polecamy odmiany 1.6, gdyż nie tylko mają lepszą dynamikę niż 1.4 (wersji 105 KM sprint 0-100 km/h zajmuje 12,1 s; 90-konne 1.4 – o 1,5 s dłużej), ale też są dość ciche. Do tego rozsądne spalanie. Wolnossący silnik 1.8 okazuje się mało porywający, potrafi sporo "wypić".

Dane techniczne* 1.6 1.6 1.8 1.8
Lata 2004-07 2007-12 2004-07 2006-10
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1598 1598 1796 1796
Moc maksymalna (kW/KM) przy obr./min 77/105 przy 6000 85/115 przy 6000 92/125 przy 5600 103/140 przy 6300
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min 150 przy 3900 155 przy 4000 170 przy 3800 175 przy 3800
Prędkość maksymalna (km/h) 185 191 198 208
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,3 11,7 10,9 10,2
Spalanie wg EU: 
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) 8,6/5,4/6,6 8,9/5,4/6,7 10,5/6,2/7,8 10,1/6,0/7,5
Orientacyjne ceny używanych Astr według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł)
2004 14 500 - 14 900
2005 17 200 - 17 600 -
2006 18 800 - 19 200 19 500
2007 20 700 20 900 21 100 21 500
2008 - 22 500 22 900
2009 - 24 100 24 900
2010 - 27 900 28 800

*osiągi i ceny dotyczą wersji 5-drzwiowej

Opel Astra III — silniki z turbodoładowaniem

Najmocniejsze wersje Opla Astry III to turbodoładowane benzyniaki. Ciekawie prezentuje się wersja 1.6, (oszczędność i dobre osiągi), ale najwięcej radości dadzą 2-litrówki z odmianą OPC na czele (mocna, ale czuć wpływ napędu na prowadzenie). Są jednak rzadko spotykane na rynku.

Dane techniczne* 1.6 Turbo 2.0 Turbo 2.0 Turbo 2.0 Turbo
Lata 2007-10 2004-07 2004-10 2005-10
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1598 1998 1998 1998
Moc maksymalna (kW/KM) przy obr./min 132/180 przy 5500 125/170 przy 5200 147/200 przy 5400 176/240 przy 5600
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min 230 przy 1980 250 przy 1950 262 przy 4200 320 przy 2400
Prędkość maksymalna (km/h) 221 217 230 244
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,3 8,7 8,2 6,4
Spalanie wg EU: 
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) 10,3/6,2/7,7 12,9/6,9/9,1 13,1/7,1/9,3 13,0/7,0/9,2
Orientacyjne ceny używanych Astr według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł)
2004 14 800 15 200
2005 18 200 18 600 23 000
2006 20 400 20 800 25 400
2007 22 400 22 000 22 700 28 100
2008 25 500 - 26 800 36 000
2009 28 500 - 30 500 41 500
2010 32 900 - 36 000 48 700

*osiągi i ceny dotyczą wersji 5-drzwiowej

Opel Astra III — silniki wysokoprężne 1.7

Odmiana 1.7 to dobra oraz całkiem trwała jednostka – skonstruowana przez Isuzu i produkowana w Polsce. Liczne warianty mocy pozwalają dobrać coś stosownie do oczekiwań. Motor trochę hałasuje, ale odwdzięcza się akceptowalnym spalaniem i dobrymi osiągami.

Dane techniczne* 1.7 CDTI 1.7 CDTI 1.7 CDTI 1.7 CDTI ecoFLEX 1.7 CDTI
Lata 2004-06 2004-10 2007-12 2008-09 2007-12
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1686 1686 1686 1686 1686
Moc maksymalna (kW/KM) przy obr./min 59/80 przy 4400 74/100 przy 4400 81/110 przy 3800 81/110 przy 3800 92/125 przy 4000
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min 170 przy 1800 240 przy 2300 260 przy 2300 260 przy 2300 280 przy 2300
Prędkość maksymalna (km/h) 168 181 187 188 195
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 15,4 12,3 11,6 12,0 10,4
Spalanie wg EU: 
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) 6,3/4,1/4,9 6,4/4,2/5,0 6,2/4,0/4,8 5,6/3,9/4,5 6,8/4,6/5,4
Orientacyjne ceny używanych Astr według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł)
2004 15 000 15 300 - - -
2005 16 500 16 800 - - -
2006 17 600 17 900 - - -
2007 - 20 500 20 700 - 21 200
2008 - 22 100 22 300 22 400 22 800
2009 - 24 800 25 000 25 100 25 500
2010 - 29 500 29 700 - 30 200

*osiągi i ceny dotyczą wersji 5-drzwiowej

Opel Astra III — silniki wysokoprężne 1.3 i 1.9

Włoskie konstrukcje. Najmniejszy diesel pochodzi z polskiej fabryki. Potrafi być rzeczywiście oszczędny (średnie spalanie 5,5 l/100 km), ale jest zdecydowanie zbyt ospały. Maksymalnie wysilony uzyskuje w miarę przyzwoite osiągi. Warianty 1.9 są trochę głośne, ale dość trwałe. Najmocniejszy kusi dynamiką – Opel Astra III z nim pod maską "setkę" osiąga przed upływem 10 s. Polecamy jednak odmianę 120-konną, ponieważ jest trwała i niedroga w naprawach.

Dane techniczne* 1.3 CDTI 1.9 CDTI 1.9 CDTI 1.9 CDTI
Lata 2005-10 2005-10 2004-10 2004-10
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/16 t.diesel R4/8 t.diesel R4/8 t.diesel R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1248 1910 1910 1910
Moc maksymalna (kW/KM) przy obr./min 66/90 przy 4000 74/100 przy 3500 88/120 przy 3250 110/150 przy 4000
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min 200 przy 1750 260 przy 1700 280 przy 1750 320 przy 2000
Prędkość maksymalna (km/h) 172 180 191 208
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 13,7 11,5 10,5 8,9
Spalanie wg EU: 
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) 6,2/4,0/4,8 7,4/4,9/5,8 7,5/5,0/5,9 7,7/4,9/5,8
Orientacyjne ceny używanych Astr według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł)
2004 - 15 600 15 700
2005 15 500 16 900 17 000 17 200
2006 16 400 18 000 18 200 18 500
2007 18 600 20 900 21 900 21 300
2008 20 700 22 500 23 200 24 200
2009 24 200 25 300 26 900 27 800
2010 27 900 29 900 31 000 32 700

*osiągi i ceny dotyczą wersji 5-drzwiowej

Andrzej Jedynak
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków