Zgrabny, zadziorny i trochę wyzywający, często przyrównywany do Mini – Swift III trafił na rynek w 2005 r. i wniósł niemało świeżości zarówno do gamy modelowej marki, jak i względem klasowych rywali. Do tego bogate wyposażenie i wykończenie o dobrej jakości. Trzeba przyznać, że auto zmieniło się całkowicie, i to na plus! Niestety, pozostały kłopoty z... korozją.
Owszem, skala tych problemów jest znacznie mniejsza niż w poprzedniku, ale kłopot występuje i warto o tym pamiętać. Gdzie szukać punktów zapalnych? Na elementach układów jezdnego i wydechowego, a przede wszystkim w bagażniku (ASO usuwały to w ramach akcji naprawczej).
Kufer ma też inną wadę – jest mały. Pojemność 213 l to niewiele jak na auto klasy B. Przeciętnie oceniamy też kabinę, bo jest nieźle wykonana i nie należy do najciaśniejszych na tle konkurentów, ale wyglądem nie powala. Do tego pozycja za kierownicą jest trochę za wysoka.
Na rynku wtórnym najłatwiej kupicie Swifta z benzyniakiem 1.3/92 KM. To efekt atrakcyjnej ceny tej odmiany w salonie (bazowy napęd). Średnie spalanie wersji 1.3 wynosi 7,1 l/100 km, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 12,3 s (dane testowe). Co jednak najważniejsze, można liczyć na dobrą trwałość jednostki napędowej. Jeżeli ktoś dba o silnik, przeprowadza zabiegi serwisowe na czas, to motor zawodzi okazjonalnie.
Zresztą pozostałe benzyniaki – 1.5/102 i 1.6/125 KM – także zbierają wiele pochwał za niezawodność, a do tego mocniejsza odmiana (zarezerwowana dla wersji Sport) zapewnia sporą przyjemność z jazdy. Generalnie układ napędowy otrzymałby najwyższą notę, gdyby nie skrzynia biegów, w której posłuszeństwa odmawiają łożyska i zewnętrzny mechanizm zmiany przełożeń.
W ofercie jest też turbodiesel 1.3 DDiS. Pochodzi z Fiata i – wśród małych silników wysokoprężnych – jest uważany za całkiem udany. Trzeba jednak pamiętać, że większość Suzuki Swiftów z dieslem przejechała już ponad 150 tys. km i często wymaga dofinansowania.
Generalnie jednak Swifta III oceniamy dobrze. Problemy na ogół nie są ani poważne, ani częste (z wyjątkiem korozji i uszkodzenia skrzyni biegów). Poza tym koszty serwisu oraz napraw nie będą przesadnie wysokie.
A cena? Egzemplarze z silnikiem 1.3 z początku produkcji kosztują mniej niż 15 000 zł, ale na zadbany samochód z dobrym wyposażeniem i rozsądnym przebiegiem trzeba przeznaczyć ok. 20 000 zł.
Suzuki Swift - nasza opinia
Gdyby nie problemy ze skrzyniąi korozją, Swift III otrzymałby wyższą ocenę. Ale i tak na tle wielu klasowych konkurentów model wypada korzystnie, także pod względem wyglądu, prowadzenia i ceny.
Suzuki Swift - dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1328 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 92/5800 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 116/4200 |
Skrzynia biegów/napęd | man. lub aut. 5/przedni |
Pojemność bagażnika (l) | 213/495 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1485/440 |
Rozstaw osi (mm) | 2380 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 3695/1690/1500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 |
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) | 8,0/5,0/6,1 |
Suzuki Swift - serwis
Olej silnikowy | co 15 tys. km/rok |
Filtr powietrza | co 45 tys. km |
Luz zaworowy | co 45 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 6 lat |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km/rok |
Napęd rozrządu | bez okres. wymiany |
Powyższe wytyczne dotyczą Swifta wyposażonego w silniki benzynowe. W napędzie rozrządu (benzyniaki i diesel) zastosowano łańcuch – brak konieczności okresowej wymiany.
Suzuki Swift - czeny części
Filtr oleju | od 18 zł |
Filtr powietrza | od 29 zł |
Filtr paliwa | od 87 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 104 zł |
Tarcze hamul. (kpl.; przód) | od 244 zł |
Amortyz. (kpl.; przód) | od 398 zł |
Reflektor | od 283 zł |
Błotnik przedni | od 152 zł |
Ceny dotyczą nieoryginalnych części do Suzuki Swifta 1.3/92 KM z 2007 r., dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.
Galeria zdjęć
Dobre prowadzenie jest okupione niskim komfortem jazdy na nierównościach. Swift występuje jako hatchback (3d oraz 5d)
Wnętrze nie wygląda tak ciekawie, jak nadwozie, ale jest uporządkowane i nieźle wykonane
Fotele są dobrze wyprofilowane, za to kanapa – nie. Miejsca jest dość dużo jak na segment B
Fotele są dobrze wyprofilowane, za to kanapa – nie. Miejsca jest dość dużo jak na segment B
Dzięki składanej kanapie bagażnik można powiększyć z 213 do 495 l (mierzone do linii szyb)
Znalezienie egzemplarza z niskim przebiegiem nie jest łatwe. Na pewno nie będzie to tanie auto
W ofertach dominują silniki benzynowe, a przede wszystkim bazowy 1.3 o mocy 92 KM
Euro NCAP rozbiło Swifta III w 2005 r. Wynik w obecnej skali to 4 gwiazdki za zabezpieczenie dorosłych
Swift II zmagał się z korozją – jak twierdzą użytkownicy, jeździł dotąd, aż właśnie rdza to uniemożliwiała! Opisywany następca nie koroduje już tak bardzo, ale egzemplarze z początku produkcji miewają kłopoty z rdzą w bagażniku. Generalnie zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia i podwozia w polskich warunkach warto poprawić. Zdarzają się problemy z centralnym zamkiem, fabrycznym radiem i zasilaniem airbagów (nie łączy kostka pod fotelem). Występują kłopoty z oświetleniem bagażnika z powodu korozji styków. Typowy problem modelu to huczące łożyska skrzyni biegów. Niezbyt trwałe są też sprzęgła. W autach zasilanych LPG dość szybko wypalają się zawory w głowicy. Spotykany jest też luz w przekładni kierowniczej.
Przekładnia - Nietrwałe łożyska skrzyni biegów to typowy problem modelu – koszt naprawy poza ASO: od 1700 do 2000 zł.
Zawieszenie - Czasem ciekną amortyzatory i słychać trzeszczenie z okolic górnego mocowania przednich kolumn resorujących. Dość szybkie zużycie łączników stabilizatora.
Elektryka - Przeważnie szwankuje elektryka pokładowa, np. zdarza się, że źle działa fabryczne radio.
Korozja - Newralgicznym punktem w autach z początku produkcji jest podłoga bagażnika. Rdza dość szybko atakuje także wydech.
Gdyby nie problemy ze skrzyniąi korozją, Swift III otrzymałby wyższą ocenę. Ale i tak na tle wielu klasowych konkurentów model wypada korzystnie, także pod względem wyglądu, prowadzenia i ceny.