- Renault Laguna - jedynie drobne wpadki
- Renault Laguna - Diesel? Głównie 2-litrowy
- Renault Laguna III - co warto sprawdzić przed zakupem
- Renault Laguna - materiały eksploatacyjne
- Renault Laguna - interwały międzyprzeglądowe*
- Renault Laguna - ceny części
- Renault Laguna - to nam się podoba
- Renault Laguna - to nam się nie podoba
- Renault Laguna - nasza opinia
Laguna już na dobre zniknęła z rynku pierwotnego. Schedę po niej przejął Talisman, który dodatkowo ma powalczyć o klienta premium. Natomiast na rynku wtórnym Laguna stoi za to świetnie – dużo ofert i spore zainteresowanie, głównie dzięki naprawdę atrakcyjnej cenie.
Dotyczy to zarówno 2., jak i 3. generacji modelu. I o ile w przypadku Laguny II jest to zrozumiałe, bo rzeczywiście zaliczyła kilka poważnych wpadek jakościowych, w związku z czym dziś często jest sprzedawana za bezcen, o tyle korzystną cenę trzeciej odsłony Renault średniej klasy należy uznać za bonus, który nie jest efektem ani kiepskiej jakości wykonania, ani ponadprzeciętnej awaryjności, wynika po prostu ze złej reputacji poprzedniczki.
Warto więc pozbyć się stereotypów, bo za rozsądne pieniądze można kupić duży i stosunkowo młody samochód, który będzie nie tylko dobrze wyposażony, lecz także trwały i niedrogi w serwisie, zwłaszcza jeśli poszukacie mało ryzykownych wersji. Jednak po kolei.
Od samego początku sprzedaży (jesień 2007 r.) Laguna III była oferowana w dwóch wersjach nadwoziowych – liftback i kombi. Pierwszy typ nadwozia zadowoli kierowców, którzy lubią trójbryłowe karoserie i liczą na rozsądne walory przewozowe – ograniczenia w załadunku nie są tak duże, jak w sedanie, a do tego kufer ma regularny kształt i pojemność od 450 do 1377 l.
Wysoko oceniamy kombi. Nie tylko zgrabnie wygląda, lecz także świetnie sprawdzi się w roli rodzinnego transportowca (poj. 508-1593 l), choć trzeba jasno zaznaczyć, że znamy bardziej pojemne kufry w klasie. Znajdzie się też coś dla osób oczekujących indywidualizmu. W 2008 r. do oferty dołączyła wersja coupé (w topowym modelu GT, z wszystkimi kołami skrętnymi – także liftback i kombi), która do dziś wygląda świeżo i atrakcyjnie.
Renault Laguna - jedynie drobne wpadki
Wnętrze popularnych odmian ma typowo rodzinny charakter, jest obszerne i wygodne oraz zazwyczaj dobrze wyposażone. W kabinie zastosowano przyjemne materiały, ale po większych przebiegach mogą wyjść na jaw małe niedociągnięcia, np. łuszczy się ekologiczna skóra na kole kierownicy (problem zauważony przez Renault i z czasem zażegnany), puszczają szwy tapicerki siedzeń, pojawiają się drgania w kokpicie czy „świerszcze” w tapicerce drzwi (efekt zastosowania zatrzasków i spinek montażowych, które po czasie się luzują).
Mogą też wystąpić awarie wyposażenia i niedomagania elektroniki, ale nie są one ani bardzo uciążliwe, ani też znacznie częstsze niż w autach konkurencji. Mocnym punktem Laguny III okazuje się wyposażenie. Już w momencie debiutu podstawowa wersja Expression w standardzie miała m.in.: półautomatyczną klimatyzację, 4 airbagi i kurtyny powietrzne, pełną elektrykę, radio z CD i 8 głośnikami, kierownicę pokrytą skórą, tylny podłokietnik i ESP (poza bazowymi motorami 1.6 16V i 1.5 dCi).
Na rynku nietrudno też o egzemplarze ze skrętnymi ksenonami, automatyczną klimą, tempomatem, nawigacją, komputerem pokładowym, nagłośnieniem Bose, czujnikiem deszczu czy felgami ze stopów lekkich.
Spory wybór jest też w palecie silników. Otwiera ją benzyniak 1.6/110 KM, który w ofercie był do liftingu (2010 r.). Ta znana od lat konstrukcja cechuje się przyzwoitą trwałością, a jej powtarzalne usterki przeważnie ograniczają się do uszkodzeń cewek zapłonowych, koła zmiennych faz rozrządu, przepustnicy, komputera sterującego, a także wycieków oleju. Znakomitą większość tych problemów można usunąć za niewielkie pieniądze, mimo to silnik 1.6 trudno polecić z czystym sumieniem – jest po prostu za słaby do napędu blisko 1,4-tonowego auta.
Świetnym wyborem do codziennej jazdy (generalnie to najlepszy motor w ofercie!) będzie wolnossąca 2-litrówka o mocy 140 KM. Ten bardzo udany silnik pochodzi z palety Nissana. Ma łańcuchowy napęd rozrządu, cechuje się wysoką trwałością. Dość solidna jest też 2-litrówka z turbo (moc 170 i 204 KM; konstrukcja Renault z paskowym napędem rozrządu), której – w przeciwieństwie do wersji bez doładowania – można zarzucić jedynie nieco zbyt duży apetyt na paliwo, głównie podczas jazdy miejskiej.
Wysoko oceniamy też topowego benzyniaka 3.5 V6 (typoszereg VQ35DE z palety Nissana) – zarówno za dynamikę, jak i niezawodność – ale występował on tylko w Lagunie coupé.
Renault Laguna - Diesel? Głównie 2-litrowy
Jeśli chodzi o diesle (zdecydowanie dominują na rynku), to najczęściej spotyka się 2-litrówkę – najlepszy wybór! Silnik został opracowany z Nissanem i występuje w czterech wariantach mocy: 130, 150, 173 oraz 178 KM. Ma łańcuchowy napęd rozrządu, 16-zaworową głowicę i cechuje się wysoką kulturą pracy.
Można też liczyć na korzystną relację osiągów do spalania (szczególnie w odmianach 150-178 KM). Trwałość? Więcej niż zadowalająca, trzeba tylko wymieniać olej co 15 tys. km, bo – jak dowiodły nasze testy na dystansie 100 tys. km – stosowanie interwału zalecanego przez producenta (30 tys. km) negatywnie odbiło się na stanie panewek i wałkach rozrządu.
Mieliśmy też kilka zgłoszeń dotyczących przeskoczenia o ząb łańcucha rozrządu po zimnym rozruchu (zbyt późna reakcja napinacza), co także może świadczyć o problemie z olejem. Poza tym zdarzają się awarie typowe dla współczesnych silników wysokoprężnych.
Pozostają jeszcze bazowy turbodiesel 1.5 dCi (przeciętna trwałość, słaba dynamika) i topowy 3.0 V6 dCi (V9X), który również został opracowany z Nissanem. Nie należy go mylić z wcześniej stosowaną konstrukcją Isuzu (oznaczenie P9X). Nowszy silnik bez wątpienia wypada znacznie lepiej pod względem trwałości od poprzednika. Niestety, dość rzadko występuje w ofertach.
Renault Laguna III - co warto sprawdzić przed zakupem
Lakier jest podatny na zarysowania i odpryski. Typowa przypadłość to hałasujący mechanizm składania lusterek zewnętrznych. Łuszczy się ekologiczna skóra na kole kierownicy (z czasem Renault wyeliminowało ten problem).
Po większym przebiegu we wnętrzu mogą pojawić się skrzypienia dochodzące z kokpitu. Zdarzają się kłopoty z elektroniką, ale nie są tak nagminne, jak w poprzedniku. W zawieszeniu najszybciej wybijają się łączniki stabilizatora, a po większym przebiegu – poduszki mocujące tylne zawieszenie (belkę skrętną) do nadwozia.
Skrzypiące lusterka – typowa usterka, która dość często występuje. Niestety, lusterko trzeba rozebrać i przesmarować mechanizm. Pryskanie smarem w szczeliny pomaga na krótko i problem zaraz powraca.
Zabezpieczenie antykorozyjne – bez zastrzeżeń! Dobrze zakonserwowano podwozie i profile zamknięte.
Panewki w dieslach – nie obracają się tak często, jak kiedyś, ale ryzyko istnieje (dotyczy 1.5 dCi). W 2-litrówce powstają rysy na panewkach. W teście długodystansowym Laguny 2.0 dCi znaleźliśmy drobne pęknięcia głowicy.
Elektryka – najczęstsze problemy są związane z zawieszającym się radiem i immobiliserem. Zdarzają się też kłopoty z czujnikami.
Renault Laguna - materiały eksploatacyjne
Silniki benzynowe | Silniki wysokoprężne | |
Olej silnikowy | 4,4-5,4 l, 5W-30 lub 40 | 4,6-8,2 l, 5W-30 |
Olej w skrzyni manualnej | 2,1-2,5 l, 75W/80 | 2,1-2,8 l, 75W/80 |
Układ chłodzenia | 6,5-7,5 l (na bazie glikolu) | 7,3-8,9 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | ok. 1,0 l, DOT 4 | ok. 1,0 l, DOT 4 |
Napęd rozrządu | łańcuch lub pasek | łańcuch lub pasek |
Renault Laguna - interwały międzyprzeglądowe*
Silniki benzynowe | Silniki wysokoprężne | |
Olej silnikowy | co 20 tys. km lub co rok | co 30 tys. km lub co rok |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km lub co 2 lata | co 30 tys. km lub co 2 lata |
Filtr powietrza | co 60 tys. km lub co 3 lata | co 60 tys. km lub co 3 lata |
Płyn hamulcowy | co 120 tys. km lub co 4 lata | co 120 tys. km lub co 4 lata |
Napęd rozrządu | co 120 tys. km** | co 160 tys. km** |
*mechanicy radzą skrócić interwał wymiany oleju w przypadku silników Diesla z 30 do 15 tys. km; **dotyczy benzyniaków 1.6 i 2.0T, a także turbodiesla 1.5 dCi. Pozostałe silniki (2.0, 3.5 V6, 2.0 dCi i 3.0 V6 dCi) mają łańcuchowy napęd rozrządu.
Renault Laguna - ceny części
Silniki benzynowe* | Silniki wysokoprężne* | |
Filtr oleju/powietrza | od 18/52 | od 45/56 |
Klocki/tarcze hamulcowe | od 167/438 | od 170/455 |
Amortyzatory przednie/tylne (szt.) | od 334/198 | od 334/198 |
Sprzęgło (kpl.) | od 640 | od 980** |
Reflektor/błotnik | od 514/355 | od 514/355 |
*dane dla wersji benzynowej 2.0/140 KM oraz turbodiesla 2.0 dCi/150 KM; **cena zestwu z kołem dwumasowym wynosi 2150 zł
Renault Laguna - to nam się podoba
Korzystna relacja ceny do wieku, dobre wyposażenie wielu egzemplarzy, udane popularne 2-litrówki (diesel i benzyniak), dużo aut z polskich salonów.
Renault Laguna - to nam się nie podoba
Duża utrata wartości, przeciętny popyt na rynku wtórnym, nietrwałe elementy wykończenia wnętrza, drogie części i serwis w ASO.
Renault Laguna - nasza opinia
Owszem, Laguna III nie jest idealna, ale psują się głównie drobiazgi. Co więcej, w porównaniu z wieloma klasowymi rywalami model nie zaliczył żadnych spektakularnych wpadek. Silniki skonstruowane wspólnie z Nissanem lub zapożyczone od Japończyków są godne zaufania. Generalnie warte uwagi, choć niedoceniane auto.