Ten samochód zasługuje na znacznie lepszą opinię, niż ma w rzeczywistości, bo za Laguną III ciągnie się zła reputacja poprzedniczki. A prawda jest taka: to niedrogie auto klasy średniej, które wypada korzystnie pod względem funkcjonalności, wyposażenia i komfortu jazdy. Co najważniejsze, nie zaliczyło spektakularnych awarii!

Renault Laguna III - to jedynie drobne wpadki

Od początku sprzedaży Laguna III była oferowana w dwóch wersjach nadwoziowych – liftback i kombi. Pierwszy typ nadwozia zadowoli kierowców, którzy lubią trójbryłowe karoserie i liczą na rozsądne walory przewozowe (poj. bagażnika 450-1377 l). Kombi nie tylko zgrabnie wygląda, lecz także świetnie sprawdzi się w roli rodzinnego transportowca (poj. bagażnika 508-1593 l), choć trzeba jasno zaznaczyć, że znamy pojemniejsze kufry w klasie. Znajdzie się też coś dla osób oczekujących indywidualizmu. W 2008 r. do oferty dołączyła wersja coupé (w topowym modelu GT, z wszystkimi kołami skrętnymi – także liftback i kombi), która do dziś świeżo i atrakcyjnie wygląda.

Wnętrze popularnych odmian ma typowo rodzinny charakter, jest obszerne i wygodne oraz zazwyczaj dobrze wyposażone (łatwo o egzemplarze ze skrętnymi ksenonami, automatyczną klimą, tempomatem, nawigacją, czujnikiem deszczu czy alufelgami). W kabinie zastosowano przyjemne materiały, ale po większych przebiegach mogą wyjść na jaw małe niedociągnięcia, np. łuszczy się ekologiczna skóra na kole kierownicy (problem zauważony przez Renault i z czasem zażegnany), puszczają szwy tapicerki siedzeń, pojawiają się drgania w kokpicie czy „świerszcze” w tapicerce drzwi. Mogą też wystąpić awarie wyposażenia, ale nie są one ani bardzo uciążliwe, ani też znacznie częstsze niż w autach konkurencji.

Paletę silników otwiera benzyniak 1.6/110 KM, który cechuje się przyzwoitą trwałością, a jego powtarzalne usterki przeważnie ograniczają się do uszkodzeń cewek zapłonowych, koła zmiennych faz rozrządu, przepustnicy, komputera sterującego, a także do wycieków oleju. Mimo to trudno polecić ten silnik – jest po prostu za słaby.

Renault Laguna III - 2-litrówki są warte uwagi

Świetnym wyborem do codziennej jazdy (generalnie to najlepszy motor w ofercie!) będzie wolnossąca 2-litrówka o mocy 140 KM – udany silnik z palety Nissana. Solidna jest też 2-litrówka z turbo (konstrukcja Renault z paskowym napędem rozrządu), której – w przeciwieństwie do wersji bez doładowania – można zarzucić jedynie nieco zbyt duży apetyt na paliwo podczas jazdy miejskiej. Wysoko oceniamy też topowego benzyniaka 3.5 V6 (VQ35DE z palety Nissana; tylko Laguna coupé) – zarówno za dynamikę, jak i niezawodność.

Jeśli chodzi o diesle, to najczęściej spotyka się 2-litrówkę – dobry wybór! Silnik został opracowany z Nissanem. Ma łańcuchowy napęd rozrządu, głowicę 16V i cechuje się wysoką kulturą pracy. Trwałość? Więcej niż zadowalająca, trzeba tylko wymieniać olej co 15 tys. km, bo – jak dowiodły nasze testy na dystansie 100 tys. km – stosowanie interwału zalecanego przez producenta (30 tys. km) negatywnie odbiło się na stanie panewek i elementach rozrządu.

Pozostają jeszcze bazowy turbodiesel 1.5 dCi (przeciętna trwałość, słaba dynamika) i topowy 3.0 V6 dCi (V9X; konstrukcja Nissana). Nie należy go mylić z wcześniej stosowaną jednostką Isuzu (P9X). Nowszy silnik wypada znacznie lepiej pod względem trwałości od poprzednika (brak powtarzalnych awarii), ale rzadko występuje w ofertach.

Renault Laguna III - nasza opinia

Laguna III ma kilka solidnych silników, jest niedroga w naprawach i całkiem trwała. Atrakcyjna okazuje się też cena, dużo Lagun ma bogate wyposażenie. Generalnie to niezłe auto, choć niedoceniane na rynku.

Foto: Auto Świat
„Praktyczny poradnik eksploatacyjny”