W takim kierunku poszedł też Volkswagen, gdy opracowywał 2. generację Touarega – pokazane w 2010 r. auto nie ma już reduktora w standardzie. Jeśli więc zależy wam na niestresującej jeździe poza asfaltem, ale bez rezygnacji z komfortu i precyzji prowadzenia na twardej nawierzchni, to Touareg I będzie świetnym rozwiązaniem.
Pamiętajcie tylko o jednym – nawet w przypadku zadbanego egzemplarza koszty utrzymania będą typowe dla segmentu luksusowych SUV-ów, czyli bardzo wysokie. W palecie diesli znalazły się: rzędowy, 5-cylindrowy 2.5 (trochę słaby, niska kultura pracy, przeciętna trwałość), potężny 5.0 TDI (powstał z połączenia dwóch rzędówek, potężny moment, ale kultura pracy ciągle poniżej oczekiwań, ryzyko poważnych usterek) i najnowocześniejszy motor 3.0 TDI – jako jedyny z wtryskiem common rail.
Dla amatorów V10 mamy dwie wiadomości – dobra jest taka, że to najtańsze Touaregi w ofercie (mimo że w salonach wymagały wydania niemal dwukrotnie wyższej kwoty niż w przypadku słabszych odmian), zła – że nawet jeśli nie dojdzie do poważnej awarii, obsługa i tak będzie koszmarnie droga, bo wiele operacji wymaga… wyjęcia silnika.
Amatorzy benzyniaków mają do wyboru paliwożerne jednostki V6 i V8 z początku produkcji (mogą współpracować z LPG) i wprowadzone w 2005 r. silniki z bezpośrednim wtryskiem, w przypadku których stosowanie gazu mija się z celem.
Nawet oszczędniejszy motor 4.2 FSI w mieście spali więcej niż 20 l/100 km. Mimo drogich napraw łańcuchów rozrządu czy klap polecamy poliftingowe Touaregi (po 2006 r.) z motorem 3.0 TDI. Większość aut ma pneumatyczne zawieszenie, które zwiększa zdolności terenowe (prześwit sięga 300 mm!) i komfort, ale też koszty serwisowania.
Volkswagen Touareg - popularne silniki
3.6 FSI | 3.0 TDi | 5.0 TDI | |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. V6/24 | t.diesel V6/24 | t.diesel V10/20 |
Układ rozrządu | 2 x DOHC | 2 x DOHC | 2 x OHC |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | koła zębate |
Pojemność skokowa (cm3) | 3597 | 2967 | 4921 |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 206/280/6200 | 165/225/4000 | 230/313/3750 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 360/2500-5000 | 500/1750 | 750/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h)* | 218 | 205 | 231 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* | 8,6 | 8,9 | 7,4 |
Spalanie (l/100 km)** | 19,2/10,4/13,6 | 14,1/8,6/10,4 | 17,7/9,6/12,6 |
*osiągi wersji podstawowej z man. skrzynią biegów, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
Volkswagen Touareg - typowe usterki
- karoseria: niedostatki w wykończeniu aut z początku produkcji.
- elektryka: błędne komunikaty na desce rozdzielczej; kłopoty z elektroniką sterującą układem napędowym.
- układ napędowy: usterki klap w kolektorach dolotowych oraz szybkie zużycie łańcucha rozrządu (3.0 TDI); wycieki oleju, kłopoty z trwałością tulei cylindrów (2.5 i 5.0 TDI); przypadki obróconych panewek (5.0 TDI); osadzanie się nagaru na zaworach (FSI); awarie automatycznych skrzyń biegów; uszkodzenia pneumatycznego zawieszenia; szybkie zużycie
Volkswagen Touareg - to nam się podoba
Świetne połączenie możliwości terenowych z jazdą na asfalcie, dobra dynamika, komfort jazdy.
Volkswagen Touareg - to nam się nie podoba
Kosztowne utrzymanie (spalanie w benzyniakach, awarie diesli), wiele wyeksploatowanych aut.
Volkswagen Touareg nasza ocena
Touareg pokazuje dwa oblicza: jest zarówno wygodnym autem do dalekich podróży, jak i sprawnym offroaderem.