Honda Accord dopracowany pod wieloma względami samochód – atrakcyjnie wygląda, ma świetne podwozie, a przede wszystkim wyróżnia się trwałą mechaniką. Potencjalnym nabywcom nie przeszkadzają nawet: drobne braki w kwestii funkcjonalności, uboga paleta silników, a także nieco wyższa cena na tle klasowych rywali. Warto jednak wiedzieć, że w autach z początku produkcji przydarzyło się kilka problemów jakościowych.
Maska może korodować
Przed zakupem koniecznie musicie sprawdzić dwa miejsca: spodnią część maski, gdyż w egzemplarzach z lat 2008-09 często pojawiają się tam ślady korozji, a także okolice szyberdachu, jeśli samochód jest w niego wyposażony – uszczelka wyciera rant dachu i z czasem pojawia się rdza. W egzemplarzach po liftingu oba rdzawe kłopoty wyraźnie ograniczono. Inne powtarzalne problemy karoserii? Słyszeliśmy o odpadających bocznych listwach przedniej szyby (usterka usuwana w ramach kampanii serwisowej), także jakość lakieru mogłaby być nieco wyższa (jest miękki i podatny na zarysowania). Generalnie jednak karoseria robi dobre wrażenie – może nie wygląda przełomowo, ale jest znacznie atrakcyjniejsza niż w poprzedniku. Dotyczy to szczególnie odmiany kombi, która często była nazywana karawanem pogrzebowym.
Duże kombi z małym kufrem
Wnętrze jest dość przestronne (dużo miejsca z przodu, z tyłu nieco mniej) i często nieźle wyposażone. Za to rozczarowują bagażniki – w mniejszym stopniu wersji sedan (pojemność 467 l), zdecydowanie bardziej odmiany kombi (406-1252 l).
Paleta silników jest skromna – na rynku znajdziecie tylko trzy motory, ale za to wszystkie udane. Dotyczy to szczególnie 2-litrówki (nowa rodzina „R”). Ten silnik cechuje się wysoką trwałością, do tego 156-konna jednostka świetnie sprawdzi się też na co dzień – niezła dynamika, rozsądne spalanie (średnio 8-9 l/100 km).
Motor 2.4 (K24Z3) to propozycja dla osób o sportowych zapędach – owszem, pali trochę więcej od dwulitrówki (średnio ok. 11 l/100 km), ale charakterem przypomina typowo hondowskie wysokoobrotowe silniki. Wyróżnia się też solidną budową, choć potrafi spalić sporo oleju silnikowego.
Diesel (i-DTEC) kusi dobrymi osiągami (moc 150 lub 180 KM), niskim spalaniem, wysoką kulturą pracy i trwałością, ale wyposażono go w seryjny DPF (poważne problemy w autach sprzed 2011 r.). Zdarzają się też niedomagania wtryskiwaczy (piezoelektryczne).
Uwaga na sprężyny w sedanie
Niezbyt solidna jest przekładnia kierownicza, trzeba natomiast pochwalić układ jezdny: i za przyjemnie sprężyste nastawy, i za wytrzymałość. Jedynie w sedanie „przysiadały” tylne sprężyny – polecamy markowe zamienniki. Poza tym poważne usterki zdarzają się rzadko.
Podczas zbierania opinii na temat kosztów eksploatacji i trwałości rozmawialiśmy zarówno z mechanikami niezależnymi Hondy, jak i z tymi z ASO. Wszyscy pozytywnie wypowiadali się o tym modelu. Accord VIII to udane i trwałe auto, które polecam z czystym sumieniem. Szczególnie dotyczy to egzemplarzy po modernizacji – usłyszeliśmy od Witolda Łukasiewicza, kierownika ASO Honda Plaza w Warszawie, który uczula też, że podstawą sukcesu eksploatacyjnego jest regularny i fachowy serwis.
Warto wiedzieć, że w kilkuletnich Accordach o przeglądach informuje komputer pokładowy – wyświetla poszczególne kody: od A (serwis olejowy), przez B (kontrola), B2 (wym. filtra kabinowego), B3 (oleju w przekładni), B4 (filtra paliwa; świec zapłonowych), B5 (płynu chłodzącego), B7 (płynu hamulcowego) i B8 (filtra powietrza), aż do B9 (regulacja luzu zaworowego – benz.).
Honda Accord VIII - dane techniczne
Silnik 2.0 jest dobry do jazdy na co dzień. Motor 2.4 to przykład silnika trwałego i dynamicznego. Diesle są udane, ale miewają kłopoty z DPF-em.
Dane techniczne* | 2.0 | 2.4 | 2.2 i-DTEC | 2.2 i-DTEC |
Lata | 2008-15 | 2008-15 | 2008-15 | 2009-15 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | OHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1997 | 2354 | 2199 | 2199 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 156/6300 | 201/7000 | 150/4000 | 180/4000 |
Maks. moment (Nm) przy obr./min | 192/4100 | 234/4300 | 350/2000-2500 | 380/2000-2750 |
Skrzynia biegów** | 6M, 5A | 6M, 5A | 6M, 5A | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 215 | 227 | 212 | 220 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,4 | 8 | 9,4 | 8,6 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 9,0/5,6/6,9 | 11,6/6,9/8,6 | 6,8/4,4/5,3 | 7,1/4,9/5,7 |
*dane dla wersji z manualną skrzynią; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie | ||||
2008 | 37 300 | 44 300 | 39 400 | – |
2009 | 39 400 | 46 600 | 42 100 | 57 900 |
2010 | 46 300 | 53 700 | 50 600 | 62 200 |
2011 (przed liftingiem/po liftingu) | 54 600/52 800 | 62 400/63 100 | 56 400/56 300 | 68 900/68 600 |
2012 | 56 200 | 70 400 | 63 200 | 73 800 |
2013 | 59 900 | 76 800 | 69 000 | 77 900 |
2014 | 64 200 | 81 400 | 80 800 | 83 400 |
Honda Accord VIII - eksploatacja: koszty, serwis, przeglądy
Materiały eksploatacyjne* | benzynowe | diesel |
Olej silnikowy | 3,7 l (2.0) i 4,2 l (2.4), 5W-30 | 5,5 l, 5W-30 |
Olej w skrzyni manualnej | 1,9 l, Honda MTF | 2,2 l, Honda MTF |
Układ chłodzenia | 5,6 l (na bazie glikolu) | 6,9 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | ok. 1,0 l, DOT 4 | ok. 1,0 l, DOT 4 |
Napęd rozrządu | łańcuch | łańcuch |
Interwały międzyprzeglądowe | ||
Olej silnikowy | wg wskazań komputera (co 12-18 tys. km) | |
Filtr przeciwpyłkowy | wg wskazań komputera (co 15-25 tys. km) | |
Filtr powietrza | wg wskazań komputera (co 15-25 tys. km) | |
Płyn hamulcowy | wg wskazań komputera (co ok. 2 lata) | |
Napęd rozrządu | bez okresowej wymiany | |
*zalecane przez producenta |
Honda Accord VIII - ceny zamienników (zł)
Ceny zamienników (zł) | benzynowe* | diesel |
Filtr oleju/powietrza | od 23/48 | od 29 (wkład)/53 |
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) | od 124/346 | od 124/346 |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 564/436 | od 564/436 |
Łożysko koła (tył; z piastą) | od 282 | od 282 |
Sprzęgło (komplet) | od 920 | od 1290 |
Sprężyny (tył; sedan) | od 198 | od 198 |
Reflektor/błotnik (przód) | od 774/268 | od 774/268 |
*dane dla benzyniaka 2.0 |
Naszym zdaniem: zdecydowanie polecam!
Solidna mechanika, trwała elektryka, mało poważnych awarii – Accordem VIII warto się zainteresować. Owszem, auta z początku produkcji zaliczyły kilka wpadek, ale i tak na tle klasowej konkurencji wypadają bardzo dobrze.
Świetne własności jezdne to ogromna zaleta Accorda VIII.
Wnętrza zadbanych aut robią dobre wrażenie. Kokpit atrakcyjnie wygląda, ale niektóre materiały słabo znoszą próbę czasu, np. szybko pojawiają się przetarcia na podłokietnikach.
Pochwały dla Hondy za naprawdę wygodne fotele.
Na rynku europejskim Accorda w oficjalnej sprzedaży oferowano w dwóch wersjach nadwoziowych – sedan oraz kombi. W ogłoszeniach spotkacie również odmianę coupé, ale warto wiedzieć, że ten typ nadwozia był dostępny w USA.
Sedan:
Wymiary (dł./szer./wys.): 4725/1840/1440 mm.
Rozstaw osi 2705 mm.
Bagażnik Accorda w wersji sedan ma poj. 467 l. Niezbyt regularne kształty.
Na rynku europejskim Accorda w oficjalnej sprzedaży oferowano w dwóch wersjach nadwoziowych – sedan oraz kombi. W ogłoszeniach spotkacie również odmianę coupé, ale warto wiedzieć, że ten typ nadwozia był dostępny w USA.
Kombi:
Wymiary (dł./szer./wys.): 4750/1840/1470 mm.
Rozstaw osi: 2705 mm.
Bagażnik Accorda w wersji kombi okazuje się niewielki (poj. 406-1252 l), ale jest całkiem ustawny.
Accord to solidne auto, które jest chwalone przez użytkowników oraz mechaników.
Drobne kłopoty z korozją
Objawy: ślady brązowego nalotu na wewnętrznej stronie maski (przy zamku i w dolnej części przy zawiasach).
Diagnoza: rdza najczęściej zdarza się w autach z lat 2008-10. Pojawia się na masce (od wewnętrznej strony). Inne miejsce narażone na korozję to okolice szyberdachu (oczywiście, jeśli on występuje).
Niedostatki wykończenia
Objawy: otarcia lewarka zmiany biegów – w górnej i dolnej jego części.
Diagnoza: niektóre materiały wykończeniowe wnętrza mają niską jakość. Przykład: miech lewarka zmiany biegów, na którym dość szybko widać przetarcia (podajemy jego cenę). Czasami zamknięcie schowka zacina się i hałasuje, wycierają się boczki drzwi.
Uszkodzenie sprężyn zawieszenia
Objawy: obniżenie tylnej części nadwozia.
Diagnoza: wielowahaczowe tylne zawieszenie dość dobrze znosi eksploatację na polskich drogach, ale w wersjach sedan znamy przypadki „siadania” sprężyn. Radzimy zainwestować w dobry zamiennik – para 450-500 zł. Do tego trzeba doliczyć wymianę.
Problemy z maglownicą
Objawy: stuki z okolic maglownicy.
Diagnoza: nadmierny luz w przekładni kierowniczej. Zdarzało się, że problem pojawiał się już przy 50 tys. km, a innym razem przy 120 tys. km. Wymiana przekładni w ASO to koszt ok. 7000 zł, ale jeśli nie jest mocno wybita, można ją regenerować (od 1000 zł).
Problemy z filtrem DPF
Objawy: zapalenie się kontrolki filtra DPF.
Diagnoza: problem z DPF-em, który w autach z początku produkcji szybko się zapychał (później zmieniono oprogramowanie). Czasami wystarczy serwisowe dopalanie (200-300 zł), ale zdarza się, że filtr trzeba oczyścić (przepłukać) – koszt 800-1000 zł.
Uszkodzenie sprzęgła
Objawy: brzęczenie podczas ruszania.
Diagnoza: przegrzanie tłumików drgań tarczy sprzęgła (benz.) – problem wynika z wysilonej (czasami nieumiejętnej) eksploatacji i pojawia się głównie w autach użytkowanych w mieście (korki). Naprawa polega na wymianie tarczy z tulejką.
Nadwozie kombi jest bardzo popularne, ale takich aut jest na rynku nieco mniej niż sedanów - średnio na jedno kombi przypadają w ogłoszeniach dwa sedany.
Komu nie zależy na maksymalnych możliwościach przewozowych, ale od auta oczekuje jednak funkcjonalności polecamy kombi.
Accord VIII przeszedł jeden lifting – wiosną 2011 r. Samochód otrzymał nowe zderzaki i reflektory, zmieniono również wygląd grilla. W układzie jezdnym wprowadzono modyfikacje, które zaowocowały jego nieco cichszą pracą, natomiast jednostki napędowe stały się bardziej przyjazne środowisku.
W teście długodystansowym sprawdziliśmy Hondę Accord 2.2 i-DTEC/150 KM w wersji kombi. Samochód wypadł doskonale i zasłużenie otrzymał szóstkę. Na początku testu uzupełniono jedynie 0,25 l płynu chłodzącego (prawdopodobnie zbyt mało dolano go w fabryce), po 62 435 km auto otrzymało nowe klocki hamulcowe, a przy 78 004 km (na przeglądzie) wymieniliśmy żarówkę przedniego światła, przy okazji naprawiono też zacinający się zamek wlewu paliwa. Poza tym nic! Auto ani razu nas nie zawiodło, a kontrola po rozebraniu Accorda na części, m.in.: silnika (pomiar gładzi cylindrów), skrzyni biegów (oględziny sprzęgła, kół zębatych, synchronizatorów i przesuwek) i profili zamkniętych (endoskop nie wykrył żadnych, nawet najmniejszych śladów korozji), wypadła wzorowo.
1. Warto zabezpieczyć: śniedź pojawiła się w punkcie masowym. Niestety, z czasem mogą wystąpić zakłócenia w przepływie prądu.
2. Do gołej blachy: ocierające o siebie elementy karoserii zdarły lakier wraz z podkładem. Pojawienie się w tym miejscu rdzy to zapewne tylko kwestia czasu.
W Accordzie VIII pojawił się zupełnie nowy benzyniak 2.0 (seria R – R20A3), zmodernizowano też diesla i motor 2.4 (201 zamiast 190 KM). Model zyskał na systemach bezpieczeństwa, np. w topowych odmianach seryjnie montowano układ ADAS, w którego skład wchodzą: asystent pasa ruchu, adaptacyjny tempomat ACC oraz system zapobiegający kolizji z poprzedzającym pojazdem.
W ofercie znajdziecie usportowioną wersję Type S. Oferowana z silnikiem 2.4/201 KM i 180-konnym dieslem odmiana wyróżnia się pakietem stylizacyjnym nadwozia (m.in. spoilery z przodu i z tyłu, nakładki na progach). Choć to wersja z pazurem, nie należy jej porównywać z odmianą Type R (nieoferowana w tej generacji Accorda).
Choć jesteśmy w stanie wskazać drobne niedociągnięcia (korozja, przeciętne bagażniki), to jednak Accord bez wątpienia ma więcej zalet niż wad.