Używane Co warto kupić Ofiara rdzy, ale z dobrym dieslem - Mercedes klasy E W210 2.9 TD

Jeszcze 10-15 lat temu Mercedes W210 był luksusowym autem zapewniającym prestiż użytkownikom. Dziś splendor posiadania „okularnika” znikł, a samochód bywa dla właścicieli źródłem kłopotów, nawet gdy pod maską ma udaną wersję 2.9 TD.

Okazyjna cena (5000-7000 zł) Mercedesa E W210 także nie bierze się znikąd – odwzorowuje fatalny stan większości egzemplarzy! Oględziny W210 bezwzględnie rozpocznijcie od oceny modelu pod kątem rdzy. Podwińcie uszczelki drzwi (ramki mogą być przeżarte na wylot!), obejrzyjcie podłogę i progi, sprawdźcie nadkola, podnieście maskę i zlustrujcie stan kielichów zawieszenia – jeśli na pierwszy rzut oka widać zaawansowaną korozję, odpuśćcie sobie ten egzemplarz.

Dlaczego? Jak twierdzi większość mechaników, naprawy aut z zaawansowaną korozją są nieopłacalne, a w skrajnych przypadkach – niemożliwe. Niestety, powyższe problemy potrafią przyćmić wszystkie zalety modelu, jak: przestronne i funkcjonalne wnętrze (zarówno sedana, jak i kombi), wysoki komfort jazdy, dobre wyposażenie wielu aut, a także solidne silniki.

Przykład: turbodiesel 2.9 TD. Diesle – generalnie – cieszą się największym zainteresowaniem w przypadku klasy E W210. Gwarantują rozsądne spalanie na tle wersji benzynowych, ale z trwałością niektórych odmian bywa obecnie różnie. Silniki CDI cierpią na wiele typowych usterek związanych z osprzętem, a dodatkowo mają za sobą duże przebiegi!

To akurat dotyczy także aut z motorem 2.9 R5 TD/129 KM (występował w latach 1996-99, czyli do modernizacji), jednak w tym przypadku można liczyć na naprawdę wysoką trwałość. Do tego jest to napęd tani w naprawach i oszczędny (wtrysk bezpośredni bez common raila). Zastrzeżenia może budzić natomiast sposób rozwijania mocy i charakter pracy motoru – bliżej mu do aut dostawczych (jednostka pochodzi od Sprintera) niż do osobówek. Widać to szczególnie po przesiadce z wersji wyposażonej w diesla CDI.

Mimo to silnik 2.9 TD oceniamy wysoko i jeśli znajdziecie zadbanego „okularnika” właśnie w tej wersji z niezbyt rozwiniętą korozją, to autem warto się zainteresować. Takie egzemplarze przeważnie wycenia się na 12 000-15 000 zł. Jeśli do tego mechanika jest w dobrym stanie technicznym, koniecznie zainwestujcie w zabezpieczenie antykorozyjne. Istnieje szansa, że taki egzemplarz jeszcze jakiś czas pojeździ bez poważnych awarii i dużych wydatków na eksploatację.

Mercedes W210 2.9 TD - dane techniczne

Silnik – typ/cylindry/zaworyt.diesel/R5/10
Pojemność skokowa (cm3)2874
Moc maks. (KM/obr./min)129/4000
Maks. moment (Nm/obr./min)300/1800
Skrzynia biegów/napędman. lub aut. 5/tylny
Pojemność bagażnika (l)520 (sd), 600-1975 (kb)
Masa własna/ładowność (kg)od 1465/575
Rozstaw osi (mm)2835
Wymiary (dł./szer./wys.)4795 (4816 w kb)/1799/1440
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,5
Prędkość maksymalna (km/h)195
Zużycie paliwa (EU; l/100 km)9,3/5,4/6,8

Mercedes W210 2.9 TD - ceny części

Filtr olejuod 24 zł
Filtr powietrzaod 43 zł
Filtr paliwaod 26 zł
Klocki hamul. (przód)od 127 zł
Tarcze hamul. (przód)od 236 zł
Amortyz. (kpl.; przód) od 448 zł
Reflektorod 402 zł
Błotnik przedniod 303 zł

Ceny dotyczą nieoryginalnych części do Mercedesa 2.9 TD/129 KM z 1997 r., dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.

Mercedes W210 2.9 TD - serwis

Olej silnikowyco 15 tys. km/rok
Filtr powietrza co 30 tys. km
Filtr paliwa co 30 tys. km
Płyn hamulcowyco 2 lata
Płyn chłodzącyco 5 lat
Olej w skrzyni aut.co 60 tys. km
Filtr przeciwpyłkowyco 15 tys. km/rok
Napęd rozrządubez okres. wymiany

Powyższe wytyczne obowiązywały auta wyprodukowane do lutego 1997 r., później wprowadzono system przeglądów wg wskazań komputera. Napęd rozrządu realizuje łańcuch.

Mercedes W210 2.9 TD - Nasza opinia

Korozja progów i ramek drzwi, Dziury w podłodze, urwane kielichy zawieszenia – to niemal norma w Mercedesie W210. I choć opisywana wersja kusi solidnym dieslem, do zakupu podchodźcie z dużą ostrożnością!