Honda Accord dopracowany pod wieloma względami samochód – atrakcyjnie wygląda, ma świetne podwozie, a przede wszystkim wyróżnia się trwałą mechaniką. Potencjalnym nabywcom nie przeszkadzają nawet: drobne braki w kwestii funkcjonalności, uboga paleta silników, a także nieco wyższa cena na tle klasowych rywali. Warto jednak wiedzieć, że w autach z początku produkcji przydarzyło się kilka problemów jakościowych.
Maska może korodować
Przed zakupem koniecznie musicie sprawdzić dwa miejsca: spodnią część maski, gdyż w egzemplarzach z lat 2008-09 często pojawiają się tam ślady korozji, a także okolice szyberdachu, jeśli samochód jest w niego wyposażony – uszczelka wyciera rant dachu i z czasem pojawia się rdza. W egzemplarzach po liftingu oba rdzawe kłopoty wyraźnie ograniczono. Inne powtarzalne problemy karoserii? Słyszeliśmy o odpadających bocznych listwach przedniej szyby (usterka usuwana w ramach kampanii serwisowej), także jakość lakieru mogłaby być nieco wyższa (jest miękki i podatny na zarysowania). Generalnie jednak karoseria robi dobre wrażenie – może nie wygląda przełomowo, ale jest znacznie atrakcyjniejsza niż w poprzedniku. Dotyczy to szczególnie odmiany kombi, która często była nazywana karawanem pogrzebowym.
Duże kombi z małym kufrem
Wnętrze jest dość przestronne (dużo miejsca z przodu, z tyłu nieco mniej) i często nieźle wyposażone. Za to rozczarowują bagażniki – w mniejszym stopniu wersji sedan (pojemność 467 l), zdecydowanie bardziej odmiany kombi (406-1252 l).
Paleta silników jest skromna – na rynku znajdziecie tylko trzy motory, ale za to wszystkie udane. Dotyczy to szczególnie 2-litrówki (nowa rodzina „R”). Ten silnik cechuje się wysoką trwałością, do tego 156-konna jednostka świetnie sprawdzi się też na co dzień – niezła dynamika, rozsądne spalanie (średnio 8-9 l/100 km).
Motor 2.4 (K24Z3) to propozycja dla osób o sportowych zapędach – owszem, pali trochę więcej od dwulitrówki (średnio ok. 11 l/100 km), ale charakterem przypomina typowo hondowskie wysokoobrotowe silniki. Wyróżnia się też solidną budową, choć potrafi spalić sporo oleju silnikowego.
Diesel (i-DTEC) kusi dobrymi osiągami (moc 150 lub 180 KM), niskim spalaniem, wysoką kulturą pracy i trwałością, ale wyposażono go w seryjny DPF (poważne problemy w autach sprzed 2011 r.). Zdarzają się też niedomagania wtryskiwaczy (piezoelektryczne).
Uwaga na sprężyny w sedanie
Niezbyt solidna jest przekładnia kierownicza, trzeba natomiast pochwalić układ jezdny: i za przyjemnie sprężyste nastawy, i za wytrzymałość. Jedynie w sedanie „przysiadały” tylne sprężyny – polecamy markowe zamienniki. Poza tym poważne usterki zdarzają się rzadko.
Podczas zbierania opinii na temat kosztów eksploatacji i trwałości rozmawialiśmy zarówno z mechanikami niezależnymi Hondy, jak i z tymi z ASO. Wszyscy pozytywnie wypowiadali się o tym modelu. Accord VIII to udane i trwałe auto, które polecam z czystym sumieniem. Szczególnie dotyczy to egzemplarzy po modernizacji – usłyszeliśmy od Witolda Łukasiewicza, kierownika ASO Honda Plaza w Warszawie, który uczula też, że podstawą sukcesu eksploatacyjnego jest regularny i fachowy serwis.
Warto wiedzieć, że w kilkuletnich Accordach o przeglądach informuje komputer pokładowy – wyświetla poszczególne kody: od A (serwis olejowy), przez B (kontrola), B2 (wym. filtra kabinowego), B3 (oleju w przekładni), B4 (filtra paliwa; świec zapłonowych), B5 (płynu chłodzącego), B7 (płynu hamulcowego) i B8 (filtra powietrza), aż do B9 (regulacja luzu zaworowego – benz.).
Honda Accord VIII - dane techniczne
Silnik 2.0 jest dobry do jazdy na co dzień. Motor 2.4 to przykład silnika trwałego i dynamicznego. Diesle są udane, ale miewają kłopoty z DPF-em.
Dane techniczne* | 2.0 | 2.4 | 2.2 i-DTEC | 2.2 i-DTEC |
Lata | 2008-15 | 2008-15 | 2008-15 | 2009-15 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | OHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1997 | 2354 | 2199 | 2199 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 156/6300 | 201/7000 | 150/4000 | 180/4000 |
Maks. moment (Nm) przy obr./min | 192/4100 | 234/4300 | 350/2000-2500 | 380/2000-2750 |
Skrzynia biegów** | 6M, 5A | 6M, 5A | 6M, 5A | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 215 | 227 | 212 | 220 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,4 | 8 | 9,4 | 8,6 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 9,0/5,6/6,9 | 11,6/6,9/8,6 | 6,8/4,4/5,3 | 7,1/4,9/5,7 |
*dane dla wersji z manualną skrzynią; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie | ||||
2008 | 37 300 | 44 300 | 39 400 | – |
2009 | 39 400 | 46 600 | 42 100 | 57 900 |
2010 | 46 300 | 53 700 | 50 600 | 62 200 |
2011 (przed liftingiem/po liftingu) | 54 600/52 800 | 62 400/63 100 | 56 400/56 300 | 68 900/68 600 |
2012 | 56 200 | 70 400 | 63 200 | 73 800 |
2013 | 59 900 | 76 800 | 69 000 | 77 900 |
2014 | 64 200 | 81 400 | 80 800 | 83 400 |
Honda Accord VIII - eksploatacja: koszty, serwis, przeglądy
Materiały eksploatacyjne* | benzynowe | diesel |
Olej silnikowy | 3,7 l (2.0) i 4,2 l (2.4), 5W-30 | 5,5 l, 5W-30 |
Olej w skrzyni manualnej | 1,9 l, Honda MTF | 2,2 l, Honda MTF |
Układ chłodzenia | 5,6 l (na bazie glikolu) | 6,9 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | ok. 1,0 l, DOT 4 | ok. 1,0 l, DOT 4 |
Napęd rozrządu | łańcuch | łańcuch |
Interwały międzyprzeglądowe | ||
Olej silnikowy | wg wskazań komputera (co 12-18 tys. km) | |
Filtr przeciwpyłkowy | wg wskazań komputera (co 15-25 tys. km) | |
Filtr powietrza | wg wskazań komputera (co 15-25 tys. km) | |
Płyn hamulcowy | wg wskazań komputera (co ok. 2 lata) | |
Napęd rozrządu | bez okresowej wymiany | |
*zalecane przez producenta |
Honda Accord VIII - ceny zamienników (zł)
Ceny zamienników (zł) | benzynowe* | diesel |
Filtr oleju/powietrza | od 23/48 | od 29 (wkład)/53 |
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) | od 124/346 | od 124/346 |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 564/436 | od 564/436 |
Łożysko koła (tył; z piastą) | od 282 | od 282 |
Sprzęgło (komplet) | od 920 | od 1290 |
Sprężyny (tył; sedan) | od 198 | od 198 |
Reflektor/błotnik (przód) | od 774/268 | od 774/268 |
*dane dla benzyniaka 2.0 |
Naszym zdaniem: zdecydowanie polecam!
Solidna mechanika, trwała elektryka, mało poważnych awarii – Accordem VIII warto się zainteresować. Owszem, auta z początku produkcji zaliczyły kilka wpadek, ale i tak na tle klasowej konkurencji wypadają bardzo dobrze.