Skoda Superb I generacji wyglądała jak wyrośnięty Passat i mimo że nie była złym autem, przegrywała w porównaniu z prestiżowymi rywalami z klasy wyższej. Druga generacja modelu wydoroślała – znacznie lepiej wygląda, jest bardziej dopracowana, ma dużo nowoczesnej techniki i kilka sprytnych rozwiązań.

Owszem, nadal brakuje jej prestiżu i często jest uważana za limuzynę dla Kowalskiego, mimo to flagowy model Skody ma też asy w rękawie. Superb II zadebiutował w 2008 r. (jako limuzyna). Jeszcze przed wejściem tego auta na rynek Czesi zapowiadali, że będzie ono inne od poprzednika.

I rzeczywiście, druga generacja Superba występuje nie w jednej odmianie nadwoziowej (sedan), lecz w dwóch: kombi (od 2009 r.) oraz liftback i sedan jednocześnie. Tak, to nie pomyłka. W limuzynie wykorzystano sprytny sposób dostępu do przestrzeni bagażowej – można podnieść albo samą klapę bagażnika (sedan), albo klapę razem z tylną szybą (liftback). Całe rozwiązanie Skoda określiła mianem systemu TwinDoor i opatentowała. Jego trwałość? Całkiem niezła, choć znamy przypadki awarii. Najczęściej są związane z przecieraniem się wiązki przewodów między klapą a szybą. Podczas zakupu warto więc sprawdzić, czy wszystko działa jak należy.

Nadwozie skrywa  technikę znaną z Passata B6 i Golfa VI. Dzięki temu wydatki na serwis nie są duże Foto: ACZ / Auto Świat
Nadwozie skrywa technikę znaną z Passata B6 i Golfa VI. Dzięki temu wydatki na serwis nie są duże

Radzimy też obejrzeć elementy dekoracyjne nadwozia, gdyż często schodzi z nich chrom – zdarza się, że po 2-3 latach wyglądają tak, jak po 10-letniej eksploatacji. Poza tym wykonajcie dokładne oględziny karoserii pod kątem napraw powypadkowych.

Na rynku jest wiele aut sprowadzonych, które uczestniczyły w poważnych kolizjach i zostały niedbale naprawione. W ich przypadku można spodziewać się korozji. Natomiast bezwypadkowe egzemplarze są wolne od rudego problemu, co w przypadku Superba I nie było takie oczywiste – z rdzą zmagały się auta wyprodukowane do sierpnia 2006 r.

Skoda Superb wnętrze i wyposażenie

Pod niemal pięciometrową karoserią Superba II kryje się przestronne wnętrze, którego projekt ma przekonywać kierowcę o tym, że siedzi w aucie z wyższej półki. Trudno się na to nabrać, ale szczególnie na tle poprzednika Superb II wygląda naprawdę dobrze.

Można liczyć na niezłe wykończenie, wygodne fotele i dobre wyposażenie wielu aut. Już standard obejmował: komplet airbagów (łącznie z poduszką kolanową kierowcy), ESP, czujniki parkowania, klimatyzację manualną, elektrykę szyb i lusterek oraz radio z CD.

Do tego w ofertach rynkowych rzuca się w oczy to, że większość aut ma biksenony, alufelgi, tempomat i klimatyzację automatyczną. Nie brakuje też egzemplarzy z wielofunkcyjną kierownicą, podgrzewanymi fotelami i skórzaną tapicerką.

Przy okazji modernizacji (2013 r.) Skoda wzbogaciła wyposażenie seryjne i opcjonalne, ale odświeżone Superby jeszcze dużo kosztują i rzadko trafiają na rynek wtórny. Jeśli już się pojawiają, to trzon oferty stanowią auta powypadkowe (głównie po szkodzie całkowitej). Radzimy zachować ostrożność!

Bogate wyposażenie i przestronne wnętrze (z tyłu pasażerowie mają tyle przestrzeni na nogi, że swobodnie mogliby urządzić... potańcówkę!) to bardzo mocne punkty modelu, ale największym atutem są ogromne (nie przesadzamy!) bagażniki. Kufer w limuzynie ma poj. 565-1670 l, a w kombi – 633-1865 l. Przetransportowanie wakacyjnego bagażu czterech pasażerów nie stanowi więc żadnego problemu. Tym bardziej że bagażnik np. wersji kombi jest ustawny i porządnie wykończony.

Kufer Kombi jest ogromny (poj. 633-1865 l), ustawny i foremny. Można liczyć także na dobrą jakość jego wykończenia Foto: Auto Świat
Kufer Kombi jest ogromny (poj. 633-1865 l), ustawny i foremny. Można liczyć także na dobrą jakość jego wykończenia

Wzorzec pod tym względem? Prawie, bo idealne wykorzystanie przestrzeni nieznacznie zakłóca nachylona pod dużym kątem tylna szyba.

Skoda Superb Silniki

Jeśli chodzi o paletę silników, to bardziej odpowiada ona standardom z segmentu D niż E, ale trzeba przyznać, że każdy powinien tu znaleźć coś dla siebie. Na rynku dominują diesle. Najczęściej spotyka się 2-litrówkę z wtryskiem CR, o mocy 140 lub 170 KM. Nie jest to zły napęd z użytkowego punktu widzenia – moc odpowiednia do wielkości auta, niskie spalanie i przyzwoita trwałość (wyeliminowano wiele niedociągnięć wersji z pompowtryskiwaczami) – ale pamiętajcie, że zdecydowana większość egzemplarzy przejechała już 200 tys. km lub więcej, usterki mogą się więc zdarzyć. Ważne: do 2011 r. w ofercie była wersja 2.0 TDI/140 KM z PD.

I choć turbodiesle z pompowtryskami stale udoskonalano, trwałość odmiany z CR jest znacznie wyższa.

Największy spokój eksploatacyjny – kosztem dynamiki i kultury pracy – gwarantuje odmiana 1.9 TDI/105 KM z PD, w ofercie do połowy 2010 r. Później została zastąpiona wersją 1.6/105 KM z CR. Jeśli chodzi o trwałość, nie jest to zły silnik (choć mechanicy wyżej oceniają 2-litrówkę z CR), tyle że wyraźnie nie radzi sobie z samochodem tej klasy i tych gabarytów, a do tego trochę nie pasuje do charakteru Superba II.

Podobnie zresztą jak motor 1.4 TSI, który ponadto bywa awaryjny. Na szczęście silnik ten zmodyfikowano (m.in. zmieniono łańcuch na pasek) i wyeliminowano w nim wiele chorób wieku dojrzewania. Z benzyniaków nieźle wypadają 1.8 TSI i 2.0 TSI, ale pierwszy często spala dużo oleju silnikowego i w latach 2008-10 zmagał się z wadliwym napinaczem łańcucha rozrządu oraz zatarciem wałków rozrządu (problem ze smarowaniem), natomiast drugi też ma kilka wad, a do tego z łączono go tylko ze skrzynią DSG (drogie awarie).

Jest jeszcze flagowy motor 3.6 FSI 4x4. Mimo że najlepiej pasuje do charakteru auta, rzadko występuje na rynku. Na koniec musimy jeszcze wspomnieć o trzech akcjach przywoławczych. Dwie ogłoszono w 2009 r. – dotyczyły nieprawidłowej pracy sterownika skrzyni DSG oraz źle przykręconego przewodu masowego od dodatkowego ogrzewania – a jedną w 2011 r. i wiązała się ona z możliwością pęknięcia przewodu wysokiego ciśnienia w układzie wtryskowym wersji 2.0 TDI z CR.

Skoda Superb najczęstsze usterki i koszty typowych napraw

Nie mamy zastrzeżeń do zabezpieczenia karoserii i podwozia przed korozją, natomiast z problemami jakościowymi borykają się chromowane elementy – są nietrwałe. Zdarzają się też uszkodzenia przewodów (przecierają się) systemu TwinDoor.

W przypadku elektroniki musimy jeszcze wspomnieć o często przepalających się żarówkach, a także kłopotach z trwałością sterownika skrzyni DSG. Silnik 1.4 TSI zmaga się z awariami łańcuchowego napędu rozrządu i niedomaganiami układu wtryskowego.

Motor 1.8 TSI z początku produkcji boryka się z: wadliwym napinaczem łańcucha rozrządu, kłopotami ze smarowaniem wałków rozrządu i spalaniem nadmiernej ilości oleju silnikowego. Ostatni z tych problemów występuje też w 2-litrówce TSI. Diesel 1.6 TDI czasem zmaga się z wyciekami oleju i ma czuły układ wtryskowy. Zasilanie paliwem zawodzi także w dieslu 2.0 TDI (kłopoty z elektroniką).

Kłopoty z trwałością i niedoróbki jakościowe

Ogólna jakość wykonania Skody Superb II jest wyższa niż w poprzedniczce, mimo to bez drobnych wpadek się nie obeszło. Oprócz wspomnianych powyżej nietrwałych chromowanych zewnętrznych elementów karoserii zdarza się, że np. odstają wygłuszenia ściany grodziowej w komorze silnika.

Problemy z napędem rozrządu w TSI

Silniki 1.4 i 1.8 TSI borykają się z niedomaganiami łańcuchowego napędu rozrządu. W przypadku mniejszej jednostki zawodzi zarówno napinacz, jak i sam łańcuch. Problem został rozwiązany przez modernizację jednostki i zastosowanie paska rozrządu. Natomiast jeśli chodzi o silnik 1.8, zawodzi tylko napinacz – usterka występowała w jednostkach z lat 2008-10.

Usterki dwusprzęgłowej przekładni

Typowe problemy skrzyni DSG są związane z hydrauliką i elektroniką sterującą. Czasami zawodzi także „dwumas” (ma niewielkie rozmiary ze względu na kompaktową budowę przekładni). Auta wyprodukowane od września 2008 r. do sierpnia 2009 r. były objęte akcją przywoławczą dotyczącą nieprawidłowego działania sterownika skrzyni. Problem objawiał się np. miganiem wskaźnika zmiany biegu, szarpaniem i wyłączaniem sprzęgła.

Skoda Superb polecamy

Diesle: 1.9 i 2.0 z CR - Silnik 1.9 z PD ma tylko 105 KM i nie zapewnia autu dobrych osiągów, za to jest trwały i niedrogi w serwisie oraz naprawach. Natomiast 2-litrówka z CR to najrozsądniejszy wybór – udanie łączy niezłą trwałość z dynamiką i niedużym spalaniem.

Jako auto rodzinne - Trudno wskazać lepszy samochód na rodzinne wyjazdy! Superb oferuje przyzwoity komfort jazdy, często jest dobrze wyposażony, ma ogromne wnętrze i bagażniki (szczególnie

w wersji kombi!).

Skoda Superb ostrzegamy

Przed okazjami! - Na rynku jest wiele aut w atrakcyjnej cenie, których stan mocno odbiega od idealnego. Niestety, przeważnie są to egzemplarze sprowadzone – albo po poważnej kolizji, albo z cofniętym licznikiem. Podczas zakupu zachowajcie więc ostrożność!

Uważajcie na benzyniaki - Dotyczy to głównie motorów 1.4 TSI z łańcuchowym napędem rozrządu i wersji 1.8 TSI z pierwszych dwóch lat produkcji. Oba silniki zmagają się

z dość poważnymi problemami, które mogą narazić was na drogie naprawy.

Skoda Superb nasza opinia

Czy Superb II należy do aut, którym można ufać? Uważam że tak, ale na pewno nie bezgranicznie! Bez wątpienia to ogromny samochód za rozsądne pieniądze – jego walory użytkowe robią wrażenie. Pamiętajcie jednak, że w modelu tym zastosowano dużo nowoczesnej techniki, która z jednej strony podnosi jego atrakcyjność, a z drugiej

– negatywnie wpływa na trwałość i koszty eksploatacji.