Jeszcze 10-15 lat temu Mercedes W210 był luksusowym autem zapewniającym prestiż użytkownikom. Dziś splendor posiadania „okularnika” znikł, a samochód bywa dla właścicieli źródłem kłopotów, nawet gdy pod maską ma udaną wersję 2.9 TD.
Okazyjna cena (5000-7000 zł) Mercedesa E W210 także nie bierze się znikąd – odwzorowuje fatalny stan większości egzemplarzy! Oględziny W210 bezwzględnie rozpocznijcie od oceny modelu pod kątem rdzy. Podwińcie uszczelki drzwi (ramki mogą być przeżarte na wylot!), obejrzyjcie podłogę i progi, sprawdźcie nadkola, podnieście maskę i zlustrujcie stan kielichów zawieszenia – jeśli na pierwszy rzut oka widać zaawansowaną korozję, odpuśćcie sobie ten egzemplarz.
Dlaczego? Jak twierdzi większość mechaników, naprawy aut z zaawansowaną korozją są nieopłacalne, a w skrajnych przypadkach – niemożliwe. Niestety, powyższe problemy potrafią przyćmić wszystkie zalety modelu, jak: przestronne i funkcjonalne wnętrze (zarówno sedana, jak i kombi), wysoki komfort jazdy, dobre wyposażenie wielu aut, a także solidne silniki.
Przykład: turbodiesel 2.9 TD. Diesle – generalnie – cieszą się największym zainteresowaniem w przypadku klasy E W210. Gwarantują rozsądne spalanie na tle wersji benzynowych, ale z trwałością niektórych odmian bywa obecnie różnie. Silniki CDI cierpią na wiele typowych usterek związanych z osprzętem, a dodatkowo mają za sobą duże przebiegi!
To akurat dotyczy także aut z motorem 2.9 R5 TD/129 KM (występował w latach 1996-99, czyli do modernizacji), jednak w tym przypadku można liczyć na naprawdę wysoką trwałość. Do tego jest to napęd tani w naprawach i oszczędny (wtrysk bezpośredni bez common raila). Zastrzeżenia może budzić natomiast sposób rozwijania mocy i charakter pracy motoru – bliżej mu do aut dostawczych (jednostka pochodzi od Sprintera) niż do osobówek. Widać to szczególnie po przesiadce z wersji wyposażonej w diesla CDI.
Mimo to silnik 2.9 TD oceniamy wysoko i jeśli znajdziecie zadbanego „okularnika” właśnie w tej wersji z niezbyt rozwiniętą korozją, to autem warto się zainteresować. Takie egzemplarze przeważnie wycenia się na 12 000-15 000 zł. Jeśli do tego mechanika jest w dobrym stanie technicznym, koniecznie zainwestujcie w zabezpieczenie antykorozyjne. Istnieje szansa, że taki egzemplarz jeszcze jakiś czas pojeździ bez poważnych awarii i dużych wydatków na eksploatację.
Mercedes W210 2.9 TD - dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.diesel/R5/10 |
Pojemność skokowa (cm3) | 2874 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 129/4000 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 300/1800 |
Skrzynia biegów/napęd | man. lub aut. 5/tylny |
Pojemność bagażnika (l) | 520 (sd), 600-1975 (kb) |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1465/575 |
Rozstaw osi (mm) | 2835 |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4795 (4816 w kb)/1799/1440 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 195 |
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) | 9,3/5,4/6,8 |
Mercedes W210 2.9 TD - ceny części
Filtr oleju | od 24 zł |
Filtr powietrza | od 43 zł |
Filtr paliwa | od 26 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 127 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 236 zł |
Amortyz. (kpl.; przód) | od 448 zł |
Reflektor | od 402 zł |
Błotnik przedni | od 303 zł |
Ceny dotyczą nieoryginalnych części do Mercedesa 2.9 TD/129 KM z 1997 r., dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.
Mercedes W210 2.9 TD - serwis
Olej silnikowy | co 15 tys. km/rok |
Filtr powietrza | co 30 tys. km |
Filtr paliwa | co 30 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 5 lat |
Olej w skrzyni aut. | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 15 tys. km/rok |
Napęd rozrządu | bez okres. wymiany |
Powyższe wytyczne obowiązywały auta wyprodukowane do lutego 1997 r., później wprowadzono system przeglądów wg wskazań komputera. Napęd rozrządu realizuje łańcuch.
Mercedes W210 2.9 TD - Nasza opinia
Korozja progów i ramek drzwi, Dziury w podłodze, urwane kielichy zawieszenia – to niemal norma w Mercedesie W210. I choć opisywana wersja kusi solidnym dieslem, do zakupu podchodźcie z dużą ostrożnością!