Ten samochód zasługuje na znacznie lepszą opinię, niż ma w rzeczywistości, bo za Laguną III ciągnie się zła reputacja poprzedniczki. A prawda jest taka: to niedrogie auto klasy średniej, które wypada korzystnie pod względem funkcjonalności, wyposażenia i komfortu jazdy. Co najważniejsze, nie zaliczyło spektakularnych awarii!
Renault Laguna III - to jedynie drobne wpadki
Od początku sprzedaży Laguna III była oferowana w dwóch wersjach nadwoziowych – liftback i kombi. Pierwszy typ nadwozia zadowoli kierowców, którzy lubią trójbryłowe karoserie i liczą na rozsądne walory przewozowe (poj. bagażnika 450-1377 l). Kombi nie tylko zgrabnie wygląda, lecz także świetnie sprawdzi się w roli rodzinnego transportowca (poj. bagażnika 508-1593 l), choć trzeba jasno zaznaczyć, że znamy pojemniejsze kufry w klasie. Znajdzie się też coś dla osób oczekujących indywidualizmu. W 2008 r. do oferty dołączyła wersja coupé (w topowym modelu GT, z wszystkimi kołami skrętnymi – także liftback i kombi), która do dziś świeżo i atrakcyjnie wygląda.
Wnętrze popularnych odmian ma typowo rodzinny charakter, jest obszerne i wygodne oraz zazwyczaj dobrze wyposażone (łatwo o egzemplarze ze skrętnymi ksenonami, automatyczną klimą, tempomatem, nawigacją, czujnikiem deszczu czy alufelgami). W kabinie zastosowano przyjemne materiały, ale po większych przebiegach mogą wyjść na jaw małe niedociągnięcia, np. łuszczy się ekologiczna skóra na kole kierownicy (problem zauważony przez Renault i z czasem zażegnany), puszczają szwy tapicerki siedzeń, pojawiają się drgania w kokpicie czy „świerszcze” w tapicerce drzwi. Mogą też wystąpić awarie wyposażenia, ale nie są one ani bardzo uciążliwe, ani też znacznie częstsze niż w autach konkurencji.
Paletę silników otwiera benzyniak 1.6/110 KM, który cechuje się przyzwoitą trwałością, a jego powtarzalne usterki przeważnie ograniczają się do uszkodzeń cewek zapłonowych, koła zmiennych faz rozrządu, przepustnicy, komputera sterującego, a także do wycieków oleju. Mimo to trudno polecić ten silnik – jest po prostu za słaby.
Renault Laguna III - 2-litrówki są warte uwagi
Świetnym wyborem do codziennej jazdy (generalnie to najlepszy motor w ofercie!) będzie wolnossąca 2-litrówka o mocy 140 KM – udany silnik z palety Nissana. Solidna jest też 2-litrówka z turbo (konstrukcja Renault z paskowym napędem rozrządu), której – w przeciwieństwie do wersji bez doładowania – można zarzucić jedynie nieco zbyt duży apetyt na paliwo podczas jazdy miejskiej. Wysoko oceniamy też topowego benzyniaka 3.5 V6 (VQ35DE z palety Nissana; tylko Laguna coupé) – zarówno za dynamikę, jak i niezawodność.
Jeśli chodzi o diesle, to najczęściej spotyka się 2-litrówkę – dobry wybór! Silnik został opracowany z Nissanem. Ma łańcuchowy napęd rozrządu, głowicę 16V i cechuje się wysoką kulturą pracy. Trwałość? Więcej niż zadowalająca, trzeba tylko wymieniać olej co 15 tys. km, bo – jak dowiodły nasze testy na dystansie 100 tys. km – stosowanie interwału zalecanego przez producenta (30 tys. km) negatywnie odbiło się na stanie panewek i elementach rozrządu.
Pozostają jeszcze bazowy turbodiesel 1.5 dCi (przeciętna trwałość, słaba dynamika) i topowy 3.0 V6 dCi (V9X; konstrukcja Nissana). Nie należy go mylić z wcześniej stosowaną jednostką Isuzu (P9X). Nowszy silnik wypada znacznie lepiej pod względem trwałości od poprzednika (brak powtarzalnych awarii), ale rzadko występuje w ofertach.
Renault Laguna III - nasza opinia
Laguna III ma kilka solidnych silników, jest niedroga w naprawach i całkiem trwała. Atrakcyjna okazuje się też cena, dużo Lagun ma bogate wyposażenie. Generalnie to niezłe auto, choć niedoceniane na rynku.
Galeria zdjęć
Laguna III to ciekawa propozycja na rynku wtórnym – ma korzystną cenę, niezły wygląd, jest pakowna i całkiem trwała.
Wrzesień 2007 - Laguna III to ciekawa propozycja na rynku wtórnym – ma korzystną cenę, niezły wygląd, jest pakowna i całkiem trwała.
Jesienią 2008 roku do oferty trafiła Laguna coupé. Wersje z silnikami V6 wyposażono w system 4WS (oferowany też w 5d i kombi).
We wrześniu 2010 roku Laguna przeszła modernizację: nowe reflektory oraz grill, zmodyfikowane zderzaki. W ofercie pojawiły się nowe wersje wyposażeniowe.
W styczniu 2012 roku na rynek trafiła Laguna Coupe po liftingu.
Jesienią 2015 roku zaprezentowano następcę Laguny – model Talisman. Lagunę III oferowano do końca 2015 roku.
Wygląd kokpitu i dobre wyposażenie wielu aut to zalety. Obsługa systemu sterowania multimediami przed lewarkiem zmiany biegów.
Laguna dużo nie kosztuje, a jest komfortowa, dobrze wyposażona i dość trwała.
Tylna oś skrętna to jedna z ciekawostek technicznych Laguny III. Elementem wykonawczym jest silnik elektryczny, zainstalowany przy tylnej osi, który skręca koła (wychylenie od 0 do 3,5 stopnia) w zależności od prędkości jazdy. Do 60 km/h obraca je w przeciwną stronę niż przednie (lepsza zwrotność), a przy wyższych prędkościach tylne koła skręcają w tę samą stronę, co przednie – lepsza stabilność na łukach. Auto wyróżnia się też wysokim poziomem bezpieczeństwa (5 gwiazdek w teście Euro NCAP) i szeroką paletą nowoczesnych jednostek napędowych.
Laguna Liftback Wym. (dł./szer./wys.) 4695/1811/1445 mm. Rozstaw osi 2756 mm. Masa własna: od 1367 kg. Poj. bagażnika 450-1377 l
Renault Laguna Kombi Wym. (dł./szer./wys.) 4803/1811/1473 mm. Rozstaw osi 2756 mm. Masa własna: od 1362 kg. Poj. bagażnika 508-1593 l
Renault Laguna Coupe Wym. (dł./szer./wys.) 4643/1811/1400 mm. Rozstaw osi 2693 mm. Masa własna: od 1495 kg. Poj. bagażnika 423-873 l
Nie mamy zastrzeżeń do zabezpieczenia przed korozją (podwozia i profili zamkniętych), ale lakier jest dość miękki – podatny na zarysowania i odpryski.
W dieslach 1.5 i 1.9 dCi przy 120-150 tys. km zdarza się, że obracają się panewki, w 2.0 dCi (na foto: po 100 tys. km) występują przetarcia na półpanewkach.
W przednim zawieszeniu najszybciej zużywają się łączniki stabilizatora, a po dużym przebiegu – poduszki mocujące tylną belkę skrętną do nadwozia.
W dieslach 2.0 dCi zdarzają się wycieki z okolic intercoolera – to drobnostka. Generalnie jest to udana konstrukcja z łańcuchowym napędem rozrządu.
Rysy na łożyskach ślizgowych wałków to wynik stosowania interwału wymiany oleju co 30 tys. km – mechanicy zalecają skrócić wytyczne o połowę.
Podobnie jak w Méganie III, także w Lagunie III może hałasować mechanizm składania lusterek zewnętrznych (jeśli występuje).
Laguna II często zmagała się z awariami elektroniki, w opisywanej generacji usterki zdarzają się rzadko i głównie dotyczą drobiazgów, np. zawiesza się radio.
Laguna III ma kilka solidnych silników, jest niedroga w naprawach i całkiem trwała. Atrakcyjna okazuje się też cena, dużo Lagun ma bogate wyposażenie. Generalnie to niezłe auto, choć niedoceniane na rynku.