Jeszcze 10-15 lat temu Mercedes W210 był luksusowym autem zapewniającym prestiż użytkownikom. Dziś splendor posiadania „okularnika” znikł, a samochód bywa dla właścicieli źródłem kłopotów, nawet gdy pod maską ma udaną wersję 2.9 TD.

Okazyjna cena (5000-7000 zł) Mercedesa E W210 także nie bierze się znikąd – odwzorowuje fatalny stan większości egzemplarzy! Oględziny W210 bezwzględnie rozpocznijcie od oceny modelu pod kątem rdzy. Podwińcie uszczelki drzwi (ramki mogą być przeżarte na wylot!), obejrzyjcie podłogę i progi, sprawdźcie nadkola, podnieście maskę i zlustrujcie stan kielichów zawieszenia – jeśli na pierwszy rzut oka widać zaawansowaną korozję, odpuśćcie sobie ten egzemplarz.

Dlaczego? Jak twierdzi większość mechaników, naprawy aut z zaawansowaną korozją są nieopłacalne, a w skrajnych przypadkach – niemożliwe. Niestety, powyższe problemy potrafią przyćmić wszystkie zalety modelu, jak: przestronne i funkcjonalne wnętrze (zarówno sedana, jak i kombi), wysoki komfort jazdy, dobre wyposażenie wielu aut, a także solidne silniki.

Przykład: turbodiesel 2.9 TD. Diesle – generalnie – cieszą się największym zainteresowaniem w przypadku klasy E W210. Gwarantują rozsądne spalanie na tle wersji benzynowych, ale z trwałością niektórych odmian bywa obecnie różnie. Silniki CDI cierpią na wiele typowych usterek związanych z osprzętem, a dodatkowo mają za sobą duże przebiegi!

To akurat dotyczy także aut z motorem 2.9 R5 TD/129 KM (występował w latach 1996-99, czyli do modernizacji), jednak w tym przypadku można liczyć na naprawdę wysoką trwałość. Do tego jest to napęd tani w naprawach i oszczędny (wtrysk bezpośredni bez common raila). Zastrzeżenia może budzić natomiast sposób rozwijania mocy i charakter pracy motoru – bliżej mu do aut dostawczych (jednostka pochodzi od Sprintera) niż do osobówek. Widać to szczególnie po przesiadce z wersji wyposażonej w diesla CDI.

Mimo to silnik 2.9 TD oceniamy wysoko i jeśli znajdziecie zadbanego „okularnika” właśnie w tej wersji z niezbyt rozwiniętą korozją, to autem warto się zainteresować. Takie egzemplarze przeważnie wycenia się na 12 000-15 000 zł. Jeśli do tego mechanika jest w dobrym stanie technicznym, koniecznie zainwestujcie w zabezpieczenie antykorozyjne. Istnieje szansa, że taki egzemplarz jeszcze jakiś czas pojeździ bez poważnych awarii i dużych wydatków na eksploatację.

Mercedes W210 2.9 TD - dane techniczne

Silnik – typ/cylindry/zawory t.diesel/R5/10
Pojemność skokowa (cm3) 2874
Moc maks. (KM/obr./min) 129/4000
Maks. moment (Nm/obr./min) 300/1800
Skrzynia biegów/napęd man. lub aut. 5/tylny
Pojemność bagażnika (l) 520 (sd), 600-1975 (kb)
Masa własna/ładowność (kg) od 1465/575
Rozstaw osi (mm) 2835
Wymiary (dł./szer./wys.) 4795 (4816 w kb)/1799/1440
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,5
Prędkość maksymalna (km/h) 195
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) 9,3/5,4/6,8

Mercedes W210 2.9 TD - ceny części

Filtr oleju od 24 zł
Filtr powietrza od 43 zł
Filtr paliwa od 26 zł
Klocki hamul. (przód) od 127 zł
Tarcze hamul. (przód) od 236 zł
Amortyz. (kpl.; przód) od 448 zł
Reflektor od 402 zł
Błotnik przedni od 303 zł

Ceny dotyczą nieoryginalnych części do Mercedesa 2.9 TD/129 KM z 1997 r., dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.

Mercedes W210 2.9 TD - serwis

Olej silnikowy co 15 tys. km/rok
Filtr powietrza co 30 tys. km
Filtr paliwa co 30 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący co 5 lat
Olej w skrzyni aut. co 60 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 15 tys. km/rok
Napęd rozrządu bez okres. wymiany

Powyższe wytyczne obowiązywały auta wyprodukowane do lutego 1997 r., później wprowadzono system przeglądów wg wskazań komputera. Napęd rozrządu realizuje łańcuch.

Mercedes W210 2.9 TD - Nasza opinia

Korozja progów i ramek drzwi, Dziury w podłodze, urwane kielichy zawieszenia – to niemal norma w Mercedesie W210. I choć opisywana wersja kusi solidnym dieslem, do zakupu podchodźcie z dużą ostrożnością!